Syyhyä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Alkoi kutista marraskuussa. Mitään ei näy iholla, kolme terveyskeskuslääkäriä sanoi, että ei ole syyhy. Vein sellaisia mustia pisteitä näytille, mitä tulee ihosta. Yksi lääkäri oli näkevinään mikroskoopilla syyhypunkin, mutta vain yhden. Otin 3 kertaa NIX ja 3 kertaa Stromectol, mutta ei auttanut. Oli muutaman päivän ihan vähäisellä kutinalla. Korvan sisällä ja nenässä kutisee myös, päänahka ja ihan joka paikka.

Nyt kutisee muillakin perheen jäsenillä. Paikallinen ihopolin lääkäri ei osannut auttaa. Olen terve kuin pukki ja ei ole stressiä, eikä muutakaan, mikä voisi aiheuttaa haamukutinaa.

Missähän päin lie sellainen lääkäri, joka osaisi auttaa?
 
vierailija
Se että tk lääkäri ei tunnista ei valitettavasti tarkoita etteikö olisi syyhy. Siivositteko huolellisesti lääkkeiden oton jälkeen? Otitteko kaikki samaan aikaan? Ennen kaikkea käsittelittekö pyykit siivoushanskat kädessä ja pesitte myös peitot ja tyynyt 60 asteessa? Sekä muistitte hoidon jälkeen rasvailla ihoa kun nuo hoidot kuivattaa ihoa ja aiheuttaa myös kutinaa.
 
vierailija
Myös petauspatjat/patjat sekä kaikki sohvatyynyt ja pehmolelut karanteeniin tai imuroida/viedä saunaan pariksi tunniksi kuumaan/höyrypesurilla käsitellä

Muutenhan tarttuu uudestaan. Jopa puhelimet pyyhkäistä/ näppäimistöt mihin on ollut kosketuksissa.
 
vierailija
Kaikki petivaatteet pestiin ja olivat pakkasessa monta päivää patjoineen jne. Nenästä sitä kutinaa ei saanut millään pois, vaikka laitoin betatineä ja sitä NIXiä.
17 konetta pyykkiä 90 asteessa.
Oltiin vkl pois kotoa.

Niiden mustien pisteiden tulo lähes loppui ja silloin oli kutina aivan olematonta, nyt tulee taas pisteitä ja kutittaa. Jopa nenästä tulee niitä mustia pisteitä.
Ne näytti ruskeille lasin siruille.

Kutina on oikeastaan sellaista pistelyä, kun niitä mustia tulee ihon läpi, koska se ei kutita 2 kertaa samasta kohtaa.
 
vierailija
Ei olla. Itse epäilen karstasyyhyä, mutta lääkäri tyrmäs sen. Oli tosin just valmistunut lääkäri, joka väitti, ettei syyhy tule päähän ja nenään. Netti on päähän levinneitä syyhykuvia täynnä.

Soitan huomenna uudestaan sinne polille.
 
vierailija
Itsellä lähti syyhy pois kahdella voitelulla plus yhdellä nappikuurilla. Ja tietysti perusteellinen siivous ja pyykkäys. Kannattaa varmaan etsiä lääkärin sitä punkkia. Miehellä löytyi punkki, kun lääkäri yhden kerran raapaisi ihoa kädestä ja katsoi mikroskoopilla. Diagnoosi oli sillä selvä ja ukkokin oli saanut katsoa, kun se punkki oli sätkinyt jalkojaan...
 
vierailija
Itsellä lähti syyhy pois kahdella voitelulla plus yhdellä nappikuurilla. Ja tietysti perusteellinen siivous ja pyykkäys. Kannattaa varmaan etsiä lääkärin sitä punkkia. Miehellä löytyi punkki, kun lääkäri yhden kerran raapaisi ihoa kädestä ja katsoi mikroskoopilla. Diagnoosi oli sillä selvä ja ukkokin oli saanut katsoa, kun se punkki oli sätkinyt jalkojaan...
Se nuori lääkäri katsoi vain ranteita ja sanoi, ettei ole syyhypunkin käytäviä. Ranteita ei ole kutittanut yhtään kaikkia muita paikkoja.
 
vierailija
Otitteko oikean annoksen sitä tabua? Menee annostus kilojen mukaan. Siivotessa muistitte pitää hanskat kädessä? Jos huono tsäkä oli niin auton penkeissä tai joissain mitä oli mukana on tullut kaveri mukana.
 
vierailija
Otitteko oikean annoksen sitä tabua? Menee annostus kilojen mukaan. Siivotessa muistitte pitää hanskat kädessä? Jos huono tsäkä oli niin auton penkeissä tai joissain mitä oli mukana on tullut kaveri mukana.
Niitä punkin käytäviä ei näy. Sillä lääkäri ei usko että syyhypunkki. Itse uskon, että on karstasyyhyä, joka on päällepäin näkymätön. Siihen ei NIX tehoa. Ja Stromectol myös huonosti.

Jos on muu kuin syyhy, se on kuin lottovoitto...:)
 
vierailija
Juu niin määräsi meilläkin... Ja ihan päin persettä. Itse sai huomauttaa epäonnistuneen hoidon jälkeen että niin. Mies painaa 110kg että ei taida 4 tabua riittää.. Ei tarvitse kuin yksi epäonnistunut hoito niin ei häviä koko perheestä. Ja ei ollut käytäviä silläkään mutta kutisi vaan silti.
 
vierailija
Ei ollu mulla ja miehelläkään käytäviä. Itselläni pieniä kutiavia näppyjä eri puolilla kehoa. Miehellä pahimmat näpyt palleissa. Jostain luin, että jos miehelle tulee sellaisia näppyjä palleihin niin diagnoosi on selvä.
 
vierailija
Ei ollu mulla ja miehelläkään käytäviä. Itselläni pieniä kutiavia näppyjä eri puolilla kehoa. Miehellä pahimmat näpyt palleissa. Jostain luin, että jos miehelle tulee sellaisia näppyjä palleihin niin diagnoosi on selvä.
Kyllä se lääkäri kysyi sen painon.

Mutta ei ollut koskaan kuullutkaan aiemmin stromectolista. Luin itse netistä, kun se NIX ei auttanut. Palleissa ei näppyjä. Munan varsi kutiaa tosin.

Lapsella on naama sellaisia punaisia läikkiä täynnä.

Yöllä kutiaa ihan hirveästi, päivällä ei paljon mitään. Jos ei olisi perhettä, matkan teko loppuisi tähän. Lasten takia pakko jaksaa. Käyn tänään polilla 12 aikaan kysymässä apua.

Liekö se Ruotsin Tenutex millaista ainetta?
 
Hlvtt
Mitenköhän tää stoori päättyi? Täällä myös kutiaa koko kehon lisäksi nenän sieraimet, korvat ja päänahka. Tähän mennessä lääkitty 1xNix ja 1xStromectolannos. Päänahkaa eikä sieraimia ole hoidettu paikallisesti.
 
vierailija
Virosta saa benzyl benzoat, käsikauppalääke, maksaa alle 5€ , sitä vois kokeilla! Tosin se polttaa iholla joten lapsi ei välttämättä kestä sen laittoo. Normaali ohje on viikkoa ja aina 3-4vrk välein,mutta karstasyyhyssä joka päivä! Ps. Aikuiselle menee 2 tuubia, ellei oo kalju (pää).


Venäjältä löytyy spregal spray siinä on vaikuttava aine+synenergisti joka vahvistaa myrkyn tehoa (estämällä myrkyn poistumista punkista)

Mistäkö tiedän tämän ? Ulkomaan matkan jälkeen lähes vuosi tapeltiin syyhypaskan kanssa
 
vierailija
Mitenhän aloittajan kävi?

Mulla ollut jo yli pari vuotta täysin samaa vaivaa. Olen käynyt monilla eri yksityisen ja julkisen puolen lääkäreillä. Kukaan ei ole osannua sanoa mistä voisi olla kyse, lähinnä mennyt psyykeen piikkiin lopulta. Kaikennaailman antihistamiinit ja kortisonivoiteet on kokeiltu ja mikään ei ole edes helpottanut.

Olen myös tehnyt pari kertaa Nix voitelut ja käyttänyt kahdesti Stromectol pillereitä ja todella neuroottisesti siivonnut kumihanskat kädessä.
Kutina ja mustien pisteiden tulo lakkasi muutamaksi viikoksi ja sitten palasi samanlaisena takaisin. En toki voi olla varma että johtui hoidosta. Jos johtui sain syyhyn takaisin jostain muualta...

Ihossani ei ole missään vaiheessa näkynyt nypyn nyppyä tai ihottumaa tai punoitusta. Ainoastaan pistelevää kutinaa ja ihosta tulee mustia pisteitä/muruja ulos. Kutinaa on pitkin päivää ja enemmän se päiväsaikaan minua vaivaa kuin öisin. Öisin en herää kutinaan. Ne mustat pisteet eivät liiku ja ovat niin pieniä että suurennuslasilla katsomalla näyttävät silti vain pikkiriikkisiltä mustilta pisteiltä. Jos jostain kohdasta kutiaa ja pyyhäisen sormella niin sormenpäässän yksi tai muutama musta hippunen.

Pahiten itselläni kutiaa päänahka, silmänurkat, korvakäytävät, sieraimet sisäpuolelta, kulmakarvojen seutu, otsa, kyljet, selkä ja jalkapohjat. Kutinaa on kuitenkin ihan joka paikassa paitsi suun sisäpuolella.
 
vierailija
Mitenhän aloittajan kävi?

Mulla ollut jo yli pari vuotta täysin samaa vaivaa. Olen käynyt monilla eri yksityisen ja julkisen puolen lääkäreillä. Kukaan ei ole osannua sanoa mistä voisi olla kyse, lähinnä mennyt psyykeen piikkiin lopulta. Kaikennaailman antihistamiinit ja kortisonivoiteet on kokeiltu ja mikään ei ole edes helpottanut.

Olen myös tehnyt pari kertaa Nix voitelut ja käyttänyt kahdesti Stromectol pillereitä ja todella neuroottisesti siivonnut kumihanskat kädessä.
Kutina ja mustien pisteiden tulo lakkasi muutamaksi viikoksi ja sitten palasi samanlaisena takaisin. En toki voi olla varma että johtui hoidosta. Jos johtui sain syyhyn takaisin jostain muualta...

Ihossani ei ole missään vaiheessa näkynyt nypyn nyppyä tai ihottumaa tai punoitusta. Ainoastaan pistelevää kutinaa ja ihosta tulee mustia pisteitä/muruja ulos. Kutinaa on pitkin päivää ja enemmän se päiväsaikaan minua vaivaa kuin öisin. Öisin en herää kutinaan. Ne mustat pisteet eivät liiku ja ovat niin pieniä että suurennuslasilla katsomalla näyttävät silti vain pikkiriikkisiltä mustilta pisteiltä. Jos jostain kohdasta kutiaa ja pyyhäisen sormella niin sormenpäässän yksi tai muutama musta hippunen.

Pahiten itselläni kutiaa päänahka, silmänurkat, korvakäytävät, sieraimet sisäpuolelta, kulmakarvojen seutu, otsa, kyljet, selkä ja jalkapohjat. Kutinaa on kuitenkin ihan joka paikassa paitsi suun sisäpuolella.
Ja yksi pahimpia kutinapaikkoja tosiaan on sierainten sisäpuoli. Joskus kun olen kaivanut sormella nenääni (yök tiedän) sormeen tulee rään seassa paljon muatia pisteitä.
 
vierailija
Pelottavaa lukea näitä ketjuja, kun on samaa oiretta, tuntuu että kukaan ei yritä esim kaivaa punkkeja esiin, päällisin puolin tutkimisen jälkeen kuulee vaan että ei tää näytä syyhyltä. Haluaisin kuulla selviytymistarinoita, haluaisin kuulla lääkäriltä ihan oikean selityksen mustista muruista.
 
vierailija
Me juuri kamppailemme syyhyä vastaan. Eka hoito meni vi*uiksi koska osa perheestä otti suun kautta otettavan pillerin ja osa nix rasvaa.. alkaa vaikuttaa vissiin eri aikaan nuo eri lääkkeet...huh toivottavasti nyt auttaisi,eilen illalla rasvattiin kaikki.ei jaksais enää tätä siivoomista ja ku vaatteet ja lakanat loppuu kesken.. ne mustat pisteet on tietääkseni punkkejen ulostetta. :) Esim käsidesillä ja muilla alkoholi tuotteilla saa niitä nousemaan. Ite oon muutaman kerran saanut kaivettua ihan käsin punkin esiin,paljaalla silmässä näyttää pienenpieni ltä villalankapallolta jossa sojottelee lankoja,joita esim irtoaa villapaidoista yms muista vaatteista.
 

Yhteistyössä