Syyskuun suloisuudet 2017

Tuleeko muille kipuja kohdun seudulle rasituksen jälkeen? Vai kuulukohan näitä kipuja olla nyt rv 6+0?
Oon tänään ollut muksujen kanssa pulkkamäessä ja tehnyt lumitöitä. Niin nyt välillä tulee menkkakipuja ja painetta alavatsaan.. Meinaako et pitäis ottaa iisimmin vai mitä ootte mieltä?
 
Tervetuloa uudet! :)

@venus017 Mulla oli aiemmissa raskauksissa kokopäiväpahoinvointia rv 6-14 ja koin Seabandien auttaneen siihen vähän. Saattoihan tuo olla lumevaikutusta, mutta ihan sama, kun kerran auttoi ;) Täytyy varmaan hommata ne taas, kun oksetus alkaa.

@tirpsiskookoo Ajateltiin perustaa Facebookryhmä sitten, kun lista alkaa olla kasassa eli kuukauden loppupuolen odottajatkin ovat päässeet mukaan :)

@haaveilija-31, kaikenmoiset jomottelut, menkkakivut ja nippailut kuuluvat alkuraskauteen, mutta toki kova kipu on aina merkki jostain. Kuuntele itseäsi ja ota rauhallisemmin, jos kipuilut tuntuvat lisääntyvän rasituksesta.

@Elssi tsemppiä pahoinvoinnin kanssa. Toivottavasti ei kestä pitkään!

@Tuulikki81 toivottavasti tämä palsta pysyy aktiivisena Facebookin ryhmästä huolimatta :) Minusta on hienoa, että löytyy vielä ihmisiä, jotka eivät koe tarvitsevansa Facebookia mihinkään. Välillä tuntuu, että sieltä voisi itsekin lähteä, kun hyvien juttujen lisäksi siellä on niin järjettömästi kaikkea turhaa... :rolleyes:

Alkuraskauden ultrasta: ystävä oli juuri käynyt täällä Tampereella Terveystalolla ar-ultrassa, ja se oli maksanut Kela-korvauksen jälkeen 180€ :eek: Ihan tolkutonta! Vaan eipä se auta, kun mielenrauha on saatava. Varasin sinne ajan 20.1. aamulle.
 
Ilmoittaudun mukaan! Tässähän on jo 1/8 raskautta takana ennen kuin on asian edes sisäistänyt. :eek: Tänään siis menkkojen mukaan laskettuna 5+0, mutta kierto vaihdellut sen verran että ovulaation mahdollinen ajankohta on vajaan viikon sisällä. Aika varhaisultraan varattu 26.1. (tuolloin menkoista 7+4), niin josko selviäisi päivälleen. Tosiaan yllärinä raskauduin heti ekasta kierrosta, kun jätettiin ehkäisy kokonaan pois. Heinäkuussa jäi e-pillerit ja siitä asti mentiin kondomi+varmat päivät -menetelmällä. Eka plussatesti 6.1. ja tänään varmistettu digillä, raskaana 2-3.

Oireita: arat ja painavat rinnat, alavatsajomotus, ajoittaiset pienet ällötyskohtaukset, ehkä ripauksen väsyneempi ja tunneherkempi. Ja en tiedä onko flunssan jälkitila vai raskaus, mutta fyysinen rasitus tuntuu normaalia rankemmalta. Lievää siis, mutta kuitenkin niin että tuntee jotain tapahtuvan. Toivon todella että pääsisin pahoinvoinnin, mutta myös muun oireiston kanssa vähällä.

@haaveilija-31 Mulla on noita jomotuksia pitkin päivää sekä rasituksessa että ilman. Eilen huomasin ehkä vähän enemmän sellaista painoa alavatsalla varsinkin kun nousi istumasta seisomaan. Syynä varmasti kevyt 12h muutto kanteluineen ym. Tein mitä ei pitäisi tehdä ja googlasin. :ROFLMAO: Mutta tällä kertaa Google olikin ystävä ja kertoi, että nuo tuntemukset on ihan normaaleja ja johtuu kohdun muutoksista ja lantionalueen verekkyyden lisääntymisestä.

@Karkki95 Ei olla vielä kerrottu kenellekään, mutta yhdelle ystävälle avaudun lähipäivinä, jos ei jo tänään. :) Miehen vanhemmille kerrotaan todennäköisesti tuon varhaisultran jälkeen, kun tietää että elämää on oikeassa paikassa. Ja saattaa olla, että omille vanhemmille kertominen menee helmikuun lopulle, jos en siellä ehdi aiemmin käydä. Olisi kuitenkin kiva kertoa kasvotusten.

@BlackCat Ajattelin pyrkiä liikkumaan mahdollisimman normaalisti, jopa aktiivisemmin jotta saisi pidettyä 98% varmuudella tulevan raskausdiabeteksen kurissa. Riippuu toki voinnista, että kuinka onnistuu. Raskaana olevien liikuntaahan on tutkittu aika vähän, kun se olisi aika epäeettistä. Lampailla ym eläimillä tainneet lähinnä tutkia. Mutta normaaliraskaudessa voi tehdä mikä hyvältä tuntuu. Nivelsiteet löystyy, niin kovilla vapailla painoilla treenaamista ei niin suositella, eikä sitä että syke olisi kokoajan tapissa. Lyhyet pulssin nostatukset on ok. Eikä toki ison mahan kanssa välttämättä enää ratsastusta tms missä putoamis-/kaatumisvaara. Eli maalaisjärjellä ja vointia kuulostellen pääsee pitkälle. :)

@Syssynen En ajatellut hankkia doppleria. Tosin nainenhan saa aina muuttaa myös mieltään, varsinkin raskaana ollessaan. :LOL:

Kauhea kilometripostaus heti alkuun, mutta kiva vastailla kysymyksiin ja päästä alkuun. Toivottavasti ette aivan uupuneet lukiessa. :D Höpäjän sitten toisen kerran painosta, ravitsemuksesta ja todennäköisestä raskausdiabeteksestä, kun ne mielessä pyörii.

10.9./VernaMaria/29/? (Länsi-Suomi)/1. lapsi
 
@VernaMaria tervetuloa mukaan ja onnea plussasta!! :)

@haaveilija-31 mulla seisomatyö ja kyllä oli eilenkin pitkän työpäivän jäljiltä selvää jomottelua alavatsassa. Näin oli kyllä ekassakin joten en ole huolissani :)

Huomenna olisi sitten täällä tiedossa soitto neuvolaan. Toivottavasti saan piakkoin ajan siihen alkuraskauden ultraan kun ei malttaisi odottaa :)
Onko muuten kenelläkään heti näin alussa jo tyttö tai poikaoloja?
 
Mä jotenkin kuvittelen Kirpun olevan poika. Meidän sukuun ei kyllä tule muuta kuin tyttöjä, mutta poikkeus varmaan vahvistaa säännön :D

Eilen alkoi yökötys. Kaikki ruoka on pahaa. Himoitsen suolaista ruokaa. Nyt tekis mieli hakea karjalanpiirakoita :D Aamupuuroa kiskoin naamariin vajaan tunnin. Taitaa olla aamupalan vaihto edessä! Oikein hirvittää palata huomenna töihin sairasloman jälkeen. Miten tuun koskaan selviytymään lounaasta paljastumatta?!

Melmola 5+6
 
Täällä myös varsinkin sitä paineentunnetta on tuontuosta. Menkkakipuja ei niinkään. Mutta normaaleja varmasti ovat :) Kamala tätä nälkää, voisi syödä koko ajan :censored:
Mä varmaan kanssa hankin dopplerin jossain vaiheessa. Varmaan vasta ekan ultran jälkeen. Nyt vähän harmittaa kun on mennyt kaikki vauvakamat myymään, vaikka onhan niitä kiva hankkiakin.
Mulla ei ole minkäänlaisia oloja sukupuolesta, mutta jotenkin ajattelen että tyttö se kuitenkin on taas :LOL: Yhtään poikaa ei ole vielä siunaantunut meidän jengiin. Mä en ole vielä soittanut neuvolaan, en jaksa pitää kiirettä asian kanssa. Nuorimmalle pitäisi varata neuvola aika muutenkin kohta ni jos sit samalla sanoo :)
Mulla myös ollut raskausdiabetes kaksi kertaa, joten varmaan nytkin :/ Inhottava vaiva. Ne kaikki mittailut ja ruokien kyttäämiset, huoh. Ja sairaalassa vauvan sokeriseuranta.. :(
 
Moi kaikille! Oon nyt kolmena aamuna tehny positiivisen raskaustestin eli kai se on uskottava :LOL::love: jos menee kaikki hyvin niin meilläkin on syyskuussa pienokainen :) nettilaskuri antoi la:n menkkojen perusteella.. Rv 3+4 vasta, raskauduin toisella yrityskierrolla.

20.9/thalassatar/26/-/1.lapsi

Me ei miehen kanssa olla kerrottu vielä muille kun mun yhdelle siskolle. Lähiaikoina aijon myös kertoa kahdelle muulle siskolle ja sen jälkeen (jos mies suostuu) kertoisin mielelläni miehen perheelle. Asutaan naapuritaloissa ja siten ollaan lähes päivittäin tekemisissä. :)

Mä odottelen myös fb ryhmää heti kun ollaan sinne valmiita siirtymään! :)

Oireet taitaa olla tosi perus oireita.. Tissit kipeät ja turvonneet, alaselässä ja alavatsassa kipuiluja jotka säteilee välillä jalkoihin. Lisääntynyt jano ja NÄLKÄ, vähän väliä vatsa ihan murisee :ROFLMAO: väsymys on myös lisääntyny. Iltasin on vähän yökkö olo. Lisäks mulla on välillä ollu hengästymisen tunnetta ja pitää oikein keskittyä hetkeks hengittämään syvään (n)

Mulla on siinä mielessä kiva tilanne että teen kausityötä ja nyt saan koko talven olla kotona muutenkin. Katotaan sitten miehen kanssa kauden alussa että mitkä tuntemukset on, että tekisinkö alkukaudesta pari kk töitä niin kauan kun jaksan vai oonko suosiolla kotona koko raskauden :LOL:
 
Heippa kaikille,
Täälläpä sitä ollaan, 34-vuotias yhden lapsen äiti. Esikoinen täytti just tänään vuoden. Tapaninpäivänä kp 25 tein tosi selvän plussan ja enpä sen jälkeen oo uusiksi testannut. Tiesin jo ennen testiä, että plussa tulee, kun kesken kierron tuli veristä tuhnua, itku silmään tosi herkästi ja tuntui, että mitkään maailman vaatteet ei riittäneet sisällä.

Kolmet menkat ehti tulla synnytyksen jälkeen ja näin nopeasti näköjään tärppäs uusiksi. Esikoista odoteltiin 1,5 vuotta ja oltiin jo julkisella puolella päästy tutkimuksiin. Keskenmenoja on ollut pari ennen esikoista ja nytkin on hieman epäuskoiset tunnelmat tästä raskaudesta. En tiedä, käynkö varhaisultrassa vai en. Luultavasti käyn. Nyt oottelen vielä pari viikkoa, ennen kun soitan aikaa neuvolaan tai ultraan.

Samoja oireita täällä kuin muillakin. Vihloo, jomottaa ja repii. Esikoista imetän vielä, mutta maidon heruminen on tosi tiukassa.

Mä oon valmis fb-ryhmään heti kun sellainen perustetaan. :)

8.9./Skurre/34/L-PKS/2. lapsi
 
Paljon onnea kaikille plussanneille! Täällä myös kahta viivaa tullut jo kolmeen tikkuun, niin kai se on uskottava. Ja tästä eteenpäin toivottava että kaikki menee hyvin.

Oon aikamoinen stressaaja ja harkinnut varhaista ultraa, jotta saan rauhan että kaikki on todellakin ok. Onko tietoa sen hinnasta?

Toinen kysymykseni liittyy neuvolaan, että hetikö sinne olisi syytä soittaa vai koska?

Tuntuu että mielessä pyörii vaan tuhat tyhmää kysymystä, joita nyt ei voi kenellekään läheiselle esittää, kun miehen kanssa sovittiin ettei kerrota vielä kenellekkään ja sitten kun kerrotaan, niin perheille ensin. Koko maailmallehan tässä tekisi mieli huutaa tätä onnea.

13.9./vauvaunelmia29/29/-/1.lapsi
 
@Vauvaunelmia29 Neuvolaan voi soittaa vaikka heti :) Ne ainakin täällä lähettää jonkun esitietokyselylomakejutskan postissa kotiin ja se otetaan täytettynä neuvolaan joka muistaakseni on joskus viikolla 8. Täällä puhetta olikin jo varhaisultrien hinnoista ja keskiarvo taisi olla 100-200e riippuen paikasta.
Itseäkin ärsyttää kun en viitsi kertoa muille vaikka toisaalta mieli tekisi :p
 
Hei täältä mukaan tulisi tänä aamuna plussannut. Kkm huomattiin ensimmäisessä ultrassa lokakuussa (oli aika hirveää) ja kahdet kk ehti tulla ennen tärppiä. Nyt todella onnellinen tästä plussasta ja samalla pelottaa niiiin hitosti joten tulen tänne höpöttään :D

Voi lisätä listaan:
La 19.9.2017/Kapsukka/24v/JS /2.lapsi
 
  • Tykkää
Reactions: MirriX
Onnea uusille plussaajille ja tervetuloa mukaan! :love:

Yön unettomina tunteina tuli kaikenlaista ikävää mieleen. Mietin oliko tämä kolmonen nyt yhtään viisas ajatus juuri kun on (melkein kaikista) yöheräilyistä päästy ja kaikki sillä tavalla helpompaa. (Kuopus siis edelleen heräilee joinakin öinä ja saattaa kömpiä meidän viereen nukkumaan.) Onhan se normaalia että kaikenlaisia ajatuksia ja tunteita käy läpi mutta iski kamala syyllisyys, toivottu pienihän meille on tulossa :(
Eilen olin treeneissä ja siellä oli yksi pelaaja joka koko ajan sätti muille ja oli minuakin käskemässä vähän väliä. Ja jos jotain mokasi niin heti tuli pahaa silmää. Voitte uskoa että oli itkussa pidättelemistä :cry:
Mieliala varmasti nousee viimeistään sitten kun tämä alun väsymys on ohi, ekan kolmanneksen voisi melkein pikakelata.

Tällä viikolla tuleekin varmaan kutsu varhaisultraan, jännää! :love:
 
@Mijau Ihan normaaleja tunteita nuo ovat, älä tunne syyllisyyttä! Itse välillä mietin samaa. Mulla kolme pientä ennestään ja nuorin valvottaa vieläkin öisin. Ja vanhin heräilee myös joskus viereen. Syyskuussa ne on jo paljon isompia ;) Ja ei ne kauaa pieniä ole loppupeleissä, hyvin me vedetään! :p
 
Tottahan se on @Mamacita:), vauva- ja taaperoaika on niin lyhyt! Ja tosiaan, onhan syyskuulle aikaa vielä. Ja positiivista sekin että nämä kaksi nukkuvat sentään omassa huoneessaan niin ei tarvitse nukkumisjärjestelyjä stressata että saisi vauvalle tilaa meidän makkariin :D

Sairaalasta tulikin soitto hetki sitten, ensi viikon perjantaina ultrataan jolloin viikkoja pitäisi olla kasassa 7+1 :)

Hitsi muuten, kun leikittiin lastenhuoneessa niin alkoi taas itkettää ne eiliset treenit, miten niin oon herkkänä nyt :ROFLMAO:
Mieskin oli eilen taas ihan uuno kun oon väsymystä valitellut, hän vaan ihmetteli "Miten sä nyt noin väsynyt oot koko ajan?". Ööö, oon raskaana urpo! :D
 
Onnea uusille plussanneille ja tervetuloa mukaan! :love:

@Mijau aika samanlaisia ajatuksia ja tunteita on käyty täälläkin läpi. Täytyy vaan yrittää ajatella, että se on osa tätä prosessia ja myös niillä negatiivisilla tunteilla ja ajatuksilla on oma tarkoituksensa valmistautumisessa. Parempi vaan, jos niistä pystyy ääneen puhumaan, eikä jää yksin pyörittelemään mielessään :) Mua kans pelottaa välillä oma jaksaminen, kun esikoinen on erityislapsi ja kuopuskin nukkuu harva se yö meidän sängyssä (ja kukaan muu ei sitten kunnolla nukukaan). Lisäksi tulee nämä uusperhekuviot ja se, ettei meillä miehen kanssa ole oikein minkäänlaista tukiverkkoa täällä. Mutta kaikesta selviää :)

Mä oon aivan varma, että poika sieltä tulee. Vanhasta tottumuksesta ;) Toki se olisi ihanaa saada tyttökin taloon, mutta jotenkin olen vain aina ajatellut tekeväni pelkkiä poikia :LOL: Aiotaan kyllä kysyä sukupuoli ultrassa. Jotain vauvanvaatteita olen tallettanut muistoksi, mutta pääsääntöisesti kaikki vauvakama on jo pistetty eteenpäin. Mun ei pitänyt enää saada lisää lapsia, mutta niin se elämä vaan yllättää :rolleyes: Onneksi lähipiirissä syntyy nyt aika paljon vauvoja, joten sieltä sitten tulee vaatetta ja tavaraa.

Aiotteko osallistua sikiöseulontoihin?
 
Mulla on vahvasti poikafiilis, mutta poikaa toivonkin, joten voi johtua siitä. Luulen, että haluan tietää sukupuolen jo ennen syntymää. Se varmaan konkretisoi jonkin verran odotusta, etenkin miehelle.

Miten tää neuvolakuvio kokonaisuudessaan menee? Sinne siis voi soittaa heti plussattuaan. Millä käynneillä miehen olisi hyvä olla mukana? Meneekö neuvola äidin kotikunnan mukaan vai olisiko mahdollista käydä miehen kotikunnan neuvolassa? Mitä kullakin käynnillä tapahtuu? Googlen vastaukset ei ole olleet tarpeeksi tyhjentäviä.

Mites kanssaodottajien ruokavalio? Onko siistiytynyt, kuinka paljon välttelette ns. kiellettyjä elintarvikkeita? Mulla pahin lienee armoton kahvinjuonti arkena. Oon nyt yrittänyt vähentää kupillinen (1,5 dl) per ateria (3 krt duunipäivän aikana).
 
@Norway meillä mies oli esikoista odottaessa ekalla neuvolakerralla mukana, ei sen koommin ole ollut mukana. Kaikki paperithan saa kotiin mitkä sitten täytellään käyntiä varten.
Kaikilla käyntikerroilla mitataan paino ja verenpaine, otetaan hemoglobiini ja pissanäyte. Kun raskaus etenee niin aletaan etsiä/kuunnella sydänääniä ja mittailla masun sf-mittaa. Kaikki käynnit on mielestäni melko samanlaisia, tarkistetaan perusjutut ja on mahdollista kysellä ja jutella jos jokin painaa mieltä ja tarvittaessa saada lähetteen eteenpäin :) kelakäynti on sitten rv 24 tienoolla jolloin täytellään laput äitiyspakkausta ja -rahoja varten.
En ole varma voiko miehen kotikunnassa käyttää neuvolapalveluita mutta jotenkin luulisin että äidin mukaan määräytyy paikkakunta ? :cautious:

Olen vältellyt kiellettyjä ruoka-aineita muuten mutta kahvia saattaa välillä mennä neljäkin kuppia päivässä. Suolan käyttöä en ole oikeastaan seurannut kun sitä on vähän vaikea mittailla :oops: Ja vettä voisi juoda enemmän... siinäpä ne suurimmat synnit :barefoot:
 
  • Tykkää
Reactions: Norway
Onnea uusille ja tervetuloa mukaan! :)

Seulontontoihin varmaan osallistutaan, kun ikää on jo yli se maaginen 35.

Tänään taas unohdin soittaa neuvolaan, pitää yrittää uudestaan keskiviikkona. Soittoaika oli aika lyhyt aamupäivällä, joten en välttämättä ole ollut hereillä siihen aikaan, nyt kun on niin kova väsy. En kuitenkaan pidä sitä niin välttämättömänä olla heti yhteydessä, koska varhaisultra on kuitenkin vielä keskussairaalan puolella, osa sitä IVF-hoitoa.

Eipä ole virallisen testipäivän jälkeen mitään erityisen kiellettyä syönyt/juonut, kahvia kun en muutenkaan oikein juo. Ennen virallista testipäivää, olin gyneltä saanut luvan syödä mitä haluan vielä (alkoholi oli toki heti alkiosiirron jälkeen ehdotton nou-nou).
 
Heippa vaan!

Täällä yksi joka plussasi uuden vuoden aattona! Ikinä en ole ajatellut tällaisille sivuille eksyväni, mutta teidän juttuja lukiessa tuli tarve tulla mukaan keskusteluun!

Perusoireet täälläkin, ällötystä ja paineen tunnetta alamahassa. ja se nälkä. Samat oli esikoisestakin. Pari testiä oon tehnyt, mutta silti epäileväinen mutta onnellinen olo☺En ajatellut meneväni varhaisultraan, mutta neuvolaan soitin jo hiivaongelman vuoksi....

10.9/Zelmando/30/-/2.lapsi
 
Täällä eka neuvola varattu tänään, vasta helmikuun puolivälissä aika. Ja hätäpäissäni varasin täältä saaduilla vinkeillä (kiitos!) sinne varhaisraskauden ultraan perhe-arteen ajan, silloin 6+5, joten toivottavasti jo jotain varmuutta nähtävissä.

Hain tänään raskausajan monivitamiinit. Ruokajuttuihin täytyy kiinnittää paljon huomiota, kun on reilusti ylipainoa. Kyselin siitäkin jo puhelimessa neuvolasta, onneksi siellä suhtauduttiin asiallisesti ja kehotettiin vaan just terveelliseen ruokaan.

Ootteko ottanu influenssarokotteen? Sitä oon tänään pyöritelly mielessä.
 

Yhteistyössä