Syyskuun suloisuudet 2017

Tiistaina ja eilen tehty raskaustestit ja plussaahan näytti! :)

Lapsi on saanut tulla jos on tullakseen toukokuusta alkaen, kesäkuussa tuli keskenmeno ja nyt jälleen tärppäsi. Esikoinen on pian 6v ja kuopus 3,4v.

Oireita ei ole vielä juuri ollut, väsymystä ollut vähän normaalia enemmän. Laskettu-aika olisi 16.9.2016.. Viikot siis 4+5.
Varhaisultraan varaan sinne rv 6-8 välille ja neuvolaan soittelen sitte ensi viikon lopulla mikäli pysytään raskaana.

Nyt vain kaikille tsemppiä raskauksiin!
 
@Tyttönen93 ei kilpirauhasen vajaatoiminta aina tarkoita paino-ongelmia. :) Voi olla täysin oireetonkin. Mulla löydettiin kilpirauhasen vajaatoiminta kun lähin vatsaongelmia selvittämään.

Kauheita hintaeroja tosiaan noissa varhaisultrissa. Löysin nyt paikan johon aion mennä, mutta ajankohtakin on vähän kysymysmerkki. Viimeiset kuukautiset meinaan olleet 30.11 ja kierto heittelee 30-39 välillä.. Clearbluen digitestin tein tiistaina (päiväpissasta) ja näytti 2-3 vk eli 4-5vk. Tänään sitten päätin tehdä aamupissasta niin olikin 3+ eli käytännössä 5+. Tietenkään ei tiedä olisko näyttänyt samaa tiistainakin jos olisi aamulla tehnyt :) Ajattelin, että ehkä 27.1 varais ajan, kyllä silloin luulis jo jotain näkyvän? Osaako joku sanoa näkyykö tuossa varhaisultrassa mitä kaikkea? Näkyykö syke, onko kohdunulkoinen ym.?
 
@evekin varhaisultrassa juurikin katsotaan että sikiö on oikeassa paikassa ja saattaa sykkeetkin näkyä (rv6+ yleensä, joskus näkyy vasta myöhemmin). :)

Enää viikko niin pääsee itse kurkkimaan millainen pieni tuolla lymyilee :love:

Toivottavasti @Tyttönen93 selviää nuo ongelmat, inhottava juttu tuo tupakka :(

@cindra yritä nyt uskoa vaan että raskaana olet! :love: itse yritän ajatella että kaikki on hyvin nyt ja suren sitten jos suremisen aihetta tulee.
 
Kiitos kaikille myötätunnosta. Nyt on verenvuoto lakannut. Tosi kummallista, kun neuvolaan soittaessani olivat varmoja keskenmenosta ja Kättärillä taas sanoivat, että vain pitkäaikainen vuoto ja kivut ovat huolestuttavia. Noh, ensi viikolla lääkärissä selviää. Jotenkin olen itse enemmän keskenmenon kannalla, mutta lienee paikat siltikin hyvä tutkia. Tekisi mieli taas ostaa raskaustesti, että mikä viivan tilanne tai näyttääkö digi enemmän viikkoja?! Hullua.
 
@Mijau kiitos vastauksesta, juuri tuon halusinkin kuulla :)

@Norway kurja tuo sun tilanne. Eikö ne aikasemmin saanut aikaa annettua? Mulle tosiaan äitiysneuvolasta sanottiin et toki ultrataan jos alkaa vuotaa. Mut siis, mitenköhän jos olis mennyt kesken näkyyköhän raskaustestissä silti 2 viivaa hormonien takia? Eihän testin tekemisestä ikinä haittaakaan ole :)
 
@Norway, pääsisitpä aikaisemmin! Varmasti kamalaa tuommoinen epätietoisuus :(

Tietääkseni raskaustesti näyttää plussaa niin kauan kun kohdussa on jotain, eli vaikka kkm sattuessa kun kohtu ei itsestään tyhjenny näyttää testit plussaa vaikkei elämää enää olisikaan :unsure:

Tänään on pahoinvointi yltynyt, vielä ei onneksi ole tarvinnut oksentaa mutta kävi jo lähellä :sick:
 
Täällä ei vieläkään mitään kummempia oireita, turvottaa vain. Toivottavasti ei pahoinvointia tulisikaan. Nyt on repäisykipuja ilmaantunut makuulla kun vaikka aivastaa, inhottavaa :D Ja täällä myös kovan rasituksen jälkeen saataa alavatsaa jomotella.
Enempi pelkään sitä loppuraskautta että miten sitä jaksaa näiden lapsien kanssa touhuta, viimeksi kun oli tosi kovat ne liitoskivut ja issias. Oli yhtä helvettiä välillä edes kävellä :cautious:

@Norway Paljon voimia! Voisithan käydä yksityiselläkin jos et jaksa odottaa lääkäriä? Kovin tyyristä se kyllä on :unsure: Varmasti raastava tilanne! Toivotaan että sielä pieni olisi vielä matkassa <3

Ja tervetuloa kaikille uusille! Täällä odottelen faceryhmää jo malttamattomana :p
 
@Norway tosiaan ei testin tekemisestä varmasti haittaakaan ole jos tuntuu että sillä saisit mieltä rauhoitettua (y):love:

@Mamacita:) toivotaan että olisit paremmissa voimissa tällä kertaa loppuraskaudessa! Mulla alkoi aika aikaisin nuo kivut esikoisen kanssa ja kuopuksen kanssa taas ei mitään kipuja. Toivon että esikoinen vaan avasi paikat ja säästyn tuskilta tälläkin kerralla :ROFLMAO:
 
  • Tykkää
Reactions: Mamacita:)
Hei ilmottaudun mukaan!
17.9. / odottelen / +30 / 2.

Täällä on jo 8 sivua tekstiä! Kestääkin hetki saada jutuista kiinni =)
Kahta viivaa näytti haaleasti viime viikolla, nyt jo sentään kahta kunnollista. Viikkojakin olisi nyt vasta 4+5 laskurin mukaan.

Alun intoa varjostaa järkyttävä influenssa johon sairastuin viime viikolla. Kuume oli koko ajan yli 38-39.5, ja korkea lämpö altistaa sikiön kehityshäiriöille.. :unsure: . TK:hon kun soitin, niin hoitaja ensimmäisenä kysyi influenssarokotteesta sätti puhelimessa miksen ole varautunut ja onhan influenssa vaarallinen sikiölle jne. Olipas taas loistava tunne. Edellinen raskaus, synnytys ja koko vauva-aika jätti sellaiset traumat, että tällä kertaa en aio katsoa läpi sormieni mitään asiattomuuksia. Kunhan tästä flunssasta paranen, niin aion tehdä valituksen tuosta "valistuksesta"-Eihän lasta toivovat edes kuulu influenssarokotusten piiriin, saatika jo kolmatta vuotta vauvaa ajatelleet, nythän vasta plussanneena olisin ollut oikeutettu tuohon rokotteeseen.

No mutta. Tällä kertaa aion tehdä muutkin asiat toisin. Plussasta olen kertonut jo "kaikille mahdollisille" :) Aion hankkia ihan kaikki tarvikkeet mitä haluan ja hössöttää ihan kaikesta :p Tosin viimeksi raskauspahoinvointi oli täysin lamauttavaa rv6- noin 26, joten ei tässä enää kauaa ole aikaa hössöttää... :D Lähinnä tavoite on selvitä hengissä koko perhe... :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Syssynen
Huiii ihan kamalasti tullu uusia tänne! Tervetuloa kaikille ja onnittelut plussasta! <3

@Norway tosi paljon voimia ja tsemppiä tälle piinaavalle ajalle. Mä niin toivon että kaikki on hyvin <3

@odottelen tervetuloa ja pikaista paranemista! Olipa hirveä hoitaja! o_O mä olen myös hössötyksen kannalla ja ollaan myös aika monelle jo kerrottu uutisia vaikka viikkoja on vasta 4+2 :whistle: ensin niin ajattelin että kyllä tässä nyt ultraa odotetaan mutta pyh pah, ihan kun pystyisin pitää tän riemun sisälläni :ROFLMAO:

Mä oon toistaseks pahoinvoinnilta säästyny onneks, pieniä satunnaisia mielitekoja on. Tissit ja maha turvoksissa. Onneks oli jemmassa yhet "liian isot" rintsikat jotka on nyt paremmat kun hyvät (y) alavatsassa ja alaselässä kipuilee välillä. Miehen ei tarvii kun puol minuuttia hieroa alaselkää niin jo helpottaa :) lisäks tykkään istua sohvan sijasta jumppapallolla. Se myös on tuntunu auttavan särkyihin kun tarvittaessa voi helposti muuttaa lantion asentoa ihan hitusenkin tai löytää hyvä venyttävä asento. Sit kun lisäks vähän jaloilla pomputtelee ja hytkyttelee niin veri kiertää paremmin (y)
 
Täällä kans ihan järkkyä väsymystä,palelua ja noita repäisyjä aivastaessa tai äkkinäisissä liikkeissä.

Tänään varasin ajan yksityiselle ar-ultraan joka olisi sitten 31.1. Perhe-artelle jossa viimeksikin kävin, Heliä voin suositella, aivan ihana kätilö! :) ja taitaa olla halvin täällä pk-seudulla. Vaikka eipä se ultra vielä saa mulle muuta mielenrauhaa kuin sen ettei olisi tuulimuna. Ajattelin käydä sitten vielä uudestaan rv9-10 jolloin tuo kkm viimeksi oli. Vaikka lompakollehan tuo käy ja hurjasti ei ylimääräistä olisi. Muistan jostain lukeneenikin että rv9 olisi ns. riskialtis viikko km, kun silloin tapahtuu niin paljon kehityksessä. Noh jokatapauksessa pakko, että saan pääkopalle jonkinlaisen rauhan, aika matelee kun miettii näitä juttuja.

Minäkin jo facebook ryhmää odottelen kun siellä niin paljon helpompi pysyä kirjoittelussa aktiivisena ja kärryillä kuin tällä puhelimen selaimella, yritän kyllä silti täälläkin kirjoitella ja lueskella :)
 
Mä laitan teille tänne onnitteluja ja tsemppausta. Itse oon tuolla elokuun ryhmässä kun laskettuaika jäi nipin napin elokuulle 31.8. Mutta periaatteessa tää voipi tulla kumman kuun puolella tahansa :D Ja muuttuakkin vielä tulevissa ultrissa. Mä saatan sit pamahtaa tyksiin tai lohjalle samaan aikaan jonkun teijän ryhmäläisen kanssa :) Tsemppiä tytyt. Ja älkää heti saako sätkyjä vuodoista. Meillä monta ryhmäläistä vuodellu hirveesti ja silti sykkeet löytyi <3
 
Täälä eilen saatu positiivinen testi ja LA olis 19.9 :)
itse kans kovin odotan facebook ryhmää,joten voisin sellasen tehdä jos muutkin olisi mukana? :)

muoks. onnistuin poistaan mun viestin,mutta ryhmä perustettu(salainen), niin laittakaa vaikka yksityisviestiä täälä :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Mamacita:)
Johan meitä alkaa kivasti kertyä! Onnea kaikille uusille plussanneille. Mä en saa naputeltua tänne viestejä, vaikka päivittäin luenkin. Jotenkin hankala puhelimella väkertää pidempiä viestejä... No, jos sais tsempattua.

@Norway, tosi inhottava tilanne sulla vuodon ja odottelun kanssa :/ Eilen kirjoitit, että vuoto on loppunut. Eihän ole alkanut uudelleen? Esikoisen ryhmässä kans oli vaarattomia vuotoja monella, runsainakin. Mut tiedän, etten itekään osais olla huolehtimasta.

@Haaveilia(ko) Mä ajattelin, että tän ketjun (pino? mikä tää on? termit hukassa) aloittaja on etuoikeutettu FB-ryhmän luoja. Eli tässä tapauksessa Syssynen. Vai ajatteliko @Syssynen ja muut samalla lailla? En mä tiedä, esikoisen ryhmässä tehtiin ainakin niin. :) Eihän niitä ryhmiä kannata montaa tehdä, keräännytään kaikki halukkaat yhteen.

Katselin just tässä yksityiseltä ultrausaikoja. Vasta kuun lopulle saisi sellaiselle, kenelle haluaisin. Yli 100 euroa maksaa täällä Terveystalolla, mutta sairauskassa korvaa aika hyvin noita käyntejä. Naapurikaupungissa käy yksi kätilö (Meri-Oulun Neuvola) tekemässä edullisia ultrauksia, mutta hän on nyt lomilla helmikuun puoleen väliin asti. Esikoiselta kävin hänen luonaan hieman ennen rakenneultraa ja sain tietää sukupuolen. Vinkki vaan muillekin, jos sattuu Oulun seudulta olemaan porukkaa täällä :)

Nyt pitäis alkaa tsempata jo ruokavalion kanssa. Edellisessä raskaudessa todettiin raskausdiabetes silloin joskus rv15 tienoilla ja se oli mun pelastus. Koko raskaudessa tuli alle 10 kg painoa ja nehän oli jo poissa pari viikkoa kotiintulon jälkeen. Nytkin haluaisin radi-diagnoosin, niin saisin tsempattua itseni tosissaan. Lisäksi tykkäsin niistä lukuisista ultrakerroista, mitä edellisessä raskaudessa oli. Radilaista kyllä seurattiin hyvin.

Mitäs vielä... Raskausoireita on ollut vaihtelevasti. Lievät etomisetkin meni jo ohi, paleluakaan ei niin pahasti ole. Rinnat ei oo yhtään arat ja turvoksissa enää, mutta maidon heruminen on ollut tosi tiukassa. Mulla on haaveena imettää esikoista mahdollisimman pitkään. Vähän jossain asennoissa tai yskiessä repäisee alavatsassa. Ja nostaessa vähänkään mitään painavampaa, vihloo häpyliitosta. Ei kai jo tässä vaiheessa? Toisaalta, synnytyksestäkin on aika tasan yks vuosi aikaa, niin onkohan paikat ihan täysin palautuneetkaan :D

Mä haaveilen jo uusista rattaista, ei turhan ennenaikaista tämäkään :D Onneksi en oo ehtinyt hävittämään muita vauvatavaroita.
 
Facebook ryhmä kuulostaa hyvältä, mut ite en uskalla liittyä vielä aikoihin. :D millanen ryhmä sen pitää olla ettei se vaan näy muille? Mulle ainakin facebook ehdottaa välillä suljettujakin ryhmiä missä omat kaverit on.

Tietääkö joku millä perusteella kela jotain korvaa siitä varhaisultrasta? Monella sivulla lukee kelakorvaus, mutta mistä tietää kuuluvansa korvauksen piiriin?

Oli pakko käydä tänään kaupoilla vähän pyörimässä lastenvaateosastoilla :| Hieman liian aikaista, mut vitsi miten ne on pieniä! Sovittiin miehen kanssa, että saan yhden vaatekappaleen tai asian ostaa sen varhaisultran jälkeen :)
 
Minä myös mukaan facebook-ryhmään vasta sitten useamman viikon jälkeen, jos silloinkaan. Toivottavasti myös täällä keskustelu pysyy aktiivisena.

@evekin En oo viel ihan lastenvaateosastolle asti menny, mutta näyteikkunoissa hidastellu mm. vaunujen kohdalla. Kauheen ristiriitanen olo, kun toisaalta onnellisin ja iloisin, mut jotenki yrittäis vielä pitää pään kylmänä eikä innostua liikaa.

Mulla alkuraskauden ultra varattuna 6+5 (kierron mukaan neuvola laskenut), luulen et todellinen silloin ehkä 6+2, mietin että onkohan turhan aikaista? Erilaisia kokemuksia oon netistä lukenu, toisilla vielä silloin liian aikaista ja toisilla jo hyvin löytynyt sykkeet. Jännittävää, pelottaavaa, kutkuttavaa - odottaminen tuntuu ikuisuudelta!

Raskausoireina täällä nyt (5+3) ihan tosi kova palelu, sormet jääpalikat koko ajan, hurja väsymys, turvotus ja tosi arat ja turvonneet rinnat. Etovaa oloa jos ateriaväli venyy, toivottavasti ei tuu enempää pahoinvointia.

Tekis niin mieli kertoa jo lähimmille, mutta ehkä ei oo vielä aika.
 
@Haaveilia(ko) Niin en mä tiedä, ajattelin vain, kun aiemmin tässä ketjussa oli kovasti puhetta Fb-ryhmän teosta ja ymmärsin @Syssynen puuhastelevan sen parissa, kunhan saadaan ensin koko syyskuun odottajat mukaan. Mutta saatoin ymmärtää väärin, enkä nyt hämmennä enempää. Tarkoitus ei ollut olla tyly :)

@Josephina Meillä ei neuvolassa ultrata ollenkaan, vaan synnytys- ja naistentautien polilla. Mut oon ymmärtänyt, ettei sinnekään pääse ilman lähetettä ultrattavaksi (+ tietenkin nt-ultra ja rakenneultra). En tiedä miten käytännöt vaihtelee eri paikoissa. Toivottavasti pääsisit :)
 
@Vauvaunelmia29 Mäkin kävin siel osastolla tosiaan hyvin pikaseen. Täytyy yrittää pitää jalat maassa, ettei liikaa innostu. Yritystä kuitenkin takana 3 vuotta, niin jotenki on vähän sellanen olo et voiko tää olla totta.

Mä kyselin äitiysneuvolasta millon kannattais mennä sinne varhaisultraan, en nyt yhtään muista sanoko hän et kannattais odottaa ainakin 6+0 tai 7+0. Mäkin yritin ottaa sen ajan mahd. kauas ettei tulis turha reissu, kun ei kierrosta oikeen tietoa.
 

Yhteistyössä