Tässä taas erään köyhän perheen tarina

  • Viestiketjun aloittaja En taas tajua
  • Ensimmäinen viesti
En taas tajua
Niinpä niin.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1444024477410.html

Onkohan muka oikein tuo, että vuokran jälkeen jää vielä 2800€? Vai onko tuossa jokin virhe? Koska kyllä tuolla summalla pitäisi pärjätä! Vaikka menisi joka kuukausi se 500€ lääkkeisiin! Puhelinlaskuihin noilla menee aivan älyttömästi, kyllä kannattaisi tarkistaa liittymät.

Jos perheessä on tiukkaa ruoan suhteen, niin ei silloin anneta lapsille kuukausirahaa. Oma moka jos tuosta haluaa väkisin pitää kiinni. Mä en muuten ikinä saanut kuukausi- tai viikkorahaa enkä edes elänyt köyhässä perheessä.

Mutta siis mihin tuon perheen rahat oikein muka menee? Ulosottoon? Lainoja maksettavana? Miksi piti muuttaa jos se tiesi sitä, että miehellä ei ole töitä?

Miksi näihin juttuihin ei oteta ikinä oikeasti köyhiä vaan otetaan tuollaisia joilla on oikeasti rahaa, mutta omien typerien valintojen takia pitää elää köyhästi?

Toivottavasti tajuavat olla ottamatta lisää lemmikkejä kun nuo kuolevat ja jos mies ei ole vielä silloinkaan töissä. Ja meinaako äiti tosiaan olla lopun elämää kotona hoitamassa kehitysvammaisia lapsiaan. Kyllähän kehitysvammaisille on ihan mukaviakin asumispaikkoja. On jopa yksin asumista, mutta tuettuna tai sitten ympärivuorokautinen valvonta.

Mutta siis meillä jää käteen n.2700€ nyt mun ollessa työtön ja siitä maksamme kaiken, omakotitalon lainanlyhennyksestä lähtien ja meitä on neljä henkeä. Emmekä elä köyhästi.
 
vierailija
Tyhmille nyt ei riitä mitkään rahat. Esim miten voi puhelinlaskuihin mennä 200 kk???
Liittymän saa halvimmillaan vitosella kuussa, ja esim paketti jossa puheaika ja viestejä + netti maksaa alle 20/kk.
 
Tyhmille nyt ei riitä mitkään rahat. Esim miten voi puhelinlaskuihin mennä 200 kk???
Liittymän saa halvimmillaan vitosella kuussa, ja esim paketti jossa puheaika ja viestejä + netti maksaa alle 20/kk.

Tähän mä osaan vastata!

Jos on jo luottotiedoisa häiriö, on tosi hankalaa saada liittymää. Ja sit ostavat prepaid-version ja siitä tulee kallista.

Usein vielä ovat, niinko joku aiemmin mainitsi, tyhmiä (tai ainakin käyttäytyvät tässä asiassa kuin idiootit) eivätkä voi maksaa vuoden maksuja (ois halvimmillaan sen kaksisataa mikä nyt menee kuukaudessa) operaattorille kertaheitolla jotta lopputulos olisi halvempi. Tuolla tavoin luottotiedotonkin saisi liittymän siis.
 
vierailija
Joo en tajua, mihin noiden rahat oikein menee? Jis vähentää sähkö 200, auto 200, ja vaikka nyt niihin ylihintaisiin puhelimiin 200, niin kuussa jäisi yli 2000 käteen. Sikti valittavat, että ruokaan jää vain 500. Mihin ne sen 1500 tuhlaavat?
 
vierailija
Jutusta jäi kyllä hieman lukijaa kielteisesti manipuloiva mielikuva köyhyydestä. Oliko ihan oikeudenmukainen perhettä kohtaan? Mutta maalaisjärjellä ajatellen perheen elintavoissa olisi kehittämistä kulujen hallintaa ajatellen. Kuvassakin on aika pulska rouva, jolle saattaa hiilihydraattipitoinen ruoka maittaa eli leipää, makaronia ja perunaa ja jotka eivät ravintoarvoiltaan ainakaan häntä parempaan kuntoon vie. Mietin vaan antibootteja ja kortisoneja, joiden jatkuva käyttäminen ei ole edes suositeltavaa. Jos vaivaan voi vaikuttaa ruokavaliolla, niin olisi korkea aika miettiä sitäkin. Marjaa metsästä, omenat naapurin pihasta yms. Myös sähkölasku hämmästytti kerrostalossa. Onkohan patterien termarit paahtaneet täysillä vanhempien "tuuletellessa" kämppää talvipakkasilla? Tai jääkaappi vuosimallia kuokka&kirves? Siitähän voi vuokranantajan kanssa keskustella sekä lainata sähköä mittaavan laitteen sähkölaitokselta. En myöskään tajua, että pitäisi autolla päästä joka paikkaan. Luulisi lasten kanssa olevan tekemistä ulkosalla kävelynkin merkeissä ja jos kerran ei vanhempina tarvitse kiirehtiä omaan työhönsä. Myös mies voisi tutustua työttömien yhdistykseen, jossa saa syödä melkeinpä ilmaiseksi sekä touhuta muiden kanssa jotakin. Aktiviisuus lisää aktiivisuutta ja halpa ateria on pois perheen kuluista. Siis huoh, en sano enempää. Elän itse köyhyysrajan alapuolella ja juurikin tuossa valmistelin ihan ilmaisesta, luonnosta räävitystä ruuasta kahden päivän sapuskat. En syö makeaa, koska se ei minua ravitse. Jos joku tarjoaa pullat, niin sitäkin suuremmalla syyllä nautin siitä ja tarjoava taho on iloinen tuottamastaan ilosta. Olen opetellut ajattelemaan niin, että köyhyys lisää luovuutta ja siihen voi koettaa asennoitua zeniläisellä tyyneydellä kilpailematta yhteiskunnan luoman arvomaailman mukaisesti mikä on rikkautta :) Siksi lasken myös tuloiksi sen, jos saan jotakin. En siis voi mitenkään olla köyhä ainakaan sen mukaan laskien.
 
vierailija
Omaan silmääni sattui tuo, että terapioiden takia pitää olla oma auto. Kela korvaa matkakustannuksia ja niille on vuosittainen maksukatto, tosin oman auton käytöstäkin saa korvauksia ja usein käytetettynä silläkin voi saada vuosittaisen maksukaton täyteen, vaikkei yksittäinen matka ylittäisikään omavastuuta. Itse olen saanut maksukaton täyteen ihan paikallisbussimatkoilla terapiaan kuljettamisista. Eskariaikaan lapsi kulki eskarista taksilla itsekseen terapiaan ja sieltä sitten kotiin ja omavastuun täyttymisen jälkeen ne kyydit oli ilmaisia. Eskarin avustaja luovutti lapsen taksiin, taksikuski taas terapeutille, terapeutti taas taksikuskille ja minä olin sitten vastassa kotiin tullessa. Muitakin kävin yksin samalla lailla, osa kävi avustajan kanssa terapioissa ihan vastaavalla systeemillä ja osaa kuskasi vanhemmat. Monenmoista tuli vuosien mittaan nähtyä ja sen nähdyn perusteella sitten päädyttiin eskariaikaan noihin taksikyyteihin.
 
vierailija
Tai tietty, jos liittymiin kuuluu mukaan puhelimet, niin sehän nostaa laskun hintaa jo roimasti.
Jos joutuu leipäjonosta ruokaa hakemaan, niin luulisi tyytyvän halvempiin puhelimiin. Joskus ostin iphonen liittymän kera ja se maksoi jotain 30/kk. Halvempia malleja saa parilla kympillä kk. Mutta miksi ihmeessä olisivat ostaneet noin kalliit, kun halvempiakin vaihtoehtoja on.
 
Jos joutuu leipäjonosta ruokaa hakemaan, niin luulisi tyytyvän halvempiin puhelimiin. Joskus ostin iphonen liittymän kera ja se maksoi jotain 30/kk. Halvempia malleja saa parilla kympillä kk. Mutta miksi ihmeessä olisivat ostaneet noin kalliit, kun halvempiakin vaihtoehtoja on.
Koska mäkin haluan, kun muillakin on. Mulla maksaa joku 50€/kk oma liittymä ja puhelin, mutta sen ois saanu vieläki halvemmalla, mutta halusin maksaa sen mahdollisimman nopeeta pois. Tosin mun ei tarvii lehdessä valittaa rahapulaani.

Mutta, joku tossa jutussa mättää, koska en usko millään, ettei 2800 riitä kuukaudeksi ja miten voi noin paljon edes jäädä vielä vuokran jälkeen käteen?
 
vierailija
Suomessa on myös lääkkeiden osalta lääkekatto, eli maksimissaan vuodessa maksavat sen n 600 lääkkeistä, sen jälkeen ei maksa kuin euron per lääke.
Eikö tuohon kattoon kuulu ainoastaan korvattavat reseptilääkkeet? Minä ainakin ymmärsin ihotautilääkärin puheista, että esim. protopicia ei korvata kuin tarpeeksi pahoissa tapauksissa ja se maksaa omaisuuksia ja sitä ei laskettaisi mukaan tuohon lääkekattoonkaan, vaikkei sitä saa kuin reseptillä.
 
vierailija
Ei noi köyhiä ole. Rahankäyttö ongelmia vaan. 1900 euroa vuokran, korkeiden lääkekulujen ja kalliiden puhelinlaskujen ja sähkölaskun jälkeen riittää hyvin. Jos käyttävät 500 euroa kuukaudessa ruokaan, niin mihin 1400 euroa menee? Siinä on jo ihan ylimääräistä rahaa.

Oikeasti köyhillä ei ole kaksi koiraa ja 200 euroa mene puhelinkuluihin. Mikäköhän on noitten mielestä rikas?
 
laaman nöyhtä
Kun tuo isä on työtön niin miksei hän voi siirtyä omaishoitajaksi ja tuo äiti menisi töihin? Vai tippuuko helpot tuet pois? Mikä euron jauhelihalaatikko? Sitä Atrian valmis perunasosekihalaatikkoako 400g? Eihän se tule mitenkään halvaksi jos kuuden hengen perheelle niitä ostaa? Kädettömiä laiskureita ovat.
 
vierailijamarja
Suomessa on myös lääkkeiden osalta lääkekatto, eli maksimissaan vuodessa maksavat sen n 600 lääkkeistä, sen jälkeen ei maksa kuin euron per lääke.
Lääkekatto on henkilökohtainen, ja siihen kuuluvat vain kela-korvattavat lääkkeet, sitä myös kerryttävät vain kela-korvattavat lääkkeet.

Ja usko tai älä, edes kaikki yleiset antibiootit eivät ole kelakorvattavia, lisäksi silmätipat/korvatipat oikeastaan melkein kaikki ei-korvattavia.

Eli 6-henkinen perhe voi huonolla tsägällä joutua maksamaan lääkekuluja noin 6x600 euroa vuodessa, ja siihen päälle ei-korvattavat. Katon täyttymisen jälkeen kela-korvattavista lääkkeistä maksetaan 1,5 euroa per lääke, ei-kelakorvattavat joutuu edelleen maksamaan itse.

Toki tää on worst case scenario, toivotaan ettei missään perheessä KAIKKI perheenjäsenet sairasta noin paljoa. Toisaalta monet esim. ms-tautia, reumaa sairastavat käyttävät niin kalliita lääkkeitä, että 600 euroa tulee maksetuksi jo vuoden ensimmäisellä apteekkikäynnillä. Samaten esim. allergisten lasten
äidinmaidonkorvikkeet maksavat aivan älyttömästi.
 
vierailija ap
En tota tiennykään, mutta eihän nuo nyt oikeesti köyhiä ole, vaan heillä on rahankäytön ja elämänhallinnan kanssa suuria ongelmia.
En tiennyt mäkään varmaksi ja siksi kävin tarkistamassa Kelan sivuilta.

Mutta joo perheellä on pahoja ongelmia rahankäytössä ja elämänhallinnassa. Ärsyttää kun ei tehdä juttuja oikeasti köyhistä. Olen itse elänyt lapsen kanssa kädestä suuhun joten pistää vihaksi tälläisten "köyhien" valitus. Tuollaisten juttujen takia jotkut ihmiset kuvittelee, että Kelasta ja sossusta saa rahaa mielin määrin. No ei me lapsen kanssa ainakaan saatu.
 
xcv
2800 euroa kuussa vuokran jälkeen ja ovat muka köyhiä, täh?? Joku ei täsmää. Meitä on kaksi työssäkäyvää aikuista eikä meillä juuri koskaan jää noin paljon käteen lainanlyhennyksen jälkeen. Ja työmatkakuluihin menee n. 400-500 euroa kuussa (vuorotyötä, ei pääse julkisilla täältä korvesta). Eikä meillä kädestä suuhun silti eletä... ihan hyvin pärjäillään, kun pidetään järki kädessä kuluttamisen kanssa.
 
vierailija
Voi jumalauta taas. Aina samanlaisia nämä oi-niin-kurjat tarinat köyhyydestä, siis anteeksi rahankäytön ongelmista.

Siis pahimmassa tapauksessa (eli JOS joutuvat tuhlaamaan sen 500€ lääkkeisiin yms.) jää käteen 1900€/kk. Lisäksi saavat joka torstai ilmaiseksi kaupasta päiväystuotteita ja siihen lisäksi vielä leipäjonoilevat.

Mitä vittua ne niillä rahoilla tekee jos jää 20€/vko rahaa ruokaan pahimmassa tapauksessa? 20€ x 4 = 80€/kk ruokaan. Mihin ne 1820€ menee?? Sähköt maksettu, puhelimet maksettu, lääkkeet maksettu. Ei jumalauta oikeesti.
 
vierailija
4 henkeä. Nettotulot 4500 euroa kuukaudessa:

Lainanlyhennys 1300 euroa/kk
Lasten päivähoitomaksut 520 euroa/kk
opintolainanlyhennys 250 euroa/kk
vesi 60 e/kk
sähkö 150 e/kk
kiinteistövero 40 e/kk
roskat 30e/kk
kuituyhteys 40 e/kk
Puhelinlaskut 30 e/kk
vakuutukset 240 e/kk
bensat 300 e/kk
autoverot 40 e/kk
Ruuat 700 e/kk
sijoitus 150 e/kk
harrastukset 60 e/kk

= 3900

Ohhoh... niin se kaikki vaan katoaa... mitä paremmat tulot, sen suuremmat menot ja sitä enemmän pakollisia menoja.
 

Yhteistyössä