Tarvisin kipeästi siivousvinkkejä

  • Viestiketjun aloittaja Koti kuntoon
  • Ensimmäinen viesti
Koti kuntoon
Erosin aikanaan ja samalla sairastuin jonkun asteiseen masennukseen. Olin pitkään sairaslomalla enkä jaksanut tehdä mitään.

Nyt alan päästä jaloilleni mutta tämä koti on kauhistus. Joka paikka on enemmän tai vähemmän rempallaan, tavaraa on liikaa ( kaapit, tasot, sängyn alueet ) - kaikkialla on tavaraa, vaatetta ym. krääsää. Haluaisin niin saada siistin ja seesteisen kodin mutta tämä on jotain ihan muuta. Joka päivä päätän että aloitan jostain mutta kun pääsen töistä väsyneenä kotiin, alkaa kaaos ahdistamaan enkä saa lopulta tehtyä yhtään mitään. Päivät vaan lipuu eteenpäin ja tämä saasta on ja pysyy.

Kaipaisinkin vinkkejä mistä aloittaa. Millä saada tämä kaaos kukistettua? Usein puhutaan hallitusta kaaoksesta; tämä ei ole enää hallittua ja nyt sille on tultava loppu.
 
katarii
Älä ajattele koko hommaa kerralla. Ota välitavoitteita, siivous yksi huone /kaappi /laatikko /hylly tms. kerrallaan. Pikkuhiljaa koko koti on kunnossa. Karsi samalla ylimääräistä tavaraa pois, lahjoita, myy...
 
Pin
Olisiko sulla jotain siistejä laatikoita mihin voisit eka kauhoa vaan kaiken tavaran ja työntää ne laatikot siis johonkin poissa silmistä? Se voisi olla motivoivaa kun ainakin ensin _näyttäisi_ siistiltä ja siitä sitten alkaisit laatikoita purkamaan kun huomaisit, ettet löydä esim jotain tavaraa. Mulle tuollainen pintasiisteys ainakin toimii, tekee heti enempi mieli järkkäillä kaappejakin enkä niin välitä, vaikka jossain "piilossa" olisi hirveä kasa roinaa. Riippuu nyt vaan miten tuon ajattelet...

Sitte tietty toi yksi kohta/huone kerrallaan. Eka vaikka se paikka missä viihdyt eniten tai mikä kohta kodista tuntuu kauneimmalta. Mä jos siivoan keittiönpöydän tai keittiön, siivoan yleensä lisääkin vaikka ei ollut aikomus.

Sitten myös se vaihtoehto jos on rahaa palkata joku, että toinen käy tekemässä sen ja sitten yrität ylläpitää siisteystason. Olisiko tällaiseen mahdollisuus?

Kuulostaako mikään hyvältä? Turha roina kannattaa heittää/myydä pois, se auttaa takuulla sen siisteyden ylläpitämisessä. :)
 
HippuTAR
Älä yritäkkään työpäivinä, ainakaan alkuun.
Ja asennoidu niin että hommaan kuluu aikaa, ei pitkään jatkunutta kaaosta päiväs selvitetä.
Aloita vaikka niin että 1 kaappi, lipasto tms./vapaapäivä. Hommaa isoja laatikoita, myyntiin menevät/lahjoitukseen/säilytettävät, jätesäkkejä roskiskamoille. Tyhjää kaappi kokonaan, lajittele tavarat. Pyyhi kaappi. Mieti mitä haluat siinä kaapissa säilyttää ja aina kun sellaista tavaraa osuu silmään niin vie se kaappiin.
Kun oot yhdes huonees kaikki säilytystilat käyny läpi niin sit alat käydä läpi muut kamat. Lopuksi siivoat huoneen. Ja sit et enää siihen huoneeseen vie ylimääräistä kamaa.
Ja sit vaan huone kerrallaan sama homma.
 
vierailija
Lue kirja KonMari kirjoittanut Marie Kondo. Siinä keskitytään vain säilyttämään ne tavarat, jotka tuottavat iloa. Muut voi laittaa kiertoon.

Kirja on todella hyvä, sen saa Adlibris noin 13€ postareineen. Huono äiti -blogin ? kautta ilmeisesti vieläkin halvemmalla.
 
HippuTAR
Lue kirja KonMari kirjoittanut Marie Kondo. Siinä keskitytään vain säilyttämään ne tavarat, jotka tuottavat iloa. Muut voi laittaa kiertoon.

Kirja on todella hyvä, sen saa Adlibris noin 13€ postareineen. Huono äiti -blogin ? kautta ilmeisesti vieläkin halvemmalla.
Eli siivousvälineitä ei kannata säilyttää? Ja mulla on ainaki koko joukko tavaroita jotka ei aiheuta mulle minkäänlaisia tunteita mutta joita mä tarviin, pitäiskö ne hävittää?
Joskus jostain luin pätkän tosta kirjasta, ei oikein vakuuttanu...
 
Jos mahdollista, pyydä joku kaveri tai sukulainen hätiin ja anna hänelle/heille vapaat kädet siivota kaikki tarpeeton pois. Ulkopuolinen saa huomattavasti helpommin heivattua ison määrän roinaa ulos kämpästä, kun ei ole tunnesiteitä tavaroihin.
 
vierailija
Meillä on samanlaista (jopa sitä masennusta myöten)! Ja lapset haluaa koko ajan levittää leikkejä ja askarrella, mitään ei saisi heittää pois, kaikki pitää säästää, ja kiviä ja keppejä kannetaan jatkuvasti lisää sisälle...

Nyt on tulossa isommat juhlat, ja ensi maanantaina aloitan näin: kerätään lasten kanssa huushollista kaikki roskat roskiin (ei edes lajitella sen kummemmin kuin että keräyspaperit erikseen ja muut säkkiin). Sen jälkeen kaadetaan muutama kerrallaan lakanan päälle epämääräisiä laatikoita, ja siitä kasasta poimitaan säkkiin ehdottomasti säästettävät mutta joilla ei ehkä kukaan vähään aikaa leiki. "Serkuille menevät" laitetaan omaan säkkiinsä (josta tosin saatan suurimman osan kuskata kierrätykseen mutta sitä en kerro lapsille, serkut saavat muutaman lelun). Jos lapset haluavat nyt jonkun leikkiin niin se on vietävä omaan kaappiin ja sille on löydyttävä heti säilytyspaikka. Näin jatketaan kunnes suurin osa on käyty läpi, pari tuntia siinä menee, lopulta noin kymmenestä laatikosta on jäljellä kahden laatikon verran tavaraa ja ne mahtuu vinttikomeroon "toistaiseksi". Lojuville vaatteille tehdään sama juttu. Itse käyn läpi eteisen kaapin, ja todennäköisesti sinne tulee tilaa puolikas kaapista, ja sinne mahtuu keittiön pöydillä lojuvista tavaroista suurin osa.
 
vierailijailona
No yksi vaihtoehto on, että joka päivä kun lähdet ulos asunnosta, viet mukanasi yhden muovikassillisen kamaa pois. Jos sun lähelläs on joku kierrätyspaikka niin vie käyttökelpoiset kamat sinne, muut roskiin. Tossa tilanteessa en nyt lähtis myymään kun se hidastaa tota prosessia, paitsi jos sulla on jotain tosi arvokkaita kamoja.

Sitten vaan kertakaikkiaan yksi laatikko/kaappi kerrallaan. Kaikki pois mitä et ole viimeisen vuoden aikana tarvinnut, tai edes varastoon.

Yritä miettiä, voiko tavaroille keksiä järkevämpiä säilytyspaikkoja, jotta niiden esilleotto ja takaisin laittaminen olisi vaivattomampaa. Jokaiselle tavaralle pitää olla oma paikka, muuten niitä ei voi laittaa takaisin paikoilleen. Erilaiset lokerikot ja säilytyskorit voivat auttaa.

Sitten suosittelen vanhaa tuttua vie mennessäs, tuo tullessas -periaatetta. Itse olen sitä nyt soveltanut jonnin aikaa ja se oikeasti toimii. Jos oot menossa kylppäriin päin viet samalla lojuvat pyykit sinne, jos oot menossa makkariin päin, viet samalla sylillisen puhtaita pyykkejä kaappiin. Kuulostaa työläältä, mutta siihen tottuu nopeasti, ja siivouksessa voi sit keskittyä imuroimiseen, tasojen pyyhkimiseen jne, kun ei aina tarvii aloittaa tuntien raivaamisella.
 
vierailija
Siivosin ensimmäisenä keittiön. Kun se on siisti, keräisi kodista kaikki roskat omaan kassiin ja vaatteet pyykkikaappiin/kassiin odottamaan pesua. Sen jälkeen eteisen siivous. Nämä on hyvä tehdä yksi asia kerrallaan. Jos haluat motivaatiota, ota ennen ja jälkeen kuva puhelimesi, esim keittiöstä. Huomaat mitä olet saanut aikaan. Tsemppiä! Kyllä sinä onnistut!
 

Yhteistyössä