Te joilla on TAKKA/UUNI!!!!!

No eilen polttelin takkaa ja hiillos näytti ihan mustalta ,suorastaan sammuneelta.Liatoin pellin kiinni.Puitten laitosta oli kulunut pari tuntia. Menin nukkumaan.Heräsin jonkun ajan kuluttua savun hajuun ja kurkkua kirveli.Ei sitä savua kauheesti ollu, siis ei näkyvästi lainkaan, mutta haisi hieman.Onko se normaalia? Siis että savu tuoksahtaa?

Jostain oli kekäleet ottaneet uutta potkua, koska hekuivat siellä hyvinkin kirkkaasti, vaikka silloin näytti että ihan sammumaisillaan oli.. :|
 
vieras2
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos te poltatte sen hiilloksenkin loppuun, niin mitä hyötyä siitä takasta silloin on? Siis se lämpöhän karkaa ja ainakin varaavassa takassa idea on just se että luukut kiinni ennen kuin hiillos on sammunut. Osta häkävaroitin niin ei tarvi panikoida.
Ei taida tietää mistä puhut =)
 
Finttu
Alkuperäinen kirjoittaja Perkin Elmer:
:attn: Häkä on väritön ja hajuton kaasu, eikä suinkaan sinistä niinkuin täällä vihjaistiin!
No on kai se nyt silloin, kun se on huoneilmassa, toope. Mutta hiillos ei tuota enää häkää siinä vaiheessa, kun siellä joukossa ei näy sinistä liekkiä.
Paljonko olet mahtanut pelata puulämmitteisen talon kanssa, kun noin tietäväinen oot?
 
Finttu
Alkuperäinen kirjoittaja jarna36:
No eilen polttelin takkaa ja hiillos näytti ihan mustalta ,suorastaan sammuneelta.Liatoin pellin kiinni.Puitten laitosta oli kulunut pari tuntia. Menin nukkumaan.Heräsin jonkun ajan kuluttua savun hajuun ja kurkkua kirveli.Ei sitä savua kauheesti ollu, siis ei näkyvästi lainkaan, mutta haisi hieman.Onko se normaalia? Siis että savu tuoksahtaa?

Jostain oli kekäleet ottaneet uutta potkua, koska hekuivat siellä hyvinkin kirkkaasti, vaikka silloin näytti että ihan sammumaisillaan oli.. :|
Sä et oo varmaan sekoittanut sitä palovaiheessa riittävästi. Sillon ne voi alkaa hehkumaan uudelleen, jos kekäleet jää kovin isoiksi.
Se haju voi tulla silloinkin jos hormit on kosteita.
 
Meillä laitetaan pellit sitten kiinni kun takan poltosta on mennyt parisen tuntia. Varaava takka varaa sen lämmön kiviinsä, ja on lämmin paripäivää takanpolton jälkeen.

Ei se lämpö siis tosiaankaan karkaa vaikka odottaa muutaman tunnin takanpolton jälkeen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Jos teillä on varaavia takkoja tai leivinuuneja, ni seuraavana päivänä sitten ne etuluukut raolleen, niin päästää sitä varaavaansa lämpöä huoneeseen.
Se varattu lämpö siirtyy johtumalla takan seinämän läpi ei siinä uunin luukkuja tarvitse avata.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Perkin Elmer:
:attn: Häkä on väritön ja hajuton kaasu, eikä suinkaan sinistä niinkuin täällä vihjaistiin!
No on kai se nyt silloin, kun se on huoneilmassa, toope. Mutta hiillos ei tuota enää häkää siinä vaiheessa, kun siellä joukossa ei näy sinistä liekkiä.
Paljonko olet mahtanut pelata puulämmitteisen talon kanssa, kun noin tietäväinen oot?
Hehkuvan hiilloksen aikana ei peltiä kannata sulkea... kysy vaikka palolaitokselta.
 
Finttu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Jos teillä on varaavia takkoja tai leivinuuneja, ni seuraavana päivänä sitten ne etuluukut raolleen, niin päästää sitä varaavaansa lämpöä huoneeseen.
Se varattu lämpö siirtyy johtumalla takan seinämän läpi ei siinä uunin luukkuja tarvitse avata.
Lämmittää vaan nopeemmin ja tehokkaammin jos hiukan availee.
 
Finttu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Perkin Elmer:
:attn: Häkä on väritön ja hajuton kaasu, eikä suinkaan sinistä niinkuin täällä vihjaistiin!
No on kai se nyt silloin, kun se on huoneilmassa, toope. Mutta hiillos ei tuota enää häkää siinä vaiheessa, kun siellä joukossa ei näy sinistä liekkiä.
Paljonko olet mahtanut pelata puulämmitteisen talon kanssa, kun noin tietäväinen oot?
Hehkuvan hiilloksen aikana ei peltiä kannata sulkea... kysy vaikka palolaitokselta.
No en kyllä kysy. Mä oon asunu kohta 20 vuotta puulämmitteisessä talossa, enkä ole vielä kuollut, että enköhän mä jo osaa. Jokainen tekee omalla tavallaan.
Jos kerran haluatte, niin antakaa vaan se lämpö niille harakoille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Perkin Elmer:
:attn: Häkä on väritön ja hajuton kaasu, eikä suinkaan sinistä niinkuin täällä vihjaistiin!
No on kai se nyt silloin, kun se on huoneilmassa, toope. Mutta hiillos ei tuota enää häkää siinä vaiheessa, kun siellä joukossa ei näy sinistä liekkiä.
Paljonko olet mahtanut pelata puulämmitteisen talon kanssa, kun noin tietäväinen oot?
Hehkuvan hiilloksen aikana ei peltiä kannata sulkea... kysy vaikka palolaitokselta.
Olen minäkin ihan omin silmin nähnyt, kun hiillos "herää henkiin". Erityisesti jos jotain palavaa on vielä jäljellä + sopiva tuulahdus jostain.
 
Finttu
Alkuperäinen kirjoittaja jarna36:
Ilmeisesti kannattaa ootella =)

Riittääkö että pelti on rakosellaan? Entä takkaimuri, kun meillä on sellainen, pitääkö sekin jättää päälle vielä?
Takkaimurin tarkoitushan on parantaa sitä vetoa silloin sytytysvaiheessa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Perkin Elmer:
:attn: Häkä on väritön ja hajuton kaasu, eikä suinkaan sinistä niinkuin täällä vihjaistiin!
No on kai se nyt silloin, kun se on huoneilmassa, toope. Mutta hiillos ei tuota enää häkää siinä vaiheessa, kun siellä joukossa ei näy sinistä liekkiä.
Paljonko olet mahtanut pelata puulämmitteisen talon kanssa, kun noin tietäväinen oot?
Hehkuvan hiilloksen aikana ei peltiä kannata sulkea... kysy vaikka palolaitokselta.
No en kyllä kysy. Mä oon asunu kohta 20 vuotta puulämmitteisessä talossa, enkä ole vielä kuollut, että enköhän mä jo osaa. Jokainen tekee omalla tavallaan.
Jos kerran haluatte, niin antakaa vaan se lämpö niille harakoille.

Nykyaikaiset talot ovat niin tiivitä ja takat niin varaavia, että se lämpö ei harakoille mene...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Jos teillä on varaavia takkoja tai leivinuuneja, ni seuraavana päivänä sitten ne etuluukut raolleen, niin päästää sitä varaavaansa lämpöä huoneeseen.
Se varattu lämpö siirtyy johtumalla takan seinämän läpi ei siinä uunin luukkuja tarvitse avata.
Lämmittää vaan nopeemmin ja tehokkaammin jos hiukan availee.
Se on vain kyse siitä, miten sinä sen lämmön tunnet. Se on sama juttu, että ilmavirta saa huoneen _tuntumaan_ kylmältä vaikka lämpötila voisi olla ok. Ja että patterit sijoitetaan juuri ikkunoiden viereen.

Meillä takan tarkoitus on juuri lämmittää rakenteita, ja patterit tuovat sen mukavuuslämmön.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Perkin Elmer:
:attn: Häkä on väritön ja hajuton kaasu, eikä suinkaan sinistä niinkuin täällä vihjaistiin!
No on kai se nyt silloin, kun se on huoneilmassa, toope. Mutta hiillos ei tuota enää häkää siinä vaiheessa, kun siellä joukossa ei näy sinistä liekkiä.
Paljonko olet mahtanut pelata puulämmitteisen talon kanssa, kun noin tietäväinen oot?
Kiitos vain itsellesi Toope! Parempi olla leikkimättä näsäviisasta kun et tiedä kenelle puhut ja mikäli se nyt sulle kuuluu niin kyllä, asun puulämmitteisessä talossa jossa puuhella, takka sekä lämmityskattila. Riittääkö sulle? Ja ihan tiedoksi vain, että häkää muodostuu aina kun jokin orgaaninen materiaali palaa epätäydellisesti, että enpä paljon luottaisi mihinkään sinisiin liekkeihin..
 
Finttu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
[
Nykyaikaiset talot ovat niin tiivitä ja takat niin varaavia, että se lämpö ei harakoille mene...
Ap ei kertonut, onko sillä nykyaikainen talo, vain, että takka on uusi. Meillä on vanha talo ja tosiaan avaan kyllä eturitilöitä seuraavana päivänä.
 
Finttu
[quote="Perkin Elmer]Kiitos vain itsellesi Toope! Parempi olla leikkimättä näsäviisasta kun et tiedä kenelle puhut ja mikäli se nyt sulle kuuluu niin kyllä, asun puulämmitteisessä talossa jossa puuhella, takka sekä lämmityskattila. Riittääkö sulle? Ja ihan tiedoksi vain, että häkää muodostuu aina kun jokin orgaaninen materiaali palaa epätäydellisesti, että enpä paljon luottaisi mihinkään sinisiin liekkeihin..[/quote]

Ihan sun oma ongelma. Mä luotan ja olen luottanut kohta 20 vuotta. Ja se sininen liekki on just sitä epätäydellistä palamista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
[quote="Perkin Elmer]Kiitos vain itsellesi Toope! Parempi olla leikkimättä näsäviisasta kun et tiedä kenelle puhut ja mikäli se nyt sulle kuuluu niin kyllä, asun puulämmitteisessä talossa jossa puuhella, takka sekä lämmityskattila. Riittääkö sulle? Ja ihan tiedoksi vain, että häkää muodostuu aina kun jokin orgaaninen materiaali palaa epätäydellisesti, että enpä paljon luottaisi mihinkään sinisiin liekkeihin..
Ihan sun oma ongelma. Mä luotan ja olen luottanut kohta 20 vuotta. Ja se sininen liekki on just sitä epätäydellistä palamista.
[/quote]

Jep, todella tieteellistä.
 
kolmen äiti
Aika erikoinen vastaus "ammattilaiselta", toi et ei sil oo välii millon pellit pistää kiinni. Totta hemmetis sil on välii, miks muuten ne pellit olis edes olemassa?! Voihan ne pitää aukikin vaik koko ajan, niinku meille talon myyjä sano, käy varmaan sellanen veto et halotkin on jo katolla :) Voi tsiisus sanon minä... Maalaisjärkeä peliin ;)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
[quote="Perkin Elmer]Kiitos vain itsellesi Toope! Parempi olla leikkimättä näsäviisasta kun et tiedä kenelle puhut ja mikäli se nyt sulle kuuluu niin kyllä, asun puulämmitteisessä talossa jossa puuhella, takka sekä lämmityskattila. Riittääkö sulle? Ja ihan tiedoksi vain, että häkää muodostuu aina kun jokin orgaaninen materiaali palaa epätäydellisesti, että enpä paljon luottaisi mihinkään sinisiin liekkeihin..
Ihan sun oma ongelma. Mä luotan ja olen luottanut kohta 20 vuotta. Ja se sininen liekki on just sitä epätäydellistä palamista.
[/quote]

Nykyään opastetaan sytyttämään pesällinen päältä, jolloin palaminen tapahtuu tehokkaasti. Kuumat savukaasut lämmittävät tehokkaasti tulisijan seinämiä, jotka sitten luovuttavat varaamansa lämmön hitaasti huonetilaan. Hiillosvaiheessa suurin osa puun energiasta on käytetty ja häkäpäästöjen osuus kasvaa. On turvallisempaa pitää savupelti auki kunnes hiillos on sammunut kokonaan, kuin ottaa riski liian aikaisen sulkemisen seurauksista.

http://www.pelastustoimi.fi/neuvontapalvelu/2442?keyword=h%C3%A4k%C3%A4
 

Yhteistyössä