Te, jotka olette kotona! (sähkön ja veden säästämisestä)

  • Viestiketjun aloittaja Kituuttelija
  • Ensimmäinen viesti
Kituuttelija
Määritteleekö työssäkäyvä puolisonne teille päivät kotona viettäville, ei tuottaville osapuolille jonkun rajan miten paljon saa kuluttaa sähköä ja vettä? Kun keskivertoperheissä, joissa kumpikin käy töissä ei päivisin olla kotona kuluttamassa. Kokeeko puolisonne, että olet vain kuluttava tekijä perheessänne?

Mieheni on minulle huomautellut, että koska joudun olemaan kotona (töitä kun ei ole löytynyt), niin minun pitäisi nyt yhä kiristyvinä talousaikoina pyrkiä elämään siten kuin minua ei olisikaan talossa. Tehdä sellaisia askareita, jotka vievät mahdollisimman vähän vettä ja energiaa. Mm. turha käsienpesu on miehen listalla epäsuotuisaa. Lattioita ei tarvitse luututa koko ajan eikä pyykkiäkään pestä kuin pari kertaa viikossa mielellään. Lapset onneksi ovat koululaisia, etteivät sotke vaatteitaan koko ajan ja syövät koulussa yhden aterian. Yritän tehdä ruuan vielä toistaiseksi ilmojen salliessa ulkona puuliedellä. Onneksi vielä riittää päivänvaloa, ettei tarvitse valoja poltella. Minusta on tullut neuroottinen valojen sammuttelija!
 
vierailija
Määritteleekö työssäkäyvä puolisonne teille päivät kotona viettäville, ei tuottaville osapuolille jonkun rajan miten paljon saa kuluttaa sähköä ja vettä? Kun keskivertoperheissä, joissa kumpikin käy töissä ei päivisin olla kotona kuluttamassa. Kokeeko puolisonne, että olet vain kuluttava tekijä perheessänne?

Mieheni on minulle huomautellut, että koska joudun olemaan kotona (töitä kun ei ole löytynyt), niin minun pitäisi nyt yhä kiristyvinä talousaikoina pyrkiä elämään siten kuin minua ei olisikaan talossa. Tehdä sellaisia askareita, jotka vievät mahdollisimman vähän vettä ja energiaa. Mm. turha käsienpesu on miehen listalla epäsuotuisaa. Lattioita ei tarvitse luututa koko ajan eikä pyykkiäkään pestä kuin pari kertaa viikossa mielellään. Lapset onneksi ovat koululaisia, etteivät sotke vaatteitaan koko ajan ja syövät koulussa yhden aterian. Yritän tehdä ruuan vielä toistaiseksi ilmojen salliessa ulkona puuliedellä. Onneksi vielä riittää päivänvaloa, ettei tarvitse valoja poltella. Minusta on tullut neuroottinen valojen sammuttelija!
Kyllä sen ymmärtää, että perheen ainoaa tienaajaa kiusaa se, että rahat vain kuluvat, eikä mitään jää käteen. Hanki töitä, vaikka puhelinmyyntiä, jos et mitään muuta saa. Älä jää kotiin, vaan lähde metsään keräämään marjoja ja sieniä, ja kalaan hakemaan ruokaa pöytään. Jos raha on tiukilla ja asut kaupungin lähellä, mene pyörällä kirjastoon tai vapaa-ehtoistyöhön, vapaa-ehtoishommissa saa usein ruokaakin.
 
vierailija
Säästeliäisyys tuollaisissa asioissa on hyvä juttu. Mutta minusta tuo nyt ei kuulosta ihan normaalilta, että omassa kodissaan ei saisi elää tavallisesti, vaan pitää olla niinkuin ei olisikaan.
 
Kituuttelija
Kuinka usein peset pyykkiä?
Joka päivä, muutaman koneellisen. Aina kun vaatteet päivän aikana likaantuvat. Taidan olla pyykkihullu! On syytä miehen vähän valistaakin. Sama ei voi selvästikään jatkua. Pesen myös käsiä usein. Olen aika hygieniafriikki. Aina pesemässä ja jynssäämässä jotain. Huomaamattani läträän vettä enemmän kuin tarvitsisi. Pitäisi opetella ottamaan iisisti, mutta koen, että minun täytyy koko ajan hulluna pitää paikat kunnossa koska olen kotona! Mies ei selvästikään toivo muuta kuin, että sähkö- ja vesilaskut pienenisivät. Koti saa repsottaa mieluummin. Syy on omien korvieni välissä.
 
vierailija
Sammutan valot kun poistin huoneesta, pesen täysiä koneellisia tai sitten puolikkaita pikapesulla. Astiat pesen pesukoneessa. Suihkussa käydään joka päivä, mutta pyrin sammuttamaan veden aina silloin kun en sitä tarvitse (esim. Hoitoaineen levitys).

Mies ei ole valittanut vesi-eikä sähkölaskuista, tosin ne on meillä kerrostalossa pienet. Olen hoitovapaalla. Jos mies ehdottaisi että lopetan elämästä koska olen joutunut työttömäksi, leipoisin sitä lättyyn kunnes lamppu alkaisi sillä pollassa taas syttymään. Kas kun ei vaadi sinua maksamaan siitä, että käytät hengitysilmaa hänen osittain tai kokonaan maksamassa asunnossanne.
 
Kituuttelija
Kyllä sen ymmärtää, että perheen ainoaa tienaajaa kiusaa se, että rahat vain kuluvat, eikä mitään jää käteen. Hanki töitä, vaikka puhelinmyyntiä, jos et mitään muuta saa. Älä jää kotiin, vaan lähde metsään keräämään marjoja ja sieniä, ja kalaan hakemaan ruokaa pöytään. Jos raha on tiukilla ja asut kaupungin lähellä, mene pyörällä kirjastoon tai vapaa-ehtoistyöhön, vapaa-ehtoishommissa saa usein ruokaakin.
Totta, en voi enää viettää päiviä kotona vaan pakko on paeta kuluttamaan aikani muualle!
 
Kituuttelija
Onneksi meillä on pari varaavaa tulisijaa, joilla voi vähän säästää lämmityskuluissa. En vain ole omaksunut täysin puulla lämmittämisen periaatetta. Koen sen työlääksi. Mies on sitä ehdotellut, että kun minulla aikaa olisi, pitäisin tulta yllä päivisin ja sisällä olisi ilmojen kylmettyä sopivan lämmintä. Entisaikojen resurssiviivasta elämää.
 
vierailija
Taitaa mies olla oikeassa, jos pyykkiä tulee muutama koneellinen päivässä eikä perheessä ole enää edes pikkulapsia. Lattoillekaan liika vesi ei ole hyvästä. Kerta viikossa riittää, ellei teillä ole eläimiä. Muulloin voit imuroida.
 
Kituuttelija
Taitaa mies olla oikeassa, jos pyykkiä tulee muutama koneellinen päivässä eikä perheessä ole enää edes pikkulapsia. Lattoillekaan liika vesi ei ole hyvästä. Kerta viikossa riittää, ellei teillä ole eläimiä. Muulloin voit imuroida.
Imurointikin kuluttaa sähköä. Mies suositteli käyttämään mieluummin rikkaharjaa. Matot voi puistella imuroinnin sijaan.
 
vierailija
Joka päivä, muutaman koneellisen. Aina kun vaatteet päivän aikana likaantuvat. Taidan olla pyykkihullu! On syytä miehen vähän valistaakin. Sama ei voi selvästikään jatkua. Pesen myös käsiä usein. Olen aika hygieniafriikki. Aina pesemässä ja jynssäämässä jotain. Huomaamattani läträän vettä enemmän kuin tarvitsisi. Pitäisi opetella ottamaan iisisti, mutta koen, että minun täytyy koko ajan hulluna pitää paikat kunnossa koska olen kotona! Mies ei selvästikään toivo muuta kuin, että sähkö- ja vesilaskut pienenisivät. Koti saa repsottaa mieluummin. Syy on omien korvieni välissä.
Sinulla on pakko-oireinen häiriö. Hae apua siihen.

Mies on oikeassa. Ei normaaliperheessä tarvitse pestä useita koneellisia pyykkiä päivässä. Lattioiden pesuun riittää kerta kuukaudessa. Pölyjen pyyhintä parin viikon välein.
 
Mies vaihtoon!
Eli sinulla on miehen näkemyksen mukaan lupa olla olemassa jos olet kuin et olisi olemassa?! :O Jos ei nainen saa hoitaa kotona rutiinejaan eikä mies osallistu niihin pätkänvertaa vaan sanelee miten pitää tehdä ja elää, olet kohta pyöreässä huoneessa! Joku järki elämään. Hirveän stressaavaa on kuluttamisen pelon vuoksi joutua viettämään päivänsä muualla kuin omassa rakkaassa kodissa. Mikä koti se sellainen enää on?
 
vierailija
Sinulla on pakko-oireinen häiriö. Hae apua siihen.

Mies on oikeassa. Ei normaaliperheessä tarvitse pestä useita koneellisia pyykkiä päivässä. Lattioiden pesuun riittää kerta kuukaudessa. Pölyjen pyyhintä parin viikon välein.
No kyllä monessakin tarvitsee. Meillä pyörii liki aina kaksi koneellista pyykkiä päivässä. Lapset ja koira ja hikoava mies kyllä tuottaa sitä. Meillä myös esim miehen työvaatteet pitää pestä kotona, ja leipomossa niitä samoja ei voi kauan pitää..

Lattiat pesen myös kerran viikossa, koska lapset ja koira. Keittiön lattia jopa kerran päivässä. Pölyt kerta viikkoon, mutta esim allergia/astmaperheissä se voi tapahtua useamminkin.
 
vierailija
No kyllä monessakin tarvitsee. Meillä pyörii liki aina kaksi koneellista pyykkiä päivässä. Lapset ja koira ja hikoava mies kyllä tuottaa sitä. Meillä myös esim miehen työvaatteet pitää pestä kotona, ja leipomossa niitä samoja ei voi kauan pitää..

Lattiat pesen myös kerran viikossa, koska lapset ja koira. Keittiön lattia jopa kerran päivässä. Pölyt kerta viikkoon, mutta esim allergia/astmaperheissä se voi tapahtua useamminkin.
Meillä on useampi kissa, astmaa ja allergiaa. Pesen lattiat muutaman kerran vuodessa. Pyykkikone pyörii kerran päivässä. Pölyt pyyhin vain ennen isompia juhlia. Perheessä 2 aikuista ja 2 lasta.
 
vierailija
Mies voi olla oikeassa. Aina voi jostain säästää, mutta silti hän aiheuttaa sinulle aivan kohtuutonta syyllisyyttä, joka taas aiheuttaa pakko-oireyhtymäsi. Riittämättömyyden ja arvottomuuden tunne, ellet ole koko ajan tekemässä jotain. Muuten olet mielestäsi vain tyhjäntoimittaja. En syyttäisi nyt vain sinua pakko-oireisuudestasi, vaan miehesikin voisi asettua asemaasi. Säästää voi aina, mutta tuollaiset kieltolistat ovat silkkaa sadismia. Kaikki syyllistäminen perheen kuluttamisesta kohdistuu vain sinuun.
 
Onnellinen kuluttaja
Himosiivooja tunnustautuu! Olen kai myös sitten pakko-oireinen kuvaustenne perusteella. Olen myös kotona ja mies hoitaa tienestit. Laskut huimaavat välillä päätä, mutta miehelleni ei ole juolahtanut pieneen mieleenkään alkaa urputtaa himosiivoiluistani! On vain kiitollinen, että on tällainen vaimo! Hän hoitaa leivän pöytään ja minä hoidan kodin! Jos minulle alettaisiin sanella mitä saan tehdä, heittäisin luutut ja imurin pysyvästi sanelijan käteen sanoen: "Tee itse paremmin!"
 

Yhteistyössä