Tietääkö kukaan millon peruskoulu alkaa syksyllä? Ja onko kauhea jos lapsi alottaaki esim. viikkoa myöhemmin?

  • Viestiketjun aloittaja "hömppö"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
riippuu paikkakunnasta!! yleensä tässä tammikuun alkupuolella tietää....

ja mitä tulee poissaoloon, niin opettjana en ymmärrä, että koulusta pitää matkailun vuoksi olla pois..
 
Siinähän se elokuun puolenvälin kieppeillä alkaa, vaihtelee varmaan vähän paikkakunnittain. Koita googlettaa oman paikkakuntasi sivistys-/koulutoimen sivuilta. Tuskin siinä ekassa viikossa vielä kauheesti jälkeen jää jos aloittaakin vähän myöhemmin, jos on hyvä syy.
 
v
Eka luokanko? Eka viikko on erittäin tärkeää kaverisuhteiden luomisen kannalta. Mutta jos on jo isompi lapsi, vanha luokka ja kaverit, niin ei kai se silloin mitään haittaa.
 
---
[QUOTE="vieras";22839607]riippuu paikkakunnasta!! yleensä tässä tammikuun alkupuolella tietää....

ja mitä tulee poissaoloon, niin opettjana en ymmärrä, että koulusta pitää matkailun vuoksi olla pois..[/QUOTE]

No opettaja voi olla ymmärtämättä ihan vapaasti, mutta ehkä se eka kouluviikko ei ole hyvä idea olla pois. Vaikka matkat onkin halvempia silloin, tiedetään. Mieluummin sitten vaikka toka tai kolmas kouluviikko, jos pakko olisi noista valita.
 
Doozer
Jos lapsi on ekaluokkalainen, ja aloittaa uudessa ryhmässä, niin olisi hyvin tähdellistä, että hän olisi ryhmässä mukana heti alusta asti mahdollisimman tiiviisti. Alkuajat uuden ryhmän muodostuessa ovat kriittiset ryhmäytymisen ja ryhmään kuulumisen kannalta.

Eli väitän, että uuden ryhmän kohdalla pitäisi olla messissä heti alussa, mutta jos vanha tuttu ryhmä, ei lienee niin väliä.
 
"a p"
Mä arvasin, että tässä alkaa kauhee ryöppy siitä, jos lapsi menee viikon myöhemmin kouluun :D No, missään ei sanottu, että kyseessä ois ekaluokkalainen. Eikä ole. Toisekseen, rieputarallaan on ainaki turha verrata sitä töihinmenoon koska ei se ihan sama asia kumminkaan ole. Minä esim. olen saanu lapsena olla pois koulusta ulkomaanmatkojen takia eikä siinä mitään ongelmaa ollut. Vanhemmat sopi asiasta rehtorin kans etukäteen, matkalle annettiin tehtävät jotka tuli tehdä ja sillä siisti.

Mutta kiitos vastauksesta, eli siinä joskus elokuun puolessa välissä alkaa. Niin mä vähän muistelinkin ;)
 
On se sen verran sama asia, että kyllä niitä mun mielestä voi verrata. Vanhemmalla on velvollisuutensa töissä, lapsella koulussa. Töistäkin saa (palkatonta) vapaata, niin koulustakin. Mutta kummastakaan ei kannata olla pois ns. huvin vuoksi, koska se kostautuu, kun työt kasaantuu.
 
On se sen verran sama asia, että kyllä niitä mun mielestä voi verrata. Vanhemmalla on velvollisuutensa töissä, lapsella koulussa. Töistäkin saa (palkatonta) vapaata, niin koulustakin. Mutta kummastakaan ei kannata olla pois ns. huvin vuoksi, koska se kostautuu, kun työt kasaantuu.
Helppo huudella jos ja kun lomat ovat samaan aikaan ku lasten lomat.
Joillekin vanhemmille ei vaan ole mahdollista saada kaikkia lomia pidettyä koulujen loma-aikoina.
Matkoja vartenhan koulusta anotaan lupa poissaoloon ja luvataan että kouluhommat hoidetaan enivei.
Olen lapsena itse ollut matkojen takia pois koulusta ilman mitään haittaa. Ja niin on tarvittaessa meidänkin lapset.
 
"a p"
On se sen verran sama asia, että kyllä niitä mun mielestä voi verrata. Vanhemmalla on velvollisuutensa töissä, lapsella koulussa. Töistäkin saa (palkatonta) vapaata, niin koulustakin. Mutta kummastakaan ei kannata olla pois ns. huvin vuoksi, koska se kostautuu, kun työt kasaantuu.
Huono vastaväite. Tuossahan ei nyt ole mitään tolkkua. Kyllähän töistäkin voi ottaa palkatonta eikä sillä oo mitään väliä ottaako sen huvin vuoksi vai minkä vuoksi. Jos ei muuta lomaa oo tiedossa, niin meinaatko, että on parempi vaan painella töissä menemään kuin ottaa vaikka se viikon palkaton ja huvitella hetken?

No, tilanne meillä on se, että meillä EHKÄ ois mahdollisuus vihdoin ja viimein lähteä käymään 8 vuoden jälkeen mun kotimaassa. JOS lähdettäs niin lähdettäs ihan elokuun alussa. Paikka on sen verran kaukana, että ihan kahden viikon takia en haluais lähteä (erittäin kalliit lennot). Eli oltais 3 vkoa ja koulut kai ehtis jo alkaa sitte. Viikkoa aikasemmin ei voida lähteä koska hinnat on sillon niin paljo korkeammat (2617eur vs. 3236eur)
 
"Kenguru"
Ai, sori, mä käsitin Riepun viestin väärin, ja itse olen sitä mieltä, että hyvin voi olla ekan viikon pois. En näe mitään syytä niuhottaa tuossa asiassa. Joo vastuuta on, velvollisuutta on, mutta kyllä elämässä voi joskus poiketa säännöistäkin. Säilyy paremmin tuo mielenterveyskin kun osaa ottaa joskus vähän rennomminkin;)
 
[QUOTE="a p";22839899]
No, tilanne meillä on se, että meillä EHKÄ ois mahdollisuus vihdoin ja viimein lähteä käymään 8 vuoden jälkeen mun kotimaassa. JOS lähdettäs niin lähdettäs ihan elokuun alussa. Paikka on sen verran kaukana, että ihan kahden viikon takia en haluais lähteä (erittäin kalliit lennot). Eli oltais 3 vkoa ja koulut kai ehtis jo alkaa sitte. Viikkoa aikasemmin ei voida lähteä koska hinnat on sillon niin paljo korkeammat (2617eur vs. 3236eur)[/QUOTE]

Ehdottomasti lähdettäis, varsinkin jos kyse ei oo ekaluokkalaisesta. Silloin vois olla kurjaa aloittaa eri aikaan ku muut---?
 
[QUOTE="a p";22839899]

No, tilanne meillä on se, että meillä EHKÄ ois mahdollisuus vihdoin ja viimein lähteä käymään 8 vuoden jälkeen mun kotimaassa. JOS lähdettäs niin lähdettäs ihan elokuun alussa. Paikka on sen verran kaukana, että ihan kahden viikon takia en haluais lähteä (erittäin kalliit lennot). Eli oltais 3 vkoa ja koulut kai ehtis jo alkaa sitte. Viikkoa aikasemmin ei voida lähteä koska hinnat on sillon niin paljo korkeammat (2617eur vs. 3236eur)[/QUOTE]

Kyllä mäkin tässä tilanteessa lähtisin.
 
"a p"
[QUOTE="hankey";22839961]oikein hyvä syy tuo teidän syy. katso, onko kunnan nettisivuilla mainittu koulun alkamisaika.[/QUOTE]

Mä yritin etsiä mutten löytänyt :( Voihan kökkö, jos tampereella alkaa jo 10.8 :(
 
"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja Inhimillinen tekijä;22840024:
Jos mä oikein muistan missä sä asut, niin siellä alkaa 16.8.
Asutko itsekin siellä, missä epäilet mun asuvan vai mistä tiedät millon alkaa? :D *heräsi uteliaisuus* ;)

Voi, oispa ihana jos koulut alkais tuolloin niin ei tarvis lasten olla kuin yhden viikon pois koulusta :)
 
"vieras"
[QUOTE="a p";22840006]Mä yritin etsiä mutten löytänyt :( Voihan kökkö, jos tampereella alkaa jo 10.8 :([/QUOTE]

Tuolloin alkaa.

Perusopetus
Syyslukukausi 10.8.2011–22.12.2011
Syysloma 17.10.2011–21.10.2011
Kevätlukukausi 9.1.2012–2.6.2012
Talviloma 27.2.2012–2.3.2012
Helaloma 18.5.2012
 

Yhteistyössä