Toiselle osoitetun paketin noutaminen Ärrältä

  • Viestiketjun aloittaja vNippe
  • Ensimmäinen viesti
vNippe
Voiko R-kioskilta noutaa lähetystunnuksella paketin, joka on osoitettu samassa osoitteessa asuvalle puolisolle, muttei hakijalle itselleen?

Postistahan paketin saa ulos pelkällä lähetystunnuksella ja hakijalla täytyy (yleensä) olla henkkarit mukana, mutta hakijan ei tarvitse olla pakettiin merkitty vastaanottaja. Onko R-kioskeilla eri käytäntö?

Mietin asiaa siksi, että mies yritti äsken käydä hakemassa mulle osoitettua pakettia, mutta kassahenkilö ei sitä luovuttanut. Tässä pohdin, että teenkö elämäni ensimmäisen reklamaation, kun on koko päivä mennyt täysin reisille, vitutus on potenssia ääretön ja toi kassahenkilön (mahdollinen) osaamattomuus oli nyt viimeinen niitti.
 
Voiko R-kioskilta noutaa lähetystunnuksella paketin, joka on osoitettu samassa osoitteessa asuvalle puolisolle, muttei hakijalle itselleen?

Postistahan paketin saa ulos pelkällä lähetystunnuksella ja hakijalla täytyy (yleensä) olla henkkarit mukana, mutta hakijan ei tarvitse olla pakettiin merkitty vastaanottaja. Onko R-kioskeilla eri käytäntö?

Mietin asiaa siksi, että mies yritti äsken käydä hakemassa mulle osoitettua pakettia, mutta kassahenkilö ei sitä luovuttanut. Tässä pohdin, että teenkö elämäni ensimmäisen reklamaation, kun on koko päivä mennyt täysin reisille, vitutus on potenssia ääretön ja toi kassahenkilön (mahdollinen) osaamattomuus oli nyt viimeinen niitti.

Paketin saa luovuttaa vain vastaanottajalle. Muutoin pitää allekirjoittaa valtakirja.
 
vNippe
Ok, myyjä oli sanonut vain syyksi, ettei voi luovuttaa kenellekään muulle kuin pakettiin merkitylle henkilölle. Valtakirjasta ei ollut kiinni.

Postin sivuthan sanovat näin: "Jos lähetys on tavallinen postipaketti, voi toinen henkilö noutaa lähetyksen puolestasi lähetystunnuksella ja kuvallisella henkilöllisyystodistuksella. Jos paketti on kirjattu, tarvitaan lisäksi valtakirja. Huomioi, että Kirjattu kirje, Saantitodistuskirje tai Postivakuutettu lähetys voidaan noutaa toisen puolesta vain valtakirjalla, lisäksi lähettäjä voi halutessaan rajoittaa lähetyksen ainoastaan henkilökohtaisesti luovutettavaksi."

Kyse oli ihan tavallisesta paketista. En löytänyt netistä Ärrän toimintaohjeita. Mutta jos toimintaohjeet ovat eri kuin virallisella Postilla, niin eihän se valitus sitten auta.

Pidän sitä kyllä jokseenkin huvittavana, että mies saa hakea mm. reseptilääkkeet mulle apteekista ilman valtakirjoja tai mitään. Voi ärrinpurrin.
 
sdsdd
Minä olen tehnyt pakettien siirron. Mun paketit tulisi osoitteen mukaan R-kioskille, mutta olen tehnyt siirron, että paketit menee postitoimipaikkaan, kun meillä sellainen harvinaisuus vielä on ja tulee jatkossakin olemaan.
 
vNippe
Mun mies on aina hakenu mun paketit ärrältä, eikä oo tarvinnu valtakirjoja tms. Paitsi passi oli semmonen mikä piti henk.koht. käyä hakemassa.
Tuossa luulossa minäkin oon ollut. :/

Mulla on naamakirjassa kaksi Ärrän työntekijää kavereina ja kysäisin heidän mielipiteitään. Kummatkin sanoivat, että valtakirjalla on haettava toiselle osoitetut postit.

Toinen kavereista sitten vielä lisäsi luovuttamiskäytännöistä: "Meidän paketit ei tule postin kautta, niin kuljetusfirmoilla nähtävästi vissiinkin eri käytännöt ja säännöt. Paitsi postikioskeihin tulee myös postin paketit."

Omassa tapauksessani oli kuitenkin niin, että meidän lähikiskalta paketti ei olisi herunut edes valtakirjalla. Saattoi olla kyllä olla puolin ja toisin ymmärtämisvaikeuksistakin kyse, koska myyjä ei ollut suomalainen.
 
vierailija
Matkahuolto kuljettaa R-kioskeille suuren osan paketeista ja matkahuolto vaatii tiukalla linjalla, että hakijalla on oltava valtakirja jos hakee toisen nimellä olevan paketin, tämä koskee myös alaikäisen nimellä olevaa lähetystä ja vaikka hakijana olisi vanhempi, on valtakirja oltava. Tämä on ehdoton pakko ja itse en jaksaisi tapella tästä asiasta aina asiakkaiden kanssa, jotka eivät sitä halua ymmärtää. R-kioskin työntekijä ei ole laatinut tätä sääntöä tai mitään sääntöä, vaan joutuu toimimaan niin kuin on koulutettu ja ohjeistettu. Pahimmassa tapauksessa saat lopettaa työt kun jakelet rahanarvoista tavaraa kelle tahansa, kun "ollaan sukua", "oon ennenkin hakenu siskon paketin täältä eikä oo mitään kysytty", "anna se paketti kun oon itekki ollu vuosia ärrällä töissä", tai "Hei, poliisiviranomainen tässä, hyvää päivää! Tutkitaan laittoman tavaran välittämistä ja tätä paikkaa on tarkkailtu jo tovin, kun täällä luovutetaan laittomaa tavaraa seuraamatta paketin vastaanottajan henkilöllisyyttä." -näin siis kuvitteellisesti, mutta hyvinkin todennäköisesti näinkin voi käydä. Pakettien kulkua ja luovutusta seurataan tiiviisti. Passin voi hakea alaikäsen puolesta, jos kirjeen päällä lukee huoltajan/hakijan nimi saajan lisäksi ja sinulla on henkilöllisyystodistus joka pätee luovutusprosessissa ja sinulla on osoittaa poliisin lähettämä lähetyskoodi.
 

Yhteistyössä