toisen alkion surkastuminen.

Kävin viikolla 12ultrassa äitipolilla. Kätilö huomasi n. Sentin mittaisen ilm toisen alkion alun toinen sikiö voi hyvin ja kasvanut normaalisti. Mitään vuotoja ei ole ollut ja kaikki on hyvin. Lääkäri ultraa vielä 16 viikolla tarkistaen tilanteen. Tälläiset kuulemma surkastuvat itsestään pois. Vuotoakaan ei välttämättä tule. Onko kellään vastaavasta kokemusta?
 
Tässä raskaudessa huomattiin varhaisultrassa kaksi alkion pussia. Toisessa hyvinvoiva alkio sykkeineen, toinen oli mennyt kesken. Missään vaiheessa ei ole ollut mitään vuotoja. Nt-ultrassa ei enää näkynyt siitä toisesta jälkeäkään. Tämä toinen on onneksi jatkanut normaalisti kehitystään. :)
 
Mulla IVF hoidossa siirretty yksi alkio oli jakaantunut kahdeksi, tämä havaittiin varhaisultrassa 6+4. Kuitenkin vain toisella löytyi syke, toinen oli hiipunut pois pari päivää aiemmin. Vaikka kyseessä oli siis yksimunaiset eli identtiset kaksoset niin kaikki on ollut tällä jäljelle jääneellä vauvalla hyvin, odotellaan hänen saapumistaan nyt kun LA on ohitettu.. Mitä aiemmin toinen hiipuu pois, sitä vähemmän vahinkoa siitä voi aiheutua toiselle.

Myöhemmillå viikoilla (esim rv16 jälkeen) mulle asiantuntija lääkäri sanoi voivan aiheutua eloon jääneelle pahoja ongelmia kun mahassa asustaisi myös kuollut sisarus.

Mulla tuhrusi vanhaa verta rv4-9 joka päivä, mutta lääkäri varhaisultrassa näki pienen läiskän kohdun seinämässä, luultavasti hiusverisuonistoa, mikä vuoti.
 
Mulla huomattiin samanlailla esikoisen raskauden nt ultrassa sellanen ja sitten lopulta 13-14 viikolla tulikin todella järkyttävä vuoto oikeen "reisille" terveyskeskuksesta lähetettiin sairaalaan äitiyspolille kaavintaan tyyliin niin varma oli keskenmenosta, no sairaalassa ultratessa selvisi että vauva on vielä matkassa mutta se nt ultrassa löytynyt ylimääräinen juttu oli poistunut. Myös äidilläni on käynyt samanlailla odottaessaan mua! Aika jännä..
 

Yhteistyössä