Toisia ns. sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä..vol 2

Minna77 Hienoja uutisia ja vielä ihanan nopeasti! Missä kaupungissa kävitte lv-punktiossa?

Enkelinäiti Uskoisinkin tietäväni, millä nikillä olet aikaisemmin kirjoitellut. Ja ihanaa, jos nyt jo on tärpännyt uudestaan.
 
Sonnet82 Kiitos oikein paljon :flower: :flower: Mä asun itseasiassa ulkomailla, Kiinassa ja Shanghaissa kävin :ashamed: En tiedä minkälaista menetelmää käyttivät, mutta sun kannattaa kysyä onko se mahdollista siellä teilläpäin myös. Luulis, jos kerran Kiinassakin on... Edelleen, paljonvoimia testin odotukseen ja paljon paljon onnea itse testiin!! :hug: :hug:
 
3 viikkoa ja 1 päivä, eikä tuloksia :kieh:

Niskaturvotusta meillä ei ollut kuin 0.9, nenäluu näkyi, reisiluu oletettuja viikkoja 6 päivää isompi. Meillä siis hälyytti veriseula eikä mitään merkkejä downista tms ollut. Aivotkin pystyttiin näkemään selvästi.

Mutta edelleen odotellaan. :ashamed:
 
Paljon jaksamista kaikille noiden tietojen ja odotusten kanssa. Itku silmässä näitä lueskellut ja toivonu kaikille teille paljon voimia tän kanssa.

Ihan mielenkiinnosta kyselisin sellasta että kuinka monella veriseulassa hälyyttäneellä, mutta ultrassa normaalilla, on ollut jotain?
Kun tuntuu että tuo veriseula antaa paljon "turhia" hälytyksiä. Mitä tuota aiempaa pinoa on lueskellut kans, niin yleisemmin ne joilla on ollut jotain, on sellasia joilla se np hälyyttää.
 
solmussa Voimia!! :hug: :hug: Menee varmasti ihan hyvin!! Mulla oli ihan sama juttu; ultrassa kaikki ok, vain verikoe hälytti.

Lv-punktion pikavastauksesta; kysyin lääkäriltäni, niin siinä katsotaan kromosomit Downin (trisomia 21) ja trisomia 18 sekä sukupuolen osalta. Vajaassa viikossa tuli meille vastaukset siitä.
 
buam Se riskilukuhan sen kertoo, millä todennäköisyydellä samoilla muuttujilla (veriarvot, niskaturvotus, ikä) downia esiintyy. Ymmärtääkseni downissakin on varsin normaalia, että niskaturvotusta ei edes esiinny.

solmussa Mikä teillä oli riskiluku?
 
Sonnet noi mä tiesin kyllä, mut lähinnä sitä tiedustelin että kuinka monella veriseulassa kiinni jääneillä ON jotain ollut. Siis tarkoitan niin että uä on normaali, mut veriseula hälyyttää ja veriseula on ollut "oikeassa" eli on jotain kromosomipoikkeavuuksia. Tai että onko niitä yleensäkään näin?


Mutta edelleen kaikille tsemppiä!
 
Meillä riski luku oli 1/120. Mua kanssa kiinnostas tietää toi buamin miettimä asia.

Soittelin tuonne Oulun perinnöllisyyspolille, sieltä sanottiin että kun turvotusta ei ole ollut saa aika levollisin mielin olla, ei kuitenkaan mitään 100% varmaa luvannut.

Meillä tulokset tulee kuulemma ens viikon loppuun mennessä. :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja buam:
Sonnet noi mä tiesin kyllä, mut lähinnä sitä tiedustelin että kuinka monella veriseulassa kiinni jääneillä ON jotain ollut. Siis tarkoitan niin että uä on normaali, mut veriseula hälyyttää ja veriseula on ollut "oikeassa" eli on jotain kromosomipoikkeavuuksia. Tai että onko niitä yleensäkään näin?
Halusin tulla kommentoimaan tätä. Pohdin nimittäin itsekin tätä samaa siinä mielessä, että paikkakunnalla jossa asun ei veriseulaa ole ollenkaan! (tosin tulee joka kuntaan pakolliseksi vuoden vaihtessa). Näin ollen kuntamme raskaanaolevat ovat seulontojen osalta siis vain niskapoimu ja rakenneultran varassa ja näihin ultriin olen itsenkin osallistunut ns puhtain paperein. Versiseulaa ei siis otettu joten en tieä olisiko se hälyttänyt vaiko ei. Olen nyt kuitenkin siinä uskossa että meille tulee terve vauveli. Pohdinkin tuossa tuota veriseulan paikkaansapitävyyttä ja onko se ylipäänsä tarpeellinen. Aiheuttaako se useimmin vääriä hälytyksiä ja turhaa huolta jos siis pelkkä veriseula hälyttää ja ultrat nomraalit?

ellen ja rontti 36+3
 
Onpa tosi kiinnostava pohdiskelun aihe! Mua kiinnostaisi myös kovasti tietää, moniko veriseulassa "kiinni jäänyt" mutta np-ultran läpäissyt on sittemmin joutunut toteamaan että jotain on ollut pielessä. Varsinkin 9-11 raskausviikkojen veriseulan paikkansapitävyys askarruttaa senkin vuoksi, että on hyvin tärkeää, että verinäyte otetaan näillä viikoilla. Monella paikkakunnalla np-ultra ja verikoe varmasti yhdistetään samalle päivälle ihan 11-viikon loppumerteille ja tuskin olen ainoa, jolla näytteenoton yhteydessä todetaan, että raskaus onkin tuohon aikaan jo pidemmällä (mulla viikolla 13). Tässä vaiheessa veriseulan luotettavuus kärsii entisestään, eli paljonko koko hommasta on siinä vaiheessa enää hyötyä...? Sonnet on varmasti ihan oikeassa siinä, että oma riskiluku on paras mahdollinen fakta mitä kukin tilanteeseensa voi saada, mutta kyllä mulla ainakin päässä alkoi pyörryttää, kun mietin, otanko kantaakseni 0,66% riskin kromosomipoikkeavuudesta vai 0,5-1% keskenmenoriskin lv-punktiosta... Olisi ihanaa, että ultratutkimukset kehittyisivät lähitulevaisuudessa sille tasolle, ettei lv-punktiota tarvittaisi lainkaan! Jäisi tämä pohdinta pois stressaamasta odottajia muutenkin stressaavassa tilanteessa! Mulla on kaikissa raskauksissa riesana olleet kohonneet verenpaineet, joten oli pakko ottaa aikalisä - muuten verenpaineeni olisivat varmasti pompanneet katosta läpi, ja niiden suhteen mun riskit onkin jo ihan eri luokkaa...

Huomenna menen 4D-ultraan ja nyt jo jännittää tosi paljon! Yritän hengitellä normaalisti ja olla stressaamatta, mutta vaikeaa se on. Onneksi viikon 13 ultrassa ei ollut mitään epänormaalia havaittavissa, joten toivon että kaikki olisi nytkin kunnossa. Pakko yrittää vaan rauhoittua ja saada yöllä nukutuksi edes hiukan...

Tsemppiä tulosten odotukseen solmussa, varmasti syö naista kun kuukauden joutuu vastauksia vartoamaan! Pidän peukkuja hyvien tulosten puolesta!!! Tsemppiä ja voimia kaikille muillekin tässä ketjussa kirjoittaville!
 
Yeb
Onnea solmussa :flower: Kylläpä saittekin odottaa!

Vasta puolitoista viikkoa mennyt lapsivesipunktiosta ja tuntuu ettei enää millään jaksaisi odottaa tuloksia.. Mitään vauvajuttuja en uskalla hankkia ennen, eikä oikein kunnolla uskalla kiintyäkkään pikkuiseen :(

Yeb 16+4
 
Onnea solmussa!

Yeb Tiedän tunteen, kiintyä ei uskalla eikä mitään hankkia. Mulla vielä viikko näytteenottoon.

Pohdikeliin itsekseni, että sinänsä hassua, miten paljon huolta tuollaiset 1:150 suuruusluokkaa olevat riskiluvutkin aiheuttavat, kun esimerkiksi keskenmenon todennäköisyys koko raskauden ajan on kuitenkin noin 2% eli 1:50.

Mulla on verikokeiden otosta kulunut jo 2 viikkoa enkä ole vieläkään saanut tuloksia. Haluaisin niin kovasti, että ne hieman parantaisivat tuota 1:5 suuruusluokan riskilukua.
 
Yeb
Sonnet82, juu, odottelu on tuskallista! Meilläkin oli noin ettei istukkabiopsia ollut teknisesti mahdollinen ja sitten piti ensin odotella se melkein 4 viikkoa lapsivesipunktiota |O Toivottavasti sen vastauksissa ei kestä neljää viikkoa, muuten on kyllä sitten melko pitkä aika tätä stressiä ja huolta.

Toivottavasti saisit ne verikokeen tulokset, ja pienentäisivät tota suhdelukua :hug: Meillä hälytti molemmat, veriarvot eivät kohdallaan, hcg:tä puolitoistakertainen määrä ja papp-aa 0,60 jotain kun pitäisi olla 1. Ja turvotusta on sitten mittailtu kolmeen kertaan, ensin sitä oli viikolla 10 1,4mm-2,1mm, istukkanäytteenoton yrityksen yhteydessä sitä ei kuulemma enää juuri ollut mutta sitten napatyräkontrollissa viikolla 13 sitä taas oli, kahdesta kolmeen milliin.. Että en kyllä yhtään osaa arvailla kromosomivastauksia kun lääkäreillä on niin ristiriitaiset jutut!

Hassua muuten, mä sain verikokeen tulokset niin että otettiin keskiviikkona ja jo perjantaina soitettiin :eek:
 
Hurjasti onnea solmussa! Ihana uutinen!!! :heart:

Mä kävin ultrassa maanantaina ja oli kyllä tosi hyvä käynti. Lääkäri oli oikein asiallinen ja hänellä oli aikaa käydä läpi seulavastauksiakin kunnolla. Ensimmäisen kerran joku lääkäri on sanonut, että ymmärrän kyllä päätöstäsi olla osallistumatta lv-punktioon. Sekin tuntui huojentavalta.

Ultrassa kaikki rakenteet olivat kunnossa ja nenäluukin löytyi. Lääkärin mielestä tuon ultran perusteella syytä isoon huoleen ei ole ja kuukauden päästä edessä olevassa rakenneultrassa voidaan sitten vielä varmistaa tilanne uudelleen. Jos siellä jotain erityistä ilmenee, ehtii lapsivesipunktioon vielä siinäkin vaiheessa mennä. Tuli tosi rauhallinen olo, vaikka rakenneultra tietysti hiukan jännittääkin. Sitä odotellessa.... Tää odotus on tosiaan ollut ihan ODOTUSaikaa.

Tsemppiä tulosten odotteluun Sonnet ja Yeb! Toivottavasti on tulossa hyviä uutisia!!!
 
solmussa Vaikka ehdin jo toisessa ketjussa onnitella, niin vielä kerran (eihän tästä asiasta voi mun mielestä olla onnittelematta ainakaan liikaa...) Paljon onnea hyvistä uutisista!! :flower: :flower:

yeb Voimia tulosten odotukseen!! Vaikka muuten tuntuu nämä r-viikot menevän nopeasti, niin täma¨tulosten odottelu ei tasan mene... Pidetään peukkuja ja varpaita että kaikki on hyvin :hug: :hug:

Sonnet Edelleen, voimi odotukseen teillekin :hug:

aanah Onnittelut hyvästä ultra-kontrollista! :flower: :flower:

Itsellä vielä viikko lopullisten lv-tulosten odottelua, mutta melkein huolestuttavan luottavaisin mielin olen.
 
Yeb
Ei tuloksia.. Pää hajoaa niitä odotellessa ja tänään tuli lapsivesipunktiosta 2 viikkoa! Eli vielä voi joutua toiset kaks viikkoa odottelemaan. TYKSistä tuli tänään lasku, onneksi tulevat erinäköisissä kirjekuorissa kun noi epikriisit ja oletettavasti kromosomivastauksetkin niin ei turhaan kukaan alkanut täällä hyppimään onnesta ;)

Huomenna saa soittaa ja kysellä tulosten perään, onko joku joskus soitellut ja kertooko ne siellä mitään väliaikatietoja?

Yeb 17+2
 
Yeb :hug: ja voimia odotukseen! En osaa sanoa tuosta saako kuulla mitään, jos soittaa ja kyselee, mutta eihän siitä haittaa ole niin tehdä. Ehkä heillä on jotain (iloista) kerrottavaakin.
Pidän peukkuja, että saatte vain hyviä uutisia ja että vastaukset tulee pian.
 
Mä vasta punktiota odotan, joka on siis perjantaina. Kysyin viimeksi, kauanko niissä tuloksissa sitten menee ja sanoivat, että viikko. En tajua, miksi luvataan viikossa, jos todellisuus on sitten jotain ihan muuta.

Tsemppiä tulosten odotteluun kaikille!

Sonnet 14+5
 
Yeb
Kiitos tsempeistä! Kyllä tää on niin hermoja raastavaa että! Ja missä on se äidinvaisto joka nyt pitäis tän pään kasassa ja kertois mulle edes jotain :headwall:

Sonnet82, onkohan ne sekottanut istukkabiopsian ja lapsivesitutkimuksen tulosten saamisen? Mullekin istukkabiopsiaa yritettäessä luvattiin että tulokset tulee 1-2 viikossa, lapsivesitutkimuksen 2-4 viikossa. Näin sanottiin myös lappusessa jonka toimenpiteen jälkeen sai.

solmussa, kun soittelit niin sanoiko ne mitään muuta kuin että ovat vielä viljelyssä? Antoiko ne edes jotain toivoa tai lupauksenpuolikkaita?
 

Yhteistyössä