Toukomurut 2014

Meilläkin on alkanut sujumaan seisomaan nouseminen ja tukea vasten kävely. Konttaamisesta ei missään vaiheessa tullut meidän pojan lajia, ryömiminenkin sujui eteenpäin vasta ihan vähän aikaa ennen seisomaan nousemista (tosin ryömimällä siirtyy edelleen huoneesta toiseen). Nyt on vaan ongelmana se, että poika osaa nousta seisomaan, mutta ei osaa tulla alas ja sitten tuleekin itku...

Poika osaa jo 5-10 sanaa (äiti, isä, koira, koiran nimi, kukka, ei), ja esim. puistella päätään ei-sanan yhteydessä =)

Suussa on kuusi hammasta ja seuraavat kuusi ovat jo niin lähellä ikenen pintaa, että saattavat tulla läpi hetkenä minä hyvänsä.

Pottatreeniä emme ole aloittaneet vielä ja ajattelin nyt vielä hiukan aikaa odotella ennen kuin ryhdymme siihen.

Mua häiritsee enemmän se, että poika ei syö omatoimisesti vielä mitään. Päätin, että nyt aloitan ainakin kahdeksi viikoksi oikein sellaisen kamppanjan, että koitan saada pojan syömään itse. Vaikka sitten puuroa omin kourin kauhomalla, jos ei muu onnistu. Meillä hakataan maissinaksut ja riisikakut rikki pöydän pintaan, vihannes ja hedelmäpalaset syljetään - leipää en ole vielä kokeillut. Yleensä annan ruokailun ajaksi pojalle käteen oman lusikan ja koitan syöttää laakealta lautaselta - ja sinne käsi aina eksyykin aiheuttaen hirveän sotkun, mutta suuhun ruoka ei mene. Poika juo ihan yhtä hyvin/huonosti nokkamukista tai tuttipullosta, mutta nyt täytyy varmaan valkata niistäkin suosikki, että omatoiminen ruokailu alkaisi paremmin sujua.

Tuttivierrotusta olen kovasti pohtinut että oisko sen aika nyt vai vasta myöhemmin. Vierrotuksen kannalta ongelmallinen on toi et meillä on pikkusiskon laskettu aika elokuussa, niin vierrotus pitäisi tehdä joko nyt tai sitten molemmat lapset yhtä aikaa vaikkapa vuoden kuluttua... Hiukan oon miettinyt tutin vähentämistä minimiin ja lopullisen vierrottamisen tekemistä sitten yhtäaikaa jos se on vielä tarpeen. Täytyy miettiä kumpi olis fiksumpaa, mut pianhan se vierrotus olis tehtävä jos siihen lähdetään.
 
Heipat meiltäki! 2vkoa lapset olleet flunssassa ja tällä vkolla haettu molemmille junnuille kuuri korviin :( Myös yrjö ja ripuli ovat kyläilleet. Lasten hoitohan on menny niin että ovat olleet VASTA 3 PÄIVÄÄ hoidossa ja muuten kipeännä että...... ens vkolla 2 hoitopäivää ja sitten aletaan lomaileen...
Ens vkolla meillä on se katdiologi ja seuraavalla vkolla korvalääkäri.
Hampaita edelleen se 8, puoleen vuoteen ei ole lissää tullu mutta nyt näkyy että ylös on 2tulossa. Meillä jo juossaan ja kiikutaan rappusia ylös mutta kengät jalassa ei suostu tekemään mitään...2vkon päästä sitten 1v neuvola.
 
Nitta, paljon teillä olikaan ikäeroa? Mä just mietin tuota 11kk vierrotusta, että tutti olis sitten kunnolla unohtunut kun pikkusisko syntyy. Poika muutenkin enemmän pelleilee tutin kanssa kuin oikeasti tarvitsisi sitä - pelkään että voi käydä niin, että tutti tuleekin tärkeämmäksi jos sen käyttöä jatketaan.

Meillä onyt nukuttu neljä yötä putkeen 12 h yöunet ilman että olisin joutunut käymään laittamassa tuttia paikoilleen. Taidanpa nyt aloittaa sellaisen kamppanjan, että en joko annakaan tuttia nukkumaan laittaessa tai jos se on vaikeaa käyn pojan nukahdettua ottamassa sen pois. Meillähän poika on syntynyt vasta kesäkuun puolella, eli jos tuohon 11kk odottelen vierotuksen kanssa niin tää voisi olla loiva aloitus siihen.

Millaiset hiekkalaatikkotamineet teillä on lapsille nyt kevätkeleille? Meillä ei ole vielä ees kumppareita, mutta kurahousut tuli jo ostettua. Tänään on tarkoitus mennä ostamaan hiekkalaatikko.

Päiväunissa ollaan meilläkin siirrytty yksiin. Poika nukkuu iltapäivällä noin klo 13 alkaen kolmisen tuntia. On ihan tavallista että alkuillasta on vielä pienet nokoset ja yöunilla ollaan klo 21-09. Jotenkin kaikki sujuu todella mukavasti esikoisen kanssa nyt =) Saa nähdä miten asiat sitten loppukesällä sujuvat kun pikkusisko syntyy...

Maidon suhteen meillä ollaan edelleen kauramaitolinjalla. Pojan ihottuma pahenee tavallisilla korvikkeilla, mutta ei katoa kokonaan maidottomallakaan. Tämä linja kuitenkin toimii, kun kauramaito maistuu ja vatsa voi hyvin.
 
Täällä ollaan erittäin sekavassa mielentilassa! Huomenna olisi tällä äipällä paluu työelämään edessä. Itkettää, jännittää ja kuitenkin odottaa innoissaan normaalia arkea. Mies tosiaan nyt vuorostaan 9vkoa kotona. Ihanaa, että ei vielä ihan tarvitse hoitoon laittaa.

IIk! Täällä on nyt tosissaan alettu seisoskelemaan ilman tukea, joten eiköhän pian aloita ensiaskelten hapuilua. Kaikki autot, traktorit ja rekat on nyt tytöllä IN. Työntelee niitä etiäppäin ja kauhea "nönnönnööö" raikaa talossa. Hassua kuinka paljon nämä yhtäkkiä jo ymmärtävät.
 
Minä palasin jo töihin viime viikolla. Mies on nyt kotona neljä viikkoa ja sitten muksu menee hoitoon. Vähän surettaa, mutta pakko mikä pakko ja kaipa tähän nopeasti tottuu.

Lapsi sai pääsiäisenä jonkun nuhan ja oli kovassa kuumeessa monta päivää, sit muutama päivä terveenä ja vatsatauti, grrr... Koko tuona aikana ei kävellyt vissiin askeltakaan vaikka ensiaskeleet otti jo monta viikkoa sitten.
Nyt kun tervehtyi, onkin kävellyt taas joka paikkaan (ja ehti jo lyömään nenänsä patteriin..), oppi tulemaan sohvalta ja sängyltä tosi näppärästi alas ja tuntuu että muutenkin koko ajan osaa uusia juttuja.

Meillä oli 1-vuotisneuvola, mitat n 76 cm ja 9,1 kg. Kolme rokotusta tuli ja nyt sitten jännätään kuin kamalat oireet tulee..
 
Ääk, mä olen alkanut miettiä, et jos jatkais -jos työnantaja suostuu -virkavapaata vielä pari kk aiempaa suunnittelemastani niin sit poika olis jo 1v 5kk hoitoon mennessään. Saa nähdä. Rahatilanne kyllä sanelee aika paljon ja tää lastenhoidontuki on kyllä naurettavan pieni, tarhan hoitomaksukin kahdesta lapsesta on isompi kuin mitä heidän hoitamisestaan maksetaan. Ja omat lomat siinä tietty palaa myös. Nyt on jotenkin vielä suurempi kynnys laittaa pieni hoitoon kuin vanhempien kohdalla, mut minkäs teet.

Vuosi napsahtaa täyteen ens viikolla, ihan uskomatonta, kun vasta äskenhän mä synnytin :D Saa nähdä mitkä mitat on nyt, viimeksi ei pituus ollut kasvanut tarpeeksi ja jos ei nytkään, niin sitten tutkitaan et miksei.

Ihana seurata, kun pieni oppii uutta koko ajan, ja samalla tietty haikeeta, kun on mun viimeinen vauva. Pari askelta otetaan ilman tukea, mut ei vielä kävellä. Ja sohvalta ja sängystä tultais pää edellä alas, jos ei otettais koppia. Pukeminen kiinnostaa, kaikkea mahdollista sovitellaan päähän, jopa pakasterasian kansia :D

Huh noita allergioita, me on kyllä päästy helpolla, kun on niiltä vältytty.
 
Viikko töitä takana ja yhä hengissä. Kaikki me. Hieman tyttö tuntuu protestoivan äidin yhtäkkistä "hylkäämistä". Kiukuttelee minulle ja kuitenkin roikkuu koko ajan lahkeessa. Eiköhän tämäkin taas tästä ala suttaantua. On kyllä kieltämättä tuntunut hemmetin pahalta kun en nähnyt kuinka oppi nousemaan itse ilman tukea seisomaan ja en olekaan joka ilta suukottamassa pientä uneen. En uskonut olevan kuitenkaan mulle ihan näin kova paikka, sillä olen aina ollut melkoinen työnarkki. Nyt on aina hirveä kiire kotiin, eikä puhettakaan ylitöihin jäämisestä ellei ole ihan pakko.

viikko ja täällä ollaan 1-vuotias! Ei vain voi ymmärtää mihin tää vuosi on hujahtanut! Kunpa ajankulua vois hidastaa. Nämä kasvaa ihan liian äkkiä ????

Oltiin vappuna tivolissa ja voi sitä riemua. Maailmanpyörä oli hitti ja tietenkin karuselli. Noh, mahtui siihen päivään myös tyrmistystä ihmisen röyhkeydestä kun jollekulle tuli mieleen napata rattaista tytöltä vappupallo itselleen. Onneksi tyttö kuitenkin vielä niin pieni, että ei tajunnut pahemmin harmistua kun sai heti vesipullon tilalle ravistettavaksi.
 
Meillä oli tänään 1v neuvola: 10970g, 77, 7cm ja 47, 4cm, pikkusen sairastelut syöny mittoja. 2 piikkiä pistettiin ja aika kiukkunen tyyppi täällä... Jäpikkä jo 1v 5vrk :) viime viikon sydänultrassa ei uutta onneksi näkynyt :) keskiviikkona sitten korvalääkäri. Tänään ensimmäinen kesäloma päivä :)
 
Meillä alkoi tänään operaatio tuttipullot pois :D Vaikka ei ollut käytössä kun unille mennessä ja välillä automatkoilla niin arvelin että nyt voisi olla helpoin ottaa pois kun ei vielä ole kerinnyt tulla niiiin tärkeäksi.. Laitoin päiväunille tytön ja alle 5min itku pullon perään (pari hörppyä annoin maitoa nokkiksesta sängyssä) ja nukahti!

Toivotaan et ilta ja yö menisi yhtä hyvin, pitää vaan riittävän väsy olla ettei jaksa kauaa huutaa :D Muutenkin menty nyt n.1vk yksillä päikkäreillä ja kertaakaan ei ole herännyt yöllä niin jospa mie pääsisin helpolla tän asian kanssa :p

Maitomäärät vaan vähenee aika rajusti meillä kun pullosta joi vrk sen 500ml maitoa vähintään ja nokkiksesta ei kovinkaan paljon mene :/
 
Onpas ollut hulinaa tälläviikolla. Neiti rakas täytti vuoden maanantaina ja synttäreitä juhlittiin sunnuntaina ja torstaina. Tänään oli myös 1-vuotiskuvaus ja voi kuinka odotankaan niitä valmiita kuvia. Kuvaus kesti 1,5h ja kokoajan neiti jaksoi poseerata ja keikistellä kameralle.
Neuvolassa tyttö kävi isin kanssa. Mittoja tällähetkellä 79,2cm ja painoa 11,23kg PY 45,5cm. Piikit jäi ottamatta juhlien vuoksi ja ne käydään laittamassa ensiviikolla. Hienosti on kasvanut ja kehittyy ikätason mukaan.

Täällä on nyt alettu matkimaan aivan kaikkea. Äänet, sanat, ilmeet ja eleet apinoidaan tarkkaan. Aivan hulvatonta seurattavaa. Horjuvat ensiaskeleet nähty 10.5 <3

Nyt jännätään tuleeko meille vesirokko. Veljen poika oli ja tekemisissä ollaan viikottain. Poika sairastui 2vkoa sitten ja tänään oli neidillä pakaroissa muutama näppy. Eiköhän se huomenna jo selvillä ole, että onko sitä vai ei.

Normimaitoon siirtyminen aloitettu ja nyt menee 50/50 korviketta ja normimaitoa. Vielä kun saisin tuon höpsön juomaan maitoa nokkiksesta. Kaipa sekin siitä alkaa sujua. Tuttia ei ole syönyt nyt yhtään päivisin yli 2 viikkoon. Paitsi päikkäreille mentäessä. Kai sitä tarvitsisi saada aikaiseksi päätös tutin vieroittamisesta ja tuttipullosta. Toisaalta mietin, että vauvojahan nää on vielä eikä noilla asioilla vielä mikään kiire ole.
 
No niin, ekat synttärit juhlittu =) Nlassa käyty ja pituutta oli tullut hyvin eli ei lisätutkimuksia. Rokotteet nosti yöllä kyllä kuumeen, vaikka MPR:n jätin ensi vkolle -samalla jos ottais vesirokkorokotteen. Ens vkolle olis varattuna myös valokuvaus.

Askeleita tulee koko ajan lisää, mut ei vielä varsinaisesti kävellä. Kaksilla unilla mennään edelleen, pitäis pikku hiljaa pyrkiä yksiin..

Nitta, hienoa, jos ei sydämestä löytynyt mitään poikkeavaa. Mä en tiennytkään, et jo vuoden iässä putkitetaan, mut hienoa jos se tuo avun. Meillä esikoisella oli korvakierre ja voi että se oli hanurista.
 
Täällä myös 1v neuvolassa käyty, paino 10,5kg ja pituus 76cm. Rokotuksia en nyt ottanut koska tytöllä taas korvatulehdus! Tai en tiedä eikö se ensimmäinenkään parantunut vai tuliko uusi, nuo lääkärit on kyllä ihan hanurista täällä, viimeksi kun oli korvakontrolli ja menin muutaman päivän etuajassa niin siitä sain kuulla sitten.. Sanoin kyllä että en rupea odottelemaan kun tyttöä selvästi sattuu.

Muuten mennyt ihan kivasti, syö ja nukkuu tosi hyvin ja ekat 4 askeltakin otettu eilen ihan yhtäkkiä :) Tuttia meillä käytetään nykyisin lähinnä puruleluna sängyssä ja nukkumaan mennessä se pitää viskoa se sata kertaa lattialle eli taitaa olla kohta niistäkin luopumisen paikka kerran ei hyvin kaipaile enää sitä.
 
Täällä meneillään päiväpullosta luopuminen. 3 päivää nyt saanut vain iltamaidon pullosta. Tänään suostui hieman hörppäämään jo enemmän nokkiksesta maitoa, mutta huh kuinka tappelee vastaan tätä muutosta. No onneksi saa ruoan joukossa jo paljon kalsiumia ja juo hyvin vettä niin ei tarvitse kovin huolissaan sentään olla. Ja päivätuttia ei ole syönyt nyt kolmeen viikkoon. Paitsi päikkäreille mentäessä. Jospa tuo tutista vieroitus olisi seuraava operaatio kunhan alkaa juomaan ensin ????
Rokotteet sai kaikki tiistaiaamuna, eikä vielä oireita ilmennyt. Ehkä aavistuksen verran normaalia väsympi ja suuttuu herkästi.
 
Ja nyt täällä hoksattiin kunnolla kävelemisen jännittävä taito. Meidän vauva on nyt taapero. Voi kuinka jotenkin niin riipaisevaa. Vaikka tällähetkellä tuota joka päivä uutta oppivaa touhuilijaa on ihana seurata niin välillä mietin että jos hetkeksi sais takaisin sen pikkupikku-tuhisijan syliin.
 
Täälläkin käytiin viikko sitten 1v neuvolassa. Mitat 79,5cm ja 10,7kg :) paino ei juuri ole noussut 4kk aikana mutta pituutta tullut huimasti lisää :) tukia vasten vaan kävelee ja yöt edelleen ihan mahdottomia :( voi kun toinen oppis taas nukkumaan..

Rokotteesta kuumeet heti ja viikon päässä.. Reppana oli ihan poikki ja valitti kokoajan :/ sillon oli tutit käytössä melkein koko ajan.. Nyt taas yritetty saada vähemmälle...
 
Joko tuolla taaperot 1-2v on uusi ketju kun tuntuu että tänne ei kirjota enää kukaan? :D
Meillä toinen korvatulehdus toivottavasti selätetty, ensi tiistaina olis korvakontrolli ja rokotukset kun en viimeksi ottanut korvatulehduksen takia...

Joko kaikilla muilla pottailu sujuu? Ite oon pari kertaa koittanut tyttöä potalle istuttaa ja se on jotain ihan kauheaa tytön mielestä, ei suostu istumaan siihen vaipan kanssa eikä varsinkaan ilman, vinkkejä??
 
Meillä ollaan kokeiltu pottaa nyt jonkun aikaa niin että aina kun tyttö alkaa äheltämään, viedään potalle ja "pidetään seuraa" eli tarjotaan leluja tai keksitään jotain että pysyy paikallaan. Koska jos ei leikitä samalla niin kyllä alkaa pian itseään änkeämään pois potalta. Siinä potta auttaa kyllä hyvin, että saa paremmin kakattua kun ennen! (tietysti kun ei ole vaippa tiellä..)

1v-neuvolassa saatiin mitoiksi 71,5cm ja 7,95kg eli meillä on vielä aika pieni 1-vuotias :) uusia taitoja on kävely tukia pitkin ja seisoo jo ilman tukea :)

Olin ajatellut imettää ehkä vielä pidempään mutta lopetinkin sen muutama päivä sitten kun tyttönen oli ensi kertaa yökylässä mummulassa ja se sopi siihen kohtaan hyvin kun viihtyi ilman tissiä aamullakin kun mentiin hakemaan :) nyt on mukava olla, koska tisseily oli vaan tihentynyt ja häiritsi jo ruokailujakin jonkin verran..! Nyt tytölle maistuu taas paremmin ruoka ja on muutenkin iloisempi :)

Meillä koko perheenä on tämä kk kesälomaa, ihanaa tällainen harvinainen luxus pitkästä aikaa :) toivottavasti kesäsääkin tulee jossain vaiheessa !
 
Meillä ei pottailu tai pöntöllä käynti edelleenkään hotsita, heti alkaa kitinä ja vääntäytyy pois, en ehdi edes leluja tms. viihdykettä kokeilla. On muutenkin sellainen salakakkaaja, jossain välissä vaan aina hurauttaa sortsit täyteen sosetta :)

Imetän vielä muutaman kerran vuorokaudessa, ja olen taas sortunut aamuyön tissitykseen, kun en unisena jaksa herran kiukkua kovin kauaa kuunnella.

Tällä viikolla on alettu kävellä pidempiä pätkiä ja voi sitä onnistumisen riemua. Samoin ajattelen kuin Flower, ihanaa, kun lapsi kehittyy, mut tää vauvavuosi meni ihan liian nopeasti ohi.

Ruoka ei taas vaihteeksi maistu ollenkaan, ei edes hedelmäsoseet, leipää menee kyllä, samoin maitoa pullosta -olen kyllä ihan pulloa tyrkyttänyt, kun nokkiksesta ottaa ihan pikku huikat vaan.
 
On kyllä täällä hiljentynyt jutustelu hurjan paljon, mutta onneksi edes me muutamat käydään päivittämässä kuulumisia.
Täällä kärsitään yhä mpr rokotteen oireista. Reilu viikko rokotteen annosta alkoi tyttö yhtäkkiä nukkua 20-9.30 jolloin usein pitää jo käydä herättämässä. Valvoo pari tuntia ja nukkuu taas 2-3h päikkärit. Oli lämpöinen muutaman illan, naamaan nousi ihottumaa ja kiukkua riittää!

Kävely sujuu jo todella hyvin, eikä enää juurikaan sisällä konttaa. Pihalla vielä konttaa enemmän kuin kävelee, mutta koko ajan enemmän sielläkin.

Tuttipullosta luovuttiin kokonaan reilu viikko sitten. Nelisen päivää siihen meni, että suostui ilman tappelua juomaan maidonkin nokkiksesta. Seuraavaksi sitten operaatio yötutti pois. Päivisin ei ole syönyt tuttia nyt varmaan kohta kuukauteen. Se vain jäi pois ☺

Ensinmäinen päiväkodin tutustumiskäynti sovittu ja mua itkettää jo ajatuskin. On niin eri lähteä itse töihin kun tyttö jää isin kanssa kotiin kuin että viedään hoitoon ehkä se tästä helpottuu.

Täällä on nyt sanojen matkiminen huipussaan pieni papukaija kulkee perässä ja toistaa kaiken mitä sanon tai teen. Ja aina kun kysyn, että mitä nyt tehdään niin vastaus on "puujoo ja paapaa" (puuroa ja nukkumaan ). Toi söisi joka ruoalla puuroa jos saisi itse päättää

On tämä ihanaa oivaltamisen ja oppimisen aikaa
 
Flower, täällä myös rimakauhu päiväkodin suhteen -meillä olis aloitus elokuun lopussa, ja mua kauhistuttaa jo nyt ajatus, et ihan vieraat ihmiset pientä hoitaa. No oikeesti ne on varmasti ihan huippukivoja hoitajia, mut mun pitää näköjään oikein kieriskellä tässä syyllisyydessäni. Tulehan sit kertomaan, miten teillä on lähtenyt sujumaan.

Juu, hiljaista on täällä, varmaan hiljenee sitä mukaa kun äidit palailee työhön, saa nähdä, miten itse taas selviää työssäkäyvänä äitinä. Ainakaan ei aika käy pitkäksi :D
 
Hmm. hiukan harvakseltaan itsekin tunnustan täällä enää käyväni, kun tää keskustelu on ainut syy tänne enää tulla (olivat vielä poistaneet kerhotkin, jossa mulla oli toinen ryhmä =( ).

Meilläkin on nyt se 1-v. etappi takana päin. Vauvasta on tullut taapero, ja vaikka meillä ei vielä ilman tukea kävelläkään, on meno tuen kanssa jo vakaata. Taaperokärryn ja potkumoponkin kanssa pelleillään siihen malliin, että uskon pojan jo oikeastaan osaavan kävellä - rohkeus ei vaan ole vielä riittänyt aloittaa kävelyä ilman tukea.

1-v neuvolassa jätettiin vielä MRP seuraavaan kertaan (meille on tulossa elokuussa toinen vauva niin käyntejä on nyt tiuhasti) samalla otetaan myös vesirokkorokote. Pituus oli 75 cm, paino ihan hiukan vajaa 10kg.

Painoa ei ole tullut pariin kuukauteen paljon mitään, kun meidän pojalla tuo liikkuminen alkoi jotenkin ihan yhtäkkisesti. Todella pitkään oli hankaluuksia jopa ryömiä eteenpäin - kunnes sitten yhtenä samana viikkona yhtäkkiä oppi ensin ryömimään, sitten konttamaan ja yhtäkkiä mentiinkin jo seisaalleen kaikkea mahdollista vasten. Kulutus on siis kasvanut roimasti, vaikka niin on kyllä annoskokokin. Puuro on meilläkin se suurin herkku =) Sormiruoan kanssa on yhä edelleen hankaluuksia. Poika ei yksikertaisesti ole kiinnostunut syömään itse - kokkareruoka on edelleen toinen ongelma (onneksi ihan hiukan on tilanne sen suhteen edennyt).

Pottatreeniä en ole pojalle vielä aloittanut. Hän ei vielä kerro että kakka olisi tullut ja olen ajatellut, että kun kakka alkaa itseään kiusaamaan aloitan sitten pottatreenin ja samalla vaihdan vaipat sellaisiin harjoitusvaippoihin jotka jättävät olonkin kosteaksi.

Tuttivierrotus meillä tehtiin muutama viikko sitten. Ihan ehdotonta linjaa en ole pitänyt, vaan jos poika on esim itkenyt yöllä olen antanut tutin. Näin on tapahtunut yhteensä kolmisen kertaa. Pojalle on nyt tulossa myös poskihampaita ja siihen kipuun ei ilmeisesti särkylääke ole tepsinyt yhtä hyvin kuin etuhampaiden kipuihin. Toisaalta eipä siihen auta tuttikaan, vaan itku on jatkunut tutinkin kanssa.

Muuten meillä nukutaan hyvin =) Aluksi unipussi taisi olla rauhoittava tekijä, mutta pari viikkoa sitten ostimme uuden isomman unipussin, niin siihen ei poika enää tottunut ja nukkuu nyt paremmin pelkän peiton kanssa. Alkaa olla jo iso poika <3
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä