Tukistamisesta lastensuojeluilmoitus??

  • Viestiketjun aloittaja "huhhuh"
  • Ensimmäinen viesti
"huhhuh"
Olin 5v poikani kanssa tänään lääkärissä. Olimme kerenneet olla vastaanotolla noin 2min kun 5v alkaa ihan yhtäkkiä hokemaan " äiti on ihan hullu,se tukistaa mua" Olen tasan 2 kertaa häntä tukistanut ja viimeksi noin 1kk sitten tukistin kun hyppi isoveljen päällä. Lääkäri ei tämän jälkeen tutkinutkaan poikaa vaan alkoi valittamaan minulle siitä kuinka tukistaminen on laitonta ja pure itseäsi käteen jos tekee mieli tukistaa. Minä meni ihan lukkoon ja en saanu sanotuksi oikein mitään. Tekeeköhän lääkäri tästä nyt ilmoituksen jonnekkin. Kylä tiedän olen tehnyt väärin kun olen tukistanut ja tiedän että lääkäri oli oikeassa niin ei saa tehdä. nyt vain pelottaa että mitä tuosta seuraa?
 
Saraldo
Saattaapi hyvinkin tehdä lastensuojeluilmoituksen, tai ainakin hänen pitäisi tehdä virkansa puolesta. Mä myönnän, että olen itsekin joskus tukistanut. Äärettömän harvoin, mutta kuitenkin. Mä olen yleensä melko helposti tulistuva ja ääni nousee nopeasti. Mä en nyt tiedä miten tämän muotoilisin niin ettei sitä ymmärrettäis väärin.... Mun hermojani alkoi hillitä se tosiasia, että mitä isommaksi lapsi kasvoi, sitä enemmän tajusin että jos vielä tukistan, hän kertoo taatusti jollekin. Älkää nyt käsittäkö väärin, en mä häntä pahoinpitelisi jos hän olisi mykkä. Mutta siis se vaan sai tajuamaan, ettei voi tehdä ihan mitä tahansa.
 
"huhhuh"
No kyllä 5v nyt tietää mitä tukistaminen on!! ihan jo siitä että meidän nuorimainen 1½v tukistaa välillä kun suuttuu ja saattavat nuo 3 isompaakin tukistella toisiansa jos tappelevat.
 
"vieras"
En usko, että tekee. Olisi varmaan kysellyt enemmän miten teillä menee. Kyselikö lapselta mitään? Olisi meinaan pitänyt kysyä jos epäilisi lapsen olevan "vaarassa". Totta kai lääkäri sanoo, että laitonta ja käskee tekemään muuta koska tukistaahan ei saisi. Mutta uskoisin, että lähes kaikki ovat tukistaneet vaikka eivät sitä myönnä.
 
"huhhuh"
Ei kysynyt lapselta mitään. Sanoi vain joo onhan se aika hullua tukistaa. Minulat kysyi tiedätkö että se on laitonta johon vastasin joo tiedän ja ei ole todellakaan päivittäinen tapa meillä. Sen jälkeen sanoi että lapsi hakee turvaa aikuisesta koska kokee tarpeekseen sen nytten hälle kertoa. Sanoin että olen kertonut tuosta tukistamisesta lapsen terapiassakin (toimintaterapia) joten tietävät siellä lapsen haastavuuden ja sen että hermo on välillä kovilla.Tähän lääkäri sanoi kai jotain että ok hyvä. sitten yritinkin päättää jo koko keskustelua ja luikkia ulos. Itse asia minkä takia menimme jäi nyt tosiaan hoitamatta:(
 
Kai sä tajuat että oot hoitanut myös tukistamisen jälkeisen tilanteen päin persettä. Asia vaivaa lasta ja hyvä kun uskalsi kertoa siitä.

Kuvottavaa lukea "viimeksi tukistin..." meinaatko joskus nipistää tai töniä jos lapsi riehuu?
 
"vieras"
[QUOTE="huhhuh";28454136]Ei kysynyt lapselta mitään. Sanoi vain joo onhan se aika hullua tukistaa. Minulat kysyi tiedätkö että se on laitonta johon vastasin joo tiedän ja ei ole todellakaan päivittäinen tapa meillä. Sen jälkeen sanoi että lapsi hakee turvaa aikuisesta koska kokee tarpeekseen sen nytten hälle kertoa. Sanoin että olen kertonut tuosta tukistamisesta lapsen terapiassakin (toimintaterapia) joten tietävät siellä lapsen haastavuuden ja sen että hermo on välillä kovilla.Tähän lääkäri sanoi kai jotain että ok hyvä. sitten yritinkin päättää jo koko keskustelua ja luikkia ulos. Itse asia minkä takia menimme jäi nyt tosiaan hoitamatta:([/QUOTE]

En todellakaan usko, että teki ilmoituksen. Sitä paitsi, 5v osaa kyllä jo pyörittää asioita oman pillinsä mukaan. Hakiko lapsi kentien turvallisuutta vai oliko lapsella tarve vaan sanoa se ärsyttääkseen äitiä. Meillä 5v osasi kyllä ärsytyksen keinot hyvinkin.

Lääkäri teki väärin kun ei hoitanut asiaa jonka kanssa sinne menitte.
 
just joo
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28454141:
Kai sä tajuat että oot hoitanut myös tukistamisen jälkeisen tilanteen päin persettä. Asia vaivaa lasta ja hyvä kun uskalsi kertoa siitä.

Kuvottavaa lukea "viimeksi tukistin..." meinaatko joskus nipistää tai töniä jos lapsi riehuu?
5v:lle voi selittää vaikka mitä mutta välttämättä 5v ei halua ymmärtää.

Miten töniminen ja nipistäminen liittyvät nyt tukistamiseen? Ap ei viitannut sanallakaan tuollaiseen. Jokainen voi toki tehdä omia johtopäätöksiään mutta kannattaisi miettiä mitä kirjoittaa.
 
Määä
[QUOTE="vieras";28454123]Pelkästä tukistamisesta ei sossut tule ovelle.[/QUOTE]
no mitä lehdistä olen lukenut, niin on noista tuomittukin. Eikö lääkärillä ole velvollisuus tehdä ilmoitus, ja sossuilla tutkia?
 
5v:lle voi selittää vaikka mitä mutta välttämättä 5v ei halua ymmärtää.

Miten töniminen ja nipistäminen liittyvät nyt tukistamiseen? Ap ei viitannut sanallakaan tuollaiseen. Jokainen voi toki tehdä omia johtopäätöksiään mutta kannattaisi miettiä mitä kirjoittaa.
yhtä laittomia rankaisuja tai joidenkin kasvatustapoja nekin ovat eikä tuosta tukistamisesta oo pitkä matka seuraaviin ylilyönteihin. Pahoinpitely ja kaltoinkohtelua se pienikin teko on.
 
"alli"
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28454185:
yhtä laittomia rankaisuja tai joidenkin kasvatustapoja nekin ovat eikä tuosta tukistamisesta oo pitkä matka seuraaviin ylilyönteihin. Pahoinpitely ja kaltoinkohtelua se pienikin teko on.
Onko sulla omia lapsia? Kuulostaa hiukan siltä, että joko sinulla ei ole lapsia tai sitten lapsesi saavat kasvaa pellossa. Tukistaminen ei välttämättä johda mihinkään seuraavaan ylilyöntiin.
 
Velvollisuus on tehdä ilmoitus ja luultavasti myös tekee. eihän se lääkäri voi tietää mitä muuta teillä tapahtuu ja kuinka usein...

minusta lapsen tukistaminen on tosi väärin ja sietääkin lapsen siitä kertoa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28454154]

Lääkäri teki väärin kun ei hoitanut asiaa jonka kanssa sinne menitte.[/QUOTE]

Miten se voi hoitaa asiaa jos äiti yrittää vaan lopettaa keskustelun ja luikkia äkkiä ulos?
 
"vieras"
Mun lapsella on käsi venähtäny kun peuhattiin ja tippui pahasti sängystä. Vein lapsen (4v) lääkäriin, selitin lääkärille mitä oli tapahtunut. Käsi kuvattiin ja kaikki oli ok. Lääkäri totesi, että kaikkea sattuu. Ei tehnyt musta mitään ilmoitusta. Olin vain niin huojentunut kun käsi oli kunnossa, sama se olisiko sossu tullut.
 
"vieras"
Pitäiskö munkin sitten mennä lääkärille ja kertoa miten mua on lapsena tukistettu. Luunappejakin olen saanut. Koskaan vanhempani eivät kuitenkaan ole lyöneet mua. Että ei se ylilyönneiksi aina mene.
 
[QUOTE="alli";28454199]Onko sulla omia lapsia? Kuulostaa hiukan siltä, että joko sinulla ei ole lapsia tai sitten lapsesi saavat kasvaa pellossa. Tukistaminen ei välttämättä johda mihinkään seuraavaan ylilyöntiin.[/QUOTE]

:LOL:
On mutta heitä voi kasvattaa pitämällä rajat ja kun ne ylittyy, ei tuu tukkapöllyä vaan ohjataan tilanne oikeille raiteilleen. Lapset opettelee ja testaa. Mitä siitäkin oppii kun mokaa ja saa huutia kun sen sijaan pitäisi opastaa ja antaa sallittuja sanktioita?

Fiksuja, kohteliaita lapsia ovat.
 
"eve"
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28454241:
:LOL:
On mutta heitä voi kasvattaa pitämällä rajat ja kun ne ylittyy, ei tuu tukkapöllyä vaan ohjataan tilanne oikeille raiteilleen. Lapset opettelee ja testaa. Mitä siitäkin oppii kun mokaa ja saa huutia kun sen sijaan pitäisi opastaa ja antaa sallittuja sanktioita?

Fiksuja, kohteliaita lapsia ovat.
Tahtoo nähdän päivän kun lapsesi kiukkuaa oikein olan takaa, olet väsynyt, kotityöt tekemättä jne. Haluan nähdä miten ääntä nostamatta ohjaat lapsen oikealle tielle :) Äänenkin korottaminen on sitten väärin.
 
[QUOTE="joo";28454090]Aika ihme olisi jos 5v lapsi ei tietäisi mitä on tukistaminen! Ehkä sitten jos purkissa olisi kasvanut.[/QUOTE]

Jätkä-täti testasi juuri niin 4-vuotiasta, kuin 12-vuotiastakin. Kumpikaan ei tiedä mitä tarkoittaa tukistaminen.

Ei, en kasvata lapsiani kukkapurkissa. :)
 
"vieras"
[QUOTE="eve";28454307]Äänenkin korottaminen on sitten väärin.[/QUOTE]

Turha sitä tukistamista on puolustella sillä että toiset huutaa, huutaminen ei kuitenkaan ole laissa kiellettyä fyysistä kurittamista(paitsi jos niin korkelta ja kovaa onnistuisi jotta tärykalvot puhkeaa...)
Ei tietenkään ole hyvä huutakaan jatkuvasti mutta toisaalta se on ihan luonnollinen tapa purkaa kiukkua, jos asiat on todella huonosti. Mielestäni tärkeää, että huudon jälkeen löytyy konstit jollain lailla mennä eteenpäin ja ehkä opettaakin lapselle(ja itselleen) jotain.
 
"huhhuh"
En siis luikkinut kesken kaiken kuitenkaan pois odotin että lääkäri antoi ns. luvan lähteä. Töninyt en ole kuten en lyönytkään. päähänkö olisi pitänyt taputtaa kun toinen hyppäsi toisen päälle. kyllä siinä säikähdin ja ihan jo siksi otin kiinni siitä mistä ekana sain ja käskytin omaan huoneeseen. Tämän jälkeen selitin miksi tukistin. sanoin että säikähdin kun tieti velille noin ja olin typerä kun tukistin. Uskon että lapsi ärsyttääkseen tuon lääkärille sanoi koska katsoi minua ja samalla nauroi kun sanoi tuon.
 

Yhteistyössä