Tukistamisesta lastensuojeluilmoitus??

  • Viestiketjun aloittaja "huhhuh"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="eve";28454307]Tahtoo nähdän päivän kun lapsesi kiukkuaa oikein olan takaa, olet väsynyt, kotityöt tekemättä jne. Haluan nähdä miten ääntä nostamatta ohjaat lapsen oikealle tielle :) Äänenkin korottaminen on sitten väärin.[/QUOTE]

:) siinä oot oikeassa, huutaa ei tarvi niin että seinät raikaa. Ei kukaan halua kuulla sun asiaas jos et osaa puhua kunnolla.

Alan jo ihmetellä miten niitä lapsia pitäis kasvattaa, tukasta repimällä ja räyhäämällä kuin hormonihäiriöinen hirviö?
 
"huhhuh"
Ja myönnän siis tehneeni värin ja olen katunut tuota että olen tukistanut enkä itsekkään pidä sitä oikeana tapana, joskus vaan menee yli kuten tuolloin kun kävin tukkaan kiinni.
 
"vieras"
En puolustele tukistamista mutta se on vielä pientä. Valitettavasti monen kotona tapahtuu paljon pahempaakin ja kukaan ulkopuolinen ei edes tiedä mitä kotona tapahtuu. Niitä lapsia säälin toden teolla. Se, että joku tukistaa ei ole vouhkaamisen arvoinen asia. Sossut pitäisi saada sellaisten luokse jotka toden teolla kurittavat lapsia.
 
"vieras"
Tämä nyt asian vierestä, mutta ystäväni lapset eivät saa kotona tehdä mitään. Tulee sotkua, epäjärjestystä, sormenjälkiä, murusia jne. Lapset istuvat omissa huoneissa koulun jälkeen. Tämä olisi myös sossun paikka. Lasten tulisi saada elää normaalia lapsen elämää.
 
"huhhuh"
Eikä se sinänsä haittaa jos sossu tulee niinn tulkoon. Meillä on siisti kiva koti ja lapset puettu asiallisesti aina, puhdasta on ja ruokaakin on. mikään siis ei ole pielessä kun tuo että olen tukistanut. Se onkin toinen seikka mitä lapsi sepittää kuten kun asiasta kotona tässä keskusteltiin sanoi isälleen olet sä mua lyöny päähän nyrkillä johon isä kysyi ETTÄ AI NIINKUN MILLON ja poika vastaa no sillon kun me aina leikisti nyrkkeillään. On siis kevyesti leikisti nyrkkeilleet ja isä leikillään lyönyt.. Kunhan haluaa ärsyttää. No isä sanoi pojalle jotta selvä emme enään sitten paini,nyrkkeile tai tee mitään muutakaan mitä sinä sanot lyömiseksi tai muuksi ja parempi ehkä niin että emme enään tee muuta kun istumme sohvalla ja luemme kirjoja ja toivomme että ei saa sivusta viiltoa sormeen jotta ei syytä meitä siitäkin.
 
"vieras"
[QUOTE="huhhuh";28454433]Eikä se sinänsä haittaa jos sossu tulee niinn tulkoon. Meillä on siisti kiva koti ja lapset puettu asiallisesti aina, puhdasta on ja ruokaakin on. mikään siis ei ole pielessä kun tuo että olen tukistanut. Se onkin toinen seikka mitä lapsi sepittää kuten kun asiasta kotona tässä keskusteltiin sanoi isälleen olet sä mua lyöny päähän nyrkillä johon isä kysyi ETTÄ AI NIINKUN MILLON ja poika vastaa no sillon kun me aina leikisti nyrkkeillään. On siis kevyesti leikisti nyrkkeilleet ja isä leikillään lyönyt.. Kunhan haluaa ärsyttää. No isä sanoi pojalle jotta selvä emme enään sitten paini,nyrkkeile tai tee mitään muutakaan mitä sinä sanot lyömiseksi tai muuksi ja parempi ehkä niin että emme enään tee muuta kun istumme sohvalla ja luemme kirjoja ja toivomme että ei saa sivusta viiltoa sormeen jotta ei syytä meitä siitäkin.[/QUOTE]

Kyllä sossutantatkin ymmärtävät, että lapsi puhuu välillä mitä sylki suuhun tuo.
 
"huhhuh"
Eipä tässä nyt auta kun odotella ottaako joku yhteyttä vai ei.Sakotkin voin maksaa mutta pelkään että vievät lapset:( Voiko pelkästä tukistamisesta tulla huostaanottoa?
 
"vieras"
[QUOTE="huhhuh";28454452]Eipä tässä nyt auta kun odotella ottaako joku yhteyttä vai ei.Sakotkin voin maksaa mutta pelkään että vievät lapset:( Voiko pelkästä tukistamisesta tulla huostaanottoa?[/QUOTE]

Ei ne lapsia sulta tukistamisen takia vie. Ota nyt ihan rauhassa. Jos ne tulee niin sitten tulevat. Kerrot miten kävi ja sillä siisti. Ei ne lapsia sulta todellakaan tolla perusteella vie.
 
Periaatteessa on kyllä luonnotonta, ettei lapseen saisi koskea jos hän tekee jotain vaarallista tai käyttäytyy huonosti. Kyllähän koirat ja kissatkin ojentavat pentujaan näykkäämällä ja rähähtämällä jos ne eivät osaa käyttytyä. Tällöin pentu säikähää, tajuaa toimineensa väärin ja osaa välttää ko käytöstä jatkossa. Tietenkin kurittaminen täytyy suhteuttaa lapsen kokoon ja kehitysasteeseen. Mutta ihan oikeasti, ei se "soo soo jani-petteri,nyt olit kyllä tuhma" toimi jos lapsi on kovapäinen ja testaa koko ajan rajojaan. Se on parempi että lapsi oppii vanhemmiltaan jo lapsuudessa että teoilla on seurauksia, muitakin kuin sanallisia, kun että ensimmäiset kokemukset tulevat varhaisaikuusuudessa nakkikiskan jonossa saati siten työpaikalla.
 
"vieras"
Huostaanottoa ei tule, mutta jos lääkäri on ilmoituksen tehnyt niin teille pitäisi lain mukaan viikon sisällä tulla kirje, jossa kutsutaan kuultavaksi. Kerrotte tapahtuneen. Sitten haastattelevat seuraavalla käynnilla lapsen ja se tapahtuu kotona tai päiväkodissa tai jossain muualla lapselle tutussa paikassa. Riippuen lapsen kertomuksesta tulee jatkot. Juttu voi mennä poliisillekin ja sakkorangaistus sitten tiedossa. Jos lapsi kertoo, että tukistaminen on ollut yksittäinen tapaus niin silloin asia jää siihen ja teille ehkä tarjotaan tukipalvelua.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;28454333:
Jätkä-täti testasi juuri niin 4-vuotiasta, kuin 12-vuotiastakin. Kumpikaan ei tiedä mitä tarkoittaa tukistaminen.

Ei, en kasvata lapsiani kukkapurkissa. :)
Meilläkään ei 4 ja 6 vuotiaat tienneet mitä tarkoittaa tukkapölly, tukistaminen tai selkäsauna. Lapset eivät ole kasvaneet purkissa. Ei vain ole koskaan ollut tarve käyttää noita keinoja.
 
  • Tykkää
Reactions: Tír na nÓg
"henni"
miten ihmisten on niiin hemmetin vaikea ymmärtää, että laki se lastakin suojelee, myös sitä äidin ja iskän kultamussukkaa se laki suojelee.
Ei KETÄÄN saa töissäkään mennä vetelee tukasta vaikka kuinkva vituttais.
Tai pihalla et saa mennä repimään naapurin ämmää vaikka se olis kuinka vittumainen tahansa ja käyttyis pahemmin kuin se viis wee.
Onko Ap nyt ehkä hieman järkyttynyt kun oma käytös ei pysynytkään vaan omien seinien sisällä.
 
nainen-91
kuinka moni teistä muistaa oman lapsuuden? sen jolloin oikeasti saatiin remmistä ja niskavillat herkillä? Itse ainakin muistan, enkä omia vanhempiani moiti siitä. omaan kallooni on iskostettu vanha sanonta että joka vitsaa säästää se lastansa vihaa. kattokaa nyt jo pelkästään näitä nykynuoria, ala-aste ikäiset juo kaljaa ja polttaa, haistattelee ja ties mitä. en nyt usko että kukaan lapsi siihen kuolee tai tulee huonnommaksi ihmiseksi jos joskus saa fyysistä kuritusta. enkä tarkoita tällä hakkaamista tai päivittäistä selkäsaunaa.
 
Ken guru
kuinka moni teistä muistaa oman lapsuuden? sen jolloin oikeasti saatiin remmistä ja niskavillat herkillä? Itse ainakin muistan, enkä omia vanhempiani moiti siitä. omaan kallooni on iskostettu vanha sanonta että joka vitsaa säästää se lastansa vihaa. kattokaa nyt jo pelkästään näitä nykynuoria, ala-aste ikäiset juo kaljaa ja polttaa, haistattelee ja ties mitä. en nyt usko että kukaan lapsi siihen kuolee tai tulee huonnommaksi ihmiseksi jos joskus saa fyysistä kuritusta. enkä tarkoita tällä hakkaamista tai päivittäistä selkäsaunaa.
Muistan! Eikä kukaan rankaise fyysisesti omia lapsiani!! Tässä talossa ei väkivaltaa suvaita.
 
  • Tykkää
Reactions: leijona76
"vieras"
[QUOTE="huhhuh";28454452]Eipä tässä nyt auta kun odotella ottaako joku yhteyttä vai ei.Sakotkin voin maksaa mutta pelkään että vievät lapset:( Voiko pelkästä tukistamisesta tulla huostaanottoa?[/QUOTE]
Höh. Älä suotta pelkää, jos muutoin on asiat ok. Kerroit lapsen haastavuudesta, joten jos yhteydenotto sossun puolelta tulee, niin mietitään, onko tarvetta tukitoimille. Mutta luulen, ettei tuollaisella pikkujutulla vielä saa minkäänlaista tukea tai apua, vaikka kuinka haluaisi. Eli korkeintaan keskustelua on luvassa.
 
kuinka moni teistä muistaa oman lapsuuden? sen jolloin oikeasti saatiin remmistä ja niskavillat herkillä? Itse ainakin muistan, enkä omia vanhempiani moiti siitä. omaan kallooni on iskostettu vanha sanonta että joka vitsaa säästää se lastansa vihaa. kattokaa nyt jo pelkästään näitä nykynuoria, ala-aste ikäiset juo kaljaa ja polttaa, haistattelee ja ties mitä. en nyt usko että kukaan lapsi siihen kuolee tai tulee huonnommaksi ihmiseksi jos joskus saa fyysistä kuritusta. enkä tarkoita tällä hakkaamista tai päivittäistä selkäsaunaa.
Juu kyllä muistan. Muistan myös sen että kotona oli ainainen pelon ja ahdistuksen ilmapiiri (siis tuon väkivallan takia). Eikä nyt siis kyse ollut mistään hakkaamisesta, mutta aina kun äidillä menivät hermot (usein), oli seurauksena tukkapöllyä ja läpsimistä.
Psyykkinen oireilu alkoi sitten murrosiässä. Välit äitiin ovat huonot, ja tulevat olemaankin kun ei hän ymmärrä mitään väärää tehneensä.

PS. Ennen vanhaan sitä röökiä vasta vedettiinkin, ja kaljaa ovat nuoret juoneet jos sitä vain käsiinsä ovat saaneet. Nykynuoret polttavat tutkitusti vähemmän kuin koskaan.
 
Tukistettu
[QUOTE="huhhuh";28454063]Olin 5v poikani kanssa tänään lääkärissä. Olimme kerenneet olla vastaanotolla noin 2min kun 5v alkaa ihan yhtäkkiä hokemaan " äiti on ihan hullu,se tukistaa mua" Olen tasan 2 kertaa häntä tukistanut ja viimeksi noin 1kk sitten tukistin kun hyppi isoveljen päällä. Lääkäri ei tämän jälkeen tutkinutkaan poikaa vaan alkoi valittamaan minulle siitä kuinka tukistaminen on laitonta ja pure itseäsi käteen jos tekee mieli tukistaa. Minä meni ihan lukkoon ja en saanu sanotuksi oikein mitään. Tekeeköhän lääkäri tästä nyt ilmoituksen jonnekkin. Kylä tiedän olen tehnyt väärin kun olen tukistanut ja tiedän että lääkäri oli oikeassa niin ei saa tehdä. nyt vain pelottaa että mitä tuosta seuraa?[/QUOTE]


Kyllä lääkäri tekee ilmoituksen, ja se on ihan oikein!

Koitahan olla pahoinpitelemättä sitä lastas!

Toi on niin laiska tapa kasvattaa lapsia että oikein yököttää!
 
"huoh"
ei meilläkään nyt varsinaisesti mikään "pelko" leijailut yllä. silloin kuritettiin kun oikeasti käyttäydyttiin huonosti ja sen muisti. mitäs siitä sanotte kun yöllä tapeltiin, isä raahas niskavilloista 30 asteen pakkasella ulos istumaan yöpaita päällä? opittiin ainakin olemaan kunnolla yöllä että muut saa nukkua. ruokakin meni helposti alas kun koivuniemen herra nökötti pöydänreunalla, ja kirosanat unohtui saippuapesulla. Tämä on vain MINUN mielipiteeni, mutta nykylastenkasvatus on yhtä lässynläätä. "Joka kuritta kasvaa se kunniata kuolee"
 
  • Tykkää
Reactions: Aleksandriel
[QUOTE="huoh";28455385]ei meilläkään nyt varsinaisesti mikään "pelko" leijailut yllä. silloin kuritettiin kun oikeasti käyttäydyttiin huonosti ja sen muisti. mitäs siitä sanotte kun yöllä tapeltiin, isä raahas niskavilloista 30 asteen pakkasella ulos istumaan yöpaita päällä? opittiin ainakin olemaan kunnolla yöllä että muut saa nukkua. ruokakin meni helposti alas kun koivuniemen herra nökötti pöydänreunalla, ja kirosanat unohtui saippuapesulla. Tämä on vain MINUN mielipiteeni, mutta nykylastenkasvatus on yhtä lässynläätä. "Joka kuritta kasvaa se kunniata kuolee"[/QUOTE]

Eihän tuo ole mitään kasvatusta, pelkkää hakkaamista. Laiskuutta ja välinpitämättömyyttä vanhemmilta. Jos nyt sanon suoraan, niin tyhmien ihmisten käytöstä. Tämä on toki vain minun mielipiteeni.
 
[QUOTE="vieras";28454909]Meilläkään ei 4 ja 6 vuotiaat tienneet mitä tarkoittaa tukkapölly, tukistaminen tai selkäsauna. Lapset eivät ole kasvaneet purkissa. Ei vain ole koskaan ollut tarve käyttää noita keinoja.[/QUOTE]

Minun lapseni tietävät mitä tukkapölly, tukistaminen ja selkäsauna tarkoittavat vaikka niitä ei ole meillä koskaan harjoitettu.
 
"..."
Minusta on kummallista jos iso lapsi ei tiedä mitä tarkoittaa tukkapölly tms.? Luulisi tuon ikäisen jo omaavan laajan sanavaraston. Minun lapseni tietää jopa sanan pyssy vaikka ei ole koskaan sellaista (oikeaa) nähnyt eikä kotona ammuskella...?! Kyllä jonkinverran sanoja tulee tutuksi ihan päiväkodin kautta sekä telkkarista vaikkei lastenohjelmia kummempia näkisi ikinä... Minusta outoa tuo sanojen ymmärtämättömyys...
 
[QUOTE="vieras";28454909]Meilläkään ei 4 ja 6 vuotiaat tienneet mitä tarkoittaa tukkapölly, tukistaminen tai selkäsauna. Lapset eivät ole kasvaneet purkissa. Ei vain ole koskaan ollut tarve käyttää noita keinoja.[/QUOTE]

Ei meilläkään 5v oo koskaan fyysisesti kuritettu, silti se tietää. liekö sitte esim hoidossa oppinut kun täälä se ei ei saa tukkapöllyä tms. Eikä kasva pellossa/tynnyrissä.
 

Yhteistyössä