Tuttavan hyväksikäyttö...miten reagoisitte?

  • Viestiketjun aloittaja Lekuriz
  • Ensimmäinen viesti
Lekuriz
Olen ammatiltani lääkäri, ihotauteihin erikoistunut. Ystävät ja sukulaiset pyytävät toisinaan pientäkään palvelusta minulta lääkärijuttuihin liittyen ja minusta se on ihan ok, autan mielelläni jos vaan voin ja osaan.

Eräs tuttavani on jo pariin kertaan tänä vuonna pyytänyt lääkekuuria flunssaan ja toisella kertaa myös sairauslomaa. Yleensä hän ei muuten ota yhteyttä, paitsi kun on jotain vailla. Nyt hän otti sunnuntaina minuun yhteyttä sähköpostiviestillä kertoen olevansa flunssassa ja pyysi jos kirjoittaisin sairauslomaa täksi viikoksi kun on hänen viimeinen lomaviikkona eikä halua sairastaa lomalla (vuosilomapäivät siirtyisivät). Olen itse lomalla ja reissussa poissa kotoa, joten vastasin etten voi valitettavasti auttaa. Muutenkin tuntui arveluttavalta tuo tuttavan pyyntö ja lisäksi olisi edellyttänyt minulta käyntiä kesken lomani työpaikallani tulostamassa sairauslomatodistusta jne.

Nyt olen eilen ja tänään lukenut fb:stä hänen päivityksiään, kuinka on kotona tehnyt remonttia, bilettänyt kaupungilla jne. Minua vaan ottaa päähän ihan pirusti se, miten hän edes kehtasi pyytää sairauslomaa viikoksi (lomalla vielä ollessaan), mutta silti tuntuu hyvin kykenevän viilettämään kaupungilla ja kotona.

Ylireagoinko vai onko minua yritetty käyttää hyväksi..?
 
vierafilija
Sano vaan ettet ole työasioissa käytettävissä, ystävänä ainoastaan.

Minulla on myös ihotauteihin erikoistunut lääkäri ystävänä, eikä tulisi mieleenkään pyytää häneltä apua. Käymme normaalisti lääkärissä, emmekä käytä ystävääni hyväksi. Hän kyllä usein auttelee jos vähänkin kuulee jostain "ongelmastamme", ja yhden reseptin taisi joskus minulle kirjoittaa, sekin omasta ehdotuksestaan.
 
eteettistä
Miksi olet ikinä edes lähtenyt tuolle linjalle? Et voi olla oikea lääkäri, ethän voi kirjottaa saikkua ilman potilaan tutkimista. Typerältä vaikutat jos noin teet ja saat syyteet jos siitä jäät kiinni.
 
pokkura
Voit sanoa tästä lähtien, että hoidat työasioita vain töissä, ajanvarauksella. Et ole silloin yhtään törkeä, kun ystävällisesti asian esität, hän (ja muut) ymmärtää sen kyllä. Jos vielä kinuaa, niin sanot vain että ei käy. Ei sinun tarvitse perustella mikset tee ilmaista (ja vieläpä erittäin kyseenalaista) työtä vapaa-ajallasi.

Mitä tuohon lomalla sairaslomaa hakemiseen tulee, niin se pitäisi lailla kieltää kokonaan. Ihan kuin se olisi työnantajan syytä millään tavalla, jos joku sairastaa. Jos näin käy, niin se on vaan paska nakki, ensi lomalla sitten parempaa tuuria!
Ärsyttää tämä, että ihmisillä ei ole mitään vastuuta, pelkkiä oikeuksia ja vaatimuksia!
Niin ja itsekin olen "vain" työntekijä, silti sanon näin.
 
kysyyy
kysy siltä että joko parantui flunssasta :) tai vähintäänkin tykkäile kaikista sen menevistä päivityksistä.

mutta siis ihan perseestähän tommonen on. mä en sinuna enää kyllä auttaisi kys. tyyppiä lääkäriasioissa yhtään.
 
vanha lääkäri
Joka ainoa lääkäri joutuu käymään tuon läpi. Sitä joutuu "opettamaan" lähiympäristöä, mutta ennen kaikkea joutuu oppimaan itse rajojen laittamista ja niistä kiinni pitämistä.

Lääkäriksi hakeutuvat yleensä ovat auttamishaluisia ihmisiä, jolloin kieltäytyminen on vaikeaa ja vaatii selkärankaa. Se auttaa, kun muistaa, että laittomuuksiin ei pidä ryhtyä. Laki vaatii potilasasiakirjat ylläpidettäväksi kaikista hoidettavista, ja niitä asiakirjoja varten pitää olla arkisto, nykyään mielellään sähköinen. Jos tapahtuu mikä tahansa ns. potilasvahinko tällaisessa ei-virallisessa potilassuhteessa, ollaan äkkiä lirissä. Ja potilasvahinko ei toki ole sama kuin hoitovirhe, mutta potilas voikin yhtäkkiä saada allergisen reaktion lääkkeestä josta ikinä ennen ei ole saanut, tai diagnoosi voi mennä metsään yms.

Älä hoitele tuttuja äläkä omaisia. Älä juuri edes itseäsi. Järjen käyttö ja neuvonta on sallittua, lääkemääräykset, todistukset ja tutkimukset ovat sitten työasioita jotka eivät siviilisuhteisiin kuulu.
 

Yhteistyössä