Tuttavan hyväksikäyttö...miten reagoisitte?

  • Viestiketjun aloittaja Lekuriz
  • Ensimmäinen viesti
Lekuriz
Olen ammatiltani lääkäri, ihotauteihin erikoistunut. Ystävät ja sukulaiset pyytävät toisinaan pientäkään palvelusta minulta lääkärijuttuihin liittyen ja minusta se on ihan ok, autan mielelläni jos vaan voin ja osaan.

Eräs tuttavani on jo pariin kertaan tänä vuonna pyytänyt lääkekuuria flunssaan ja toisella kertaa myös sairauslomaa. Yleensä hän ei muuten ota yhteyttä, paitsi kun on jotain vailla. Nyt hän otti sunnuntaina minuun yhteyttä sähköpostiviestillä kertoen olevansa flunssassa ja pyysi jos kirjoittaisin sairauslomaa täksi viikoksi kun on hänen viimeinen lomaviikkona eikä halua sairastaa lomalla (vuosilomapäivät siirtyisivät). Olen itse lomalla ja reissussa poissa kotoa, joten vastasin etten voi valitettavasti auttaa. Muutenkin tuntui arveluttavalta tuo tuttavan pyyntö ja lisäksi olisi edellyttänyt minulta käyntiä kesken lomani työpaikallani tulostamassa sairauslomatodistusta jne.

Nyt olen eilen ja tänään lukenut fb:stä hänen päivityksiään, kuinka on kotona tehnyt remonttia, bilettänyt kaupungilla jne. Minua vaan ottaa päähän ihan pirusti se, miten hän edes kehtasi pyytää sairauslomaa viikoksi (lomalla vielä ollessaan), mutta silti tuntuu hyvin kykenevän viilettämään kaupungilla ja kotona.

Ylireagoinko vai onko minua yritetty käyttää hyväksi..?
 
vierafilija
Sano vaan ettet ole työasioissa käytettävissä, ystävänä ainoastaan.

Minulla on myös ihotauteihin erikoistunut lääkäri ystävänä, eikä tulisi mieleenkään pyytää häneltä apua. Käymme normaalisti lääkärissä, emmekä käytä ystävääni hyväksi. Hän kyllä usein auttelee jos vähänkin kuulee jostain "ongelmastamme", ja yhden reseptin taisi joskus minulle kirjoittaa, sekin omasta ehdotuksestaan.
 
eteettistä
Miksi olet ikinä edes lähtenyt tuolle linjalle? Et voi olla oikea lääkäri, ethän voi kirjottaa saikkua ilman potilaan tutkimista. Typerältä vaikutat jos noin teet ja saat syyteet jos siitä jäät kiinni.