Työkkärin (eli päättäjien) mielestä on parempi homehtua kotona työttömänä kuin opiskella uusi ammatt

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olipa masentava käynti työkkärissä. Minut on irtisanottu työpaikastani. Olen ollut töissä yli 20 vuotta, mutta nykyään alani työnäkymät ovat erittäin heikot. Ajattelin siis parantaa työllistymismahdollisuuksiani lähtemällä uudelleen koulun penkille. Vielä pitäisi olla työelämässä yli 20 vuotta, joten pakko tässä on jotain keksiä.

Löysin mieleseni alan, joka on aina kiinnostanut minua ja lähdin ottamaan selvää opiskelumahdollisuuksista. Varasin TE-toimistoon ajan koulutus- ja urasuunnittelijalle, mutta käynti siellä oli täysin turha. Mitään apua en sieltä saanut. Ainoa mitä jäi käteen oli tieto, että TE-toimisto ei tule minulle sallimaan opiskelua työttömyyskorvauksella.

Pelkällä opintotuella kouluttautuminen on taloudellinen mahdottomuus, koska on isot lainat niskassa ja perhe elätettävänä. Pitää nyt siis maata kotona muutama vuosi, kunnes TE-toimisto mahdollisesti suuressa armossaan voisi katsoa, että olen vaikeasti työllistettävä ja myöntäisi minulle oikeuden lähteä opiskelemaan. Tällä systeemillä saadaan innostuneet ja työ- ja opiskeluhaluiset ihmiset passivoitumaan oiken kätevästi.
 
vierailija
Täysin samaa mieltä.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta saada edes opintotukea kun tukikuukaudet on käytetty. Uuden ammatin opiskelu pitäisi siis tapahtua täysin lainarahalla. Ja nykyään kun varmaa työpaikkaa tai alaa ei ole olemassakaan, niin se on hirveän iso riski.

Eli näin tapetaan into pyrkiä eteenpäin ja passivoidaan ihmiset kotisohvalle. Parin vuoden työttömyysputken jälkeen on into ja ehkä työkykykin mennyttä.
 
vierailija
Ole työttömänä ja opiskele siinä sivussa. Esimerkiksi avoimen yliopiston kutsseja pystyy suorittamaan kätevästi työttömänä. Tutki, mistä opinnoista olisi apua haluamillesi opinnoille ja aloita opiskelu.
 
aapee_
Ei kai se työkkärin vika ole ettei sulla ole varaa opiskella
Parempi siis olla toimettomana mielestäsi? Minulle ei oikein avaudu tuo logiikka.

Työttömyysetuusaika olisi huomattavasti fiksmpaa käyttää ihmisten aktivointiin. Opiskelu olisi hyödyllistä ja kannattavaa ja varmasti edistäisi työnsaantimahdollisuuksia tulevaisuudessa. Kotona lojuminen ei ole hyödyksi millään tavalla kenellekään osapuolelle, ei yhteiskunnalle eikä työttömälle henkilökohtaisesti.
 
vierailija
Täysin samaa mieltä.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta saada edes opintotukea kun tukikuukaudet on käytetty. Uuden ammatin opiskelu pitäisi siis tapahtua täysin lainarahalla. Ja nykyään kun varmaa työpaikkaa tai alaa ei ole olemassakaan, niin se on hirveän iso riski.

Eli näin tapetaan into pyrkiä eteenpäin ja passivoidaan ihmiset kotisohvalle. Parin vuoden työttömyysputken jälkeen on into ja ehkä työkykykin mennyttä.
Näinpä. Ja vaikka työttömällä itsellä saattaisi vielä intoa löytyäkin, niin ainakin työllistymismahdollisuudet ovat valuneet olemattomiin parin vuoden kattoon syljeskelyn jälkeen, kun työnantajat palkkaavat porukkaa mielummin joko suoraan koulunpenkiltä tai työelämästä. Pitkäaikaistyöttömiä vieroksutaan.
 
aapee_
Jos opiskelisit, niin et olisi käytettävissä ilmaisiin "työkokeiluihin" kuten mieltä ilahduttavaan ja aktivoivaan risusavottaan.
Olen jo ravannut kaiken maailman työnhaun valmennuskursseilla. Kokemusteni perusteella olen tullut siihen johtopäätökseen, että Suomessa tuhlataan aivan älyttömät määrät rahaa konsulttifirmoille, jotka järjestävät näitä huuhaakoulutuksia. Saadaanhan näin toki monta ihmistä työllistymään, mutta ei tällaisilla temppukursseilla Suomea nousuun saada, kun kurssitetaan toinen toisiamme täysin turhanpäiten.
 
vierailija
Näin kertoi myös minulle työkkärin koulutusvalmentaja. Tiettyä opintopistemäärää ei saa ylittää kuukaudessa.

Lisäksi avoimen yliopiston kurssit ovat maksullisia. Monilla työttömilla on talous tiukilla, eikä mihinkään ylimääräiseen ole varaa.
Kyllä minun tuntemani työttömät ovat saaneet opiskella. 5 op pistettä kuukaudessa on määrä, jota ei saa ylittää. Jotain on pahasti pilessä, jos työkkäri estää sinulta avoimen opiskelut.

No jos ei ole varaa, niin sitten kannattaa vain haaveilla.
 
vierailija
Se tulee paljon halvemmaksi valtiolle jos ihmiselle pitää maksaa vain työttömyyskorvaus sen sijaan, että maksettaisiin korotettu työttömyyskorvaus, ne kalliit opinnot sekä kaikki opiskelijaedut kuten ruokailut ja matkat vielä siihen päälle.
 
vierailija
Se tulee paljon halvemmaksi valtiolle jos ihmiselle pitää maksaa vain työttömyyskorvaus sen sijaan, että maksettaisiin korotettu työttömyyskorvaus, ne kalliit opinnot sekä kaikki opiskelijaedut kuten ruokailut ja matkat vielä siihen päälle.
Pitkällä tähtäimellä tulee kallimmaksi valtiolla, jos ihmiset pudotetaan työmarkkinoilta. Enemmän hyötyä olisi motivointuneista ja ammattitaitoisista ihmisistä, jotka tuovat valtiolle tulevaisuudessa myös verotuloja.
 
aapee_
Näköjään tilanne ei ole muuttunut kuudessa vuodessa mihinkään:

Kotimaa 16.10.2014 klo 14:02 | päivitetty 16.10.2014 klo 14:02
Näkökulma: Työtön, jää kotiin makaamaan!
Työtön ystäväni on tehnyt kuten juhlapuheissa toivotaan: hän on ollut oma-aloitteinen, etsinyt osa-aikatöitä ja hakenut uutta opiskelupaikkaa. Palkinnoksi aktiivisuudestaan hän saattaa menettää kaikki tuet, jos hän pääsee opiskelemaan, ihmettelee Yle Satakunnan toimittaja Antti Laakso.

Antti Laakso Kuva: Yle

Yle Keski-Suomi teki keskiviikkona tärkeän uutisen : "Ei työttömyysturvaa eikä opintotukea – työtön opiskelija voi jäädä loukkuun".

Uutinen kertoo, että Suomessa 2010-luvulla työtön voi joutua täysin vaille tukia, jos ryhtyy opiskelemaan. Muutoksenhakulautakunnan jäsen Olli Häkkinen kuvailee tapauksia "yksittäisiksi".

Häkkisen mukaan vastaan tulee tilanteita, joissa opiskelemaan lähtenyt työtön huomaa jääneensä kaikkien tukien ulkopuolelle. Kyse on hänen mukaansa lainsäädännön ongelmasta, joka tuottaa väliinputoajia.

Itse olen seurannut yksittäistapausta läheltä. Ystäväni on opiskellut yliopistossa alalle, jonka työllisyystilanne hänen nykyisellä asuinpaikkakunnallaan on hyvin heikko. Muutto muualle on puolison työn takia hankalaa.

Koska töitä ei omalla alalla ole, ystäväni haluaa opiskella uuden ammatin. Ennen opintojen alkua hän elättää itseään työttömyysturvan lisäksi tekemällä pienipalkkaista osa-aikatyötä. Valtiokin säästää, kun työttömyysturva pienenee.

Työvoimatoimisto kuitenkin yllätti ilmoittamalla, että osa-aikatyöt saattavat johtaa siihen, että opintojen alkaessa ystävältäni evätään niin opintotuki kuin työttömyystukikin.

Opintotukea ei saa, koska hänellä on jo yksi tutkinto. Työttömyystuki taas voi mennä osa-aikatöiden tekemisen takia. Opintolainaakaan ei myönnetä. Aikuiskoulutustukeen hän on ollut liian vähän aikaa työelämässä. Suomessa on paljon tukimuotoja, mutta nähtävästi oma-aloitteinen ihminen voi pudota niiden kaikkien ulkopuolelle.

Yli kolmevuotiset opinnot pitäisi siis pahimmassa tapauksessa tehdä ilman mitään tukia. Osa-aikatyön teko voidaan tulkita niin, että työttömyystukeen opiskelun ohessa ei ole oikeuta. Tämä voidaan arvioida vasta, kun opinnot ovat alkaneet. Viranomaiset eivät siis etukäteen osaa sanoa, onko ystäväni tekemässä typerän tempun hakiessaan opiskelemaan.

Tilanne on absurdi.Poliitikot korostavat juhlapuheissa elinikäisen oppimisen ja oman aktiivisuuden merkitystä. Ystävältäni voidaan kuitenkin evätä kaikki yhteiskunnan tuet, kun hän yrittää noudattaa näitä ohjeita.

Mitä tästä opimme? Kannattavampaa olisi ollut unohtaa työnteon merkitystä korostavat opit, maata kotona ja antaa työttömyystuen juosta opintojen alkuun asti.

Olli Häkkinen toivoo lainsäädäntöön muutoksia, jotta tällaisia tapauksia ei tulisi. Niin toivoo ystävänikin.

Ainakin työvoimatoimiston pitäisi etukäteen osata kertoa, kuinka paljon työtä voi tehdä osa-aikaisesti työttömyysaikana, jotta opintojen alkaessa ei putoa kaikkien tukien ulkopuolelle. Lisäksi poliitikot voisivat miettiä, onko järkevää rajata opintomahdollisuuksia, kun yhä useampi joutuu vaihtamaan alaa.

Ystäväni uskoo, että työnteko ja aktiivisuus kannattaa aina. Työmoraali ja opiskeluintoovat kuitenkin koetuksella, kun suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan byrokratia näyttää huonoimpia puoliaan.

 
vierailija
Se tulee paljon halvemmaksi valtiolle jos ihmiselle pitää maksaa vain työttömyyskorvaus sen sijaan, että maksettaisiin korotettu työttömyyskorvaus, ne kalliit opinnot sekä kaikki opiskelijaedut kuten ruokailut ja matkat vielä siihen päälle.
On myös pakko huomioida työllistyminen. Jos uusi ala työllistää huonosti, niin ei ole mitään järkeä käyttää rahaa opintoihin - työkkärin kannalta ajteltuna. Mistä alasta on kyse?
 
vierailija
Tradenomiksi? Entä jos opiskelet ensin oppisopimuksella merkonomiksi?
Oppisopimuskoulutus on käynyt mielessä, jos vain löytäisi ensin työpaikan. Työttömyysetuudella ehtisi kahdessa vuodessa opiskelemaan merkonomiksi, mikäli työkkäri vain antaisi siihen puoltavan lausunnon, mutta käynnin perusteella siihen ei taida olla mahdollisuuksia ainakaan tässä vaiheessa.
 
vierailija
Luulen, että työkkäri katsoo, etteivät merkonomi-opinnot juurikaan lisää työllistymismahdollisuuksia (merkonomeja voi olla paljon työttöminä jo ennestään paikkakunnallasi). Sun tilanteessa opisopimus olisi varmastikin myös itsellesi paras vaihtoehto. Voisit yrittää löyttää oppisopimuspaikan, jossa saat hyödynnettyä nykyisen alan osaamista. Edelleen suosittelen harkitsemaan avoimen yliopiston kursseja (jos uskot selviytyväsi itsenäisistä opinnoista). Esimerkiksi taloustieteen tai laskentatoimen perusopinnot pystyy suorittamaan täysin etänä. Opintokokonaisuus maksaa 250 euroa ja muita kuluja ei välttämättä tule, jos käytät kirjaston palveluja. Olen itse opiskellut laskentatoimea. Opiskelu ja tentit sai tehtyä kaikki kotona. Luulisi, ettei työkkäri vastusta opintoja, jos pystyt perustelemaan opinnot esim. osaamisesi laajentamisella.
 
vierailija
Luulen, että työkkäri katsoo, etteivät merkonomi-opinnot juurikaan lisää työllistymismahdollisuuksia (merkonomeja voi olla paljon työttöminä jo ennestään paikkakunnallasi). Sun tilanteessa opisopimus olisi varmastikin myös itsellesi paras vaihtoehto. Voisit yrittää löyttää oppisopimuspaikan, jossa saat hyödynnettyä nykyisen alan osaamista. Edelleen suosittelen harkitsemaan avoimen yliopiston kursseja (jos uskot selviytyväsi itsenäisistä opinnoista). Esimerkiksi taloustieteen tai laskentatoimen perusopinnot pystyy suorittamaan täysin etänä. Opintokokonaisuus maksaa 250 euroa ja muita kuluja ei välttämättä tule, jos käytät kirjaston palveluja. Olen itse opiskellut laskentatoimea. Opiskelu ja tentit sai tehtyä kaikki kotona. Luulisi, ettei työkkäri vastusta opintoja, jos pystyt perustelemaan opinnot esim. osaamisesi laajentamisella.
Täällä pääkaupunkiseudulla on runsaasti toimistotyöpaikkoja tarjolla, mutta niihin vaaditaan alan koulutus.
 

Yhteistyössä