työstä irtisanoutuminen

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
ex-virkailija
täytyy olla lääkärintodistus ja todennäköisesti ensin saikella samasta vaivasta.. tai joku fyysinen haitta ja siitäkin todistus.. Jos et aio jäädä laakereille lepäämään, niin suosittelen etsimään uuden työn ensin.. (kokemus 3kk karenssista, säästöt meni elämiseen ja uus työ heti kun olis päässy liiton rahoille)
 
Äibä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
siitähän tulee 3kk karenssia. mitkä syyt on sellaisia ettei tulisi niin pitkää karenssia?
kelpaako työuupumus tmv? pitääkö se näyttää jotenkin toteen?
Työkkärille ei kelpaa muu kuin kuolema hyväksi syyksi irtisanoutua. että sitä kantsii miettiä. toki jos on valmis ottamaan 3kk karenssin. semmosta pakkopullaa suomessa tämä töissä oleminen. Mutta voiko kodinhoidonvapaalla oleva irtisanoutua työstään? Esim jos on löytänyt uuden työn ja haluaa entisestä pois.
 
ap
syyksi ei kelpaa että esim. on vailla ammattia ja haluaa etsiä koulutuspaikan/oppisopimuspaikan jotta saisi ammatin?
entäs kun minulla on todistus huonosta kuulosta,voiko tämä olla pätevä syy eroamiseen puhelintyöstä?
 
ex-virkailija
hae ensin sitä paikkaa... tai jos sulla on varaa pitää se karenssi niin anna mennä! Varsinkin jos työ ahdistaa. Se on fyysinen haita jos ei kuule ja jos työssä pitää kuulla. Lähtisin kuitenkin jotenkin muuten liikkeelle kuin sanomalla itseni ensin irti ja sit näyttämään paperia huonosta kuulosta. ja jos sulla on se ollu jo ennen kun työn aloitit? tai oletko koeajalla?? Työpaikkalääkäri? vähän vaikeeta kun ei tiedä kokonaisuutta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Äibä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
siitähän tulee 3kk karenssia. mitkä syyt on sellaisia ettei tulisi niin pitkää karenssia?
kelpaako työuupumus tmv? pitääkö se näyttää jotenkin toteen?
Työkkärille ei kelpaa muu kuin kuolema hyväksi syyksi irtisanoutua. että sitä kantsii miettiä. toki jos on valmis ottamaan 3kk karenssin. semmosta pakkopullaa suomessa tämä töissä oleminen. Mutta voiko kodinhoidonvapaalla oleva irtisanoutua työstään? Esim jos on löytänyt uuden työn ja haluaa entisestä pois.
Kyllä voi irtisanoutua, ja irtisanomisaika varmaan aletaan laskemaan siitä päivästä eteenpäin.
 
kyllä mun mielestä työuupumus on sairaus muiden joukossa, eli menet lekuriin vaan. Mä jouduin kerran irtisanoutumaan allergian vuoksi, tosin silloin oli mukana tosi paha työuupumus, sillä tein 18h päiviä...
Työkkäri kattoi asian johtokunnan kautta, ja totesi että asia on ok. Ei sitä työkkäriä tarvi pelätä, kun hoitaa lääkärintodistukset ja kun itse saa kirjoittaa papereihin oman selvityksen.
Jos laitat paperiin ite että kun en vittu jaksa. Niin saattavat hylätä, mutta kun laitat ihan oikeasti mikä vaivaa niin ihmisiä ne on siellä kuitenkin..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
syyksi ei kelpaa että esim. on vailla ammattia ja haluaa etsiä koulutuspaikan/oppisopimuspaikan jotta saisi ammatin?
entäs kun minulla on todistus huonosta kuulosta,voiko tämä olla pätevä syy eroamiseen puhelintyöstä?
Jo styönantaja on katsonut että sovit kuulosta huolimatta työhön niin mikä peruste se olisi? Jos sulla taas on kuulon takia pinnistelemisestä pää kipeä jatkuvasti, niin lääkäri ottaa kantaa esim työhön sopivuudesta työhöntulotarkastuksessa (tai myöhemmin jos ilmenee vasta esim 6 kk kuluttua). Ihan suoraan tuo ei mene läpi.
 
paha allergia voi olla yksi syy olla saamatta karensia, esim meillä eräs otti loparit kun puheksi paha jauhoallergia ja ei voinut toimia leipurin hommissa..
mutta työuupumuksella ei helposti karenssia kierretä, työkkärille ei käy edes vakava masennus syyksi ottaa lopareita vaan tuo pitää hoitaa saikulla
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
syyksi ei kelpaa että esim. on vailla ammattia ja haluaa etsiä koulutuspaikan/oppisopimuspaikan jotta saisi ammatin?
entäs kun minulla on todistus huonosta kuulosta,voiko tämä olla pätevä syy eroamiseen puhelintyöstä?
Jo styönantaja on katsonut että sovit kuulosta huolimatta työhön niin mikä peruste se olisi? Jos sulla taas on kuulon takia pinnistelemisestä pää kipeä jatkuvasti, niin lääkäri ottaa kantaa esim työhön sopivuudesta työhöntulotarkastuksessa (tai myöhemmin jos ilmenee vasta esim 6 kk kuluttua). Ihan suoraan tuo ei mene läpi.
meillä työhöntulo tarkastus tuli vasta kun olin ollut yli vuoden talossa. sen teki hoitaja joka kirjoitti paperiin että huono kuulo on oikeassa korvassa-sillä korvalla en voi työtäni tehdä.
ahdistaa vaan olla töissä kun ei tiedä millon on hommia ja milloin ei. välillä saa lähteä palkalliselle vapaalle kotiin kun ei ole soitettavaa,kohta taitaa tulla kyllä irtisanominenkin kun ei ooo töitä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Ja samanlailla ne muutkin työssäolijat joutuu vapaa-aikanaan katselemaan uutta työtä/koulutusta jos nykyinen ei kiinnosta, eli ihan tuohonkaan en uskaltaisi perustaa.
se vaan että jos on töitä mitä tehdä,ei kymmenen minsan tauolla paljon ehdi töitä katsella. työajalla kun et saa omia puheluita hoitaa.
 
vieras2 jatkaa
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Ja samanlailla ne muutkin työssäolijat joutuu vapaa-aikanaan katselemaan uutta työtä/koulutusta jos nykyinen ei kiinnosta, eli ihan tuohonkaan en uskaltaisi perustaa.
se vaan että jos on töitä mitä tehdä,ei kymmenen minsan tauolla paljon ehdi töitä katsella. työajalla kun et saa omia puheluita hoitaa.
Että sulla on aina työt klo 8-16? Jos noita palkallisia vapaita tulee tms niin silloin ainakin olisi aikaa. ja ruokiksella saa paljon aikaiseksi, lomia voi pitää haastattelupäivinä ja joskus olen ottanut ihan palkattoman vapaankin asioiden hoitamiseksi. Että kyllä vaan, kokemusta on, myös puhelintyöstä 1,5 vuotta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras2 jatkaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Ja samanlailla ne muutkin työssäolijat joutuu vapaa-aikanaan katselemaan uutta työtä/koulutusta jos nykyinen ei kiinnosta, eli ihan tuohonkaan en uskaltaisi perustaa.
se vaan että jos on töitä mitä tehdä,ei kymmenen minsan tauolla paljon ehdi töitä katsella. työajalla kun et saa omia puheluita hoitaa.
Että sulla on aina työt klo 8-16? Jos noita palkallisia vapaita tulee tms niin silloin ainakin olisi aikaa. ja ruokiksella saa paljon aikaiseksi, lomia voi pitää haastattelupäivinä ja joskus olen ottanut ihan palkattoman vapaankin asioiden hoitamiseksi. Että kyllä vaan, kokemusta on, myös puhelintyöstä 1,5 vuotta.
joo,ainut hyvä puoli on et säännöllinen työaika,ei oo vuorotyötä. palkallisina vapaina on tietty aikaa mut tauoilla ja ruokkiksella(25min) ei hirveesti ehdi soittaa. meillä kytätään kello kädessä venyykö tauko yhtään.Huoh,jospa mä saisin kohta potkut:)
 
taavi
Mä en saanut karenssia 13 v sitten, mulla oli lääkärintodistus tyttären vammaisuudesta, päiväkodin johtajan todistus että lapsemme ei jaksa 10 tunnin hoitopäivää, kun 3 tuntiakin teki tiukkaa. Tyttömme oli kuntoutuksen nimissä päiväkodissa 3 tuntia ja multa loppui hoitovappaa 2 vuotta nuoremmasta. Ois pitänyt lähteä hesaan töihin, mies samassa paikassa töissä, hänen työaikansa ois alkanut 1/2 h ennen mua. Työmatkoihin ois mennyt reilu 2 h. Sanoin itseni irti koska se ois ollut hullun hommaa ja työnantaja ymmärsi asian. Kelassakin asia pyöri aikansa kaikki lautakunnat ja lopulta sain työmarkkinatuen ilman karenssia. Työtä hain lähempää, mutta silloin oli lama aika ja yritykset vaan irtisanoivat porukkaa. Lapsia on tullut 3 lisää, nuorin täyttää huomenna 6 v.
 
Helekutti
Työuupumusta ei kannata käyttää syynä. Itse olin kerran pakkoraossa kun töissä ei meininki muuttunut niin sanoin itseni irti. Vaikka oli näyttää työterveyslääkärin lausunto, työsuojelun kannanotto sekä useampia palavereja pidetty työolojen muuttamiseksi niin karenssi napsahti. Tein pari kertaa valituksenkin päätöksestä mutta ei auttanut.

Sovi pomon kanssa että teette uuden sopparin, määräaikaisen joka loppuu jonkin ajan päästä. Sillä aikaa ehtivät hankkia uuden työntekijän. Eikä tule karenssia.
 

Yhteistyössä