Työttömäksi ilmoittautuminen

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Te, joilla on kokemuksia työttömäksi jäämisestä lähivuosilta, voisitteko kertoa tyhmälle jotain asioita.

1) jos ilmoittauduit työttömäksi netissä kuten nykyään näköjään tapana, niin kuinka pian sen jälkeen sinuun otettiin yhteyttä ja oliko se yhteydenotto puhelinsoitto, sähköposti vai ihan etanaposti (itella)?
2) kuinka pian tuohon yhteydenottoon piti reagoida?
3) laitettiinko sinut kuinka pian jollekin "miten tunnistan vahtuuteni" tms pilipali kurssille?
4) oletteko saaneet olla "rauhassa" vai saatteko kuinka usein työhönosoituksia tai jotain hae tuota paikkaa käskyjä?

Olen jäämässä kotihoidontuelta työttömäksi ja edellisestä työttömyydestä aikaa ikuisuus ja kaikki näköjään muuttunu... Ennen työkkäriin vaan käveltiin sisään ja sieltä sai henk koh palvelua nykyään näköjään kaikki tapahtuu netissä tms. Olen lisäksi lähdössä 3 vkon lomamatkalle heti työttömyyden aluksi... Saako työtön nykyään matkustaa vai pitääkö olla koko ajan hollilla??
 
vierailija
Te, joilla on kokemuksia työttömäksi jäämisestä lähivuosilta, voisitteko kertoa tyhmälle jotain asioita.

1) jos ilmoittauduit työttömäksi netissä kuten nykyään näköjään tapana, niin kuinka pian sen jälkeen sinuun otettiin yhteyttä ja oliko se yhteydenotto puhelinsoitto, sähköposti vai ihan etanaposti (itella)?
2) kuinka pian tuohon yhteydenottoon piti reagoida?
3) laitettiinko sinut kuinka pian jollekin "miten tunnistan vahtuuteni" tms pilipali kurssille?
4) oletteko saaneet olla "rauhassa" vai saatteko kuinka usein työhönosoituksia tai jotain hae tuota paikkaa käskyjä?

Olen jäämässä kotihoidontuelta työttömäksi ja edellisestä työttömyydestä aikaa ikuisuus ja kaikki näköjään muuttunu... Ennen työkkäriin vaan käveltiin sisään ja sieltä sai henk koh palvelua nykyään näköjään kaikki tapahtuu netissä tms. Olen lisäksi lähdössä 3 vkon lomamatkalle heti työttömyyden aluksi... Saako työtön nykyään matkustaa vai pitääkö olla koko ajan hollilla??
5) onko tuon CV-netti palvelun käyttö pakollista?
6) voinko käydä vaikka lomamatkan varrella olevassa TE-toimistossa vai pitääkö minun asioida vain kotikuntani TE-toimistossa?
 
vierailija
Tämän vuoden kokemus:
Ilmoittautuminen työttömäksi netissä pari kolme viikkoa ennen työttömyyden alkamista.
Postissa tuli aika työkkäriin työttömyyden toiseksi päiväksi.
Tässä tapauksessa ei muuta, koska itse hankittu työ alkoi jo ekalla työttömyysviikolla.
 
Jos oikeasti olet jäänyt työttömäksi, olisi järkevämpää kai etsiä työtä kuin lähteä lomailemaan. Mutta ilmeisesti olikin vain tarkoitus ilmoittautua työmyyskorvauksen vastaanottajaksi:
3) laitettiinko sinut kuinka pian jollekin "miten tunnistan vahtuuteni" tms pilipali kurssille?
4) oletteko saaneet olla "rauhassa" vai saatteko kuinka usein työhönosoituksia tai jotain hae tuota paikkaa käskyjä.
 
vierailija
Jos oikeasti olet jäänyt työttömäksi, olisi järkevämpää kai etsiä työtä kuin lähteä lomailemaan. Mutta ilmeisesti olikin vain tarkoitus ilmoittautua työmyyskorvauksen vastaanottajaksi:
3) laitettiinko sinut kuinka pian jollekin "miten tunnistan vahtuuteni" tms pilipali kurssille?
4) oletteko saaneet olla "rauhassa" vai saatteko kuinka usein työhönosoituksia tai jotain hae tuota paikkaa käskyjä.
Kieltämättä mulla ei kyllä ole mitään hinkua töihin, juuri siitä syystä olen kituuttanut kotihoidontuella että ansiosidonnaiset päiväni eivät kuluisi kotona lasta hoitaessa.. Ja kyllä, koen että olen ansainnut viettää ansiosidonnaiset päiväni ihan RAUHASSA. Olen tehnyt pitkän työuran jo, varman pidemmän kuin sinä... Äidiksi 35v :)
 
vierailija
Kieltämättä mulla ei kyllä ole mitään hinkua töihin, juuri siitä syystä olen kituuttanut kotihoidontuella että ansiosidonnaiset päiväni eivät kuluisi kotona lasta hoitaessa.. Ja kyllä, koen että olen ansainnut viettää ansiosidonnaiset päiväni ihan RAUHASSA. Olen tehnyt pitkän työuran jo, varman pidemmän kuin sinä... Äidiksi 35v :)
Rauhassa et saaolla, jos meinaat vain kotona lonkkaa vedellä. Mä sain olla rauhassa kun tein myös töitä eli töitä muutama päivä kuukaudessa tarvittaessa kutsuttuna.
 
vierailija
No meitä entisen kumisaapastehtaan entisiä työntekijöitä nyt sattuu olemaan aika paljon työtä vailla ja Microsoft pukkaa lisää...
Plus et varmaan itsekään hinkuisi töihin kaupan kassalle, siivoojaksi tms kun palkka on pienempi kuin ansiosidonnainen päiväraha. Kuluja siitä vain tulisi: auto pitäisi hommata, lapsi päivähoitoon (yh-äiti), työmatkakulut jne... Mieluusti teen vaikka parina päivänä viikossa vapaaehtoistyötä jos se ei vaikuta päivärahaani.
 
vierailija
1) jos ilmoittauduit työttömäksi netissä kuten nykyään näköjään tapana, niin kuinka pian sen jälkeen sinuun otettiin yhteyttä ja oliko se yhteydenotto puhelinsoitto, sähköposti vai ihan etanaposti (itella)?

Valmistuin ja jäin työttömäksi touokuussa. TE-toimistolta soitettiin seuraavana päivänä ja kysyttiin, onko voimassaolevaa opinto-oikeutta jonnekin tai onko mies yrittäjä. Molempiin ei -> lausunto kassaan ettei työttömyysetuuden maksamiselle ole estettä.

2) kuinka pian tuohon yhteydenottoon piti reagoida?

Puhelussa sovittiin suunnitelma "Hakee töitä pääasiassa x alueelta". Piti käydä vahvistamassa te:n nettipalvelussa. Muistaakseni aikaa oli neljä päivää.

3) laitettiinko sinut kuinka pian jollekin "miten tunnistan vahtuuteni" tms pilipali kurssille?

En ole ollut kursseilla.

4) oletteko saaneet olla "rauhassa" vai saatteko kuinka usein työhönosoituksia tai jotain hae tuota paikkaa käskyjä?

Puolen vuoden päähän on laitettu aika, jolloin työkkäristä soitetaan. Mitä olen kavereilta kuullut niin soittoa ei edes tule sinä päivänä vaan se vain siirretään taas muutama kuukausi eteenpäin. Ei siellä ole resursseja. Ei ole tullut työhönosoitukseia tai mitään muutakaan.

5) onko tuon CV-netti palvelun käyttö pakollista?

Ei minua ole ainakaan käsketty täyttämään sitä.

6) voinko käydä vaikka lomamatkan varrella olevassa TE-toimistossa vai pitääkö minun asioida vain kotikuntani TE-toimistossa

En tiedä. Mutta ota käyttöön netposti, jolloin pääset lukemaan postiti myös reissussa ja pystyt reagoimaan ajoissa jos tulee esim. työhönosoitus. Vältyt karenssilta. En itse kyllä kertoisi työkkäriin matkasta.
 
Kieltämättä mulla ei kyllä ole mitään hinkua töihin, juuri siitä syystä olen kituuttanut kotihoidontuella että ansiosidonnaiset päiväni eivät kuluisi kotona lasta hoitaessa.. Ja kyllä, koen että olen ansainnut viettää ansiosidonnaiset päiväni ihan RAUHASSA. Olen tehnyt pitkän työuran jo, varman pidemmän kuin sinä... Äidiksi 35v :)
Taitaa työurasi jäädä pahasti toiseksi. Minulla lapset jo teini-ikäisiä, työteon aloitin 15-vuotiaana kesätöissä, sen jälkeen aina työssä kun se on ollut mahdollista (eli poislukien täyspäiväiset opiskelut, lukioaikanakin toki usein työssä). Päivääkään en ole ollut työttömänä.

No, minä maksan veroja, jotta sinä voit "ansaitusti" lepäillä.
 

Yhteistyössä