Työttömiä ei työt kiinnosta

  • Viestiketjun aloittaja taas se nähtiin
  • Ensimmäinen viesti
9mmm
mua ainakin kiinnostaa duunin saanti kerenny näpyttelee jo moneen paikkaan.

itse asias jos ei muuta niin talveks hommataan frendin kaa lumikolat ja mennään auraan pihoi viimeks sai jopa 50e piha eikä vaadi kustannuksia paljoo :) ja on vaikka mitä muitakin idiksii.
 
Ex-työtön
Joo, ei sitä ite ainakaan viittinyt ees harkita töitä joissa palkka oli PIENEMPI kuin työttömyyskorvaus. Onhan se sulaa hulluutta. Etenkään kun kyseisten hommien tekeminen ei yhtään edesauta työllistymistä, pikemminkin päin vastoin.

Mun kaveri on ekonomi ja siltä meni duuni alta 8 vuotta sitten. Aluksi se oli työttömänä vuoden, mutta sitten päätti että menee tekemään "mitävaan". Meni tehtaaseen duuniin. No nyt sillä ei ole enää mitään mahiksia oman alan hommiin. Se sanoi, että katuu sitä että meni duuniin, olis pitänyt keksiä jotain muuta.

No kaveri on jo 50v että onhan se mahdollista että saa sentään tuota tehdasduunia tehdä lopun ikänsä. Jos olis 40v niin ei taatusti saisi.
 
vierailija147
Joo, ei sitä ite ainakaan viittinyt ees harkita töitä joissa palkka oli PIENEMPI kuin työttömyyskorvaus. Onhan se sulaa hulluutta. Etenkään kun kyseisten hommien tekeminen ei yhtään edesauta työllistymistä, pikemminkin päin vastoin.

Mun kaveri on ekonomi ja siltä meni duuni alta 8 vuotta sitten. Aluksi se oli työttömänä vuoden, mutta sitten päätti että menee tekemään "mitävaan". Meni tehtaaseen duuniin. No nyt sillä ei ole enää mitään mahiksia oman alan hommiin. Se sanoi, että katuu sitä että meni duuniin, olis pitänyt keksiä jotain muuta.

No kaveri on jo 50v että onhan se mahdollista että saa sentään tuota tehdasduunia tehdä lopun ikänsä. Jos olis 40v niin ei taatusti saisi.
Niin, miksi tehdä töitä kun kattoon räkimällä saa saman rahan. Mitä sen väliä vaikka se raha tuleekin muiden rahapusseista.
 
vierailijvra
ööh aina ajatellaan että tuki on liian suuri. ehkä voisi maksaa suurempaa liksaa palkkaa että olisi varaa maksaa eläminen aika moisia kynyttäjiä firmat jotka häviää sosiaaliturvalle jes.
Yleensä koulutatutuneille, alan työtä tekeville maksetaankin. Voihan sitä tietenkin toivoa, että kouluttamaton ojan kaivaja saa samaa liksaa kuin rakennusinsinööri.
 
viera.s
Tässähän haettiin ihmisiä koulutukseen, ei töihin. Ei kaikilla ole mahdollisuutta tai halua 9 kk koulutukseen, jotkut haluavat töihin nopeammin. Koulutusaika olisi vissiin palkatonta ja vähän tuo juttu haiskahtaa, ettei vaan ilmaisia työntekijöitä yrittäjä pyrkisi saamaan. Normaalisti kun perehdytysajalta maksetaan myös palkkaa, en tiedä millä ihmisten oli tarkoitus elää tämän 9 kk koulutuksen ajan. Ehkä osa saisi kouluttautua työttömyyskorvauksella, mutta siihen ei ole automaattisesti oikeutta, sillä tavallisesti päätoimiset opinnot ovat työvoimapoliittinen este. Silloin kun ei voi ottaa vastaan työtä. Pelkällä opintotuella harva aikuinen pärjää.

9 kk koulutus on toki sinänsä ihan kohtuullinen, jos se on aitoa koulutusta eikä ilmaista työntekoa, jos odotettavissa on vakityöpaikka. Mutta osalle luvattiin vaan kesätyö. Mitä järkeä kouluttautua 9 kk palkatta saadakseen 2 kk kesäduunin? Se että 9 kk koulutuksen jälkeen koulutuksella saatua ammattitaitoa käytettäisiin osassa tapauksista vaan kesätyön verran, viittaa siihen ettei se koulutus ole oikeasti mitään täysipainoista koulutusta, vaan ilmaistyötä.
 
viera.s
itse asias jos ei muuta niin talveks hommataan frendin kaa lumikolat ja mennään auraan pihoi viimeks sai jopa 50e piha eikä vaadi kustannuksia paljoo :)
Joo ei, jos pimeänä tekee ja jättää kaikki lakisääteiset velvoitteet hoitamatta. Mutta se on tosi epäreilua rehellisille yrittäjille. Saisi olla yrittäminen kyllä helpompaa, mutta silti, en minä pimeää bisnestä hyväksy ja saattaisin jopa käräyttää, jos joku kiertelisi seudulla tarjoten palveluita jättäen selvästi velvoitteensa hoitamatta. Onneksi kotitalousvähennys tukee rehellisiä yrittäjiä ja sen takia aika moni varmasti kyselee, onko asiat hoidettu kunnolla, niin että asiakas sen saa.
 
9mmm
Joo ei, jos pimeänä tekee ja jättää kaikki lakisääteiset velvoitteet hoitamatta. Mutta se on tosi epäreilua rehellisille yrittäjille. Saisi olla yrittäminen kyllä helpompaa, mutta silti, en minä pimeää bisnestä hyväksy ja saattaisin jopa käräyttää, jos joku kiertelisi seudulla tarjoten palveluita jättäen selvästi velvoitteensa hoitamatta. Onneksi kotitalousvähennys tukee rehellisiä yrittäjiä ja sen takia aika moni varmasti kyselee, onko asiat hoidettu kunnolla, niin että asiakas sen saa.
joo oliko tossa kerrottu miten hommat hoidetaan ?:) se jos muutamat pihat käy hoitelee ja saa maksun on samaku mummi tarjois sulle marjanpoiminta rahaa.

mut totta oot siinä oikeessa että startteri yrityksille vois antaa startti rahan sijaan vaikka 2-3 vuoden verovapauden kasvattaa yritystään rauhassa isommaksi/palkata väkeä ja rahaa fikkaan uusia investointeja varten.

mun ainoo ongelma ton yrittämisen kannalta on juurikin tuo byrokratian hallinta puoli ja miten ne toimii siihen hakemassa koulutusta kun tilaisuus tulee.
 
vierailija
Miksi 9mm yhtäkkiä kirjoittaa suht selkeästi? Oon aina miettinyt et varmaan se esittää tota kirjotustapaansa ja siltä se nyt vähän vaikuttaa kun yhtäkkiä osaakin kirjottaa ihan normaalisti.
 
viera.s
joo oliko tossa kerrottu miten hommat hoidetaan ?:) se jos muutamat pihat käy hoitelee ja saa maksun on samaku mummi tarjois sulle marjanpoiminta rahaa.

mut totta oot siinä oikeessa että startteri yrityksille vois antaa startti rahan sijaan vaikka 2-3 vuoden verovapauden kasvattaa yritystään rauhassa isommaksi/palkata väkeä ja rahaa fikkaan uusia investointeja varten.

mun ainoo ongelma ton yrittämisen kannalta on juurikin tuo byrokratian hallinta puoli ja miten ne toimii siihen hakemassa koulutusta kun tilaisuus tulee.
Ei se ole sama, koska marjanpoiminnasta ei veroja tarvitsekaan maksaa. Se on harvoja poikkeuksia, joten sillä voi toki aloittaa ilman byrokratiaa. :)

Tuossa sinun ideassasi olisi se vika, että jos säännöt on noin erilaiset uusille ja vanhoille yrityksille, ne uudet helposti veisi pidempään toimineilta mahdollisuudet saada asiakkaita. Ei reilua ja tuota olisi helppo väärinkäyttää pykäämällä uusi yritys aina kahden vuoden välein. Pitäisi helpottaa ihan kaikkien yrittämistä, uusille yrittäjäksi haluaville lisäksi sitten ilmaista neuvotaa ja koulutusta alkuun pääsyn helpottamiseksi.
 
9mmm
Ei se ole sama, koska marjanpoiminnasta ei veroja tarvitsekaan maksaa. Se on harvoja poikkeuksia, joten sillä voi toki aloittaa ilman byrokratiaa. :)

Tuossa sinun ideassasi olisi se vika, että jos säännöt on noin erilaiset uusille ja vanhoille yrityksille, ne uudet helposti veisi pidempään toimineilta mahdollisuudet saada asiakkaita. Ei reilua ja tuota olisi helppo väärinkäyttää pykäämällä uusi yritys aina kahden vuoden välein. Pitäisi helpottaa ihan kaikkien yrittämistä, uusille yrittäjäksi haluaville lisäksi sitten ilmaista neuvotaa ja koulutusta alkuun pääsyn helpottamiseksi.
siihen tulis karenssi mahdollisuus perustaa uusi yritys verollisena. tietenkin pitäisi yhtiön pitää kirjanpitoo normaalisti. ajattelu kun vanhat ei saa on mielestäni turha en minäkään päässyt nauttimaan 80 luvun noususta. työllisyyden ja innovaatioiden takia tuolla idealla vois olla positiivinen vaikutus työllisyyteen? ei aina ja loputtomasti voi ajatella mitä oli menneisyydessä tilanteet muuttuu?. mutta totta milanna nosti esille kaksoisverotuksen yrityksille se pitäisi poistaa. mutta ideoita on kiva kehittää voi löytää uutta yhdessä se on loppujen lopuksi se mun tarkoitus.

mun unelma on saada toivonsa menettäneille mahdollisuuksia mä oon nähny sen silmien loisteen kun näistä on puhutte ja se on mulle rakasta.

niin kumpi parempi mä hoidan muutaman pihan vai nostan tuen jos mä en saa duunia loppujen lopuksi jos perheelläni olis nälkä niin huolehtisinko siitä ensi sijaisesti ja sääntöviidakosta toissijaisesti?
 
9mmm
Miksi 9mm yhtäkkiä kirjoittaa suht selkeästi? Oon aina miettinyt et varmaan se esittää tota kirjotustapaansa ja siltä se nyt vähän vaikuttaa kun yhtäkkiä osaakin kirjottaa ihan normaalisti.
siis mä kirjotan niinku puhuisin. jos oon siis tosi innoisani ni senkin huomaa. oonhan mä täällä saannu oppia kiitti niille kaikille siitä. mut yks äikän ope täällä sano mulle rohkaisevasti elä heitä lasta pesuveden mukana :)
 

Yhteistyössä