ulkoiset peräpukamat ja leikkaus, kokemuksia!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hei!

Minulla on ollut vaivana nyt vuoden ajan ulkoiset pukamat. Pukamia on kaksi, toinen uudempi (muutaman kk ollut näkyvissä).
Järkytyin huomatessani vuosi sitten ulkoisen palluran peräaukon suulla.. Molemmat siis koko ajan ulkopuolella.
Haluaisin kysyä teiltä, joilla on ollut nimenomaan ulkoisia pukamia ja olette käyneet leikkauttamassa; Menittekö yksityiselle vai julkiselle? Jos yksityiselle, paljonko tuli hintaa? Kuinka kauan julkiselle menneet jouduitte jonottamaan leikkaukseen?
Otettiinko vaivaanne todesta kun menitte lääkärille pukamia näyttämään ja saitteko lähetteen leikkaukseen helposti?
Itsellä siis ei runsasta verenvuotoa (vain satunnaista), kipua usein vähäisesti mutta välillä tulehtuvat pahasti, jolloin ulostaminen on kivun takia mahdotonta -> vatsa menee kovalle kun ei pysty ulostamaan -> kova uloste ärsyttää entisestään. Toisen pukamak tyvessä suurehko haavauma joka toisinaan vuotaa ja aiheuttaa kipua.
Kipua/kutinaa/hiertämistä vaatteita vasten suurempi vaiva on kuitenkin se että peräaukosta erittyy jatkuvasti limaa pukamien vuoksi ja kokoajan on sellainen olo että pitäisi päästä vessaan, vaikka todellisuudessa vessahätää ei edes ole. Pelkään että minulta menee ulosteenpidätyskyky.. Pari kertaa käynyt niin että yhtäkkiä tulee housuihin, ei paskaa vaan aika reilut määrät sitä hiton limaa! Mahtaisivatko nämä riittää syyksi päästä leikkaukseen.. Millaisin perustein te olette päässeet?
Oliko lääkärit/hoitava taho ylipäätään asiallisia ja toimivat ammattimaisesti? Pääsittekö heti leikkauksen jälkeen kotiin ja mikä oli olo tuolloin? Miten kipulääkkeet auttoivat oloon, oliko olo jotenkuten siedettävä niiden kanssa? Pystyittekö muuta kuin makaamaan? Kuinka pian kivut poistuivat kokonaan/lähes kokonaan? Oliko olo normaali kuukauden kuluttua, pystyittekö silloin ulostamaan normaalisti ilman kipuja? Ilmenikö leikkauksen jälkeen jotain ongelmia?
Saitteko peräaukostanne/peräaukon seudusta normaalin näköisen? Häiritsee oikeasti myös "kosmeettinen" haitta näistä, ei paljoa huvita seksiä harrastella kun näyttävät niin ällöttäviltä :(

Ja ajattelin leikkausta siis juurikin näille ulkoisille kun niitä ei voi hirttää..
 
vierailija
Minulla kaksi isoa "lerpaketta" jotka eivät haittaa kuin pitkään kovalla tuolilla istuessa, ja kakatessa silloin jos uloste kovaa.

Näytin lääkärille kerran, totesi vaan että eipä niistä näy olevan haittaa, kipeämmäksi ne tulee jos leikkaa. Mutta sulla eri tilanne, leikkaus kuulostaa järkevältä.Tädilläni leikattiin, mutta haava repesi kakalla käydessä ja verta tuli valtavasti...siksi en itse hinkua leikkaukseen.

Kosmeettisesti: nolostelin niitä aikani (ne tuli 10v sitten synnytyksessä) kunnes mies kysyi että miksi, eivät ne häntä haittaa, ei hän edes huomaa niitä. En toki kasvojen eteen pyllistele, vähän siitä pidän varani, mutta en enää suorastaan häpeäkään.
 
vierailija äiti
Mulla ei ole kokemusta leikkauksesta, mutta olet kai hoitanut apteekista saavalla yhdistelmäpakkauksella pukamiasi? Mulla synnytyksen jälkeen ulkoiset pukamat, sen lisäksi että niihin auttoi löysät vaatteet ja lepo, istumisrn välttäminen akuutissa vaiheessa niin kuuri voidetta ja ne pakkauksen supot yhdessä vei vaivan kahdessa viikossa. Toki jäi kosmeettinen haitta, sellaista ylimääräistö ihoa ikäänkuin mutta vaiva lähti pois. Uusiutuu herkästi just esim synnytyksessä, mutta on hoidettavissa.
 
vierailija
Minulla kaksi isoa "lerpaketta" jotka eivät haittaa kuin pitkään kovalla tuolilla istuessa, ja kakatessa silloin jos uloste kovaa.

Näytin lääkärille kerran, totesi vaan että eipä niistä näy olevan haittaa, kipeämmäksi ne tulee jos leikkaa. Mutta sulla eri tilanne, leikkaus kuulostaa järkevältä.Tädilläni leikattiin, mutta haava repesi kakalla käydessä ja verta tuli valtavasti...siksi en itse hinkua leikkaukseen.

Kosmeettisesti: nolostelin niitä aikani (ne tuli 10v sitten synnytyksessä) kunnes mies kysyi että miksi, eivät ne häntä haittaa, ei hän edes huomaa niitä. En toki kasvojen eteen pyllistele, vähän siitä pidän varani, mutta en enää suorastaan häpeäkään.
Sitä juuri pelkään etten pääse leikkaukseen :( En itse ole vakituisessa parisuhteessa joten uusille kumppaneille ei huvita alkaa hetuloita ja palluroita esittelemään.. Kun sattuvat näkymään vaikkei edes pyllistäisi, esimerkiksi suuseksin vastaanottavana osapuolena ollessani pistävät kyllä miehen silmään :(
Leikkauksen komplikaatiot kyllä hirvittävät (kuten tädilläsikin kävi).. Voin vain kuvitella sitä kipua siinä kun peräaukon alueen leikkaushaava repeää, hyh.
Kai sitä pitäis vaan sinne lekuriin aika varata.. Ei olisi pitänyt pitkittää aina vaan :(

- ap
 
vierailija
Mulla ei ole kokemusta leikkauksesta, mutta olet kai hoitanut apteekista saavalla yhdistelmäpakkauksella pukamiasi? Mulla synnytyksen jälkeen ulkoiset pukamat, sen lisäksi että niihin auttoi löysät vaatteet ja lepo, istumisrn välttäminen akuutissa vaiheessa niin kuuri voidetta ja ne pakkauksen supot yhdessä vei vaivan kahdessa viikossa. Toki jäi kosmeettinen haitta, sellaista ylimääräistö ihoa ikäänkuin mutta vaiva lähti pois. Uusiutuu herkästi just esim synnytyksessä, mutta on hoidettavissa.
Olen pukamien tulehtuessa käynyt sheriproctia (voide + puikko) useamman kerran ostamassa ja niillä saa tulehduksen kyllä kuriin mutta eivät nämä ulkoiset pukamat minnekään häviä (muuta kuin leikkauksella) :(
Lisäksi haavauma toisen ulkoisen pukaman yhteydessä näyttää pahalta, väliliha peräaukon ja emättimen välissä on haavauman seurauksena nyt melkoisen pieni kun viiltomainen haavauma menee peräaukosta juuri emättimeen päin..
 
vierailija
Kahdesti leikattu, yksityisellä (enpä muista hintoja, kun tästä on aikaa jo 15 vuotta) ja uudemman kerran julkisella.
Ensin kannattaa hoitaa se vaiva, joka pukamat aiheuttaa. Koska ne uusivat todella herkästi.
Onko peräaukko ollut "normaali" kun se on leikattu? Tarkoitan sitä, että onko jäänyt jotain kireyttä tms kun olen tällaistakin joskus kuullut? Jäikö pukamista mitään selvästi näkyviä jälkiä leikkauksen jälkeen?
Olen koittanut miettiä mikä näitä aiheuttanut.. Ei ole koskaan ollut aiemmin mitään vaikeuksia suoliston suhteen kuten ummetusta, hidasta suolen toimintaa tms. Olen normaalipainoinen, aika urheilullinen ja liikun paljon sekä teen fyysistä työtä.. En ole edes synnyttänyt. Sain tosin kuulla suvussani olevan kudosten heikkoutta ja tällaisia ongelmia sekä kudosten heikkoudesta johtuvia peräsuolen/kohdun laskeumia.. Taitanee johtua sitten jotenkin siitä ja näille geeneille ei kyllä mitään voi oikein tehdä :( stressiä koitan parhaani mukaan jatkossa välttää
 
vierailija
Leikkautin yksityisellä ulkoiset peräpukamani 7 vuotta sitten, hintaa en muista joten oli se reilusti alle tuhat euroa ;)
Olin niin hirvittävän kipeä leikkauksen jälkeen parin viikon ajan ettei tosikaan, kävin näyttämässä tilannetta lääkärille jo toisena leikkauksen jälkeisenä päivänä koska en pystynyt edes kävelemään ilman itkua.

Paranihan se tilanne sitten kyllä mutta kun pukamat uusivat niin päätin että kärvistelen kyllä mieluummin niiden kanssa kuin lähden leikkaukseen.

Joskus tulee aikoja kun pukamat ovat hellinä ja silloin käytän noita apteekista saatavia helpotuksia mutta muina aikoina olen ihan "tyytyväinen" tilanteeseen. Ulostuksen jälkeen pesen pukamalerppuni alapesusuihkulla sillä eihän niitä viitsi paperilla niin kamalasti hinkata että puhtaus olisi taattua.

Minulla ei kyllä onnekseni ole ollut mitään limaongelmia tms. mutta olisihan se kivaa olla pukamaton. Aloittajan tapauksessa ottaisin kyllä vastaan sen kivunkin kun ongelma on hänellä noinkin paha, jospa hän olisi niitä onnekkaita joilla pukamat eivät uusiudu(y)
 
Onko peräaukko ollut "normaali" kun se on leikattu? Tarkoitan sitä, että onko jäänyt jotain kireyttä tms kun olen tällaistakin joskus kuullut? Jäikö pukamista mitään selvästi näkyviä jälkiä leikkauksen jälkeen?
Olen koittanut miettiä mikä näitä aiheuttanut.. Ei ole koskaan ollut aiemmin mitään vaikeuksia suoliston suhteen kuten ummetusta, hidasta suolen toimintaa tms. Olen normaalipainoinen, aika urheilullinen ja liikun paljon sekä teen fyysistä työtä.. En ole edes synnyttänyt. Sain tosin kuulla suvussani olevan kudosten heikkoutta ja tällaisia ongelmia sekä kudosten heikkoudesta johtuvia peräsuolen/kohdun laskeumia.. Taitanee johtua sitten jotenkin siitä ja näille geeneille ei kyllä mitään voi oikein tehdä :( stressiä koitan parhaani mukaan jatkossa välttää
En nyt haluaisi vängätä, mutta jos aloitusteksti on kirjoittamasi, niin sinulla on toiminnallinen häiriö suolessa johtuen syystä x ja y. Kuidun lisääminen ruokavalioon voisi avittaa.
Synnyttämättömänä pukamia ei leikata julksella, koska uusivat raskaudessa.
Leikkauskipu pysyi kurissa Buranalla. Ennen leikkausta kannattaa olla kevennetyllä ruokavaliolla ja leikkausaamuna itse tyhjentää suoli lääkkeellä. Leikkauksen jälkeen samoin kevennetty ruokavalio. Kivut loppuivat vähitellen viikon, kahden sisään.
Jälki (n) kuka sitä nyt persreikäänsä tuijottelisi :oops:
 
vierailija


Viikonlopun tiheän vessassakäymisen jälkeen ilmestyi tällainen. Patti oli aluksi vaaleampi ja nyt tummentunut ja ehkä vähän pienentynyt tuosta. On kova, muttei yhtään kipeä. Vertakaan ei ole tullut. Pitääköhän tälle tehdä jotain vai lähteekö pois odottelemalla? Jos nyt siis on ylipäänsä peräpukama?
 
vierailija


Viikonlopun tiheän vessassakäymisen jälkeen ilmestyi tällainen. Patti oli aluksi vaaleampi ja nyt tummentunut ja ehkä vähän pienentynyt tuosta. On kova, muttei yhtään kipeä. Vertakaan ei ole tullut. Pitääköhän tälle tehdä jotain vai lähteekö pois odottelemalla? Jos nyt siis on ylipäänsä peräpukama?
Peräpukamavoidetta siihen runsaasti ja koita samalla työntää se sisälle. Kakalla käymisen aika minimiin, koska renkaalla istuminen työntää sitä ulos. Voi hoitua tuolla parissa viikossa.
 
viljotar
Omat pukamat lähti kun lopetin viljan syömisen. Tämä tuli kieltämättä suurena yllätyksenä ottaen huomioon miten viljakuitujen merkitystä korostetaan erityisesti ummetuksen hoidossa/ehkäisyssä. Itselläni vaikutus oli siis täysin päinvastainen. Kuidut kannattaa ottaa kasviksista. Suosittelen kokeilemaan.
 
vierailija
Omat pukamat lähti kun lopetin viljan syömisen. Tämä tuli kieltämättä suurena yllätyksenä ottaen huomioon miten viljakuitujen merkitystä korostetaan erityisesti ummetuksen hoidossa/ehkäisyssä. Itselläni vaikutus oli siis täysin päinvastainen. Kuidut kannattaa ottaa kasviksista. Suosittelen kokeilemaan.
Näinhän se menee. Pukamista pääsee eroon ilman leikkauksia kun jättää viljat syömättä. Toki monikin haluaa mieluummin leikkauksen toisensa perään ja jatkaa leivän syöntiä. Se on tietty valintakysymys.
 
vierailija
Omat pukamat lähti kun lopetin viljan syömisen. Tämä tuli kieltämättä suurena yllätyksenä ottaen huomioon miten viljakuitujen merkitystä korostetaan erityisesti ummetuksen hoidossa/ehkäisyssä. Itselläni vaikutus oli siis täysin päinvastainen. Kuidut kannattaa ottaa kasviksista. Suosittelen kokeilemaan.
Kiitos, kokeilen... :)

Nimim. Epätoivoinen
 

Yhteistyössä