Ulkonäön arvostelu... Raskaana olevan!

  • Viestiketjun aloittaja .......
  • Ensimmäinen viesti
.......
Olenko jotenkin poikkeus vai onko muut huomannu tän saman asian....
Mulla on todella iso raskausmaha. Siis se on valtava. Pitkin raskautta kaikki ihmiset on päivitellyt sen kokoa ja muutenkin arvostellut onko mulla esim. turvotusta yms.

Kukaan ei ole ikinä ennen arvostellut mun ulkonäköä, tai varsinkaan painoa ennen raskautta! Ja olen siis ihan normaalikokoinen nainen. Nyt on alkanut vain tuntua todella pahalta nuo arvostelut. TIEDÄN että kukaan ei sano niitä pahalla tai ilkeilläkseen. Mutta se tuntuu silti jotenkin pahalta... En minäkään arvioi heidän painoaan tyyliin "Nyt tällä viikolla sulla on nähtävästi tullut yksi pelastusliivi lisää!" Eilen yksi tuttu arvosteli mua mun facen seinällä että oon iso kokoinen.... Mä tiedän että olen iso nyt! En ole sokea! Siitä ei tarvitse muistuttaa koko ajan! :(

Onko tää oikeesti ihan yleistä vai vaan mua kohtaan? Kai tää prkl loppuu raskauden jälkeen?! Mulla on muutenkin huono itsetunto ja nuo isoksi sanomiset ja päivittelyt tuntuu vaan pahalta... Mikä erikoisoikeus ihmisillä muka on arvostella toisen painoa ja ulkonäköä kun tämä on raskaana!?
 
Raskaana olevan naisen vartalo tuntuu tosiaan mystisesti muuttuvan yleiseksi omaisuudeksi, jota sopii ääneen ruotia ja arvostella. Lääpitään vatsaa ja arvioidaan, onko se viikkoihin nähden iso vai pieni. Kommentoidaan painoa, puristellaan tissejä (näin minulle on todella käynyt, vanhempi naispuolinen työkaveri puristi tissiäkin taputeltuaan vatsaa :xmas:). Eräs tuttu nainen nosti mun pitkää hamettani nähdäkseen, onko mulle tullut suonikohjuja. Kommentoidaan hiuksia ja ihoa. Synnytyksen jälkeenkin sitä on vielä hetken arvostelun alla, ihmiset seuraavat miten nopeasti ryllivatsa häviää.
 
ehdotan
että yrität asennoitua sen olevan tuttujesi tapa osallistua raskauteesi. Eivät siis ole tahallaan ilkeitä, mutta päästävät suustaan mitä mieleen juolahtaa ja siten tavallaan osoittavat huomiotaan nykyiseen tilaasi.

Toki voisit heille sanoa, ettet pidä kokosi päivittelystä.
 
ei mikään rantapallo
Mun mahaa kaikki sanoo aina pieneksi. "Eihän tuolta voi mitään syntyä"!, "Oletko sinä edes raskaana?".
Hyvää varmasti tarkoittavat, mutta eivät tajua miten paljon satuttavat. Mulla on aina pienehkö raskausmaha, mutta kuitenkin sellainen, että kyllä siitä nyt selkeästi raskauden erottaa. Olen itsekkin pienikokoinen, joten mielestäni on ihan normaalia, että raskausmahakaan ei silloin ole mikään valtava rantapallo.
Samoin ihmiset päivittelevät kalpeutta, väsynyttä ilmettä jne. Ei se tunnu kivalta.

Olen siis huomannut ihan saman, että kun nainen tulee raskaaksi, hän on vapaata riistaa kommentoinneille ja ukonäön arvostelulle.
 
zxc
Aivan kuten Viikate sanoi, raskaana olevan vartalo koetaan yhteiseksi omaisuudeksi. Minulla ihmeteltiin, miksi vatsa ei kasva. Epäiltiin, että laihdutan tarkoituksella raskausaikana. Ja kun kuitenkin oli kyse ekasta lapsesta ja takana hermojaraastanut keskenmeno, ei se oma varmuus asioista ollut kovin hääppöinen. Neuvolassa sitten itkeskelin, miksi vauva ei kasva. Vaikka vauva kasvoi ihan niin kuin pitikin ulkoisista mitoista huolimatta.

Toivon, että sinäkin voisit jotenkin vain ohittaa ikävät kommentit ja kasvattaa itsetuntoasi. Otat vain neuvolan tai muiden asiantuntijoiden kommentit huomioon. Huomauttelijat ja lääppijät jääköön huomiotta.
 
"miisu"
Mulla oli tollasta...Olin hoikka ennen raskautta ja raskausaika tuntui tosi oudolta ja tunkeilevalta..En tiedä vaikuttiko se kehon kuvaan, että inhosin vartaloa, vai huomasivatko toiset sen ja sitten ottivat minut aina kommenttien kohteeksi. Olin kyllä pienikokoinen raskaana oleva, mutta maha aivan valtava ja sain koko ajan kuulla siitä, miten iso olen ja kaikenlaisia loukkaaviakin vitsejä.

Mutta nyt olen tajunnut sen itse, turhaan podin sitä kömpelöä oloa niin sosiaalisena, tyhmät ihmiset saattavat kommentoida toisen oloa rumastikin tai mukama huumorilla, mutta oikesti raskaana olevat ovat todella kauniita! Se vauvavatsa vaan on jotain niin sulosen ja hellyyttävän näköstä.
 
raskausmaha
Ziisus, kasvattakaa nyt vähän itsetuntoa. Sehän on vain muiden tapa ottaa kantaa raskauteen, jokainen sen tietää että raskausmahaan ei voi mitenkään vaikuttaa ja kyllä he varmaan tajuaa että te itse olette mahanne huomanneet, vaikka sen noteeraavat. Hölmöt
 
.......
Ihanaa ja kauheaa että muut ovat huomanneet saman jutun. Onneks ei sentään olla tissejä puristeltu tai hametta nostettu! Ihmiset on välillä aika ajattelemattomia.
Oon koko raskauden ajan vain nauranut näille kommenteille ja pistänyt huumoriksi. Kun ei ne sano ilkeilläkseen. Sammakoita vaan tulee silloin tällöin kaikilta.
 
Oon ottanut tavaksi sanoa jotain nesevaa takaisin, joka vetää usein ihmiset hämilleen. :D Esim, jos joku kommentoi, että "Oletpas valtava!!", niin vastaan, että "Kappas niin sinäkin kannattaisiko käydä joskus lenkillä.." :D Tai tuttuille sanon vaan, että "Siinä toinen mursu, kato peiliin." Hyvin äkkiä ainakin tuttava piirissä loppuu se v*ttuilu painosta ja vatsan suuruudesta kun napauttaa takaisin. :) Ainut jonka kommentit koostani olen hyväksynyt on mieheni ja tiedän, että hän ei ikimaailmassa voisi sanoa pahalla tai ilkeyttään, vaan tukien ja rakastaen pallomasuani. <3 :)
 
pha
Ziisus, kasvattakaa nyt vähän itsetuntoa. Sehän on vain muiden tapa ottaa kantaa raskauteen.
Miksi vitussa kenenkään tarvitsisi "ottaa kantaa" kenenkään raskauteen?

Mulle oli tapahtunut surullinen asia elämässä. Työkaveri tiesi asiasta ja katsoi parhaaksi tokaista, että "sä näytät tosi pahalta, oikein loistaa toi väsymys sun olemuksesta". Olin kyllä nukkunut hyvin ja pukeutunut ja meikannut samoin kuin aina ennenkin, mutta olihan se kiva kuulla joo, että paskalta näytin.
 
.......
Miksi vitussa kenenkään tarvitsisi "ottaa kantaa" kenenkään raskauteen?

Mulle oli tapahtunut surullinen asia elämässä. Työkaveri tiesi asiasta ja katsoi parhaaksi tokaista, että "sä näytät tosi pahalta, oikein loistaa toi väsymys sun olemuksesta". Olin kyllä nukkunut hyvin ja pukeutunut ja meikannut samoin kuin aina ennenkin, mutta olihan se kiva kuulla joo, että paskalta näytin.
Joo, en mäkään oikein sisäistä miksi jokaisen pitäisi päästä osaksi raskauteen. Varsinkin arvostelemalla ulkonäköä :D

Olipas törkeesti sanottu työkaveriltas! :(

Elwwis: Pitääkin alkaa miettiä noita takaisinheittoja :D
 
raskausmaha
Oon ottanut tavaksi sanoa jotain nesevaa takaisin, joka vetää usein ihmiset hämilleen. :D Esim, jos joku kommentoi, että "Oletpas valtava!!", niin vastaan, että "Kappas niin sinäkin kannattaisiko käydä joskus lenkillä.." :D Tai tuttuille sanon vaan, että "Siinä toinen mursu, kato peiliin." Hyvin äkkiä ainakin tuttava piirissä loppuu se v*ttuilu painosta ja vatsan suuruudesta kun napauttaa takaisin. :) Ainut jonka kommentit koostani olen hyväksynyt on mieheni ja tiedän, että hän ei ikimaailmassa voisi sanoa pahalla tai ilkeyttään, vaan tukien ja rakastaen pallomasuani. <3 :)
No voi että kun sä olet sitten mukava ihminen. Joku sanoo sulle hyväntahtoisesti että onpa sulla valtava tuo raskausmaha, niin sä kommentoit ilkeyttäs että toinen on läski. Mitä kumman pahaa on siinä, että vauvamaha on ISO? Pitäskö sen olla herneen kokoinen, että et ottais nokkiin kun joku sen noteeraa? Sulla on selvästi ongelmia muutenkin kokosi suhteen, ja ne ongelmat on SUN päässä.
 
"vieras"
No voi että kun sä olet sitten mukava ihminen. Joku sanoo sulle hyväntahtoisesti että onpa sulla valtava tuo raskausmaha, niin sä kommentoit ilkeyttäs että toinen on läski. Mitä kumman pahaa on siinä, että vauvamaha on ISO? Pitäskö sen olla herneen kokoinen, että et ottais nokkiin kun joku sen noteeraa? Sulla on selvästi ongelmia muutenkin kokosi suhteen, ja ne ongelmat on SUN päässä.
En mä ainakaan tykkää jos mun mahaa sanotaan isoksi. Ja kyllä aivan varmasti sanoisin takaisin. Eikö sitä mahaa ja raskautta voi kommentoida mitenkään muuten kuin "onpa iso maha" tai jtn muuta yhtä järkevää??!!
Ja ei, minulla ei ole ongelmaa kokoni suhteen, en vain tykkää, kun haukutaan isoksi.
 
Joo, mullekin huudeltu, että ootpa sie iso ja kyselty, että paljonko tullut painoa raskauden aikana ja yritetään koettaa liikkeitä mahan päältä yms. Pahimpina nää pervot ukkelit kaduilla, jotka yrittää vihjata, että seksi tällasen pallokalan kanssa kiihottais.
 
"mauku"
Kyllä minuakin ärsytti kun mahaani ja ulkonäköäni raskaana ollessa arvosteltiin. Ja olihan se maha valtava, juoksin painokontrolleissa ja sokerirasitustesteissä. Ultrassa näkyi jotain häikkää, huolehdin jo tarpeeksi tulevaa synnytystä(onneksi en tiennyt kuinka ison joudun synnyttämään) ja esikoisen kanssa oli raskasta. Oli kuuma kesä, jalat oli kuin mammutilla, nahka repeili, hikoilin kuin pieni porsas.

Samaan aikaan jostain puolitutusta oli hauskaa vitsailla minun suklaansyönnistäni kaikille jotka vain jaksoivat kuunnella. Tosiasiassa söin herkkuja melko vähän, ruokavalioni ei muuttunut raskaana ollessa. Melkein kaikki kilot jäi synnärille, iso osa oli turvotusta. Lähtötilanne oli normaalipainon sisällä.
 
pha
niin ja siitä vasta poru syntyykin, kun kukaan ei huomaisi raskautta ollenkaan. Ollaan vaan kun ei huomattais koko kukkulaa. Right. Siitä vasta mammelit kimmastuis...
Tiedän monia naisia, itseni mukaanlukien, jotka eivät tarvitse satunnaisten vastaantulijoiden kommentteja raskaudestaan. Jos raskauden näkee päällepäin, myös mahan omistaja on siitä tietoinen, eikä asiaa tarvitse vahvistaa.
 

Yhteistyössä