Ulosoton suojaosuus, miten se toimii?

  • Viestiketjun aloittaja suoja
  • Ensimmäinen viesti
suoja
Eli jos on yksinasuva mies ja elatusvelvollisia lapsia4 joista kaikki asuu äitinsä luona. Paljonko silloin on suojaosuus? Vai onko mitään? Pitääkö lapsten asua samassa taloudessa kanssani,että suojaosuus laskettu myös lapsista? Maksan siis kaikista lapsistani elatusmaksuja.
 
ole hyvä
http://www.oikeus.fi/5620.htm

Tuolla sanotaan:" Suojaosuutta laskettaessa otetaan huomioon velallisen elatuksen varassa oleva avio- ja avopuoliso ja samassa taloudessa asuvat omat ja puolison alaikäiset lapset ja ottolapset. "

"suojaosuus on vuoden 2011 alusta 20,90 euroa päivässä velallisen itsensä osalta"
 
suoja
Onpa epäreilua. Miksi eiäitinsä luona olevia lapsia mistä elarit maksetaan normisti ole suojaosuuden korotukselleperuste.Eli pitäisi siis erotessa ottaa heti joku naikkonen kellä lapsia jotta saisi saman suojaosuuden kun lapsien vielä asuessasamassa taloudessa. Ihankuin elatusvelvollisuus olisi johonkin kadonnut.
 
"hmm"
Suojaosuuteen ei lasketa muuta ne lapset, jotka asuu samassa taloudessa.
Elatusmaksuista ei myöskään saa vapautusta, vaikka ulosotto ulosmittaiskin palkasta.
Jos tuntuu, ettei rahat riitä, kannattaa "kierrättää" elaritkin ulosoton kautta.

Eli sama summa per kk menee ulosottoon, mutta sen lisäksi ei enää tarvi erikseen maksaa elaria. Tosin velka lyhenee sitten hitaammin.
 
suoja
Juu, mut joutuuhan tuon varmasti joskus maksamaan takaisin tuon vapautuksen vai mitä se tarkoittanee?. Mietin vaan et miten se oikeasti voi mennä niin,että ns vieraista lapsista saasuojaosuutta, mutta omista ei mistä maksaakin. Ei mene minun järkeeni. Mulla nousee tämänmukaan perittävämaksu 400e, huhuh. Kuitenkin pitää ostaa ja osallistua lasten menoihin vielä alatusavun jälkeenkin.
 
"hmm"
^ sunhan EI TARVITSE elarien lisäksi ostaa mitään eikä osallistua, varsinkaan jos rahat on vähissä.

Jos vapautuksen saa, niin ei välttämättä tarvitse maksaa takaisin. Mun mies kun oli puoli vuotta työtön, niin sai vapautuksen, eikä niitä peritty takaisin. Tai siis sitä minimiä ei peritty, mutta se perittiin mikä elatussopimuksessa ylitti minimin. Esim jos minimi (siis se kelan osuus) on 130e/kk/lapsi ja elatussopimuksessa lukee 150e/kk/lapsi, niin vapautuksen saatuaan joutuu kuitenkin maksamaan joko heti tai takautuvasti koko ajalta 20e/kk/lapsi.

Kun mun mies sitten sai taas töitä, niin uo otti palkasta ja huomioi mun lapsen sekä meidän yhteiset suojaosuuteen, muttei miehen edellisen liiton lapsia, vaikka elarit alkoikin pyöriä taas heti kun töihin pääsi.

Ja tosiaan, olen samaa mieltä, että jos elarit kerta maksaa niin pitäis edes puolet suojaosuudesta hyväksyä.
 
"hmm"
Vielä tuosta elarien lisäksi osallistumisesta..

Jos maksat elaria esim 140e/lapsi on se neljästä 560e. Lisäksi exäsi saa neljästä lapsesta lapsilisää 515,05e. Yh korotuksella 702,21
Ja kuuluuhan exäsikin osa lasten menoista ja kuluista kattaa. Jos lasketaan exäsi osuudeksi esim 100e/lapsi/kk, on exälläsi käyttää lasten kuluihin 1475,05-1662,21e kuukaudessa riippuen siitä saako yh korotuksen vai ei. On muuten ihme jos ei tuolla pärjää!! En tosiaan ymmärrä miksi sun pitäisi vielä tuohon lisäksi osallistua jotenkin!
 

Yhteistyössä