Ummehtunut haju pois kaapista

  • Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti
Ooo
En ole vielä keksinyt, mulla yksi sellainen, joss säilytän liinavaatteita ja se vanhemman puun haju siinä väkisin leijuu. Olen pitänyt puoli vuotta kaapin ovea raollaan, se vähän auttaa, mutta jos on näkyvämmässä paikassa, niin ei liene mahdollista.
Joku jääkaapin raikastukseen on ehdottanut sitruunaa tai ruokasoodapurkkia nurkkaan, en tiedä tepsisikö tässä?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
En ole vielä keksinyt, mulla yksi sellainen, joss säilytän liinavaatteita ja se vanhemman puun haju siinä väkisin leijuu. Olen pitänyt puoli vuotta kaapin ovea raollaan, se vähän auttaa, mutta jos on näkyvämmässä paikassa, niin ei liene mahdollista.
Joku jääkaapin raikastukseen on ehdottanut sitruunaa tai ruokasoodapurkkia nurkkaan, en tiedä tepsisikö tässä?
No ihan just tollasesta hajusta puhun. Mietin kanssa tota soodapurkkia. En tahtois kaappiin mitään kovin voimakasta ominaistuoksua tuon ummehtuneen tilalle. Kokeilin jo laventelintuoksusta pesuainetta ja jätin kaappiin pesun jälkeen pienen pyyhkeen, missä tota ainetta. Mutta tuoksuu musta nyt vaan vähän erilaiselle ummehtuneelle :) Sais haista "neutraalille" :) Kuinkahan sooda tai sitruuna mahtaa toimia? Jaakaapissa on sitruuna toiminut hyvin.
 
vierailija
Hei, olen lukenut verkon käyttäjien vinkkejä vanhan kalusteen raikastamisesta ja muutamia seuraavista keinoista kokeilen omaan ostokseeni:

Aivan ensimmäisenä kaapin puhdistus (joku ehdotti puhdistuksen jälkeen aurinkoisessa paikassa kalusteen kuivattamista hajujen hälventämiseksi),
-tuuletusta (ei pidä unohtaa alla olevia aineita käytettäessäkään, eli välillä laatikkoja ja ovia pidetään auki ja huolehditaan myös riittävästä työtilan/kodin tuuletuksesta esim. läpivedolla sään salliessa),
- tuuletusreikien poraaminen takalevyyn ja myös mahdollisiin laatikoihin
-kaappiin kahvia lautaselle tai laitetaan sinne jopa käytetyt kahvinporot astiassa,
-etikalla pyyhkinen joko sellaisenaan tai vedellä laimennettuna,
-etikkaa lasissa tai lautasella/astioissa kaappiin,
-ruokasoodaa (saa litrankin purkeissa ruokakaupoista) astiaan tai ruokasoodan ripottelu kaapin lattialle (annetaan vaikuttaa vähintään muutamia päiviä tai tarpeen mukaan ja imuroidaan pois) ,
-kosteita sanomalehtiä tai niistä tehtyjä palloja esim. pesuvadin pohjalle kaappiin laitettuina (tämä on ollut mielestäni keino),
-sitruunalla pyyhkimistä,
-puolikkaan sipulin laittaminen, (joskin haju lähtee kuulema hitaasti, joten liekö niitä viimeisiä vaihtoehtoja käyttää),
-Timantti stop eristemaali (maalaushommissa ilmeisesti kannattaa käyttää asiantuntijamaalaria ja odottaa, että kaappi on todella kuiva ennen minkäänlaisella maalilla käsittelyä, ettei kaappi mene pilalle),
- mm. seuraavia tuotemerkkejä ehdotettiin; Super 10, Dettol, Evans, mäntysuopaliuos, Febreze yms. , joista itselle on tuttu vain mäntysuojaliuos, muut lienevät puhdistusaineita tai hajunneutralisoijia
-otsonointipalvelun osto alan toimijalta

Itselläni kokeilussa ovat parhaillaan kosteat sanomalehdet, etikka, sooda ja kahvi joita ennen pesin kaapin kahdesti. Haju on selkeästi jo vähentynyt, vaikka kaapin pitää vielä kuivaa varmaankin kauan Muita yllämainituja netin käyttäjien vinkkejä en ole vielä kokeillut . Jos hajunpoisto onnistuu, teetän kaapin takaseinään tuuletusaukot.
 

Yhteistyössä