Uurnan lasku

,,,,
Osanotto ja voimia :hug:

Meillä on äidin siunaus vasta edessä. Arkkuun laitetaan jotain äidille rakasta mukaan joka sitten tuhkataan myös. Sitä uurnan laskua kauhulla odotellaan, viimeistään sitten vuoden kuluttua...

Ikävä on kova :'(
Osanotot sinulle myös Wc ankka, ap:lle olen ne jo esittänyt.
Menetin äitini puoli vuotta sitten ja se on sanoinkuvaamattoman rankkaa aikaa. Meillä oli normaali hautais koska jos olisimme päätyneet polttohautaukseen niin pitäisin varmaan nitä tuhkia kotona enkä haluaisi luopua niistä, voi olla sitten vuoden päästä kun ne pitää laittaa maahan tai ripotella johonkin niin voisin ehkä olla valmis, mutta tämän takia normaali hautaus oli minulle "helpompi"
 
"hmm"
Alkuperäinen kirjoittaja Arkku alla siis mitä?;25934432:
Helsingin Pitäjän kirkolla on uurnapaikat suhteellisen uusia ja ainakin oma äitini haudattiin uuteen osaan sinne pari vuotta sitten. Siis mikä arkku alla? Uurnapaikoilla ei ole mitään arkkuja alla. Uurnahaudat on täysin erikseen kun arkkuhaudat. Uurnahauta Helsingin Pitäjän kirkolla on ainakin syvä ainakin sen metrin matka.
Kyllä sen uurnan voi laittaa samaan hautapaikkaan johon jo haudattu muita (ei tuhkattuja). Enoni haudattiin juuri vanhempiensa ja veljensä hautapaikalle. Kuoppa oli kohtuullisen syvä kuitenkin ja narun avulla tätini uurnan hautaan laski. Lopuksi peiteltiin kuoppa ja laitettiin havut ja parit ruusut päälle.
 
Keittiönoita
[QUOTE="hmm";25934588]Kyllä sen uurnan voi laittaa samaan hautapaikkaan johon jo haudattu muita (ei tuhkattuja). Enoni haudattiin juuri vanhempiensa ja veljensä hautapaikalle. Kuoppa oli kohtuullisen syvä kuitenkin ja narun avulla tätini uurnan hautaan laski. Lopuksi peiteltiin kuoppa ja laitettiin havut ja parit ruusut päälle.[/QUOTE]
Näin on. Meillä on sukuhauta Keuruulla ja samaan hautaan voi laskea sekä arkkuja että uurnia. Arkkupaikoilla on tietty aika ja jos sen jälkeen omaiset ei halua lunastaa paikalle jatkoaikaa, niin siihen voidaan haudata tai uurnata joku muu. Uurnia sinne voi haudata lyhyemmälläkin varoitusajalla. Mulle on varattu uurnapaikka samaan sukuhautaan - olen jo omalla haudallani käynytkin - mutta mua ei luultavasti tulla hautaamaan lainkaan.
 
  • Tykkää
Reactions: rops
Uurnahautaan ei arkkuja
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25934704:
Näin on. Meillä on sukuhauta Keuruulla ja samaan hautaan voi laskea sekä arkkuja että uurnia. Arkkupaikoilla on tietty aika ja jos sen jälkeen omaiset ei halua lunastaa paikalle jatkoaikaa, niin siihen voidaan haudata tai uurnata joku muu. Uurnia sinne voi haudata lyhyemmälläkin varoitusajalla. Mulle on varattu uurnapaikka samaan sukuhautaan - olen jo omalla haudallani käynytkin - mutta mua ei luultavasti tulla hautaamaan lainkaan.
Tietysti arkkuhautaan voi haudata myös uurnassa, mutta jos vainaja on haudattu uurna-alueelle, ei sinne mitään arkkuja haudata. Pitäjän kirkolla on suht laajat uurnahauta-alueet joihin siis haudataan vaan uurnissa ja niissä ei ole mitään vanhoja arkkuja alla vaan aluetta on yksinkertaisesti vaan laajenettu.
 
Näin meillä.
Alkuperäinen kirjoittaja Arkku alla siis mitä?;25934432:
Helsingin Pitäjän kirkolla on uurnapaikat suhteellisen uusia ja ainakin oma äitini haudattiin uuteen osaan sinne pari vuotta sitten. Siis mikä arkku alla? Uurnapaikoilla ei ole mitään arkkuja alla. Uurnahaudat on täysin erikseen kun arkkuhaudat. Uurnahauta Helsingin Pitäjän kirkolla on ainakin syvä ainakin sen metrin matka.
Ainakin meillä samaan hautapaikkaan/sukuhautaan voidaan haudata sekä arkkuja että uurnia. Meillä on nyt kuuden arkun paikkaan (3 rinnakkain, 2 päällekkäin) haudattu 5 sukulaista niin että toisessa reunassa alimmaisena on arkussa haudattu ja päälle on aikarajan ylittymisen vuoksi jo haudattu toinen arkku. Keskellä arkkuun haudatun päällä on 7 uurnapaikkaa joista yksi on jo käytetty. Toisessa reunassa alimmainen on haudattu arkussa mutta niin syvälle että päälle voidaan haudata toinen arkku.
 
  • Tykkää
Reactions: rops
Keittiönoita
Tietysti arkkuhautaan voi haudata myös uurnassa, mutta jos vainaja on haudattu uurna-alueelle, ei sinne mitään arkkuja haudata. Pitäjän kirkolla on suht laajat uurnahauta-alueet joihin siis haudataan vaan uurnissa ja niissä ei ole mitään vanhoja arkkuja alla vaan aluetta on yksinkertaisesti vaan laajenettu.
Nyt käsittääkseni puhuttiin ihan tavallisista hautapaikoista eikä uurnahauta-alueista.
 

Yhteistyössä