Uusi pomo tiputti palkkaani

  • Viestiketjun aloittaja Alipalkattu875
  • Ensimmäinen viesti
Alipalkattu875
Mulle tuli vuoden lopulla uusi pomo. Ensimmäiset kehityskeskustelut olivat sitten tässä helmikuussa. Aika isoksi yllätykseksi uusi pomo laski minun henkilökohtaista osuuttani, joka meillä perustuu tälläiseen osaamisperusteiseen taulukkoon. Viime vuonna osaamisprosenttini oli 78 ja olin uskossa, että pääsisin yli 80 kohta. Se olisi tiennyt palkannousuakin.

No uusi pomo veti tätä oikein rajusti alas. Suoraan sanoen vituttaa, etenkin kun ei hänellä tunnu olevan mitään tietoa siitä, mitä täällä tapahtuu. Jonkun verran olen jutellut muiden kanssa ja ilmeisesti heiltä on kanssa vedetty alas.

Onko tää yleistäkin, että uusi pomo tulee ja pistää pisteet pohjalle. Mä olen ollut firmassa 5 vuotta ja koko ajan tasaisesti osaaminen, pisteet ja sitä myöten palkkakin on noussut.

Yksi kollega arveli, että pomo tuikkaa ne alas, että voi sitten omille pomoilleen myöhemmin ilmoitella että hänen aikanaan on työntekijöiden osaaminen noussut kovaa tahtia... Onko muilla kokemusta ja mitä mieltä.
 
Lafayettekstetiedä
Meidän firmassa ihan perustouhua. Meillä tuo menee seuraavasti: Meidän osaston pomon tehtävä on tämmöinen välietappi kouluja vähän enemmän käyneille ja pikkaisen jo työkokemusta hankkineille tyypeille. Eli usein sellaisia tapauksia joilla ei ole vielä käytännön esimieskokemusta. Tulevat yleensä 1-2 vuodeksi pomoksi tänne, suorittavat parit vittumaiset jutut ja siirtyvät pääkonttorille.

Jotenkin tuntuu, että aika yleinen käytäntö. EI tietenkään virallisesti.
 
Alipalkattu875
Logistiikan suunnitteluhommia teen työkseni ja palkkani on 2500 + lisänä sitten tuo esimiehen arvioima lisä. Nyt se on 12 prosenttia eli palkkani on 2800. Palkkani oli kuitenkin tätä ennen 3000 euroa,

Mitä ylipalkkaukseen tulee, niin melkeinpä ainahan kaikki palkat voidaan nähdä liian korkeina tai matalina. Mutta on se nyt aikamoista, että tulee uusi pomo ja kaikkien palkkoja lasketaan. Etenkään kun ei ole ilmoitettu mistään hätätilasta tms.
 
Sintt1_
Mä soittaisin suoraan liittoon. Saisivat asioida liiton lakimiehen kanssa siitä eteenpäin. Melko hyvä peruste pitää olla työnantajalla esittää, että voivat alentaa nykyistä palkkaa.
 
sintt1_
Jos se palkanlisä ei ole ollut lähtökohtaisesti mitenkään määräaikainen, niin kyllä pitää pystyä perustelemaan miksi se poistetaan. Jos se on osaamislisä, niin miten se osaaminen olisi yht'äkkiä vähentynyt? Varsinkin, jos toimenkuva pysyy ennallaan. Edelleenkin antaisin liiton selvittää asiaa. En todellakaan tyytyisi kohtalooni ilman taistelua. Toki, jos liiton lakimiehen mukaan on toimittu lain puitteissa, niin pakkohan se olisi tyytyä kohtaloonsa. Tässä tapauksessa alkaisin välittömästi etsimään uutta työpaikkaa.
 
Alipalkattu875
No mitä sanoit, kun kertoi tiputtavansa palkkaa?
Ehkä halusi vain testata, kuka osaa neuvotella palkkansa kohdilleen ja kuka tyytyy vähempään.
Niin eihän noissa kehityskeskusteluissa käydä läpi kuin se, miten se prosentti muodostuu. Sanoin kyllä vastaan tietyissä asioissa ja ihmettelin, että miten osaamistasoni olisi muka tippunut. Uusi esimies sanoi jotain, että "vaatimuksia päivitetty" ja "kun osaaminenkin päivittyy, niin prosenttikin nousee" tms.

Ei näistä prosenteista kukaan mukaan ole neuvotellut. Olen kysellyt asiasta muilta osastomme ihmisiltä ja itseasiassa muiltakin meidän firmassa.

Ja uutta duunia mä olen alkanut tosiaan etsiä, mutta käytännössä voi sanoa, että sen saaminen on erittäin hankalaa täälläpäin. Ainakaan siten, että työ olisi edes lähelle yhtä mielekästä tai että siitä saisi edes nykyistä palkkaa. Pidän työstäni ja työyhteisöstäni kuitenkin todella paljon.
 
Niin eihän noissa kehityskeskusteluissa käydä läpi kuin se, miten se prosentti muodostuu. Sanoin kyllä vastaan tietyissä asioissa ja ihmettelin, että miten osaamistasoni olisi muka tippunut. Uusi esimies sanoi jotain, että "vaatimuksia päivitetty" ja "kun osaaminenkin päivittyy, niin prosenttikin nousee" tms.

Ei näistä prosenteista kukaan mukaan ole neuvotellut. Olen kysellyt asiasta muilta osastomme ihmisiltä ja itseasiassa muiltakin meidän firmassa.

Ja uutta duunia mä olen alkanut tosiaan etsiä, mutta käytännössä voi sanoa, että sen saaminen on erittäin hankalaa täälläpäin. Ainakaan siten, että työ olisi edes lähelle yhtä mielekästä tai että siitä saisi edes nykyistä palkkaa. Pidän työstäni ja työyhteisöstäni kuitenkin todella paljon.
Sinun olisi pitänyt olla tiukempi. Vaatia mm tarkempi selitys siitä, miten vaatimuksia on päivitetty ja miltä osin osaamisesi ei muka vastaa sitä.

Palkkaneuvottelut ovat tosi ärsyttäviä ja jotenkin aina vähän noloja, kun joutuu rahaa kinuamaan, mutta niissä tilanteissa kannattaa unohtaa häpeily, ja vaatia niin kauan, kunnes saa haluamansa/ansaitsemansa.
 
vierailija
No kai pyysit saada tarkat perusteet. Se, että jotain arviointitapaa on muutettu ei vielä ole tarkka peruste. Pyydä nähtäväksi tarkka arviointitaulukko (uusi ja vanha), jos sellainen kerta on tehty. Ja kyllä sille esimiehelle voi sanoa, että ei käy. Toki hän viime kädessä päättää, mutta kyllä oma kanta kannattaa tehdä selväksi eikä vain myötäillä. Ja ehdottomasti asiasta kannattaa tapella. Ensin pääluottamusmieheen yhteyttä tai sitten suoraan liiton lakimiehiin. Sieltä saat todennäköisesti jo ekalla puhelinsoitolla hieman osviittaa siitä onko sinulla mahdollisuuksia tapella asiasta. Kerran minulle jo luvattu palkankorotus on esimiehen toimesta jätetty antamatta vedoten erinäisiin syihin. Tilanne korjaantui kahdessa päivässä, kun firman pääluottamusmies otti esimieheen yhteyttä. Sain vielä anteeksipyynnön kaupanpäälle. Ei pidä olla liian nöyrä.
 
Alipalkattu875
No kenties mun täytyy mennä pomon puheille uudestaan ja sanoa, että haluan keskustella tästä. On vaan jotenkin niin epäempaattinen, poissaoleva, muodollinen jne tapaus. Mitään otetta ei hänestä saa ja tiputtelee vain kapulakieltä. Siis oikeasti ihmettelen miksi tuollainen vastuuta pakoileva, taulukoiden, tilastojen ja muiden päätösten taakse piiloutuva ihminen on voitu valita tuohon hommaan.
 
No kenties mun täytyy mennä pomon puheille uudestaan ja sanoa, että haluan keskustella tästä. On vaan jotenkin niin epäempaattinen, poissaoleva, muodollinen jne tapaus. Mitään otetta ei hänestä saa ja tiputtelee vain kapulakieltä. Siis oikeasti ihmettelen miksi tuollainen vastuuta pakoileva, taulukoiden, tilastojen ja muiden päätösten taakse piiloutuva ihminen on voitu valita tuohon hommaan.
Semmosia ne usein on, valitettavasti.
Mutta joo, kannatta vielä kysyä. Pyydä nähdä ne päivittyneet määrittelyt, jotta voit itse arvioida, missä olisi hyvä kehittyä. Ja jos häneltä semmoiset päivitetyt vaatimukset löytyvät, niin voit ainakin itse tsekata, että onko muka aihetta tiputukseen.
Ei noita tuollaisia voi ihan yhtäkkiä päästään muuttaa, että jotain kirjallista päätöstä niistä pitäisi löytyä.
 
P.O.M.O.
Pakko kirjoittaa tähän kun itse olen ollut esimiesasemassa 2 vuotta. Ensinnäkin kuullostaa tuo palkan tiputus aika erikoiselta, etenkin jos on moniin osunut. Tosin joskus pomoille tulee paineita hallita palkkakustannuksia ja aina he eivät voi niistä alaisilleen kertoa.

Kuvauksesi perusteella uusi esimiehesi vaikuttaa tyypilliseltä huonolta esimieheltä. Tosin nämä jutut on niin subjektiivisia. Se mikä toiselle on tilastojen ja taulukoiden taakse piiloutumista saattaa toiselle merkitä asiallisuutta. Itse olen huomannut, että etenkin me naiset (okei ei saa yleistää ja itse yritän ainakin omasta puolesta sotia tätä vastaan) olemme joskus väärällä tavalla empaattisia ja pohjaamme ratkaisuissamme liikaa tunteisiin ja fiilikseen.

Toki on hyvä juttu jos työntekijä tuntee, että pomo on läsnä ja että pomo aidosti välittää miten työntekijöillä menee. Mutta sitten taas tuo helposti karkaa käsistä. Valitettavasti sitä vaan näkee liian usein, että naiset valitsee helpommin suosikeita muilla perusteilla kuin ammatillisilla perusteilla.
 
vierailija
Kyllähän tuossa pitäisi vähintään saada päivityksistä jokin lyhyt tiedostustilaisuus tai edes sähköpostiviesti, ettei tule yllätyksenä. Kysykääpä liitolta, niin ettei kenenkään nimi tule esiin, vaan he sieltä ottavat yhteyttä työnantajaan.
 
vierailija
Meillä kun töissä ilmotettiin, että kaikilla tulee palkka tippumaan ja tulee muitakin muutoksia, jotka koskevat työntekijöitä. Palkka olis tippunu ja työmäärä vaan lisääntyis, olis myös firman kautta ja kustannuksella opiskelemassa ja siitä kun olisin valmistunu niin palkka ei olis periaatteessa noussu yhtään. Mulle riitti tossa kohtaa, muutenkin pieni palkka ja laskut kun makso niin hädin tuskin pysty elämään ja siitä kun riipasee palkanalennuksen niin laskujen jälkeen ei olis käteen jääny mitään. Palkkojen laskua sössötettiin ja selitettiin sillä, että ulkomaalaiset tulee firmoille paljon halvemmiks, kun ne tekee töitä kuitenkin puoli ilmaseks.

Olin ton tiedon jälkeen tyrmistyny ja aivan saatanan vihanen, pettyny ja mä irtisanouduin. Töitä oli niin paljon, että ei ehtiny päivän mittaan ruokatuntia pitämään ja muista tauoista nyt puhumattakaan. Täältä perähikiältä kestää päästä tonne työpaikalle, joten heräsin aamusin 03.00.

Nyt ollu suunnitelmissa alan vaihto ja asiat rullaa kivalla tempolla eteenpäin ja kohta pääsen hakemaan alalle joka on ollu mun pitkä aikanen, monen vuoden haave. Paskasta seuraa jotain hyvää joskus :sneaky:
 
vierailija
Ei kuulosta ihan lailliselta, saati sitten reilulta menettelyltä. Jos henkilökohtaista osaamiseen perustuvaa palkanosaa lasketaan, sille pitää olla selkeät ja yksilöidyt perustelut. Se ei voi johtua "tiukentuneista kriteereistä", vaan työnantajan tulee pystyä osoittamaan että osaamisesi on laskenut. Ja jos se heidän mielestään on laskenut, niin missä tarkalleen? Tämän jälkeen työntekijälle tulee antaa aikaa tehdä tarvittavat korjaukset. Työnantajan kanssa sopia siis uusi tsekkaus esim. 4kk tai 6kk päähän nykyhetkestä. Jos tuolloin parannusta ei ole sovitusti tapahtunut, on osaamislisän leikkaus perusteltu.

Mutta että yhtäkkiä ilmoitetaan että "et vaan osaa" ja palkkaa viedään, ei liene oikeusistuimien tuomiokäytäntöjen mukainen linja mitä olisi hyväksytty. Ei potkujakaan saa ihan tuosta noin vain antaa, vaan on annettava ensin varoitus ja työntekijälle mahdollisuus muuttaa toimintaansa.

Mutta ennen kaikkea tuo on äärimmäisen paskaa johtamista. Uuden esimiehen pitäisi päinvastoin rakentaa luottamus ja päästä osaksi porukkaa. Tuollaisella toiminnalla hän ei sitä todellakaan tee. Todellinen Great Place to Work -meininki siellä teillä :D
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt
Alipalkattu875
Aivan uskomaton juttu, yhdestä paikasta mihin olin hakenut ja käynyt haastattelussa soitettiin just aamupäivällä ja sain sen paikan. Haastattelu meni mun mielestä huonosti ja sitten ne testitkään ei ihan nappiin menneet, joten kuvittelin että no chance... Okay, palkka olis aavistuksen alempi kuin tää mun nykyinen, mutta paikka lähempänä joten aika hyvä. Kyllä mä mieluummin tänne jäisin, mutta mutta... Puhelimessa ei sovittu mitään sen ihmeempää kun kyseinen HR-päällikkö halus vaan ilmoittaa että sain sen paikan ja tarkemmin voidaan sopia ensi viikolla.

No nyt aattelin heti kun mahdollista mennä pomon luo ja vaatia kunnon korjausta tähän systeemiin. Ja jos ei sitä tule, voinkin irtisanoutua. Toisaalta ehkä hyvä, että pomo on tänään poissa niin saan funtsia tarkemmin miten toimii. Ja eipä sitä maanantainakaan kiinni saa.

Kaiken huippu on se, että yksi määräaikainen lopettaa tämän kuun loppuun. Hänellä on uusi duuni myös. Tää osasto on kyllä aivan kusessa kun me lähdemme. Tää määräaikainen nimittäin on todella hyvä työntekijä. Ja pomohan ei oo tajunnut mitään uusia hakuja edes aloittaa kun juoksee vaan palavereissä nuolemassa ylempiensä takapuolta...
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt

Yhteistyössä