Uusioperheen lapsen säästötili, onko oikein muita kohtaan?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Meillä uusioperhe ja nuorimmalla lapsella on rikkaat isovanhemmat ja he haluavat tehdä säästötilin lapsenlapselleen, johon laittaa rahaa niin, että kun lapsi tulee täysi-ikäiseksi niin saa mukavan summan tililtään.

Mietin onko se sitten reilua muita lapsia kohtaan? Onko se eriarvoistamista?

Mitäs sitten, kun lapset on täysi-ikäisiä ja muut aloittavat elämänsä "tyhjästä" ja yhdellä on rahaa vaikka ja mihin. Kuulostaa epäreilulta. Haluan, että kaikilla on samat lähtökohdat ym. Nuorin perii kuitenkin sitten ajallaan isänsä.

Vai miten muut on tehneet ja miltä teidän mielestä pitäisi tehdä?
 
vierailijatartar
Siis lapsen isän vanhemmat ovat rikkaita?

Mitä sillä on väliä millon rahat saa jos saa ne kuitenkin? Parempihan ne olisi saada sillon kun niitä eniten tarvitsee eli oman elämän alkuun.
 
vierailija
Meillä minä olin "tyhjätasku" isosisar ja pikkuveli taas sai isovanhemmiltaan paljon rahaa säästöön ja peri vielä isänsä.

Joskus nuorempana kirpaisi kun itse väänsi duunia älyttömästi että saisi käsirahaa asuntoon kun pikkubroidi oli 18 ja osti ensiasunnon stadista.

Näin vanhempana kuitenkin ymmärtää, että eihän siihen voi itse vaikuttaa ja kuitenkin broidi on sen verran rakas, että osaa iloitakin siitä, että hänen ei tarvinnut tehdä kaikkea niin hankalan kautta.
 
vierailija-aloittaja
Kyllä, lapsen isän vanhemmat.

Voisi tehdä niinkin, että nuorinta ei sitten auteta millään tavalla rahallisesti ja muille annetaan rahaa, jos ja kun on tarvis. Vai onks sekin sitten hölmöä? :D Ajattelenko nyt asiaa liikaa?

Just sitä asuntoa ajattelin ja esim. matkailua sun muuta. Jos yhdellä on varaa kiertää maailma ja muut pääsee vaan Tallinnaan :D
 
vierailija
Mielestäni ok, kun menee tilille, eikä eriarvoisuus täyen näy jokapäiväisessä elämässä.
Typerää rangaista lasta siitä, että toisella ei ole yhtä hyvä tilanne.
 
vierailijatartar
Kyllä, lapsen isän vanhemmat.

Voisi tehdä niinkin, että nuorinta ei sitten auteta millään tavalla rahallisesti ja muille annetaan rahaa, jos ja kun on tarvis. Vai onks sekin sitten hölmöä? :D Ajattelenko nyt asiaa liikaa?

Just sitä asuntoa ajattelin ja esim. matkailua sun muuta. Jos yhdellä on varaa kiertää maailma ja muut pääsee vaan Tallinnaan :D
Pitääkö kaikkien mennä töihinkin josta saa saman verran palkkaa? Pitääkö ostaa saman hintaiset asunnot? Pitääkö olla saman verran lapsia jne. Ettei vaan tule kenelekään pahaa mieltä.
Jokaiselle sun lapselle tulee ihan oma elämä, älä nyt ala puuttumaan asioihin jotka ei sulle kuulu.
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
vierailija
Itse olen lasteni suhteen ehdottoman tasa-arvoinen. En voisi kuvitellakaan että kaksi vanhempaa ei saisi mitään ja nuorin taas kaiken.

Käytännössä jos isovanhemmat haluaisi laittaa nuorimmalle rahaa, laittaisin itse saman verran rahaa sitten isommille säästöön, eli käytännössä isovanhemmat hoitaisi pienemmän osuuden mutta kaikille laitetaan saman verran. Jos minulla ei olisi isommille yhtään mitään laittaa, sitten ei laitettaisi pienimmällekkään. Jos he haluaa pienelle jotain lahjoittaa kun tulee täysi-ikäiseksi niin oma asiansa, mutta silloin ainakaan äiti ei ole ollut mukana yhtä lasta suosimassa ja muita sorsimassa.
 
vierailija
Pitääkö kaikkien mennä töihinkin josta saa saman verran palkkaa? Pitääkö ostaa saman hintaiset asunnot? Pitääkö olla saman verran lapsia jne. Ettei vaan tule kenelekään pahaa mieltä.
Jokaiselle sun lapselle tulee ihan oma elämä, älä nyt ala puuttumaan asioihin jotka ei sulle kuulu.
Ajattelinkin, että pitääkö tähän nyt selventää, että se olisi obviously eri asia, jos työllä tms rahan itse ansainnut.
 
vierailija-aloittaja
Itse olen lasteni suhteen ehdottoman tasa-arvoinen. En voisi kuvitellakaan että kaksi vanhempaa ei saisi mitään ja nuorin taas kaiken.

Käytännössä jos isovanhemmat haluaisi laittaa nuorimmalle rahaa, laittaisin itse saman verran rahaa sitten isommille säästöön, eli käytännössä isovanhemmat hoitaisi pienemmän osuuden mutta kaikille laitetaan saman verran. Jos minulla ei olisi isommille yhtään mitään laittaa, sitten ei laitettaisi pienimmällekkään. Jos he haluaa pienelle jotain lahjoittaa kun tulee täysi-ikäiseksi niin oma asiansa, mutta silloin ainakaan äiti ei ole ollut mukana yhtä lasta suosimassa ja muita sorsimassa.
Näin minäkin sen ajattelin.
 
vierailija
Miksi sinulla "tyhjätasku" oli sitten sellainen tilanne?
Minun suvullani ei ollut lainkaan omaisuutta (isovanhemmilla, isällä tai äidillä). Pikkubroidin isovanhemmat olivat erittäin varakkaita, samoin hänen isänsä.

Lapsuudessa ei eriarvoisuus näkynyt lainkaan. Vasta sitten kun broidi täytti sen 18 ja hänen isänsä menehtyi samoihin aikoihin, hän sai rahat käyttöönsä.

Mutta olen oikeasti iloinen, ettei hänen tarvinnut samalla tavalla stressata raha-asioista kuin minun piti.
 
vierailija407
Itse olen lasteni suhteen ehdottoman tasa-arvoinen. En voisi kuvitellakaan että kaksi vanhempaa ei saisi mitään ja nuorin taas kaiken.

Käytännössä jos isovanhemmat haluaisi laittaa nuorimmalle rahaa, laittaisin itse saman verran rahaa sitten isommille säästöön, eli käytännössä isovanhemmat hoitaisi pienemmän osuuden mutta kaikille laitetaan saman verran. Jos minulla ei olisi isommille yhtään mitään laittaa, sitten ei laitettaisi pienimmällekkään. Jos he haluaa pienelle jotain lahjoittaa kun tulee täysi-ikäiseksi niin oma asiansa, mutta silloin ainakaan äiti ei ole ollut mukana yhtä lasta suosimassa ja muita sorsimassa.
Mä ajattelen periaatteessa samalla tavalla. Siitä syystä olen lapseni tehnyt saman miehen kanssa, eli jokaisella lapsella on ainakin tässä tilanteessa ihan samanlainen lähtökohta.

Mutta, jos kerran lapsilla on jo eri vanhemmat ja isovanhemmat, niin tilanne ei ole enään samanlainen joka tapauksessa. Vanhemmat antaa jokaiselle saman verran, mutta miten se on sorsimista, jos isovanhemmat antaa sen minkä haluaa? (Ja ihan talouden näkökulmasta ajatelleen on isovanhempien huomattavasti järkevämpi antaa pieneiä summia nyt kun sitten kerralla aikuisena. Toki, verottaja kiittää jälkimäisessä tapauksessa)
 
vierailija jatkaa
Miten se tuleva perintö ei sitten kirvoita tilanetta? Pitäskö siitäkin luopua ette muille tule paha mieli?
Ei.

Minä olen äiti, en muu maailma. Muu maailma voi olla epäreilu, potkia päähän, sorsia, jättää ulkopuolelle - mutta äiti ei milloinkaan. Niin kauan kun lapset on alaikäisiä, asiat pistetään meillä tasan. Sen jälkeen kun täyttävät 18v, he päättävät omista asioistaan; työnteostaan, saamistaan perinnöistä jne. Äiti ei. Mutta äiti on jatkossakin tasapuolinen; jos yksi saa jotain niin sitten saa toinenkin, jos se äidistä on kiinni.


Sinä toki saat olla lastesi suhteen epätasa-arvoinen koska maailmakin on, tämä on vain minun näkemykseni.
 
vierailija-aloittaja
Mä ajattelen periaatteessa samalla tavalla. Siitä syystä olen lapseni tehnyt saman miehen kanssa, eli jokaisella lapsella on ainakin tässä tilanteessa ihan samanlainen lähtökohta.

Mutta, jos kerran lapsilla on jo eri vanhemmat ja isovanhemmat, niin tilanne ei ole enään samanlainen joka tapauksessa. Vanhemmat antaa jokaiselle saman verran, mutta miten se on sorsimista, jos isovanhemmat antaa sen minkä haluaa? (Ja ihan talouden näkökulmasta ajatelleen on isovanhempien huomattavasti järkevämpi antaa pieneiä summia nyt kun sitten kerralla aikuisena. Toki, verottaja kiittää jälkimäisessä tapauksessa)
No, hyvin sanottu kyllä :)
 
vierailija-aloittaja
Ei.

Minä olen äiti, en muu maailma. Muu maailma voi olla epäreilu, potkia päähän, sorsia, jättää ulkopuolelle - mutta äiti ei milloinkaan. Niin kauan kun lapset on alaikäisiä, asiat pistetään meillä tasan. Sen jälkeen kun täyttävät 18v, he päättävät omista asioistaan; työnteostaan, saamistaan perinnöistä jne. Äiti ei. Mutta äiti on jatkossakin tasapuolinen; jos yksi saa jotain niin sitten saa toinenkin, jos se äidistä on kiinni.


Sinä toki saat olla lastesi suhteen epätasa-arvoinen koska maailmakin on, tämä on vain minun näkemykseni.
Hyvin sanottu tämäkin :D on tässä pohtimista.
 
vierailija jatkaa
. Vanhemmat antaa jokaiselle saman verran, mutta miten se on sorsimista, jos isovanhemmat antaa sen minkä haluaa? )
Onko mielestäsi myös ok jos isovanhemmat antaa yhdelle lapselle joululahjaksi iphonen, tietsikan, 500€ humppausrahaa tai mopoauton ja villasukat + cd-levyn, kun kaksi vanhempaa lasta saa lahjaksi vain ne villasukat ja cd-levyn; siis sen mihin vanhemmilla on varaa?

Vai oletko sitä mieltä että sorsia saa, niin kauan kun se tehdään lapsilta "piilossa", eli muhkean pankkitilin muodossa?
 
vierailija jatkaa
. Vanhemmat antaa jokaiselle saman verran, mutta miten se on sorsimista, jos isovanhemmat antaa sen minkä haluaa? )
Onko mielestäsi myös ok jos isovanhemmat antaa yhdelle lapselle joululahjaksi iphonen, tietsikan, 500€ humppausrahaa tai mopoauton ja villasukat + cd-levyn, kun kaksi vanhempaa lasta saa lahjaksi vain ne villasukat ja cd-levyn; siis sen mihin vanhemmilla on varaa?

Vai oletko sitä mieltä että sorsia saa, niin kauan kun se tehdään lapsilta "piilossa", eli muhkean pankkitilin muodossa?
 
vierailija407
Ei.

Minä olen äiti, en muu maailma. Muu maailma voi olla epäreilu, potkia päähän, sorsia, jättää ulkopuolelle - mutta äiti ei milloinkaan. Niin kauan kun lapset on alaikäisiä, asiat pistetään meillä tasan. Sen jälkeen kun täyttävät 18v, he päättävät omista asioistaan; työnteostaan, saamistaan perinnöistä jne. Äiti ei. Mutta äiti on jatkossakin tasapuolinen; jos yksi saa jotain niin sitten saa toinenkin, jos se äidistä on kiinni.


Sinä toki saat olla lastesi suhteen epätasa-arvoinen koska maailmakin on, tämä on vain minun näkemykseni.
Yksi lapsista saa vähän väliä synttärikutsuja ja toinen ei, niin miten se äiti sitten pystyy olemaan tasapuolinen siinä tilanteessa? Tämäkin on ulkopuolelta tuleva, toisen ihmisen toiveesta. Vähän sama kun isovanhempien antama rahallinen tuki.

Ymmärrän, että itse antaa jokaiselle omalle lapselle vaikka rahallista tukea saman verran. Mutta jos sun lapsilla on vaikka eri isätkin, niin miten sä sit takaat sen, että isä 1 antaa omalle lapselle 100€, niin isä 2 antaisi myös? Jos sinä taas annat isä 2 lapselle itse sen sataisen, mutta et isän 1 lapselle, olet laitat sinä lapsesi eriarvoiseen asemaan omalla kohdalla...
 
  • Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
vierailija
Ei.

Minä olen äiti, en muu maailma. Muu maailma voi olla epäreilu, potkia päähän, sorsia, jättää ulkopuolelle - mutta äiti ei milloinkaan. Niin kauan kun lapset on alaikäisiä, asiat pistetään meillä tasan. Sen jälkeen kun täyttävät 18v, he päättävät omista asioistaan; työnteostaan, saamistaan perinnöistä jne. Äiti ei. Mutta äiti on jatkossakin tasapuolinen; jos yksi saa jotain niin sitten saa toinenkin, jos se äidistä on kiinni.


Sinä toki saat olla lastesi suhteen epätasa-arvoinen koska maailmakin on, tämä on vain minun näkemykseni.
Me ollaan samiksia. Mulle se 18 vuoden ikä ei merkitse koska ne pysyy mun lapsina aina. Mä tasasin aina kaiken koska muuten olis tullut ihan kauhea tappelu ja pitää olla reilu. Mut jos joku saa palkkaa ja elää sillä niin sillon ne joilla on vaikeempaa niin niitä autetaan enemmän. Se on kaikille ok. Keskenään lapset saa rutista toisilleen ja vaatia toisiltaan. Se on musta ihan ok. Mä olen huomannut että salaamalla muilta jonkun saamiset siitä jää aina kiinni ja ne raivarit siitä on miljoona kertaa pahimmat kun vaatimukset kun kertoo.
 
vierailijatartar
Ei.

Minä olen äiti, en muu maailma. Muu maailma voi olla epäreilu, potkia päähän, sorsia, jättää ulkopuolelle - mutta äiti ei milloinkaan. Niin kauan kun lapset on alaikäisiä, asiat pistetään meillä tasan. Sen jälkeen kun täyttävät 18v, he päättävät omista asioistaan; työnteostaan, saamistaan perinnöistä jne. Äiti ei. Mutta äiti on jatkossakin tasapuolinen; jos yksi saa jotain niin sitten saa toinenkin, jos se äidistä on kiinni.


Sinä toki saat olla lastesi suhteen epätasa-arvoinen koska maailmakin on, tämä on vain minun näkemykseni.
Eihän se äiti tässä ole mitään antamassa joten miten se on epätasa-arvoinen?
 

Yhteistyössä