Vaitiolovelvollisuuden rikkominen ja siitä ilmoitus..

  • Viestiketjun aloittaja Vera
  • Ensimmäinen viesti
Vera
Mun tuttava on töissä perhekodissa. Hän joka ikinen ilta kun tuli kotiin kertoo miehelleen mitä on tapahtunut kellekkin jne. Viime talvena tällä tuttavalla oli muutama lapsi sieltä perhekodista kylässä. Saatiin sitten koko suku kuulla mitä varten lapset joutuneet pkotiin ja miten he eivät ikinä pääse lomille jne.

Ilmottaisitteko työnantajalle tästä?
Ja voiko tällaisen ilmoituksen tehdä nimettömänä?

Olen tätä asiaa paljon pohtinut ja itse en ainakaan haluaisi että mun lasten ja perheen asioita leviteltäisiin ympäriinsä vaikka kuinka oltaiskin "rupusakkia".:/
 
Melkoisen epä-ammatillista toimintaa. Ilmoita ihmeessä, vaitiolovelvollisuuden rikkominen ei ole mikään ihan pikku-juttu :|

muoks. Ja mä käsitin kirjoituksen niin, että työntekijä ollut näiden perhekotilasten kanssa kylässä ap:n luona (tai jonkun sukulaise) ja siellä oli puhunut kys.lapsista, miksi joutuneet perhekotiin jne. silloin rikotaan vaitiolovelvollisuutta, lasten asiat ei kuulu vieraille ihmisille.
Voi olla että ymmärsin väärin.
 
vieras
Kai kysymys on enssisijaisesti siitä, mitä kertoo. Juttusi on muutenkin vähän outo. Ensin on tuttava töissä ja sitten kun olette heillä kylässä, ja näitä lapsiakin siellä, olettekin nyt sukulaisia. Oma asiasi on myös mitä tietoa levittelet ympärillesi omasta perheestäsi ja lapsistasi. Useinhan näitä asioita voi lukea avoimesti facebookista.
 
ap
No kyseessä on mun miehen veljen vaimo. Hänen luonaan oli nää lapset lomailemassa viime talvena ja me oltiin myös siellä. (asuvat anoppilassa)
Ja tää ko.tapaus sattui viime talvena, mutta näitä nyt on muitakin. En kehtaa kaikkea tänne kirjoitella.

Ja Helga, ymmärsit aivan oikein. Meille kertoi kauheen dramaattisesti kuinka lapset joutunut sinne jne..
 
nössö
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No kyseessä on mun miehen veljen vaimo. Hänen luonaan oli nää lapset lomailemassa viime talvena ja me oltiin myös siellä. (asuvat anoppilassa)
Ja tää ko.tapaus sattui viime talvena, mutta näitä nyt on muitakin. En kehtaa kaikkea tänne kirjoitella.

Ja Helga, ymmärsit aivan oikein. Meille kertoi kauheen dramaattisesti kuinka lapset joutunut sinne jne..
taidat sitten vihata miehesi veljen vaimoa, eikö sulla ole pokkaa pamauttaa sille päin näköä, että: "etkö sä tiedä mikä on vaitiolovelvollisuus?!"
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja nössö:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No kyseessä on mun miehen veljen vaimo. Hänen luonaan oli nää lapset lomailemassa viime talvena ja me oltiin myös siellä. (asuvat anoppilassa)
Ja tää ko.tapaus sattui viime talvena, mutta näitä nyt on muitakin. En kehtaa kaikkea tänne kirjoitella.

Ja Helga, ymmärsit aivan oikein. Meille kertoi kauheen dramaattisesti kuinka lapset joutunut sinne jne..
taidat sitten vihata miehesi veljen vaimoa, eikö sulla ole pokkaa pamauttaa sille päin näköä, että: "etkö sä tiedä mikä on vaitiolovelvollisuus?!"
oon mä sille sanonutkin asiasta. Oli sitä mieltä, ettei se koske häntä nyt kun lapset on vieraana heillä..
Siihen en oo puuttunut, mitä miehelleen on kertoillut. (Joka sitten on kertonut siskolleen..jne.)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
oon mä sille sanonutkin asiasta. Oli sitä mieltä, ettei se koske häntä nyt kun lapset on vieraana heillä..
Kävin vuosi sitten pride-valmennuksen. Sijaisperheillehän on olemassa vertaistukitoimintaa. Kysyin, voiko siellä puhua muiden perheiden kanssa omien sijaislasten asioista. Ja vastaus oli EI VOI! Lasten ja heidän perheidensä asioista EI PUHUTA kuin sosiaalityöntekijän kanssa, joka lasten asioita hoitaa!

Hemmetti, että pistää vihaks tuollaiset epäammattimaisesti toimivat LÖRPÖT! Tee ilmoitus!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Essie:
Voisin hyvin kuvitella et tuollaista tapahtuvan siinä perhekodissa missä itsekin olin :|
Pystytkö sanomaan missäpäin suomee?

Mua kans sieppaa moinen lörpöttely. :/ Täytyypä rueta selvittämään kelle ilmoittaa, inhottaa kyllä melkein sukulaisesta ilmoittaa.. On kyllä muutkin maininnut hänelle tästä vaitiolo velvollisuudesta.
Onkohan mahdollista tehdä ilmoitus nimettömänä? En tahtois kuitenkaan sotkea meidän välejä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Essie:
Voisin hyvin kuvitella et tuollaista tapahtuvan siinä perhekodissa missä itsekin olin :|
Pystytkö sanomaan missäpäin suomee?

Mua kans sieppaa moinen lörpöttely. :/ Täytyypä rueta selvittämään kelle ilmoittaa, inhottaa kyllä melkein sukulaisesta ilmoittaa.. On kyllä muutkin maininnut hänelle tästä vaitiolo velvollisuudesta.
Onkohan mahdollista tehdä ilmoitus nimettömänä? En tahtois kuitenkaan sotkea meidän välejä.

Varsinais-Suomessa. Siellä meinaan kerrottiin työntekijöiden puolisoille ja vanhemmille vaikka mitä...
Kai sen vois tehdä nimettömänä, luulis et vois?
 
k
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ilmoita tämän työntekijän esimiehelle, ensisijaisesti se on esimiehen tehtävä puuttua asiaan. Jos ei tehoa, sitten lääniin.
näin juuri.. ensin esimiehelle. Sitten tarvittaessa kunnan johtavalle sosiaalityöntekiälle (jos ovat kunnan työntekiöitä).. voit myös ottaa toitoalojen liittoon yhteyttä (tiedätkö mikä tämä henkilö on ammatiltaan). Liittoon voi soittaa nimettömänä ja kysyä neuvoa
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja k:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ilmoita tämän työntekijän esimiehelle, ensisijaisesti se on esimiehen tehtävä puuttua asiaan. Jos ei tehoa, sitten lääniin.
näin juuri.. ensin esimiehelle. Sitten tarvittaessa kunnan johtavalle sosiaalityöntekiälle (jos ovat kunnan työntekiöitä).. voit myös ottaa toitoalojen liittoon yhteyttä (tiedätkö mikä tämä henkilö on ammatiltaan). Liittoon voi soittaa nimettömänä ja kysyä neuvoa
Harvalla kunnalla on perhekotia, käsittääkseni lähes kaikki niistä ovat yksityisiä, tai sitten jonkun laitoksen yhteydessä olevia. Jos perhekoti on apkl:n jäsen, sinne voi myös ilmoittaa ellei esimiehelle ilmoittaminen auta.

 
sossutäti
Jokainen ammattilainen tietää kyllä vaitiolovelvollisuuden. Itse olen allekirjoittanut monta vaitiolositoumusta, jokaisessa työpaikassa tällä alalla se on ensimmäinen mitä allekirjoitetaan! Ja siinä sanotaan että mitään ei kerrota, ei työsuhteen aikana eikä sen loppumisen jälkeen. Piste. Siitä ei ole mitään muttaa missä tilanteissa saa lörpötellä. Ainoastaan työyhteisön sisällä voi asiakasasioista keskustella, ja tietysti asiakkaan luvalla voi kertoa mutta se on taas toinen asia. Yhteistyökumppaneiden kanssa voi keskustella niiltä osin kuin se on välttämätöntä yhteistyökumppanin tietää, ja nämä keskustellaan yleensä yhdessä asiakkaan läsnäollessa ja kysytään että onko ok että puhutaan avoimesti asioista.
 

Yhteistyössä