Valmistatko lomallakin 2 ateriaa perheellesi?

  • Viestiketjun aloittaja vierailijakokki
  • Ensimmäinen viesti
vierailijakokki
Siis kaksi lämmintä ateriaa? Mua vähän ahdistaa, kun tuntuu, että lomallakin kokkaan. Perheessä 2 murkkuikäistä ja ruokaa menee tuhottomasti. Lounas syödään jo puoliltapäivin, joten on noilla nälkä jo 17 aikoihin. Miten ihmeessä muut perheet selviävät loma-aikaan valmistamalla vain yhden aterian?
 
lomalla
Lomalla ja usein viikonloppuisinkin menee niin että aamupalaa syödään n.10 aikoihin suht reilusti, jotain välipalaa otetaan n. 14 maissa ja 18-19 aikoihin syödään reilu päivällinen ja siitä parin tunnin päästä jälkkäri iltapalaksi.
 
viera.s
Lomalla ja viikonloppuisin aamiainen syödään yleensä vasta kymmenen maissa. Sen jälkeen joko syödään kahden maissa päivän pääruoka, tai sitten päivällä syödään jotain välipalatyyppistä (esim. picnic-eväät) ja pääruoka viiden maissa illalla. Jos pääruoka on ollut kahdelta iltapäivällä, syödään jotain suolaista ja lämmintä ruokaa toiseen kertaan, mutta se on usein jotain grillattavaa eikä perunoita yleensä enää keitellä. Aika usein lomilla käydään myös ulkona syömässä. Eli en minä juuri koskaan kahta kertaa päivässä kokkaile, vaikka kaksi kertaa syötäisiinkin.
 
vierailija12345
Meillä 5v herää jo 7 maissa arjet ja viikonloput, joten kyllä pari lämmintä ateriaa. Lomillakin yritetään pitää sama rytmi, toki aamuisin saa nukkua pidempään mutta harvemmin nukkuu kun illalla menee ajoissa nukkumaan. Päivällä ehkä kevyempi ateria
 
vieras123456
Kyllä tehdään kaksi lämmintä ruokaa päivässä - ihan niin kuin ennen lapsiakin keskenämme. En ole kokenut sitä mitenkään rasittavaksi. Mitä sitten itse söisit, jos lapsille ei tarvitsisi kokkailla?
 
äitix7
Valmistan.. kyllä pitää ruokarytmi olla että pysyy lapset ja huusholli hallussa. Esim tänään tein lasagnen puolilta päivin ja n klo 17 puuron, tällä kertaa neljän viljan puuron. Välipalaa saa ottaa tuossa välissä. Iltapäiväruoka varsinkin näin kesällä on puuro tai jämiä ed päiviltä. Ja kyllä, ärsyttää laittaa ruokaa kesällä!! :D
 
Joissakin tapauksissa voi isä olla niin taitava, että laittaa lasten mielestä äitiä maistuvampia aterioita;) Ruoanlaittoa voi siis perheen sisällä jakaa. Ja jos lapset jo teinejä, voi heille antaa esim. viikottaisen lounaspäivän = valmistavat yhden päivän lounaan säännöllisesti. Siinä ne kädet hieman kasvavat esiin aikuisuutta varten...
 
  • Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
Kyllä meillä ipanat kaipaa sen kaksi lämmintä ateriaa päivässä kesälläkin...tai no lämmintä ja "lämmintä", ruokaisammat salaatitkin menevät jopa tosi hyvin, jos sattuu olemaan liian lämmin keli :)...tosi ne lämpimät kelit nyt ovat olleet enemmän kuin kortilla :D
 
vierailija M
Joissakin tapauksissa voi isä olla niin taitava, että laittaa lasten mielestä äitiä maistuvampia aterioita;) Ruoanlaittoa voi siis perheen sisällä jakaa. Ja jos lapset jo teinejä, voi heille antaa esim. viikottaisen lounaspäivän = valmistavat yhden päivän lounaan säännöllisesti. Siinä ne kädet hieman kasvavat esiin aikuisuutta varten...
meillä auttaa lapset lähes aina ruoanlaitossa
 
Kyllä tehdään kaksi lämmintä ruokaa päivässä - ihan niin kuin ennen lapsiakin keskenämme. En ole kokenut sitä mitenkään rasittavaksi. Mitä sitten itse söisit, jos lapsille ei tarvitsisi kokkailla?
Itse en kyllä söisi mitään kahta lämmintä ateriaa. Söisin sen sijaan jotain salaattia, hedelmiä, leipää tms.

Ei meillä kyllä normaalisti kahta ruokaa laiteta, vaan toinen (yleensä lounas) on edelliseltä päivältä jäänyttä ruokaa tai muuta nopeasti laitettavaa, kuten munakas tms.
 
Noup.
Ei olla ikinä tehty 2 lämmintä ruokaa päivässä kotona.
Poika tosin jo 14 ( mutta tarha/ kouluaikoinakaan) mutta koulussa / töissä syödään 1 ateria ja kotona sitten toinen.
Viikonloppuina herätään sen verran myöhempään että ei vaan uppoa.
Tukevampi aamupala syödään 10 aikaan ja lähdetään asioille / harrastuksiin.
Syödään joko ravintolassa tai sitten kotona n. 14-16 maissa.
Kotona sitten päiväkahvin kanssa 18 maissa muutama voileipä/kahvileipää jne.

Iltapalalla 20-21 sitten lämmin salaatti, uunipuuro tjs.

Hedelmiä on tarjolla koko ajan samoin kuin porkkanoita.
 
LaMamanMorbid
Mä teen aina vaan yhden aterian päivässä...näin se on toiminut ööööh...parisenkymmentä vuotta. Joten eiköhän me selvitä. Tottakai ruokaa saa ottaa kaapista ja syödä silloin kun on nälkä...
 
meillä auttaa lapset lähes aina ruoanlaitossa
En tarkoittanut auttamista, vaan täyttä vastuuta. Siis niin, että lounaan pitää olla sovittuun aikaan pöydässä syötävissä, vaikka isä ja äiti olisivat lenkillä, ostoksilla tai lukon takana "painimassa". Ohjeita ei kukaan ole antamassa, vaan itse pitää selvitä, tarpeen vaatiessa myös hakea puuttuvat tarpeet lähikaupasta ajoissa.
 
tottakai
kylla valmistan ellei edelliselta ateialta ole jaanyt ruokaa, me syodaan myos lomalla koko perhe yhdessa 2 lamminta ateriaa joista toinen vasta myohaan illalla n, 20-21 aikaan
 
rennosti vaan
Ruokaa teen 1-2 kertaa viikossa ja mies tekee myös 1-2 kertaa viikossa. Samaa ruokaa syödään useampana päivänä. Meillä käytetään myös eineksiä ja joskus riittää pelkkä voileipä ateriaksi. Lapset 7 v ja 9 v.
 

Yhteistyössä