Valmistuminen ja ansiopäivärahaan oikeutus

Hei!

Osaisikohan joku vastata kysymykseeni tai on/ ollut samanlaisessa tilanteessa?
Eli olen valmistumassa Tradenomiksi maaliskuussa ja olen päätoiminen opiskelija. Kuulun liittoon ja minulla on työssäoloehtoviikkoja jäljellä 17. Saanko siis normaalisti ansiosidonnaista päivärahaa, kun olen tehnyt kokoaikatyötä viimeksi ennen opintoja? Opintojen aikana olen tehnyt jonkin verran töitä Staffpointin kautta. Lisäksi olen jäämässä äitiyslomalle kesäkuun puolessa välissä, eli luulisi että olen oikeutettu tuonne asti saamaan päivärahaa? Vai oliko tuossa nyt vielä jokin juttu? Ennen opintoja tein vanhustyötä ja maksoin normaalisti jäsemaksut, nyt olen maksanut tienatuista tuloista prosentin mukaan. Laitoin liittoon viestiä, mutta olen malttamaton :D
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Hei!

Osaisikohan joku vastata kysymykseeni tai on/ ollut samanlaisessa tilanteessa?
Eli olen valmistumassa Tradenomiksi maaliskuussa ja olen päätoiminen opiskelija. Kuulun liittoon ja minulla on työssäoloehtoviikkoja jäljellä 17. Saanko siis normaalisti ansiosidonnaista päivärahaa, kun olen tehnyt kokoaikatyötä viimeksi ennen opintoja? Opintojen aikana olen tehnyt jonkin verran töitä Staffpointin kautta. Lisäksi olen jäämässä äitiyslomalle kesäkuun puolessa välissä, eli luulisi että olen oikeutettu tuonne asti saamaan päivärahaa? Vai oliko tuossa nyt vielä jokin juttu? Ennen opintoja tein vanhustyötä ja maksoin normaalisti jäsemaksut, nyt olen maksanut tienatuista tuloista prosentin mukaan.
Varmista vielä omasta työttömyyskassasta, ootko oikeutettu ansiosidonnaiseen, sitä ei kukaan täällä voi varmasti sanoa, kun ei näe sun tietoja.

Ilmoittaudu heti valmistumispäivää seuraavana päivänä työnhakijaksi. Sit kahden täyden kalenteriviikon jälkeen saat hakea työttömyyskassasta ansiosidonnaista päivärahaa, jos sulla siihen oikeus. Siitä ekasta kahdesta viikosta muuten 5 ensimmäistä arkipäivää on omavastuuaikaa.
 
Nimenomaan niitä kokemuksia tässä hain. :D Kun voiko sille olla estettä, jos kerta työssäoloehtoviikkoja on JÄLJELLÄ 17 :D

Laitoin viestiä liittoon, mutta olen malttamaton.
Ilmottausun tietysti heti työttömäksi työnhakijaksi. Mietin tässä nyt vaan kun olen lukenut jostakin, että päätoiminen opiskelu lykkää noita päiviä, niiden ei siis pitäisi kulua. ja ei ole mitään syytä, miksi en saisi. Paitsi että en ole tietenkään opintojen aikana maksanut tuota täyttä jäsenmaksua.
 
Eli voiko se olla jotenkin eeste että en ole kolmeen vuoteen kohta tienannut? Ihmettelen siis jos tosiaan voi 7 vuotta lykätä opintojen takia. / vuotta oli siis mainittu liiton sivuilla mutta ota niistä nyt aina selvää..
 
joo niin on. Siis että täytyy olla tietyn verran kalenteriviikkoja (eli tietty aika kun on maksanu jäsenmaksuja työssä käydessä) että ne päivät täyttyy. Olikohan 28 kalenteriviikkoa pitää olla tehtynä töitä, että on oikeus ansiosidonnaiseen. mulla siis niitä jäljellä sen 17
 
Karenssi on tiedossa, mutta tuokin hämää nyt, että onko se tosiaan niin että pitää olla tehty töitä viimesiten 28 kalenteriviikon aikana, mutta se ei vaikuta, jos on ollut päätoiminen opiskelija. Hankala selittää näitä.. Mutta tätä haen
 
vierailija
Kiitoksia vastauksista kuitenkin! Ehkä sitä joutuu tyytymään vain odotteluun josko sieltä liitolta vastattaisiin :) :)
Työssä pitää olla ollut 36 viikkoa 28 edellisen kuukauden aikana, että saa ansiosidonnaisen päivärahan.Opiskelujen vuoksi jaksoa voidaan pidentää. Mitä ihme viikkoja sulla on jäljellä? Ja liittoon pitää olla kuulunut tietyn aikaa, sitä määrää en muista.
 
Eikö vastavalmistuneen tavoitteena pitäisi olla ensisijaisesti työllistyminen työttömyyskorvauksen sijaan? Oikea työllistymishalu ilmenee siitä, että itse aktiivisesti hakee sopivia paikkoja, ei siitä, että ilmoittautuu työkkäriiin.
 
vierailija
Eikö vastavalmistuneen tavoitteena pitäisi olla ensisijaisesti työllistyminen työttömyyskorvauksen sijaan? Oikea työllistymishalu ilmenee siitä, että itse aktiivisesti hakee sopivia paikkoja, ei siitä, että ilmoittautuu työkkäriiin.
"Valmistun maaliskuussa" "Lisäksi olen jäämässä äitiyslomalle kesäkuun puolessa välissä"

Osaatko lukea urpo.
 
"Eikö vastavalmistuneen tavoitteena pitäisi olla ensisijaisesti työllistyminen työttömyyskorvauksen sijaan? Oikea työllistymishalu ilmenee siitä, että itse aktiivisesti hakee sopivia paikkoja, ei siitä, että ilmoittautuu työkkäriiin."

Olenko jossain maininnut, etten olisi aktiivisesti hakenut töitä tai olisin jotenkin vastahakoinen? Jos vaikka vastattaisiin kysymyksiin eikä tehtäisi olemattomia johtopäätöksiä..

Ja ihan tiedoksi; olen kuulunut liittoon vuodesta 2012 edelliseen ammattiin valmistunut 2011 ja silloin jo tehnyt töitä opiskelujen ohessa. Nykyiset opinnot aloitin 2014 ja valmistun AJOISSA kun valmistumisaika olisi vasta 2017 joulukuussa... Jos tämä tieto nyt niin välttämätöntä on. Eli ei, en ole vastahakoinen hakemaan työtä, epätodennäköistä se on ja nytkin olen opintojen aikana tehnyt tukussa työtä niin paljon kuin olen pystynyt, mutta valitettavasti en sitä välttämättä pysty jatkamaan.

Otan mielelläni asioista ajoissa selvää, ettei sitten tarvitse olla surkuttelemassa tai valittamassa asioista.
 
Siinä välissä on pari kuukautta, joilloin ap on työkykyinen (mutta ei ilmeisesti -haluinen). Mutta sinä olet varmaankin sitä mieltä, ettei naisia kannata palkata (edes määräajaksi), koska jäävät kuitenkin heti äitiyslomalle?

Sinulle myös edellisessä kommenttia
 
En ymmärrä, kun keskusteluja ei voida pitää asiallisena .. Kun toisten taustoja ei yleensä tiedetä niin voisi pitää ne mölyt mahassa ja olla kommentoimatta, jos ei muuta ole kuin negatiivista sanottavaa..
 
vierailija
En ymmärrä lausetta "minulla on työssäoloehtoviikkoja jäljellä 17". Miten niitä voi olla jäljellä? Eiväthän ne mihinkään kulu, vaan sinun pitää olla ollut töissä se 26 viikkoa edellisen 28 kuukauden aikana. Jos olet ollut esim. 2 vuotta päätoiminen opiskelija, se lisätään tuohon 28 kuukauteen eli siinä tapauksessa pitää olla ollut päätoimisesti töissä tuo 26 viikkoa viimeisen 52 kuukauden ajan.

Jos et kuitenkaan aio ottaa työtä vastaan, niin silloin olisi rehellisempää olla hakematta työttömyyskorvausta.
 
vierailija
https://tyottomyyskassa.jhl.fi/portal/fi/ansiopaivaraha/jasenyys_-ja_tyossaoloehto/

Tosta linkistä voit a.p. tarkistaa, tuleeko sulle työssäoloehto täyteen ansiosidonnaista varten. Edelliseen viestiini oli muuten lipsahtanut virhe. Eli työssäoloehto on 26 (ei 36) viikkoa 28 kk:n aikana. Tuosta linkistä näet miten opiskelu jatkaa tuota 28kk:n tarkastelujaksoa.

Ja ainakin vuonna 2016 työttömäksi opintojen jälkeen, mutta vasta tammikuussa 2017 päätöksen saaneella omavastuuaika oli tuon 5 täyttä työpäivää vastaava aika enintään 8 kalenteriviikonaikana. Käytännössä siitä tulee 7 päivää, koska viikossa täysiä työpäiviä on 5 ja vapaapäiviä 2.
 
vierailija
Eikö vastavalmistuneen tavoitteena pitäisi olla ensisijaisesti työllistyminen työttömyyskorvauksen sijaan? Oikea työllistymishalu ilmenee siitä, että itse aktiivisesti hakee sopivia paikkoja, ei siitä, että ilmoittautuu työkkäriiin.
Menee vähän ot, mut a.p. ei missään vaiheessa maininnut, ettei itse aktiivisesti hae töitä. Kuitenkaan tuskin kovin moni työnantaja on halukas palkkaamaan edes määräaikaiseen työhön raskaana olevaa naista. Ainakaan jos valittavana on kymmeniä päteviä, kuten useimmissa hauissa nykyään saattaa olla. Varautuminen tulevaan ei ole laiskuutta tai työhaluttomuutta. Ja työkkäriin kannattaa joka tapauksessa ilmoittautua työnhakijaksi.
 
En ymmärrä, kun keskusteluja ei voida pitää asiallisena .. Kun toisten taustoja ei yleensä tiedetä niin voisi pitää ne mölyt mahassa ja olla kommentoimatta, jos ei muuta ole kuin negatiivista sanottavaa..
En ymmärrä lausetta "minulla on työssäoloehtoviikkoja jäljellä 17". Miten niitä voi olla jäljellä? Eiväthän ne mihinkään kulu, vaan sinun pitää olla ollut töissä se 26 viikkoa edellisen 28 kuukauden aikana. Jos olet ollut esim. 2 vuotta päätoiminen opiskelija, se lisätään tuohon 28 kuukauteen eli siinä tapauksessa pitää olla ollut päätoimisesti töissä tuo 26 viikkoa viimeisen 52 kuukauden ajan.

Jos et kuitenkaan aio ottaa työtä vastaan, niin silloin olisi rehellisempää olla hakematta työttömyyskorvausta.

En aio ottaa työtä vastaan?!
Missään en ole sanonut etten ottaisi, tietysti ottaisin.
Sitten en ole ymmärtänyt mitä tuo työssäoloehtoviikko tarkoittaa.
Mutta asiaan; koko ajan tälläkin hetkellä olen laittanut työhakemuksia menemään, koska opinnäytetyö on niin loppuvaiheessa ja ihan hyvin pystyisin jo tekemään töitä :D
Ainoa vaan että valmistuminen nyt menee todennäköisesti maaliskuun loppuun niin sitä aiemmin on vähän paha ilmoittautua työnhakijaksi :D voi että jaksaa naurattaa nämä joidenki kommentit..
 
Siis tuo 17 viikkoa tarkoittaa, että niin kauan olen vielä oikeutettu saamaan ansiosidonnaista. Ilmeisesti tuo päätoiminen opiskelu siis lykkää sitä päivien kulumista.
Tähän halusin vain ja ainoastaan kokemuksia tai varmaa tietoa..
Olen siis aiemmin saanut ansiosidonnaista pätkissä ennen kuin aloitin nykyiset opinnot kun työpaikkaa vaihdoin.
 
vierailija
Eikö vastavalmistuneen tavoitteena pitäisi olla ensisijaisesti työllistyminen työttömyyskorvauksen sijaan? Oikea työllistymishalu ilmenee siitä, että itse aktiivisesti hakee sopivia paikkoja, ei siitä, että ilmoittautuu työkkäriiin.
Mut voisiko mitenkään olla, että silloin kun etsii niitä töitä niin tarvii elää samalla jollakin?Vai syömättäkö olisi oltava niin kauan kunnes työpaikka löytyy? En tiedä missä rinnakkaistodellisuudessa sä elät, mut niitä työpaikkoja ei pilvin pimein ole vastavalmistuneille eikä kellekään muullekaan vaikka kuinka etsis ja hakis. Sillon ilmoittaudutaan työkkäriin ja ihmisellä on oikeus työttömyyskorvaukseen turvaamaan työttömyyden aikainen perushyvinvointi.

Hyvin on suhun näköjään toi kokoomuslainen propaganda uponnut, kun kuvittelet kaikkien työttömien olevan vain työhaluttomia.
 
  • Tykkää
Reactions: Naano91

Yhteistyössä