Vanhemmat ihmiset, jotka vähättelevät nuorempia

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tässä nyt esimerkki
http://www.feissarimokat.com/2016/02/oikeus-raiskata/

Oletteko törmänneet ilmiöön tai olette itse tällaisia? Itse taas ajattelen, että vanhuus tuo viisautta joissain asioissa, mutta se ei ole mikään tae viisaudesta ja monissa asioissa nuorempi voi tietää paremmin. Olen törmännyt ihmisiin, jotka ihan suoraan myöntävät, että vanhempi on aina viisaampi ja oikeassa ja oikeasti suuttuvat, jos joku nuorempi on eri mieltä ja eikä kuuntele vanhemman neuvoa.
 
vierailija
Linkittämässäsi esimerkissä tapaus Terhi otti sen tavallisimman valttikortin, iän, käyttöönsä kokiessaan, ettei osaa vastata Christianille yhtä hyvin. Tämä on ihan tyypillistä muissakin tilanteissa, joissa lapseton ei saa olla mieltä lapsista ja äitikortti ladataan heti pöydälle. Tai sinkku ei saa olla mieltä parisuhteesta. Tai toisinpäin parisuhteessa ei voi tietää enää sinkkuudesta. Tai terve ei tiedä sairastuneen sairaudesta jne. Aina löytyy ihmisiä, jotka eivät kykene muuhun kuin jyrkkään vastalauseeseen ja haluavat olla oikeassa keinolla millä tahansa.

Ikä ei siis tee ihmisestä fiksumpaa, mutta ei myös muutkaan tekijät elämässämme. Lähtisin hakemaan syytä enemmänkin siitä, miten meiltä ylipäätään puuttuu kyky ottaa vastaan erilaista mielipidettä saati rakentavaa kritiikkiä. Tapakulttuurimme on menossa yhä enemmän siihen suuntaan, ettei saa oikeastaan olla yhtään mitään muuta kuin muutkaan. Siksi sitten on terhit ja christianit somessa rääkymässä toisilleen, koska eivät kykene enää kohtaamaan toisiaan oikeasti ja elävässä elämässä.

Toisen kunnioitus lähtee aina hyvästä itseluottamuksesta, jonkinlaisesta ymmärryksestä hyvien käytöstapojen päälle ja myönteisestä elämänasenteesta. Meillä sellaisia arvoja ei pidetä arvossa , vaan uskomme säilytävämme kasvomme valittamisella, arvostelulla ja hyökkäämällä heti pienenkin sanan ärsyttäessä.
 
No, en mä tiedä.
On tilanteita, jossa kuuntelen mieluusti kokeneemman ihmisen mielipiteitä ja näkemyksiä. Usein niissä on jokin pointti. Joskus parisenkymmentä vuotta sitten jaksoin ärsyyntyä siitä, jos joku otti esille sen, että olen vielä suhteellisen nuori ja tulen kyllä näkemään asioita vielä toisin. Nyt jos joku sanoo niin, niin en mä siitä kyllä vedä herneitä nenään. Mä oikeastaan tiedän ja toivon syvästi, että se miten mä ajattelen asioista tulee toivottavasti saamaan vähän uudenlaista näkökulmaa vuosien mittaan.

Mitä tulee tuohon keskusteluun, niin mun mielestä Terhi vaan pointtasi siitä, että joskus voi kuitenkin miettiä minkä näkösenä lähtee kämpästä ulos, vaikkei se raiskausta tai ahdistelua oikeuttaisikaan.
 

Yhteistyössä