Vatsalaukun tähystys on kidutusta!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
just sen takia en menekään lääkäriin, kun pelkään että joudun nieleämän sen letkun. Mieluummin kärsin närästyksetä vaikka loppuikäni :snotty:
No hae nyt edes jotain happosalpaajaa lääkkeeksi, muuten voi ruokatorvesi arpeutua vuosien aikana niin että sulle tulee pahojakin nielemisvaikeuksia :/
Niitä muuten laajennetaan samalla tyylillä; putki kurkkuun ja palloon vettä ja painetta... ;)
Että ojasta allikkoon...
 
.......
vatsatähystyksessä ulkomailla. ja lääkärillä on aivan mustat hampaan tyngät suussa, se huuhteli letkua hanan alla ja tupakka sauhus roskiksessa...en ensin edes tiennyt että kyseessä oli tähystys..yllätys oli valtaisa ja tutkimus kamala...tosin ajattelin että jos en siitä saanut mitään tartuntaa niin selviän mistä vain.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Alkuperäinen kirjoittaja Mahza:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Alkuperäinen kirjoittaja Mahza:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Juu on. Ja musta tuntui vielä viikkoja sen jälkeen, että ois ollu maha täynnä sitä letkua.. :snotty:
Mä en kahteen päivään pystyny nielemään. Enkä voi kuvitellakaan syöväni spagettia :LOL:
Mä pystyin kyllä ihan hyvin... Mutta ei kyllä yhtään naurattanut ne sairaanhoitajat, jotka yritti sanoa, et koita vaan hillitä sitä kakomisrefleksiä kyllä sä pystyt olemaan kakomatta.. :xmas: Joo. Mulla jo takahampaiden peseminen on tuskaa.. :whistle: Pään kun nosti siitä tyynyltä, koko toinen puoli pollasta oli ihan... :x
Mulle ne sano että yöki rauhassa. Ja sitä kuolaa oli kyllä paljon :$
Mäkään en kunnolla saa pestyä hampaita, ja yskiminenkin nostattaa purjot suuhun...
Mulla ne koko ajan "pahasteli" sitä... ihan kuin oisin tahallani siinä kakonut kaik kuolat ja limat ittestäni pellolle.. :xmas:
Yökkiminen haittaa näkyvyyttä.
 
paksusuolen tähystyksessa kokemusta useamman kerran ravinnotta aina 38 tuntia ennen sitä,sen kamalan litkun juominen ja suolisto vielä tulehtunut joten sen tähystyksen teko todella sattui eli todella oli rankkaa... vatsalaukun tähystys eli gastroskopia tehty vain kerran ja se oli mun mielestä helvetti maanpäällä, siihen en ihan heti suostu... tuntui kuin tukehtuisi..ihan kamalaa oli...
 
vieras
Mitään kipulääkettä, nukutusta tai puudutusta ei saa, kun tehdään paksusuolen tähystys. Minulle on siis se tehty, kerroinkin aikaisemmassa viestissä karmeasta kokemuksestani. Lääkäri sanoi minulle, että on riski puhkaista suolen seinämä, jos potilas on taju kankaalla.

En sitten ymmärrä miksi lapset kuitenkin voidaan tähystyksen ajaksi nukuttaa (siis aina nukutetaan, koska muuten tutkimusta ei pystyttäisi tekemään.)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitään kipulääkettä, nukutusta tai puudutusta ei saa, kun tehdään paksusuolen tähystys. Minulle on siis se tehty, kerroinkin aikaisemmassa viestissä karmeasta kokemuksestani. Lääkäri sanoi minulle, että on riski puhkaista suolen seinämä, jos potilas on taju kankaalla.

En sitten ymmärrä miksi lapset kuitenkin voidaan tähystyksen ajaksi nukuttaa (siis aina nukutetaan, koska muuten tutkimusta ei pystyttäisi tekemään.)
Kuulemma voidaan tehdä nukutuksessa.
Serkkulikalle tehty, molemmat siis (ei samalla kerralla kuitenkaan) nukutuksessa. Meni niin hysteeriseksi ku osastolla lääkärinkierrolla ilmoittivat että tähystykset on tehtävä molemmat 2 viikon sisään.
 
vieras
Jaahas, lääkäri sitten ei vain jostain syystä halunnut mulle antaa mitään kipua lievittävää. Yksityisellä tehtiin tuo tähystys ja eihän lääkäri voinut tietää, että minä olen yksi niistä potilaista, joille tähystys on hirveän kivulias. Noh, jos vielä joudun tähystykseen, niin takuulla pyydän nukutuksen tai ainakin kunnon tainnuttavat. Munasarjapunktiossa sain sentään sellaiset tropit, ettei munasarjojen tökkiminen tuntunut missään. Nukutti vaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitään kipulääkettä, nukutusta tai puudutusta ei saa, kun tehdään paksusuolen tähystys. Minulle on siis se tehty, kerroinkin aikaisemmassa viestissä karmeasta kokemuksestani. Lääkäri sanoi minulle, että on riski puhkaista suolen seinämä, jos potilas on taju kankaalla.

En sitten ymmärrä miksi lapset kuitenkin voidaan tähystyksen ajaksi nukuttaa (siis aina nukutetaan, koska muuten tutkimusta ei pystyttäisi tekemään.)
Höpö höpö :eek:
Ihan yleisesti käytetään esilääkitystä (Diapam, Dormicum) ja kipulääkketta suoneen (Rapifen, Midazolam) tarpeen vaatiessa.
Ihan uneen ei poliklinikalla voida laittaa, koska vaatisi leikkaussaliolosuhteet, mutta monet saa ns. humauksen jo noistakin tropeista.
 
iltojeni ilo
näitä kun lukee saa vedet silmiin.

mulla on kokemusta molemmin puolisesta letkun työnnöstä ja jos pitäs nyt toinen valita ni paksusuolentähystykseen ennemmin menisin. Se ei ollu ees paha.

Mutta vasta kävin tossa vatsalaukun tähystyksessä ja veet valu silmistä, räkä nokasta ja yökin koko viistoista minuuttisen kaikin voimin, vatsalihakset kipeiks. Se oli iha kauheeta. lääkäri tokas vain kun löyty pieni polyyppi et saapä nähä pääsenkö nauttimaan vielä uudestaanki tuotsa herkusta. (ei kuulemma tarvi poistaa).
 
L
Onpas näillä sivuilla hurjat jutut, onneks en tullut tänne lukemaan ennen tämän päiväistä tähystystä. Anoppi ja äiti valistivat minut hyvin: ei se niin kauheaa ole kun ajattelee ettei tässä mitään pahaa tapahdu ja hengittelee rauhallisesti.

Näillä eväillä toimenpide meni hyvin.
Jos alkaa kauheasti panikoida niin sitten varmasti olisi ollut ikävämpi kokemus mutta kylmillä hermoilla se meni ihan hyvin.

Tärkeintä on keskittyä hengitykseen. Koko toimenpide oli aika nopeasti ohi.
 
vieras
Mulle on tehty vatsalaukun ja ohutsuolen tähystys kaksi kertaa. Ekan kerran jälkeen sanoin, että voin mennä uudestaankin, vaikka oli kamalaa. Sain silloin puudutussuihkeen nieluun, joten se letku ei painanut siellä ollenkaan. Tietysti tuntui kauhealta siellä suolistossa liikkuessaan. Yökein koko ajan, oli inhottavaa...
Toka kerralla teki toinen lääkäri. En saanut puudutusta, kun olin tässä tähystysten välissä saanut synnytyksen yhteydessä (ompeluvaiheessa) reaktion puudutusaineesta, nielu puutui. Nyt en sen vuoksi saanut tätä suihkepuudutetta ja toimenpide oli niin kauhea etten mene sinne uudestaan, ellei nukuteta tms. Yökkäilin sappinesteitä koko ajan, se letku otti sairaan kipeetä nielussa, luulin, että kuolen sinne. Aivan järkyttävää.

Mutta kauheinta nyt on, kun tiedän, että joudun ilmeisesti lähiaikoina siihen uudestaan. Maha on niin huonossa kunnossa, enkä halua ottaa riskiä, ettei sitä tutkittaisi. Mutta mun on saatava jokin rauhoittava lääke, nukutus tai vastaavaa.

Onko täällä ketään, jolle se olisi tehty nukutuksessa??
 
saturnus
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei ole kokemusta letkun nielemisestä, mutta paksusuolen tähystyksestä on. Hirvittävän kivulias kokemus, pahempaa kuin synnyttäminen. Vartin verran tutkittiin ja koko ajan sattui. Itkin ja pidin hoitajaa kädestä kiinni. Uh, toivottavasti en enää koskaan joudu tähystykseen.
samalta tuntu mustakin. oon synnyttänyt 3 lasta ilman lievityksiä mut toi tähystys on nii paljon kamalampaa... ensi kerralla otan sen jonkun kipulääkkeen. mä joudun käymään siinä n. 3 v välein kun mul on haavanen paksusuolen tulehdus... ja huomenna kattovat yläpään joten sekin on edessä.... sit voin kertoa kumpi vie voiton...
 
vieras
Onpas täällä melkosia kokemuksia ihmisillä vatsalaukun tähystyksestä. Itse olin tänään ja kyllä mä ennen siihen menen kuin paksusuolen tähystykseen, ja totta vie, siihen vielä joudun monet kerrat kun mulla on haavainen paksusuolentulehdus. Mua ei sattunu tänään yhtään, puudutetta laittoivat siihe letkuun,en tiedä auttoiki se sitte tosiaan mutta tokihan se nyt inhalta tuntuu kun suusta menee letkunnielun kautta ruokatorveen jne. Muttei nyt itsellä todellakaan ollut noin kauhea kokemus kuin tuntuu täällä lähes kaikilla olleen..
 
otan osaa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei ole kokemusta letkun nielemisestä, mutta paksusuolen tähystyksestä on. Hirvittävän kivulias kokemus, pahempaa kuin synnyttäminen. Vartin verran tutkittiin ja koko ajan sattui. Itkin ja pidin hoitajaa kädestä kiinni. Uh, toivottavasti en enää koskaan joudu tähystykseen.

Oliko pakko mennä?

Ei joudu, jos osaat ennakoida asioita:
http://koti.netplaza.fi/~paula/xyz/040809.htm

 
vieras
Mulle on onneksi sanottu että saisin nämä nukutuksessa automaattisesti. Sama homma pelkosektion kanssa. Raiskattu nuorena ja meen tollaisissa niin paniikkiin että olen pitelemätön.

Mutta tosi on, että melkein kaikessa minkä perässä on toi pahaenteinen -skopia, pitäis kaikkien saada halutessaan taju pois. :/
 
ot
Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitään kipulääkettä, nukutusta tai puudutusta ei saa, kun tehdään paksusuolen tähystys. Minulle on siis se tehty, kerroinkin aikaisemmassa viestissä karmeasta kokemuksestani. Lääkäri sanoi minulle, että on riski puhkaista suolen seinämä, jos potilas on taju kankaalla.

En sitten ymmärrä miksi lapset kuitenkin voidaan tähystyksen ajaksi nukuttaa (siis aina nukutetaan, koska muuten tutkimusta ei pystyttäisi tekemään.)
Höpö höpö :eek:
Ihan yleisesti käytetään esilääkitystä (Diapam, Dormicum) ja kipulääkketta suoneen (Rapifen, Midazolam) tarpeen vaatiessa.
Ihan uneen ei poliklinikalla voida laittaa, koska vaatisi leikkaussaliolosuhteet, mutta monet saa ns. humauksen jo noistakin tropeista.
midazolam ei muuten ole mikään kipulääke. että tiedoksi.
 

Yhteistyössä