Vesirokko+Äidin herpes APUA!!

  • Viestiketjun aloittaja Tietoa kaipaava
  • Ensimmäinen viesti
Tietoa kaipaava
Hei!

Kysymykseni on seuraava: Meillä on neljä lasta, joista kaikki sairastivat vesirokon muutaman viikon välein, 10 kk:n ikäinen vauva erityisen ärhäkkänä.
Noh, sitten minulla alkoi kova kutina ja kirvely koko genitaalialueella. Pian nousivatkin rakkulat sekä sukupuolielimiin että peräaukon seudulle. Luulin ensin, että olen polttanut pyllyni tosi pahasti, mutta sitten tuttu terveydenhoitaja sanoi minulle, että kyseessä tod.näk. herpes.
EI VOI, ajattelin. Minulla on ollut aina yksi ja sama seksikumppani -oma mieheni ja kummallakaan ei takuulla ole aiempia suhteita eikä myöskään seksitauteja.
Sain kuurin ja minulle sanottiin, että lasten vesirokon yhteydessä myös minä sain viiruksen -alapäähäni. Siis genitaaliherpes, vyöruusu, vesirokko jne. ovat kaikki saman viiruksen aiheuttamia.
Olen sairastanut vesirokon pienenä, mutta nyt sain kuitenkin tämän.
kuulostaako kenellekään tutulta? Oon asian kanssa aika ahdistunut vaikka syy herpekselle löytyikin.
 
Herpes simplex vs. varizella-zoster
Hei,

Vesirokon aiheuttaja on varicella-zostervirus, joka siis on vesirokon ja vyöruusun aiheuttaja ja kuuluu herpesviruksiin. Herpes simplex -virus eli yskänrokkovirus puolestaan on huuliherpeksen, sukuelinherpeksen ja aivotulehduksen (tosin harvoin) aiheuttaja, eli vesirokon aiheuttama virus ei voi aiheuttaa sukuelinherpestä. Joko tuttu terveydenhoitajasi ei ole ymmärtänyt kysymystäsi tai sinä et ole ymmärtänyt vastausta, mutta ylläkirjoittamasi ei voi pitää paikkaansa.

Sinuna menisin nyt äkkiä gynekologille, joka tutkisi, onko kyseessä todella genitaaliherpes. Raskaudenaikainen genitaaliherpes on riski sikiölle. Jos äiti saa raskauden aikana ensitartunnan, sikiöllä on noin 50 %:n mahdollisuus saada tartunta. Raskauden alkuvaiheessa voi seurata keskenmeno. Jos aikaisemmin saatu tartunta aktivoituu raskauden aikana uudestaan, sikiön tartuntariski on alle 5 %. Vastasyntynyt voi saada tartunnan synnytyskanavasta, jos äidillä on aktiivi genitaaliherpes. Tartunta voidaan estää äidin lääkityksellä ennen synnytystä.

 
Kysyjä
Kiiressä kirjoitettu ensimmäinen viesti.. Tässä vähän tarkennusta:
Eli kyseinen terveydenhoitaja (hyvä ystäväni) nimenomaan teroitti minulle, että sukupuolitauti EI ole kyseessä, vaan siis sama virus kuin lapsillani, pesiytynyt vain alapäähäni.
Eli genitaaliherpes ei ole se, joka minulla jyllää vaan nimenomaan tämä varicella-zostervirus ( käsitin että on samaa virusta kuin sukuelinherpes, anteeksi erheeni). Jotenkin vaan pesiytynyt kummaan paikkaan. Kuulostaako tämä teistä mahdolliselta?
Eli olen esmes pessyt rokkoisen vauvani pyllyä, pessyt käden kenties huolimattomasti, mennyt sitten vessaan ja kas, saanut tartunnan limakalvoilleni.
Suuseksistä voi saada herpeksen, tiedän. Herpestä vaan ei meistä kummallakaan ole ollut. Minulla ei koskaan - miehelläni joskus, tosi harvoin.
 
Herpes simplex vs. varizella zoster
Edelleen kehotan sinua käymään gynekologin vastaanotolla mahdollisimman pian, sillä herpesvirus tarttuu myös ns. oireettomasti. Tutkimusten mukaan noin kaksi kolmasosaa uusista genitaaliherpestartunnoista tapahtuu tilanteissa, jossa partneri on oireeton. Lisäksi on syytä huomata, että Suomessa noin 17 prosenttia aikuisista on sairastanut genitaaliherpeksen, suurin osa tietämättään (lähde: Käytännön gynekologia, 2000). Eli tartunnan voi siis saada täysin oireettomalta henkilöltä. Sama koskee sekä HSV-1-virusta, joka useimmiten aiheuttaa huuliherpeksen, että HSV-2-virusta, joka aiheuttaa suurimman osan genitaaliherpestapauksista. Jos miehelläsi on joskus ollut herpes, on se hänellä nytkin, sillä piilevää virusta ei voida poistaa elimistöstä.
 
vieras
On ERITTÄIN epätodennäköistä että äidin raskauden aikainen herpes pääsee tarttumaan sikiöön. Tarttuminen on mahdollista synnytyksen aikana synnytyskanavasta tai emättimen pinnalta mutta jälkimmäisessä tapauksessa rakkulat voidaan teipata piiloon ja ensimmäisessäkin vauvalle voidaan antaa tehokas vastalääkitys mikäli tartuntaa epäillään. Turhaa murhetta tai huolta sinun on turha asiasta kantaa, riittää kun mahdollisen seuraavan raskauden aikana neuvolassasi on tieto sukueliherpeksestäsi jolloin siihen pystytään varautumaan. Tarvittaessa sinulle voidaan aloittaa estolääkitys vähän ennen laskettua aikaa. Jos virus on erittäin ärhäkkänä synnytyksen alkaessa, voidaan lapsi leikata ulos sektiolla jolloin tartunnanvaara poistuu.

Miehelläsi on todennäköisesti ollut sukuelinherpes jo tavatessanne mutta ollut oireettomana ja herpes tarttunut sinuun. Nyt lastesi sairastaessa on sinun sukuelinherpeksesi aktivoitunut stressin ja huolen takia. Voi hyvinkin olla että tämä kerta on elämässäsi ainoa jolloin herpes ylipäätään elimistössäsi aktivoituu.

Herpes on ja pysyy. Suurin osa (yli 80 % ) meistä suomalaisista kantaa elimistössään herpes-virusta muodossa tai toisessa. Sukuelinherpes on virus muiden joukossa. Se ei tee kenestäkään millään lailla huonompaa tai "likaisempaa" ihmistä. Normaaliin ja onnelliseen elämään se ei vaikuta millään lailla. Murehtiminen on siis turhaa.
 
Herpes simplex vs. varizella zoster
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On ERITTÄIN epätodennäköistä että äidin raskauden aikainen herpes pääsee tarttumaan sikiöön. Tarttuminen on mahdollista synnytyksen aikana synnytyskanavasta tai emättimen pinnalta mutta jälkimmäisessä tapauksessa rakkulat voidaan teipata piiloon ja ensimmäisessäkin vauvalle voidaan antaa tehokas vastalääkitys mikäli tartuntaa epäillään. Turhaa murhetta tai huolta sinun on turha asiasta kantaa, riittää kun mahdollisen seuraavan raskauden aikana neuvolassasi on tieto sukueliherpeksestäsi jolloin siihen pystytään varautumaan. Tarvittaessa sinulle voidaan aloittaa estolääkitys vähän ennen laskettua aikaa. Jos virus on erittäin ärhäkkänä synnytyksen alkaessa, voidaan lapsi leikata ulos sektiolla jolloin tartunnanvaara poistuu.

Melkein näin, mutta myös oireeton eritys tulee muistaa, eli pelkkä rakkuloiden teippaaminen ei välttämättä estä tartuntaa lapseen. Jos olet saanut herpesviruksen, tulee estolääkitys aloittaa rv. 36 ja jatkaa synnytykseen saakka vaikka herpes ei olisi kertaakaan uusinut raskauden aikana. Niin ja jos tuo herpes alkaa sinulla uusia tiheään, niin voit saada siihen estolääkityksen lääkäriltäsi, eikä sinun tarvitse kärsiä oireista.
 

Yhteistyössä