villasukan opettelu

  • Viestiketjun aloittaja poro-peukalo
  • Ensimmäinen viesti
poro-peukalo
Voisiko joku käsityöihminen opettaa todella yksinkertaisesti, miten tehdään villasukan kantapää? Ei sitten onnistu millään. Villasukat tulee lapselle ja silmukoita puikolla on 11.
 
ompele täsäisin välein kaks oikein yhteen 4 kertaa.
sitten neulot kunnes kantapään pituus ok.
sitten otat 10-13 silmukkaa kantapään sivuilta ja alat neulomaan normaalisti, kun tuut kantapäälapun toiselle puolelle niin sama siellä. ja sit neulot normaalisti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
ompele täsäisin välein kaks oikein yhteen 4 kertaa.
sitten neulot kunnes kantapään pituus ok.
sitten otat 10-13 silmukkaa kantapään sivuilta ja alat neulomaan normaalisti, kun tuut kantapäälapun toiselle puolelle niin sama siellä. ja sit neulot normaalisti.
näillä ohjeilla tulee kyllä tosi hassun näkönen kantapää. tässä mun linkissä on selkeät ohjeet ja kuvat jokaisesta vaiheesta.

http://www.kaspaikka.fi/neulonta-A&O/asusteita_vaatteita/sukat-tossut/sukkaohje.html
 
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Voiko villasukan oikeesti oppia netissä tai jostain vyyhden kyljestä =)
Voihan sen, näissä on aina se hankaluus että pienemmässä koossa on hankalampaa tehdä ja villasukan kantapää on oikein tehtynä aika..vitsikäs neulottava. Eli kannattaisi aina aloittaa se opettelu neulomalla miehelle saapassukat... :D
 
muistia helpottamaan
Itse teen kantalappuun niin monta kerrosta kuin puikolla on silmukoita, toistaiseksi on tullut ihan sopivia. Eli 16 s / puikko = 16 kerrosta ja sitten alkaa kavennukset jne.
 
Minä katson yleensä mallia villasukasta. Kokoa voi katsoa myös lapsen sukasta. Mutta näin periaatteessa:

* kun resori on tehty jaan silmukat kahtia ja toisesta puolesta tulee kantapää.
* neulon aina oikeata sen verran kuin nilkasta tarvitaan "lattiaan". Sellainen 5cm tai jotain.
* Tehdään kantakavennus: eli silmukat jaetaan kolmeen osaan ja jokaisella kierroksella kavennetaan (oikealla ja nurjalla). Tarkoitus on että keskimmäisen osan silmukat eivät kavennu, vaan reunoista. Eli jos sulla on 18 silmukkaa, ne jaetaan 6-6-6. Ekalla kierroksella kavennetaan silmukat 6&7 (yliveto) ja 12&13 (yhteen). Keskimmäiset 6 silmukkaa ovat sitten ainoat jäljellä kun kaikki on kavennettu. Toka kerros: 5&6 ja 10&11 ovat vissiin oikeat kavennettavaksi.
* Sukkaosaa varten noukit sitten joka toisen kerroksen kohdalta kantapäästä silmukoita. Teen lopulta sukkaosan samalla silmukkamäärällä kuin resorinkin, joten hieman silmukoita pitää kaventaa pois yleensä.

Muoks. Tää onkin sama ohje kun kaspaikan linkissä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
ompele täsäisin välein kaks oikein yhteen 4 kertaa.
sitten neulot kunnes kantapään pituus ok.
sitten otat 10-13 silmukkaa kantapään sivuilta ja alat neulomaan normaalisti, kun tuut kantapäälapun toiselle puolelle niin sama siellä. ja sit neulot normaalisti.
Tuo on kyllä aika sekava ohje, jos opettelee vasta... Minä teen villasukkia ja en ymmärtänyt tuosta yhtään mitään. :whistle:
 
tumpelo sukantekijä
Itse olen ihan hukassa sen 7 veljestä-kerän mukana tulleen vyöteohjeen kanssa(kin). Siinä vaiheessa olen pulassa, kun käsketään nostaa neulomatta. Mistä tiedän miten neulomatta nostaminen tapahtuu oikein? Ja kun pitää tedä yliveto, niin kummalle puikolle silmukka jää (keskelle vai reunasilmukoihin)? Näiden kahden kohdan jälkeen loppuohje onkin sitten ihan hepreaa.. Ja olen sentään nuoruudessani kahdet sukat vääntänyt!! Youtubestakin löytyi vain yksi ohje, eikä se mene tuon 7 velj. ohjeen mukaan :(
Entä kun tulee virhe tai silmukka karkaa.. Missä neuvotaan korjaaminen? Itse joudun aina purkamaan monta riviä, kun en osaa samalla tavalla noukkia kuin mummo eläessään..

Täytynee mennä jollekin sukantekijälle oppiin, kun eivät nämä kirjalliset ohjeet auta.
 
tumpelo sukantekijä
Itse olen ihan hukassa sen 7 veljestä-kerän mukana tulleen vyöteohjeen kanssa(kin). Siinä vaiheessa olen pulassa, kun käsketään nostaa neulomatta. Mistä tiedän miten neulomatta nostaminen tapahtuu oikein? Ja kun pitää tedä yliveto, niin kummalle puikolle silmukka jää (keskelle vai reunasilmukoihin)? Näiden kahden kohdan jälkeen loppuohje onkin sitten ihan hepreaa.. Ja olen sentään nuoruudessani kahdet sukat vääntänyt!! Youtubestakin löytyi vain yksi ohje, eikä se mene tuon 7 velj. ohjeen mukaan :(
Entä kun tulee virhe tai silmukka karkaa.. Missä neuvotaan korjaaminen? Itse joudun aina purkamaan monta riviä, kun en osaa samalla tavalla noukkia kuin mummo eläessään..

Täytynee mennä jollekin sukantekijälle oppiin, kun eivät nämä kirjalliset ohjeet auta.
 
Mä opin tekeen villasukat dropsin ohjeella eikä ollut edes vaikeeta (ja aiempi kutomis tausta ala-asteella säärystimet jotka ei mahdu edes jalkaan ja helpot villavaippahousut)
Dropsilla on mun mielestä todella selkeät ohjeet ja tajuaa ihan alottelijakin.
 
irja
Alkuperäinen kirjoittaja KangasP-Akka:
Mä opin tekeen villasukat dropsin ohjeella eikä ollut edes vaikeeta (ja aiempi kutomis tausta ala-asteella säärystimet jotka ei mahdu edes jalkaan ja helpot villavaippahousut)
Dropsilla on mun mielestä todella selkeät ohjeet ja tajuaa ihan alottelijakin.
 
"minävaan"
http://www.suurikasityo.fi/artikkelit/art271-2--Kantapaa.html
^^tuolla on hyvät ohjeet kantapään sekä koko villasukan tekoon, todella selkeät!! Kaikki vaiheet löytyy kirjoitettuna ja videoina, oppii helposti :D
 

Yhteistyössä