Virtsakatetri, peräpuikko, välilihan leikkuu

  • Viestiketjun aloittaja Pianmami
  • Ensimmäinen viesti
Pianmami
Kääk, kaveri kertoi, että sille oli laitettu synnytyksessä virtsateihin katetri ja ennen synnytystä peräpuikko. Itse en missään tapauksessa halua kumpaakaan. Voiko niistä kieltäytyä? Miksi niitä ylipäätään laitetaan? Onko kamalia toimenpiteitä (jos vaikka pakosta joutuu niihin)? En muutenkaan haluaisi mitään ylimääräisiä operaatioita synnytyksessä, kuten en ensimerkiksi välilihan leikkausta. Jos repee niin repee, kunhan eivät leikkaa.
 
Toffee
katetrista eikä peräpuikosta ei ole kokemusta (mutta ehkä se oli suolen tyhjennykseen, ite ainakin mieluummin kävisin vessassa kun sitten siinä synnytyspöydällä..). väliliha multa leikattiin ja leikkaushaava oli pirun kipeä jälkeenpäin, istumaan en oikein kyennyt kunnolla pariin viikkoon muistaakseni. Ei ne repeämätkään kai mukavia ole että ei sen puoleen.
 
Mulle laitettiin peräpuikko,ja mieluummin istuin itekseen pöntöllä kuin että olisi tullut sitten ponnistusvaiheessa :D Vaikka saattahan sitä silti tulla.Joillakin vauhdittaa lisäksi suppareita.
Väliliha leikattiin,ja ilmeisesti ehdin jostain sisältä revetäkkin,ainakin niitä tikkejä laitettiin niin moneen kerrokseen.Kyllähän se vähän tympäsi,mutta tuskin leikkasivat turhaan,kun ei se enää nykyään ole niin yleistä.

Katetria mulle ei laitettu,mutta ilmeisesti joskus on pakko katetroida kun rakko on täynnä eikä pissa enää tule.En usko että tätäkään tehdään ellei ole pakko.
 
Mulle tehtiin kaikki..Eka tyhjennettiin peräsuoli, joka todellakin oli mukavampaa veskissä itekseen, kun synnytyksen yhteydessä(mulla oli ollu ummetusta jo pitkään + peräpukamat). No, sit synnytyksessä rakko pullotti täynnä, mut epiduraalin takia kait en ite sitä tuntenu.Antoivat eka mahdollisuuden tehä alusastiaan,mut en osannu, joten katetroitiin. Sit vielä leikattiin välilihaa reilusti, kun tuli ahtaat paikat. Mistään näistä toimenpiteistä ei jäänyt minkäänlaista kammoa. Ainut mikä oli kipee jälkeenpäin, oli peräpää tikeistä. Mut veikkaan et ei se repeemällä ole sen mukavampaa, rumempi jälki vain! Nyt viikkoja 38 ja risat, ja jos tarve vaatii, olen valmis uusimaan kaiken yllämainitun.
 
norrrsu harmaana
Mulle meinattiin tehdä virtsakatetri mutta kieltäydyin, eli se onnistuu kyllä. Mutta kieltäydyin siksi koska halusin vielä yksin yrittää pissata mutta kätilö kertoi että jos pissa ei tule se olisi pakko laittaa sillä virtsarakko jotenkin suurenee ja sen jälkeen tulevat pidätysongelmat. Eli suosittelen jos et itse saa tulemaan.
Sitten tähän peräpuikko aiheeseen. Itse en ottanut sitäkään mutta minulla suoli tyhjeni ennen synnytystä itsestään. Silti tuli vähän kakkaa synnytyspöydälle :) Ei haitannut, se on normaalia!

Ja minulta leikattiin väliliha ja en edes huomannut sitä. Lääkäri vain kertoi leikanneensa sen ja minä olin ihan äimänä :) Eli se ei ainakaan minun kohdallani tuntunut miltään. Muuten repeämiä ei tullut.
ELi älä pelkää näitä asioita :) Synnytyksessä ne menevät kuin itsestään. Sulla on ajatukset kuule ihan muualla kun peräpuikoissa :)

TSEMPPIÄ :)
 
susa05
epiduraalin välissä katetroitiin koska pissaaminen ei onnistunut ja olisi haitannut ponnistusta.väliliha leikattiin koska oli pakko lopussa ottaa imukupilla kun lapsi voi huonosti ja oli tarjontaongelmia.

itsekin suunnittelin etten halua välilihaleikkausta ym.mutta lapsen takia oli pakko.olin jo ponnistanut yli tunnin eikä lapsi syntynyt,siinä vaiheessa on aivan sama kunhan lapsi syntyy!!!!

eli aina voi toivoa kaikkea mutta lopulta jokainen synnytys menee omalla tavallaan ja kun hyväksyy sen niin kaikki on helpompaa jälkeenpäin.

itsellä laitettiin vielä sydänseuranta lapsen päähän kun kalvot puhkaistiin ja kohdunsisäinen supistusmittari eli piuhaa tuli "sieltä "aika paljon.ne oli kaikki välttämättömiä.

synnytys vie mukanaan ja siinä mennään hetkittäin eteenpäin.pitää vaan ottaa kaikki vastaan mitä tulee.itse en kertaakaan epäillyt että minulle olisi tehty jotain tarpeetonta.kaikessa kaaosmaisuudessaankin se on todella upea kokemus kun sitä miettii vähän ajan päästä
 
Sain vesiperäruiskeen. Se annetaan ettei ulosteet tule synnyttäessä pöydälle tai lattialle. Ulostemassa suolessa voi myös hidastaa/estää ponnistusvaihetta.

Minut myös katetroitiin, koska spinaalipuudutteen saamisen jälkeen en tuntenut virtsaamisen tarvetta. Yritin myös virtsata, mutta en saanut mitään tulemaan ulos (puutunut) vaikka rakko oli aivan täynnä. Täysinäinen rakko hidastaa myös synnytystä ja rakko voi vaurioitua.

Väliliha myös leikattiin (episiotomia), koska ponnistusvaihe pitkittyi ja haluttiin helpottaa lapsen ulostuloa. Mielummin pieni leikkaus kuin paha repeämä. Epsiotomia leikataan vinottain sivulle, mutta revetessään sunta on usein peräaukkoon tai virtsa-aukkoon päin. Toisinaan repeämä voi ulottua emättimestä peräaukkoon saakka. Näissä repeämissä toipuminen on hidasta ja voidaan tarvita uusia leikkauksia ulosteenpidätyskykyongelmien vuoksi.

Kehoittaisin ottamaan kaiken avun!
 
susa05
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.06.2005 klo 11:50 Hippu kirjoitti:
Sain vesiperäruiskeen. Se annetaan ettei ulosteet tule synnyttäessä pöydälle tai lattialle. Ulostemassa suolessa voi myös hidastaa/estää ponnistusvaihetta.

Minut myös katetroitiin, koska spinaalipuudutteen saamisen jälkeen en tuntenut virtsaamisen tarvetta. Yritin myös virtsata, mutta en saanut mitään tulemaan ulos (puutunut) vaikka rakko oli aivan täynnä. Täysinäinen rakko hidastaa myös synnytystä ja rakko voi vaurioitua.

Väliliha myös leikattiin (episiotomia), koska ponnistusvaihe pitkittyi ja haluttiin helpottaa lapsen ulostuloa. Mielummin pieni leikkaus kuin paha repeämä. Epsiotomia leikataan vinottain sivulle, mutta revetessään sunta on usein peräaukkoon tai virtsa-aukkoon päin. Toisinaan repeämä voi ulottua emättimestä peräaukkoon saakka. Näissä repeämissä toipuminen on hidasta ja voidaan tarvita uusia leikkauksia ulosteenpidätyskykyongelmien vuoksi.

Kehoittaisin ottamaan kaiken avun!
joo mieluummin leikkaus kun niin että p.... repee
 
itellä ei laitettu peräpuikkoa kun olin käynyt veskissä päivällä. mut ponnistusvaiheessa sanoin et en voi ponnistaa kun kakka tulee mut se sano et ponnista vaan. en tie sit tuliko sieltä jotai ulos, jos ni siivos ne pois etten edes huomannu. katetroitiin kun en voinut enää lähtee vessaa ebiduraalin jälkeen, mut hyvä et tehtiin ku oli rakko ihan täynnä. ei se tuntunut miltään. väliliha leikattiin ja tuli vie repeämä mut en niitäkää huomannu vasta kun seuraavana päivänä :eek:
 
Katetri mulle pistettiin kun ei pissa tullut. Vähän se nipisti laitettaessa mut hyvä ku pistettiin. Peräpuikkoa/ruisketta en saanut eikä sille olis ollu loppuen lopuks tarvetta kuten ei välilihan leikkauksellekaan.
 
Ihan turha miettiä tuollaisia etukäteen! Synnytyksessä katetri oli ihana juttu kun en saanutpissattua, eikä sattunut yhtään kun laitettiin! Ei ne turhaan välilihaa leikkaa, tekee sen sun ja vauvan parhaaks jos näkee asialle tarvetta ja suolen tyhjennys on hyvä juttu, tulee hyvä olo jos on ollut ummetusta!
Avoimin mielin synnytykseen, on turha pelätä asioita joita ei ole kokenut :)
 
En halunnut mitään noista. Suoli toimi hyvin enne synnytystä ja synnytyksen aikana oksensin. PIssalla kävin ihan normaalisti heti synnytyksen jälkeen. Ja repeämän otin mieluummin kuin leikkauksen. Aina voi toiveita esittää ja kyllä niitä yleensä kuunnellaankin
 
nopea synnytys
Voi kieltäytyä. Käy vessassa ennen synnytystä ja ilmoita, ettei välilihaa leikata, ellei ole ihan "pakko". Pieni repeämäni parani muutamassa päivässä, välilihan leikkaushaavassa menee tosi paljon kauemmin!
 
Peräruiskeesta voi ihan hyvin kieltäytyä ja voit käydä vessassa ennen saliin lähtöä. Mutta voin sanoa, että vaikka vessassa kävisitkin, niin suoli ei välttämättä tyhjene, joten saattaapi käydä vahinkoja synnytyksessä.
Katetri laitetaan ainoastaan siinä tapauksessa, jos et pysty virtsaamaan. Itselleni laitettiin vasta synnytyksen jälkeen, kun en 12h tuntiin pystynyt omin avuin.
Et voi päättää leikataanko välilihaa vai ei, se on kätilön hommia.
 
No väkisin nyt ei kukaan tee mitään mutta kannattaa uskoa jos he jotakin suosittelevat. Mulle on tehnyt nuo kaikki....peräpuikolla tarkoitat kai peräruisketta siis.
Väliliha on leikattu ja iso sellainen kun imukuppia tarvittiin, katetroitiin kun pissi ei muuten tullut synnytyksen edetessä ja jos rakossa pissiä, se voi hidastaa synnytyksen kulkua, siksi kannattaa katetroida jossei muuten pisu ole pitkään aikaan tullut.
Sain ihan alussa pelkän peräruiskeen lääkkeenä, en vesiperäruisketta(olivat loppu kun oli ruuhka-aika).
Noita asioita ei yleensä kukaan ajattele ja murehdi synnytyksessä kun on muutakin ajateltavaa ja kipu vie ajatukset muualle ;)
 
mie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.06.2005 klo 08:44 krista kirjoitti:
Mulle tehtiin kaikki..Eka tyhjennettiin peräsuoli, joka todellakin oli mukavampaa veskissä itekseen, kun synnytyksen yhteydessä(mulla oli ollu ummetusta jo pitkään + peräpukamat). No, sit synnytyksessä rakko pullotti täynnä, mut epiduraalin takia kait en ite sitä tuntenu.Antoivat eka mahdollisuuden tehä alusastiaan,mut en osannu, joten katetroitiin. Sit vielä leikattiin välilihaa reilusti, kun tuli ahtaat paikat. Mistään näistä toimenpiteistä ei jäänyt minkäänlaista kammoa. Ainut mikä oli kipee jälkeenpäin, oli peräpää tikeistä. Mut veikkaan et ei se repeemällä ole sen mukavampaa, rumempi jälki vain! Nyt viikkoja 38 ja risat, ja jos tarve vaatii, olen valmis uusimaan kaiken yllämainitun.
Mulle kanssa kaikki tämä. Synnytys kesti 18 tuntia ja meni imukuppi hommeleiksi, joten otin ilolla vastaan kaikki mitä synnytysalan ammattilaiset katsoivat parhaaksi mulle suositella.
 
Omasta kokemuksesta voin kertoa, että oli vain suoranainen helpotus, kun ensiksi minulle annettiin peräruiske (jotta ponnistelukin sujuisi myöhemmin paremmin), sitten jossain vaiheessa supisteluja kun rupesi sattumaan ihan stanasti (!!!) kätilö totesi että minulla on rakko täynnä, joten katetroi. Ponnistusten loppupuolella leikattiin n. 1cm:n mittainen eppari, ja kaikki nämä toimenpiteet otin ihan ilolla vastaan. Tuosta katetroinnista en ollut edes tietoinen ennen synnytystä, mutta siinä tuskissaan sängyllä pyöriessä oli ihan sama minkä toimenpiteen he olisivat suorittaneet... Joten saahan sitä aina suunnitella miten se oma synnytys sujuu, mutta tosiaan, eri asia on miten käytännössä sitten toimitaan, varmasti kuitenkin sinun ja lapsesi parhaaksi! (Tulihan tämä nyt varmasti mahdollisimman epäselvästi... ;) )
 
Maijaleena

Mulla on kokemusta katetrista ja välilihan leikkaamisesta..
Katetrin laitto tosiaan nipisti vähän, mutta enpä olisi huomannut itse, että edes pissatti, kun oli epiduraali jo laitettu.
Välilihan leikkausta en myöskään edes huomannut, säikähdin ensin, kun kätilö sanoi että pitää leikata, että nyt sattuu, mutta se ei tuntunut yhtään, kun puudutukset oli hyvät. Myöskään ompelu ei koskenut, kun kätilö laiitoi ensin vielä lisäpuudutteita. Imukuppia kun käytettiin, niin olikai ihan hyväkin että leikkasivat, en ainakaan revennyt.
 
moi!

voit pyytää kätilöä lämmittämään välilihan aluetta lämpimällä kääreellä, se auttaa kudoksia venymään ja saattaa auttaa, ettei välilihaa tartte leikata. Itselläni tokassa alatiesynnytyksessä auttoi, ekassa väliliha leikattiin.
 
pikkubertta harmaana
Mulle ei tehty mitään noista... Vatsa oli mulla niin sekaisin että tyhjensin sen ilman ruiskeita, taisinpa käydä noin 10 kertaa vessassa :D Pissankin sain tulemaan epiduraalista huolimatta, kätilö vaan sanoi että nousehan pissalle, hän ei yleensä katetria laita jos ei ole ihan pakko. Välilihaakaan ei leikattu eikä kyllä sitten repeämiäkään tullut.
 
merika
Usko pois kyllä sä haluut välilihan leikattavan jos on tarvis, eikä ne anna edes sen revetä. Repeämä pitää samalla tavalla ommella kun siisti leikkaushaavakin, se on sellanen n.2cm pieni naps saksilla eikä siinä sitä tunne, kun on kaikki puuduksissa. Ei oo paha ja se auttaa vauvaa pääsemään ulos paremmin, tilaa lisää. Ei ne tee sitä jos näyttää siltä et kaikki sujuu hyvin ja vauvan pää mahtuu.

Ompeleet ja haava paranevat hyvin ja nopeasti, itsekseen.

Peräpuikoista ei ole meillä ollu puhetta, ei sellaisia tarvii ottaa. Jotkut voi haluta sen ennen synnytystä siinä kun on viel aikaa, ulostamista varten se visiin annetaan.samoin virtsakatetri kuulostaa jutulta, joka laitetaan kun tehdään sektio.

Kyllä se synnytys on niin suttaista puuhaa et jos pissat tulee siin samas tai ulostetta, niin ei sitä kukaan huomaa..vauvaa vaan odotetaan syntyväksi.

 
Se on totta ettei mitään toimenpiteitä tehä ilman syytä. Täysi virtsarakko on synnytyseste ja täysi rakko on saatava tyhjennettyä vaikkapa katetroimalla...se ei ole kauheaa ;) Ponnistusvaiheessa ei epparin leikkuuta edes huomaa vauvan tarjoutuvan osan jo painaessa välilihaa, joten sitä on turha etukäteen jännittää. Leikkaushaava useimmilla paranee nopeasti ja kipulääkkeitä on lupa käyttää vaivoihin.Peräruisketta ei ole pakko ottaa ja useilla suoli alkaa jo tyhjetä kotosalla supistuksien myötä ja ei ole häpeä päästellä liikoja pois ponnistusvaiheessa lapsen syntyessä. Se kun on usein ennemminkin sääntö kuin poikkeus, että "rapatessa roiskuu". Turhaa murehit luonnollisisa asioita etukäteen. Kyllä ne sairaalassa tietää, mikä sinun ja vauvan parhaaksi on ja ovat nähneetkin kaikenlaista ;)
 
Esikon synnytyksessä mulle thtiin noi kaikki, tai siis sain ensin vesiperäruiskeen joka oli mun mielestä ihan ok juttu.. Epiduraalin jälkeen en tuntenu virtsaamis tarvetta joten katetroitiin, eikä se tuntunu miltään, en ois edes huomannu koko toimenpidettä jos ne ei ois sanonu sitä.. Ja väliliha leikattiin imukuppisynnytyksen vuoksi eikä mulla ainakaan ollu mitään istumisongelmia eikä mitään muitakaan vaivoja.. Ei ne kenenkään kiusaksi mitään toimenpiteitä tee, kaikki on tarkotettu synnytystä edistämään ja sun ja vauvan parhaaksi!
Kuopuksen synnytyksessä otin taas vesiperäruiskeen mutta en edes muista leikkasko ne välilihaa vai ei.. Eli ei se istuminen kaikille tee kipeetä leikkauksen jälkeen.. Luulis et se ois paljon kipeempi jos pääsee repeemään tosi pahasti..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.07.2005 klo 16:06 mimmi kirjoitti:
moi!

voit pyytää kätilöä lämmittämään välilihan aluetta lämpimällä kääreellä, se auttaa kudoksia venymään ja saattaa auttaa, ettei välilihaa tartte leikata. Itselläni tokassa alatiesynnytyksessä auttoi, ekassa väliliha leikattiin.
Tästä tulikin mieleeni:
Minulla kahdessa edellisessä synnytyksessä esti repeämisen/ tarpeettoman välilihan leikkaamisen suihku. Eli avautumisvaiheessa suihkuun jos se vain on mahdollista, niin kudokset joustavat paremmin.
 

Yhteistyössä