Virtsakatetri, peräpuikko, välilihan leikkuu

  • Viestiketjun aloittaja Pianmami
  • Ensimmäinen viesti
minä83
mulla taas oli kaikki mahdolliset.... suoli tyhjennettiin ennen synnytys saliin menoa ja se oli ihan ok. en mä halua tyhjentää suoltani kätilön silmille ponnistus vaiheessa, joten suosittelen!!! ei mikään kiva kokemus sinänsä, mutta helpompi sen jälkeen!!!! virtsa katetri mulla oli varmaan vuorokauden kun jälkeiset jäi kiinni ja mut jouduttiin nukuttamaan ja sen jälkeen olin tipassa vuorokauden enkä saanut nousta sängystä. ei se mun mielestä niin inhottava ollu... ei oikeestaan tuntunu miltään. ainut oli vaan se letku aina tiellä kun käänsi kylkeä.... mut eipähän tarvinnu käydä vessassa=) väliliha leikattiin kun kudokset ei antaneet periksi. vauvan päänympärys oli 35cm.... mielummin ehkä kuitenkin niin että leikkaavat kun että repeäisi, sitten vois revetä jostain ikävämmästä paikasta.... kipeähän se on. mulla nyt pari viikkoo synnytyksestä ja nyt alkaa vasta istuminen olla kivutonta... suihkutellahan sitä vielä pitää että mihinkään mökille missä ei ole suihkua, ei tartte edes haaveilla. kesä kun vielä on niin siinä on se tulehtumisen riski..... mutta ei ne mitään hirveitä toimenpiteitä ole!!!! joten rennosti vaan!!!!!
äippä ja tyttö 2vk
 
Tutteliini
Peräpuikkoa en halunnut, koska mulla kumpikin synnytys alkoi vatsan tyhjentymisellä eli ekat supparit tuntui kakkahätänä. Katetri laitettiin ekassa synnytyksessä, koska kesti lähes 12 t enkä liioin tuntenut pissaamistarvetta. Paitsi, että venyttynyt rakko aiheuttaa nyöhemmin ongelmia, se myös hidastaa vauvan etenemistä synnytyskanavassa eli pitkittää synnytystä entisestään. Katetrointi ei ollut ollenkaan kauheaa - päinvastoin helpotti oloa.
 
Mulla kätilö kysyi haluanko peräruiskeen. Vaikka suoli oli omin avuin jo tyhjentynyt aikaisemmin niin otin sen silti. Sen laittaminen ei millään tavalla sattunut mutta oli tietysti vähän epämiellyttävää. Tuli kyllä puhdistunut olo jälkeenpäin.

Epparia mulle ei tarvinnut tehdä. Kätilö kuitenkin sanoi ponnistusvaiheessa että puuduttaa välilihan siltä varalta että se tehdään.

Synnytyksen jälkeen menin suihkuun ja kätilö sanoi että yritä pissata samalla. Ei se ihan helppoa ollut mutta vartin äherryksen jälkeen onnistuin. Joskus epiduraali tms. voi aiheuttaa sen että rakkoa ei saa itse tyhjennettyä ja sitten se katetroidaan.
 

Yhteistyössä