Voiko koulua käydä vain ala-asteen?

  • Viestiketjun aloittaja Imbesilli
  • Ensimmäinen viesti
Imbesilli
Olen kuullut muutaman kehitysvammaisen kertovan, että he ovat käyneet peruskoulusta vain ala-asteen, eivät yläastetta koska se olisi ollut heidän mukaansa heille liian vaikea se yläaste. Voiko tämä muka pitää paikkansa? Olen aina luullut, että oppivelvollisuus tarkoittaa sitä, että käy peruskoulusta sekä ala-asteen että yläasteen.
 
vierailija
Voisiko tarkoittaa, että on suorittanut opintoja vain ala-asteen opintojen verran? Oppivelvollisuus jatkuu 17 ( vai oliko se 16) ikävuoteen saakka, joten opintoja ei voi keskeyttää 12-vuotiaana.
 
vieralija
Olen kuullut muutaman kehitysvammaisen kertovan, että he ovat käyneet peruskoulusta vain ala-asteen, eivät yläastetta koska se olisi ollut heidän mukaansa heille liian vaikea se yläaste. Voiko tämä muka pitää paikkansa? Olen aina luullut, että oppivelvollisuus tarkoittaa sitä, että käy peruskoulusta sekä ala-asteen että yläasteen.
Ei tarvitse käydä kumpaakin. Jos esim. jää luokalleen monta kertaa, voi jäädä aika "alas" luokilla. Teoriassa kai on mahdollista että ei ole saanut kuin kuudennen luokan suoritettua 16 ikävuoteen mennessä. En tiedä onko noin käytännössä tapahtunut lähiaikona ainakaan.
 
vierailija147
jos on kehitysvammaisesta kyse on ilmeisesti kaynyt pidennettya oppivelvollisuutta mutta opiskellut peruskoulun omaa oppisuunnitelmaa omaan tahtiin jolloin voi olla esim; yhdeksannella luokalla toisen luokan tasolla, tosin noi on aine kohtasia myos ettei kaikissa aineissa ylla samalle luokka asteelle,
 

Yhteistyössä