Voiko olla mahdollista että mies juo koska vaimo on ilkeä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Jos vaimo harjoittaa säännöllistä henkistä väkivaltaa miestään kohtaan niin voiko se olla syy miehen juomiseen? Vai onko syy aina juojassa itsessään ja tekosyytä haetaan itsensä ulkopuolelta? Eräässä tapauksessa vaimo on henkisesti julma miehelleen ja mies tuntuu juovan sitä enemmän mitä enemmän vaimo pottuilee. Vaimo taas ei pidä miehen juomisesta ja pottuilee sitä enemmän mitä enemmän mies juo. Toki olisi ilkeä miehelleen muutenkin mutta juominen ärsyttää niin paljon että ilkeilee vieläkin enemmän. Vaimo on sitä tyyppiä että kiusaa muita jos itseä ärsyttää joku asia. Purkaa pahan olonsa tuottamalla pahaa oloa muille.

Kysymys kuuluu voiko ei-alkoholistista tulla alkoholisti jos häneen kohdistetaan paljon henkistä väkivaltaa? Vai onko alkoholismin syy aina ns. sisäsyntyinen?
 
vierailija
Monestiko olet kuullut että alkoholisti olisi raitistunut vastoinkäymisistä? Minä en koskaan. Sen sijaan kyllä nähnyt sen että harras uskovainen muuttuu alkoholistiksi. Ja syy tähän ei välttämättä johdu henkilöstä itsestään vaan että moni uskoo tähän pullon henkeen, joskus myös pullon jumalaksi virheellisesti kutsuttuun olentoon. Mutta yhtä kaikki, pitää paikkansa että pottuilua jaksaa kuunnella päissään paremmin.

Alkoholista irti pääseminen taas lähtee ihan ihmisen sisältä. Mutta siihen vaikuttavat myös ulkoiset tekijät.
 
vierailija
Ulkopuolisesta leppoinen alkkis voi vaikuttaa melko viattomalta nalkuttavaan vaimoon nähden, mutta todellisuudessa ei se elämä taida niin leppoisaa olla sen alkkiksen kanssa. Ja todellisuudessa se alkkis olisi juonut silti, vaikka mitään nalkutusta ei olisi ollut. Eihän se muuten olisi alkkis jos pystyisi juomisensa hillitsemään.

Ei se nalkutus varmaan helpota asiaa, mutta niin kauan kuin haetaan syitä ulkopuolelta, niin ei ole toivoakaan juomisen lopetuksesta.
 
vierailija
Omassa perheessäni joutut todistamaan tällaistä. Äitini on kamala ihminen, ei läpimätä, mutta harjoittaa erittäin tehokasta henkistä väkivaltaa, josta itsekin osani saanut kuten isänikin. Isäni on heikko, masennukseen taipuva, ja "korjasi" pahaa oloa alkoholilla. Siten hänen oli hetken ehkä parempi. Toisaalta monsteri-äiti sai tuosta löymä aseen isää vastaan ja pystyi vielä paremmin alistamaan isää. Isä ei ollut väkivaltainen, huutava tms edes kännissä.

Viina ei ole lääke, ja juoja itse on siitä vastuussa. Mutta kyllä narsistisia piirteitä omaava äitini aika tehokkaasti toimi "motivaattorina" juomiselle. Se on vaan kummaettä varsinkin naisten harjoittama henkinen väkivalta ku ei ole mitään. Sitä vähätellään, kyllähän miehen nyt pikkukiukuttelu tarttee jaksaa vaikka muija julkisestikin naapureille, tutuille ja jopa tuntemattomille sinua solvaa (näyttääkseen itse paremmalta). Seurasi tätä koko lapsuuteni joten tiedän mistä puhun
 
vierailija
Päihderiippuvaisten parisuhteet on yleensä helvetinmoista sekametelisoppaa, josta ei ota pirukaan selvää että kenen vika kaikki on. Täytyy muistaa että siinä on kuitenkin kaksi aikuista, vapaata ihmistä jotka vapaaehtoisesti pysyvät yhdessä. Muitten ei kannata näihin parisuhteisiin sekaantua.
 
vierailija
Akka on ilkeä koska mies juo. Näinpäin se menee. Niin symppaat tuota miestä että säälipilluako ajattelit antaa?
Ei näin suoraviivaista ole. Meillä juopottelevan isän lisäksi myös minä sain tutani äidin helvetin kauniista luonteesta. Enkä minä juo.

On olemassa vaan vittumaisia naisia, se ei toki pitäisi olla syy juomiselle, mutta henkinen väkivalta on kele tasan yhtä tuomittavaa.
 
vierailija
Tunnen naisen, jonka kaikki miessuhteet ovat päättyneet joko eroon tai miehen alkoholisoitumiseen + eroon. Ehkä kyseiset miehet ovat olleet jo alunperin reppanoita, joilla on ollut alttius liialliseen alkoholinkäyttöön. Naisen syyksi on luettava ainakin se, ettei hän hyväksy alkoholista kieltäytymistä. Tällöin miehelle ei suhteessa jää muuta vaihtoehtoa kuin erota tai alholisoitua, jos alkoholinkäytön kontrollissa on vaikeutta totaalikieltäymisen ollessa kielletty vaihtoehto.
 
vierailija
Kyllä se syy löytyy jostain muualta. Minun isäni ei raitistnut, vaikka vaihtoi naista. Veikkaan, että juuri miehen juominen on saanut vaimon katkeroitumaan ja ilkeäksi. Tuskinpa tämäkään kyseinen mies lopettaa juomista, vaikka eroasi vaimosta. Kyllä ne juomisen syyt tulevat muualta kuin toisista ihmisistä.
 
vierailija
Kyllä se syy löytyy jostain muualta. Minun isäni ei raitistnut, vaikka vaihtoi naista. Veikkaan, että juuri miehen juominen on saanut vaimon katkeroitumaan ja ilkeäksi. Tuskinpa tämäkään kyseinen mies lopettaa juomista, vaikka eroasi vaimosta. Kyllä ne juomisen syyt tulevat muualta kuin toisista ihmisistä.
Kulta pieni, naiset ei ole enkeleitä tässä asiassa. Toistan edelleen, kun taas kerran toistuvasti naisen mahdollinen osuus hommasta pyyhkästään villaisella.

Toki on tapauksia joissa nainen katkeroituu juomisesta. Mutta myös niitä tapauksia jossa "pyhä-nainen" on vaan henkisen väkivallan ylipapitar. Ei siis saa suoraa vaan silitellä naisen päätä.

Alkoholisti päättää juoko vai ei itse. Mutta oma "äiti-kulta"kyllä toimi provosoijana monella tasolla (joi itsekin, mutta sitähän ei lasketa...kun isä joi enemmän)
 
toinenvierailija
Kulta pieni, naiset ei ole enkeleitä tässä asiassa. Toistan edelleen, kun taas kerran toistuvasti naisen mahdollinen osuus hommasta pyyhkästään villaisella.

Toki on tapauksia joissa nainen katkeroituu juomisesta. Mutta myös niitä tapauksia jossa "pyhä-nainen" on vaan henkisen väkivallan ylipapitar. Ei siis saa suoraa vaan silitellä naisen päätä.

Alkoholisti päättää juoko vai ei itse. Mutta oma "äiti-kulta"kyllä toimi provosoijana monella tasolla (joi itsekin, mutta sitähän ei lasketa...kun isä joi enemmän)
Suomessa on tämä kulttuuri, että juoppoja pitää varjella loppuun asti. Eihän se ikinä niiden syy ole...
Ihan sama vaikka olisi millainen harppu, ei se tee siitä juoposta syyntakeetonta. Toinen saa kaiken anteeksi kun toinen on vielä pahempi.

Pahempi toistaan kumpikin on... Rumempi toistaan kumpikin teko. Eikä niitä tekemättömiksi saa. Eikä ne huomaa kumpikin on. Vain pahempi toistaan.


Oletkos ikinä kuullut sellaista sanaa kuin misogynia? Sopisko omalle kohdalle? ;)
 
vierailija
Kulta pieni, naiset ei ole enkeleitä tässä asiassa. Toistan edelleen, kun taas kerran toistuvasti naisen mahdollinen osuus hommasta pyyhkästään villaisella.

Toki on tapauksia joissa nainen katkeroituu juomisesta. Mutta myös niitä tapauksia jossa "pyhä-nainen" on vaan henkisen väkivallan ylipapitar. Ei siis saa suoraa vaan silitellä naisen päätä.

Alkoholisti päättää juoko vai ei itse. Mutta oma "äiti-kulta"kyllä toimi provosoijana monella tasolla (joi itsekin, mutta sitähän ei lasketa...kun isä joi enemmän)
Voi kulta pieni, kerronpa sinulle, ettei se ihan noin mene. Äitini löysi uuden miehen, joka ei ole vielä 40 vuoden yhdessäolon jälkeenkään alkoholisoitunut. Isäni sen sijaan juo yhä. Ei kyllä syytä ulkopuolisia juomisestaan.
 
vierailija
Todellakin. Kyllä siinä raavainkin karju alkoholisoituu jos vaimo ei laita ruokaa miehelleen tarpeeksi usein ja tarpeeksi paljon. Ja huom. kunnollista ruokaa, ei mitään itusalaatteja. Puhumattakaan jos akka ei pese miehensä pyykkejä eikä siivoa kotia säännöllisesti. Pikkuasioista (kuten esim. pettämisestä) naputtamisesta nyt puhumattakaan. Saa akka katsoa peiliin siinä kohtaa kun mies nasauttaa pullonkorkin auki.
 
vierailija
Todellakin. Kyllä siinä raavainkin karju alkoholisoituu jos vaimo ei laita ruokaa miehelleen tarpeeksi usein ja tarpeeksi paljon. Ja huom. kunnollista ruokaa, ei mitään itusalaatteja. Puhumattakaan jos akka ei pese miehensä pyykkejä eikä siivoa kotia säännöllisesti. Pikkuasioista (kuten esim. pettämisestä) naputtamisesta nyt puhumattakaan. Saa akka katsoa peiliin siinä kohtaa kun mies nasauttaa pullonkorkin auki.
Perinteinen martyyrinaisen kommentti. Minä teen kaikki ja tuo ei mitään. Omakohtaista kokemusta että mies rinnallasi alkoholisoitunut? Ei yllätä...
 
vierailija
Suomessa on tämä kulttuuri, että juoppoja pitää varjella loppuun asti. Eihän se ikinä niiden syy ole...
Ihan sama vaikka olisi millainen harppu, ei se tee siitä juoposta syyntakeetonta. Toinen saa kaiken anteeksi kun toinen on vielä pahempi.

Pahempi toistaan kumpikin on... Rumempi toistaan kumpikin teko. Eikä niitä tekemättömiksi saa. Eikä ne huomaa kumpikin on. Vain pahempi toistaan.


Oletkos ikinä kuullut sellaista sanaa kuin misogynia? Sopisko omalle kohdalle? ;)
Vitut tartte. Mutta ei se saatana mene niinkään että nainen saa käyttää henkistä väkivaltaa miten vitussa lystää (isäni ei ainoa kohde vaan myös me hänen lapsensa). Ja sitte saa pääsilityksiä kun on "niin kamala alkkismies". Se joka pystyi olemaan juomatta, pitämään työnsä ja elättämään arvon rouvan. Mutta välillä ei vaan jaksanut.

Naisviha, juu kyllä jollain tasolla. Siinä missä juoppoja ei pidä paapoa, ei näitä henkistä väkivaltaa käyttäviä naisiakaan. Mutta kun naisten aiheuttamasta henkisestä väkivallasta ei saa puhua. Eihän nyt, äiti hahmo ja kaikkea. Tiedän ettei kaikki naiset ei tuohon syyllisty, ja miehet juo. Mutta näiden rinnalla ratsastaa "uhreja", naisia jotka omaa vahvoja narsistisia piirteitä ja surkutarinoillaan "uhrin roolista" kerää kaikki sympatia, yleensä naisilta jolla ei ole taivaan käryä millainen käärme tämä nainen oikeasti on.
 
Mun faija joi (mielestään osin) koska mun mutsi nalkutti. Eron jälkeen faija joi (mielestään osin ainakin) koska faijan mutsi nalkutti.

Nyt ei oo faijalla mutsiakaan nalkuttamassa eikä minkäänsortin muutakaan eukkoa ja yhä se juo. o_O

(varmaan sen takia kun mä en viitsi käydä kylässä)
 
vierailijaNainen
En mä tiiä mutta nyt just mä juon kaljaa koska mua vähän vituttaa mun mies, pardon my language. En kylläkään ole alkkis tai edes suurkuluttaja. Jos on oikee alkkis niin juo oli tilanne mikä vaan. Tiedän kyllä yhden tapauksen jossa kait juo radikaalisti vähemmän eron jälkeen. Suhteet voi olla niin monimutkaisia. Joillekin alko on lääke pahaan oloon - joo, kuulun itse tähän ryhmään vaikka en haluaisi. En läheskään aina, todellisuudessa hyvin harvoin, avaan kaljatölkin kun pännii mutta paljon mieluummin juon silloin kun vituttaa kuin silloin kun on hauskaa muutenkin.
 
Tjaah, no kyllä kai se voi. Mulla menee nyt ainakin niin, että pienessä simassa ei vituta tää oma ennalta määrätty tappavan tylsä ja monotoninen elämä ihan niin paljoa kun normaalisti. Parikolmepäivääkin vähemmällä sopalla näin loma-aikaan, saa laskeskelemaan rahoja ja tutkimaan rahoitusjärjestelyitä kohti terveempää ja sinkumpaa elämää.
 
vierailija
Mulla on vittumainen mies, mutta ei ole tullut mieleenikään sen takia tarttua pulloon. Kyllä ne syyt juomiseen lähtevät ihan itsestä, ihan turha hakea syytä muista ihmisistä.
 
vierailija
Minua ei saa yksikään ihminen juomaan.
Joten ei, juominen ei *koskaan* ole kenenkään muun kuin juojan oma syy.

Ihan kaikkeen voi reagoida jollain muulla tavalla kuin juomalla. Johan sitä jollain muulla tavalla reagointia on treenattu 18 vuotta siinä vaiheessa kun alkoholia saa edes juoda, joten miten ihmeessä siitä alkoholista tulee yhtäkkiä ainoa tapa hoitaa ongelmia? Tämän takia ne ongelmat ovat vain tekosyitä juomiselle.
 

Yhteistyössä