Voiko puolison valkoja karhuta toiselta...?

  • Viestiketjun aloittaja minä vaan..
  • Ensimmäinen viesti
minä vaan..
Siis jos ovat naimisissa keskenään ja toisella menee ulosottoon laskut? Miten tuo ulosotto toimii joutuuko vankilaan joslaskut menee sinne asti ja milloin niitä pitää sinne maksaa? Mietin vain kun nyt on niin paljon ollut puhetta näistä ulosotoista ja jos itse joutuisi tilanteeseen niin ei ole kyllä tietoa miten nämä asiat menee...
 
Nalletar
Ei niistä veloista vankilaan joudu. Sakot on sitten eri asia, ne voi käydä istumassa. Ulosotto sitten karhuaa niitä ja jossain vaiheessa alkaa ottamaan palkasta. Jos ei ole työtuloja niin ottavat sitten vaikkapa myöhemmin. Jaksaavat niitä kyllä periä, mutta antaavat myös paljon mahdollisuuksia asioiden korjaamiseen.

Mun mielestäni avioliiton aikana otettuja velkoja voi periä puolisoltakin. Jos niitä on ottanut aiemmin niin sitten ei kai, mutta näistä en tiedä sen kummemmin.
 
miero
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Ei niistä veloista vankilaan joudu. Sakot on sitten eri asia, ne voi käydä istumassa. Ulosotto sitten karhuaa niitä ja jossain vaiheessa alkaa ottamaan palkasta. Jos ei ole työtuloja niin ottavat sitten vaikkapa myöhemmin. Jaksaavat niitä kyllä periä, mutta antaavat myös paljon mahdollisuuksia asioiden korjaamiseen.

Mun mielestäni avioliiton aikana otettuja velkoja voi periä puolisoltakin. Jos niitä on ottanut aiemmin niin sitten ei kai, mutta näistä en tiedä sen kummemmin.
ne velat mitä voi karhuta on suoraan perheen elättämiseen meneviä velkoja yms. tai siis siitä syntyneitä. vain tietyn tyylisiä voi periä aviopuolisolta. kun joku vain osasisi kertoa kunnolla millaisia nuo velat ovat
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Yhteistä omaisuutta voi käsittäkseni ulosmitata. Korjatkaa, jos olen väärässä.
yhteistä omaisuutta VAIN velallisen puolison osallisuuden verran. eli jos on vaikka 300.000 euron talo ja toisella puolisolla 200.000 velkaa niin tuosta talosta voidaan kuitata 150.000 velkaa pois
 
Avioliitto: Puolison velat

Joudunko vastaamaan puolisoni veloista?

Kumpikin puoliso vastaa itse yksin tekemästään velasta, oli velka sitten tehty ennen tai jälkeen vihkimisen. Avioliiton solmiminen ei suinkaan takaa edes osittaista vapautusta veloista. Myöskään avioliiton purkautumisen jälkeen puoliso ei joudu vastuuseen sellaisesta velasta, jonka toinen puoliso on yksin tehnyt.

Puolisot voivat toki halutessaan ottaa yhdessä velkaa, josta myös yhdessä vastaavat. Puolisot vastaavat yhdessä myös sellaisesta velasta, jonka toinen puoliso on yksin tehnyt perheen elatusta varten. Tällaista tarpeellista velantekoa voi olla esimerkiksi elintarvikkeiden tai tarpeellisen koti-irtaimiston hankinnasta syntynyt taakka, ei kuitenkaan rahalaina, mutta esimerkiksi ruokakaupan tili ja osamaksukaupalla ostetun lieden jäännöskauppasumma. Yhteisvastuuta elatusvelasta ei kuitenkaan ole, jos velkoja on tiennyt puolisoiden asuvan välien rikkoutumisen vuoksi erillään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Yhteistä omaisuutta voi käsittäkseni ulosmitata. Korjatkaa, jos olen väärässä.
yhteistä omaisuutta VAIN velallisen puolison osallisuuden verran. eli jos on vaikka 300.000 euron talo ja toisella puolisolla 200.000 velkaa niin tuosta talosta voidaan kuitata 150.000 velkaa pois
entäs koti-irtaimisto?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Yhteistä omaisuutta voi käsittäkseni ulosmitata. Korjatkaa, jos olen väärässä.
yhteistä omaisuutta VAIN velallisen puolison osallisuuden verran. eli jos on vaikka 300.000 euron talo ja toisella puolisolla 200.000 velkaa niin tuosta talosta voidaan kuitata 150.000 velkaa pois
entäs koti-irtaimisto?
Avioliitossa velat ja varat ovat kummankin puolison yksityisiä. Vasta erossa ja kuolemassa varat liitetään yhteen.
Nimiperiaate päätenee siis tässäkin. (kuinka monella on kuitteja tallessa joka ostoksesta? Voi mennä selvitys vaikeaksi )

 
"vielä ilman merkintöjä"
Mites ulosotossa olevat maksut? Joudunko maksumieheksi tulevan puolison aiemmin ulosottoon menneiden maksujen kanssa...? Hän maksaa niitä maksusopimuksen mukaan hiljalleen, mutta korkojen vuoksi ne eivät lopu koskaan. En haluaisi, että minun palkoilleni käytäisiin...
 
Jos esim. talo ja kiinteistö on yhteisomistuksessa (kuten yleensä onkin) voidaan velallisen osuus talosta ulosmitata. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että talo myydään ja otetaan velat pois ja toinen puolisko saa siis puolet talon hinnasta.
 

Yhteistyössä