Voxra masennuslääkkeestä kokemuksia???

  • Viestiketjun aloittaja "Kiinnostunut"
  • Ensimmäinen viesti
"mimmu"
olen syönyt nyt reilut puoli vuotta, kokeilin kaikki ssri lääkkeet ja muutamia muita, kaikissa sivuvaikutuksia, jonkin verran.joissakin pahempia, toisissa lievempiä, mutta kaikki häiritseviä. Voxra ilmeisesti alkaa vaikuttaa vasta 6 viikon jälkeen. Meinasin alussa lopettaa, kun olo paheni, kun jätin toisen lääkkeen. Päätin kuitenkin katsoa sen 6 viikkoa, koska tajusin, että ne ohjeet on varmasti ihan oikein:) kannatti.en vaihda enää mihinkään. ei vaikuttanu mulla seksiin, edellinen lääke turvotti ja lihotti vähn niin ne läksi pois, ulla ei ole mitään sivuvaikutuksia, ainakaan huonoja:)pelkkää plussaa, mutta vaikutusta kannattaa odottaa se kuusi viikkoa, ei viisi, vaan kuusi:)
 
avuton
Voxraa syönyt toukokuusta asti, ensin 4vkoa 150mg sitten nosto 300mg:n. 8 vkoa on takana, eikä mitään vaikutusta, ei kummallakaan annostuksella. En ole saanut minkäänlaisia haittavaikutuksia lääkkeestä, yöunista on paha sanoa kun ne oli jo menny ennen Voxraa... Ainut missä Voxra on ollu mulla tehokas, on ollu laihtuminen. Ei vain ole nälkä ja hyvin vähällä ruualla tulee toimeen. 7kg:a on lähteny tuon 8 vkon aikana. Toisilla auttanu kai tupakanpolttoon, mulla ei, eikä myöskään masennukseen. Kaverin Psykiatri oli kuvannu Voxraa "idioottivarmana" lääkkeenä, no ei ainakaan mulla toimi niin. Kiva kun psykiatrilla ei ollu mulle tarjota lääkevaihtoehtoja ku 2, takana monen masennuslääkkeen kokeilut ja noista 2:sta toista olin jo syöny, joten tää oli niinku mun viimeinen oljenkorsi...
 
srg
Itselleni jäi tosi pahat muistot tuosta. En sitä kauaa voinut käyttää kun alkoi sivuoireet painaa päälle niin paljon. Ensimmäisinä käyttöpäivinä alkoi aivan hirveä ahdistus, kauhu, oudot ajatukset ja tuntemukset, jatkuva itku sekä sähköiskumaiset tuntemukset. Kun nämä olivat laantuneet, alkoi koko kropan lihakset tulla kipeiksi kosketettaessa, ja kun kieli ja nielu alkoivat tuntua kummallisilta ja kihelmöidä, epäiltiin allergista reaktiota ja katsottiin hyväksi lopettaa lääke ja vaihtaa toiseen. Nyt syön Efexoria ja olo tasaantui hetkessä, ja on paljon parempi olla.
 
oksupoksu
vaihdoin cipralex 30 mg :sta asteittain laskemalla voxraan 11 päivää sitten. Olen 25-vuotias pienehkö nainen. Olen voinut voxran aloittamisen jälkeen todella huonosti. Oksettaa kamalasti aalloittain useita kertoja päivässä. Kunto on niin huono, että jos esim käyn kaupassa tai tiskaan ym. pientä liikuntaa niin samantein tulee hirveän huimaava ja oksettava olo. Soitin lääkärille viikon pelleilemisen jälkeen että kuinka kauan näistä sivuvaikutuksista täytyy kärsiä, kehotti kärsimään vielä toisen viikon. Makumuutoksia on ollut, luulen että ruoka on pilaantunut. Levottomat jalat ja lihaskipuja ilman mitään syytä. Tämä kai liittyy voxraan eikä siihen auta kuin liikunta. Mielelläni liikkuisinkin heti kun ei olisi etova olo kokoajan. Suu kuivuu ja haisee, hankin kosteuttavaa emmelle-hammastahnaa ja xerodent-suunkostutuspastilleja.

En tiedä johtuuko cipralexin poisjättämisestä vai voxran aloittamisesta, mutta olen ollut todella itkuinen, herkkä ja negatiivinen. Masennus on selvästi pahentunut hurjasti viikon sisällä. Itsetuhoisia ajatuksia minulla ei onneksi ole, mutta olen muuten todella alakuloinen ja ajattelen hyvin synkkiä asioita.

Olin lopettanut tupakoinnin vajaa vuosi sitten mutta olin edelleen riippuvainen nikotiinikorvaustuotteista. Joka kerta kun otin imeskelytabletin, minulle tuli kamalan oksettava olo ja nyt olen lopettanut korvaustuotteiden käytön.

Olo on ollut sekä fyysisesti että psyykkisesti niin kamala, että ajattelin käpristellä vielä muutaman päivän ja sitten taas soittaa lääkärille. Olen pistänyt kyllä paljon toivoa tähän voxraan, koska olen sairastanut vuorotellen keskivaikeaa- vaikea-asteista masennusta, ahdistusta, paniikkia ja teininä syömishäiriöitä ja kovin toivoisin että joku päivä saisin nousta tästä suosta!

Jotakin positiivista! Olen taas alkanut saamaan orgasmeja, mikä on aivan mahtavaa! Myös unentarve on vähentynyt entisestä 10-12 tunnin tarpeesta normaaliin.
 
vaikea - ei vaan mahdoton
hmm...
Mulle ehdotettiin tätä lääkettä piristeeksi. Mielenkiintoista.
Jo siksikin et oon ehdottomasti kieltäytyny masennuslääkkeistä. Miksi? Ihan siksi et en ole masentunu. Joskus olin kierteessä, 15v meni ja lääkkeit ties montaako, yhdenkään auttamatta. Nyt masennuksesta terveenä jo lähes 10v. Mutta. Mä olen järjettömän väsynyt. Nukun hurjia määriä (normi 16h/vrk jopa 22h/vrk - ja siis näitä ei ole silloin tälläin vaan jatkuvasti jo yli vuoden, on ollut viikonloppu jona oon pe ilta - ma aamu ollu hereillä 5 tuntia).
En vinkuis jos en olisi koululaisen äiti. Suuri on suru siitä et lapsi on ilman vanhenpaa kun se vanhenpi vaan nukkuu. En pysy hereillä. Tai paremminkin et oon niin järjettömän väsyny et on oikeesti pakko nukkua.
Tuo ainut negatiivinen asia elämässä. Muuten oon melkein onnellinen, en lähellekkään masentunut.
Näitä täs lukies tuli nyt sellane olo et sittenkään lääkärit ei ole kuunnelleet mua vaan olettavat mun olevan masentunu ja yrittävät saada syömään masennuslääkettä (ja jos se sit laukasis masennuksen näiden vuosien jälkeen ni vittu mä ampuisin jonkun!).
Vai onko tällä piristäviä ominaisuuksia?
 
Vitali
Lopetin sertralinen käytön ennen voxran alottamista. Tiputin sertralinen satasesta viitenkymppiin viideks päiväks ja sen jälkeen lopetin kokonaan kuten lääkäri määräs. Ei ollu hyvä juttu se. Melkein välittömästi alko SSRI-lääkkeiden vierotukselle tyypilliset aivosäpsyt. Sen lisäks mielialan heittely, itkuisuus, raivo, turhautuminen ja kykenemättömyys hallita noita tunteita. Nyt menny viis viikkoa ja vieläkin on iltasin vähän säpsyjä.

Aloitin kolme päivää sertralinen lopettamisen jälkeen Voxran 150mg. Ruokahalu pienentyny ja sertralinen mukanaan tuomat liikakilot sekä seksuaaliongelmat alkanu kadota nopeasti. Edelleen turhauttaa ja raivostuttaa muttei niin pahasti. En tiedä onko kyse edelleen vierotusoireista vai mahdollisesti Voxran sivuvaikutuksista. Toivon todella hartaasti että Voxra alkais toimimaan kunnolla pian. Kuudes viikko alkanut just.

Yleisesti mitä voin sanoa noiden kahden lääkkeen aiheuttamien tilojen eroista on se että mulle Voxra toimii paremmin siinä mielessä etten liho ja mulla seisoo. Vaikka sertraline tekeekin yleisesti hyväntuulisemmaksi ja jotenkin huolettomammaksi, sitä kaikkea varjostaa se helvetin kilojen kertyminen ja se et ei huvita seksi. Kuten mainitsin, en ole varma mitkä näistä tämän hetken vaikutuksista on sertralinen vierotusoireita ja mitkä voxran aiheuttamia. Tää voxra olis ihan täydellinen jos se vielä vähän helpottais tota ahdistusta ja vihantunteita. Edelleen kuumottaa välillä mennä ulos kun tuntuu et kaikki katsoo just mua ja heitin just tuolin seinään ilman mitään hyvää syytä. Otti vaan päähän.

Jos toi voxra ei ala toimimaan oon kartoittanu kahdenlaisia vaihtoehtoja:

Koska mulla on noi serotoniinin takaisinoton estämiseen perustuvat lääkkeet tuntuu helpottavan mielialaa ja ahdistusta (ja outoa kyllä, aiheuttaa samanlaisia hyviä fiiliksiä mitä eräs tuttu koki käyttäessään testosteronia) niin vois olettaa että se serotoniini on jossain tärkeässä osassa. Voxra ei antagoi eikä estä mitään serotoniiniin liittyvää. Ainakaan ei pitäisi. Voxra vaikuttaa pääasiassa norepinphriiniin ja dopamiiniin, niiden tuotantoon jne.

Eli voisi kokeilla Voxran täydentämistä jollain luontaisella serotoniiniantagonistilla kuten 5htp jota saa luontaistuotekaupoista tai sitten voxran täydentämistä jollain ssri-lääkkeellä. Nää on hypoteettisia mahdollisuuksia enkä aio kumpaakaan ryhtyä pelkästään oman järkeilyn (en ole lääkäri tai farmaseutti) perusteella vaan selvittää mahdollisimman monesta lähteestä noihin liittyviä mahdollisia haittavaikutuksia. Ongelma on vaan se että lääkärit ei tunnu haluavan vastailla kysymyksiin, minkä tavallaan ymmärrän. Apteekkarit ei yleensä tiedä hevonvittua paitsi kurvissa on yksi keski-ikänen jamppa joka osaa sanoa yhtä jos toista lääkkeistä. Kuten vaikkapa kertoa siitä miksei Voxraa kannata vetää tupakanlopettamislääkkeiden kanssa kun taas tupakka itsessään ei haittaa.

Pitkä länkytys tästä tuli ja varmaan kadotin sen punaisen langan. Tarkotus oli kirjoittaa omista kokemuksista ihan vaan siks et jos tääl on joku joka käy läpi samaa, nii se voi ehkä saada helpotusta tai apua näistä jaaritteluista.

Ai niin. En ole lääkäri enkä millään tavoin koulutettu henkilö vastaamaan mihinkään terveyttä koskevaan asiaan. Siksi en kehota ketään tekemään mitään mitä saatan mainita tai itse tehdä.

Voimia kaikille. Raportoin lisää jos Voxra alkaa toimimaan. Laitan tähän pari linkkiä hyville saiteille.

Yleistietoa. Saitti on itse erilaisten psyykelääkkeiden konkarien ylläpitämä, joten ne tietää mistä ne puhuu. http://www.crazymeds.us/pmwiki/pmwiki.php#.Tui_3mNTmtQ

Sit kantsii kattoa tää juttu SSRI-lääkkeiden lopettamiseen liittyvästä ilmiöstä mistä lääkärit ei välttämättä kauheesti puhu. Ihan vaan siks et jos joku lääkäri kehottamaan lopettamaan esim sertralinen kuin seinään niin tietää et siitä voi tulla ongelmia. Luonnollisesti, näitä ongelmia ei sinänsä tule jos vaihtaa SSRI-lääkkeestä toiseen koska ne vaikuttaa suunnilleen samoihin asioihin. Lisäks tästä on hyvä olla tietoinen kun arvioi lääkkeen toimivuutta: mitkä on sivuvaikutuksia ja mitkä uuden lääkkeen vaikutuksita? Ken tietää.

http://crazymeds.us/pmwiki/pmwiki.php/MedClass/SSRIDiscontinuation#.TujARmNTmtQ
http://en.wikipedia.org/wiki/SSRI_discontinuation_syndrome
http://www.itmonline.org/arts/ssri.htm
 
varoitus
Luin juuri lehdestä jutun, olikohan nyt sitten tämä voxra? Onko tehtailijan nimi se sama joka valmisti sikapiikin? Joku kirjainyhdistelmä, jenkkifirma? Glaxo Klein jotain????

Jos oli, minusta tästä lääkkeestä mainittiin, että kyseinen firma yritti myydä jotain ainetta laihdutus lääkkeenä, jota tämä masennuslääke sisältää, ja joutui korvaamaan 30 miljoonaa dollaria...tms...

Googlatkaa ja etsikää artikkeli! Siinä mainittiin että tämän lääkkeen sivuvaikutukset ovat erittäin hankalia. Ja lopettaminen vaikeeta.

Eli kannattaa aina miettiä pitkään .....
 
"pedro"
Se firma oli glaxo smith kline ja se lääke oli varmaankin voxran eli wellbutrinin laihdutuskäyttöön tarkotettu versio. Ei muuten poikkea vältsyyn mitenkään toisistaan nää. Vaikuttava aine bupropioni. Suomessakin myydään zyban nimistä tuotetta (joka on pfizerin valmistamaa, koska ne on ostanu oikeudet gsk:lta) joka täsmälleen samaa kamaa ku voxra mut vaan eri tarkotukseen. Tässä tapauksessa tupakasta vierottumiseen.

Kaikista päälääkkeistä voi tulla ongelmia. Toisille isompi ja toisille ei juuri mitään. Ylipäätään masennuslääkkeitä ei pitäisi käyttää/määrätä ellei ole oikeasti vaikeasti masentunut. Tutkimustenkin mukaan masennuslääkkeet rupee tehoamaan (verrattuna lumelääkkeisiin) vasta siinä vaiheessa kun potilas on tosi pohjalla eli vakavasti masentunut. Jos joskus masentaa oma elämä niin kantsii miettiä mikä siinä kusee ja tehdä sille jotakin. Esim lähtee sinne lenkille tai lopettaa siel ikäväs työpaikas ja yrittää muuta. Mä oon ite kattonu vierestä, kun kaverilla oli vähän "masentunu olo joskus" kun se eros sen tyttöystävän kanssa, sen sertralinen popsimista kun se valittelee ikävää ripulia ja ravaa viikonloput baareissa. Ja sit maanantaisin valittelee et taas on "vähän masentunu olo". Joskus vitutti katella sitä vierestä kun ite oli lääkityksellä ihan vaan sen takia et jatkais hengittämistä.

Masennuslääkkeidenhän pääasiallinen käyttötarkotus, ainakin joskus, oli se että saadaan se ihmisen raakile olemaan tappamatta itteään ja semmoseen kondikseen että se voi käsitellä terapiassa niitä juttuja ja ehkä joskus parantua. Nykyään se menee vaan niin et ne lääkkeet on se hoito koska rahaa mihinkään muuhun ei ole.

Joo. Suurin osa masislääkkeistä aiheuttaa jotain outoja tai jopa vaarallisia sivuvaikutuksia ja niitä on vaikea lopettaa. Ne saattaa myös aluks pahentaa sitä masista ja ahdistusta. Se on tietysti jokaisen oma asia, mut henkilökohtasesti, mä olen halukas ottamaan niitä riskejä voidakseni joskus paremmin. Musta se on ihan hyvä diili että mä ravaan useamman kerran kusella yön aikana, tai lihoan muutaman kilon tai oon vähän kiukkunen ja itkunen verrattuna siihen et makaan sängyssä päivät ja ajattelen kuolemista.

Edelleen, jos yhtään tuntuu siltä et pärjäis ilman lääkkeitä, niin älä ota niitä. Muuta elämääs, hakeudu terapiaan (joo, jotkut lääkärit on tehny sitä että ne ei suosittele terapiaa jos et syö lääkkeitä mut ainahan voit valehdella niille) tai mitä vaan. Mut jos sun elämä on jo yhtä helvettiä niin mitä siinä on enää menetettävää? Sillon vaan hakeudut lääkärille, otat reseptin, nappia naamariin, odotat jonkun max kuukauden (voi tuntua aika pitkältä se aika, itellä yleensä kaks viikkoa ollu) et ne rupee kunnolla toimii ja sit vaan ihmettelet miten helppoa joku kaupassakäynti voikaan olla ja naureskelet vaikka sille jatkuvalle ripulille tms. muille sivuvaikutuksille.

Tottakai ne sivuvaikutukset ja muut muutokset on perseestä. Ne voi olla jopa vaarallisia. Mut usein ne saa aika helposti perspektiiviin kun miettii sitä omaa lähtötilannettaan. Ajattelee sitä vaihtokauppana: on saanu tietyt kortit ja sit vaihtaakin osan niistä (ne paskat) johonkin muuhun mikä on suurella todennäköisyydellä, jos ei täydellistä, niin ainakin helvetisti parempaa.
 
tomihki
Useassa edellä olevista viesteistä kerrotaan, että kirjoittaja on vaihtanut lähes "lennossa" jostain muusta (sri- tms. lääkkestä) Voxraan ja tuntuu pahalta. Moni heistä - minusta ihan oikein - myös kirjoittaa, ettei tiedä johtuuko paha olo tai vaikuttamattomuus entisen lopettamisesta vai uuden eli Voxran aloittamisesta. Se on mielestäni tärkeä huomio. Itsellä on nykyisin ollut vain enintään keskivaikea depis ja osallistuin vuosi sitten uuden lääkkeen kokeiluun. Sen loputtua siirryin Voxraan psykiatrini ehdotuksesta. En tiedä, mitä lääkettä kokeessa söin vai pelkkää lumetta, mutta ei ainakaan mitenkään vaikuttanut.

Myöskään Voxra, jonka keväällä aloitin ei aiheuttanut mitään sivuoireita. Voi siis johtua siitä, ettei siihen asti ollut mitään lääkitystä, jonka poisjättö olisi tuottanut ongelmia. Ensin 150 mg ja kuukauden jälkeen 300 mg. Vaikutukset alkoivat tuntuvasti vasta noin neljän kuukauden jälkeen eli 14-16 viikon jälkeen. Ja nyt yhdeksän kuukauden jälkeen vaikutus sen kuin tuntuu kasvavan - siis jonkinlainen elämänrohkeus (ainakin henkinen), aktiivisuus ja seksuaalihalukkuus (ellei suorastaan häiritsevä himo!). Sovittiin psykiatrin kanssa, että helmikuussa tavataan ja katotaan tilanne. Nyt tuntuu, että haluaisin pienentää heti annosta takaisin 150 mg:aan ja lopettaa joskus maaliskuussa kokonaan. "Lähetetään parantuneena kotiin".

Summa summarum: siirtymä entisestä uuteen on kriittinen vaihe, jonka onnelliseen läpivientiin pitäis kiinnittää huomiota. Kärsivällisyyttä siirtymässä ja sivuoireiden siedossa sekä Voxran positiivisten vaikutusten odottelussa.
 
Michiyuki
Toivottavasti teille lääkärit on sanoneet, että aina ennen Voxran ottamista täytyy SYÖDÄ jotain.=) Voxran vaikuttaessa nonadrenaliinitasapainoon ihmisen kehossa, aiheuttaa se myös oksentamisreaktion - mikäli et ole syönyt tabletin alle mitään. Tämä sama nonadrenaliini kun vaikuttaa valitettavasti myös oksennusrefleksiin.

Ja ihmettelin, minkämoisilla lääkäreillä olette käyneet - Voxra nimittäin vaikuttaa aivojen kemikaalitasapainoon huomattavasti nopeammin kuin ssri- lääkkeet. Voxran vaikutusajankohdan alkaminen on YKSI VIIKKO.

Terveisin psykiatrian sairaanhoitaja.
 
tykytyky
Olen kokeillut useita eri lääkkeitä ja kaikkista on tullut oireita. En mielelläni söisi lääkkeitä masennukseen vaan hoitaisin asian toisella tapaa. Verensokeritason lasku ja tasoittuminen toi niin suuren helpotuksen, etten tarvinnut enää mieliala lääkkeitä. Lääkärit kuitenkin haluavat etsiä lääkettä ja Kela tykkää, että potilas hoitaa sairauttaan.

Aloitin voxran ja olin todella toiveikas koska toimintakyky parani. Nyt parin kuukauden käytön jälkeen pulssini on alkanut nousemaan. Lepopulssi on lähellä 100/ min. Noh, tähän vaivaan sain päivystyksestä beetasalpaajia. En ole vielä päättänyt kuinka teen mutta aika karua on kerätä lääkkeitä listaan siten, että lääkkeellä hoidetaan toisen lääkkeen sivuoireita.

On teillä on tykytyksiä?, tai oloa kuin olisitte juonut litran kahvia. Näköhäiriöitä ?
 
"mmm"
Olen 16-vuotias tyttö, ja minulla alotettiin Voxra 150mg noin neljä viikkoa sitten. Aluksi tuli hirveät vieroitusoireet (uskoisin että liittyy lääkkeeseen, koska sen jälkeen alkoivat) esim tunne, että kurkku on turvonnut, lisääntynyt tukehtumisen pelko, järetön ahdistus, masennus, turhautumisen tunne ja se että mikään ei tunnu missään. mieliala heitteli joka toinen sekuntti ja olin ihan sekasin. myös fyysisiä oireita oli, silmät pyöri päässä ja tuntui kun menisi jatkuvasti hissillä alaspäin. ja myös pahoinvointia on ollut. muutenkin siis todella pimeitä tuntemuksia oli... sitten se tasaantu. mutta nyt olen nostanut annokseni lääkärini ohjeitten mukaan 300mg ja sivuoireet palasivat taas. kamala ahdistus ja fyysisesti outo olo, jotenkin siis todella outo olo henkisesti ja fyysisesti. ahdistaa tämä olotila todella paljon. toivon, että tasaantuu kun elimistö tottuu. mutta kertokaa ihmeessä jos teillä on samanlaisia kokemuksia, koska toivon sydämeni pohjasta etten ole ainoa ja tämä on lääkkeen syytä!!!
 
Enpäkeksinimimerkkiä
Aloitin Voxran 2 kk sitten, aloitus 150 mg ja viikon päästä nosto 300 mg. Aiemmin (pari vuotta sitten) kokeilin Efexoria ja Cymbaltaa, laihalla menestyksellä. Mutta tää tuntuu mulla toimivan. Alku oli kyllä takkuinen, joo. Aluksi hävisi unet, olin luonnottoman pirteä vähillä unilla. Sitten tuli pahoinvoinnit, kuvotusta. Ruokahalu väheni. Suu kuivui. Tuli outoja pelkoja. Mutta. Vähitellen aloitusoireet on menneet ohi ja on alkanut tuntua, että tämähän tepsii. En ole ollenkaan niin väsynyt, alakuloinen ja ahdistunut kuin vielä loppusyksystä. Nyt ainoa haitta on suun kuivuminen, muita sivuoireita ei ole. Tällä hetkellä tuntuu, että tätä en halua lopettaa, jos vain tehot pysyy. Elämä parempaa nyt. Tsemppiä kaikille. :)
 
kiinnostaa
itselläni on sertraliini 25mg ja se auttaa ärtymykseen, raivoon ja ahdistukseen. Vaan vie seksuaaliset halut ja kyvyn. Liekö sitten lihottaakin? Auttaako Voxra mainitsemiini oireisiin?
 
Enpäkeksinimimerkkiä
Kyllä mulla ainakin Voxra on auttanu ahistukseen - raivosta en ole ihan varma. ;-) Mutta kaksi etua moneen muuhun masislääkkeeseen verrattuna: ei lihota vaan paremminkin laihduttaa. Ja ei häiritse seksielämää, päin vastoin parantaa monilla. Eli ei paha! :)
 

Yhteistyössä