Vuokralaisen häätö

  • Viestiketjun aloittaja Onnimanni
  • Ensimmäinen viesti
Onnimanni
Aikaisempi keskustelu herätti mielenkiinnon. Ilmeisesti vuokrasopimuksen saa purkaa välittömästi, mutta häätää ei vuokranantaja saa. Jos jollakulla on parempaa tieto, niin kiinnostaisi! Itse vuokraamme kalustettua asuntoa vain määräajaksi, koska on sellainen käsitys, ettei vuokralaista saa kovin nopeasti asunnosta ulos maksamattomien vuokrien takia.
 
vuokranantajille on syystäkin oma järjestönsä
Joo ei se nopeasti käy. Häätö haetaan käräjäoikeudesta, tai ainakin meidän piti hakea sitä sieltä, mutta edellisenä päivänä kun käsittelyn piti olla pääsimme sopuratkaisuun.

Ei tosin ollut vuokrasuhde mikä vähän mutkisti asioita. Ovelle ei kuitenkaan voi mennä ja heittää pihalle, se on oman käden oikeuden käyttöä eikä sallittua.
 
vieras
Häätö
Ei ole sama kuin irtisanominen. Irtisanominen on ILMOITUS, häätö on teko. Häädön voi suorittaa vain ulosottomies, ja hän tekee sen, jollei vuokralainen tuomioistuimen määräämään päivään mennessä ole muuttanut huoneistosta. Vuokranantaja ei itse saa suorittaa häätöä, se on rikos.

http://www.alli.fi/sivu.php?artikkeli_id=1034#irti

Ainakin Suomen Vuokranantajat ry:llä on jäsensivuilla tarkemmin asiasta, kannattaa varmaan miettiä josko liittyisit? 1-2 asunnon henkilöjäsenen jäsenmaksu on 80 eur joten sillä saa paljon neuvoja ja valmiita ratkaisumalleja, varmaan asiakirjamalleja ja yleisiä toimintaohjeita myös.
 
Onnimanni
Ei muuta kuin kiitos hyödyllisistä vastauksista!

Ehdin aikanaan asua siksi paljon itse vuokralla, etten halua olla itse mikään persläpi vuokraisäntänä. Toi vuokranmaksu nyt vain kuuluu vuokralaisen velvollisuuksiin.
 
Vuokraisäntä
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Ja talvella häätöaika on 6 kk. Tämä siksi, että vuokralainen varmasti ehtisi etsiä uuden asunnon, koska ei ketään voi heittää pakkaseen.
Tätä samaa on nyt väitetty kahdessa ketjussa, ja kommenttisi tuntuu täysin naurettavalta. Saanko jonkun linkin tai muuta faktaa missä näin sanotaan?
 

Yhteistyössä