Vyöruusu

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Tarttuu yhtä helposti kuin vesirokkokin.

Lisään vielä, että kun mulla aikoinaan oli vyöruusu, tartutin vesirokkoon kaikki vesirokkoa vielä sairastamattomat, joiden kanssa olin tekemisissä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Tarttuu yhtä helposti kuin vesirokkokin.

Lisään vielä, että kun mulla aikoinaan oli vyöruusu, tartutin vesirokkoon kaikki vesirokkoa vielä sairastamattomat, joiden kanssa olin tekemisissä.
tarttuiko itse ruusu kenellekkään kenellä oli jo ollut vesirokko?

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tarttuuko se jos se ei ole kontaktia rakkuloihin, tai siis että se on paidan alla piilossa ja käsiä pestään ahkeraan?
Samalla tavalla kuin vesirokkokin. Kysehän on samasta viruksesta. Käsienpesulla voi pyrkiä ehkäisemään tarttumista. Mutta vyöruususta ei siis saa vyöruusutartuntaa vaan ainoastaan vesirokon, jos ei ole sitä vielä sairastanut tai saanut vesirokkorokotetta.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mistä se tauti sitten syntyy , miehellä oli sellainen ruusu (polvessa ) lääkärin mukaan ja se on sairastanut myös vesirokon lapsena ..
Puhutko sä nyt ruususta vai vyöruususta? Vyöruusun aiheuttaa virus, ruusun muistaakseni bakteeri. Vyöruusu synty siitä, että aiemmin sairastetun vesirokon yhteydessä virus ei olekaan poistunut elimistöstä kokonaan ja kun yleiskunto syystä tai toisesta laskee, virus aktivoituu vyöruusuna.

 
ll
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tarttuiko itse ruusu kenellekkään kenellä oli jo ollut vesirokko?
Ei tartu.
Mistä se tauti sitten syntyy , miehellä oli sellainen ruusu (polvessa ) lääkärin mukaan ja se on sairastanut myös vesirokon lapsena ..
Siis oliko miehelläsi ruusu vai vyöruusu? Ruusu on bakteeritulehdus ja vyöruusu taas vesirokkoviruksen aktivoituminen.

 
msh
Minulla oli vyoruusu ja lapset pienia eivatka viela sairastaneet vesirokkoa. Lekurin mukaan ei tartu kuin vasta kun rakkulat on auki eika siloinkaan niin arhakkaasti kuin vesirokko.
Ei tarttunut lapsiin vaikka esikoinen kompi salaa yolla viereen ja oli kosketuksissa rakkuloihin.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja msh:
Minulla oli vyoruusu ja lapset pienia eivatka viela sairastaneet vesirokkoa. Lekurin mukaan ei tartu kuin vasta kun rakkulat on auki eika siloinkaan niin arhakkaasti kuin vesirokko.
Ei tarttunut lapsiin vaikka esikoinen kompi salaa yolla viereen ja oli kosketuksissa rakkuloihin.
Mä tartutin molemmat lapseni sekä useita sukulaisten ja kavereiden lapsia.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ll:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tarttuiko itse ruusu kenellekkään kenellä oli jo ollut vesirokko?
Ei tartu.
Mistä se tauti sitten syntyy , miehellä oli sellainen ruusu (polvessa ) lääkärin mukaan ja se on sairastanut myös vesirokon lapsena ..
Siis oliko miehelläsi ruusu vai vyöruusu? Ruusu on bakteeritulehdus ja vyöruusu taas vesirokkoviruksen aktivoituminen.
varmaan se sitten oli pelkkä ruusu, olen luullut että ne on sama asia. Aina oppii uutta :D

 
ruusu täälläkin
Sairastin vesirokon 12 vuotiaana, nyt sairastan vyöruusua.
Sain tartunnan ollessani 2 vkoa sitten hoitamassa kahta lastenlastani.
Tartuna-aikahan on n. 2 vkoa.
Höpö höpö. Jos olet sairastanut aikanaan vesirokon olet sille silta osin immuuni eikä kukaan vesirokkoinen sinua enää voi tartuttaa. Olet saanut vyöruusun siksi, että sinulla on se itselläsi elimistössä ja nyt aktivoitunut jonkun muun yleiskunnon laskun, stressin tai syövän tms takia.
 
"Cindy"
Vesirokko ja vyöruusu (voi esiintyä kehossa muuallakin kuin vatsan alueella!) ja ruusu on eri sairauksia. Ihminen sairastaa vesirokon yleensä lapsena ja virus voi aikuisiällä (ei katso ikää) aktivoitua esim. stressitilanteessa aiheuttaen vyöruusun, joka on varsin kivulloinen sairaus ja vaatii parantuakseen lääkityksen. Vesirokkoon on nykyään rokote olemassa.
Ruusu taas on sellainen elimistön tulehdustila (vaatii tämäkin lääkityksen), joka iskee yleensä jalkaan ja mielletään vähän vanhempien ihmisten sairaudeksi. Esimerkiksi kohonneista verensokeriarvoista kärsivä voi sen saada kun varpaanväli hiertyy rikki ja tartuntareitti on otollinen. Ruususta kärsivän jalka on punainen ja paisunut ja erittäin kipeä.
Googlettamalla löydät netistä lsää tietoa.
 
"tuula"
Vaikka vesirokkoa ei saa enää uudestaan, niin vesirokkoa sairastava voi tartuttaa/ aktivoida vanhan viruksen jo vesirokon sairastaneella ja aiheuttaa vyöruusun. Ei höpö höpöä.
 

Yhteistyössä