Yhteinen asuntolaina ja ero,mitä pankki vaatii

  • Viestiketjun aloittaja Uteleva
  • Ensimmäinen viesti
Uteleva
että esimerkiksi mies saisi koko lainasumman omiin nimiinsä?kyse noin80 000?
Vaatiikohan montaa takaajaa?
Vai voisiko vain vaihtaa kun hän tähänkin asti hoitanut lyhennykset moitteettomasti.
 
Pankista tuota täytyy kysyä, että saako lainasumman omiin nimiinsä (+mahd tasinkoon tarvittava rahamäärä) ja paljonko lisävakuuksia tarvitaan.

Mutta mitä pankki ehdottomasti vaatii, on tietysti ositussopimus.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Pankista tuota täytyy kysyä, että saako lainasumman omiin nimiinsä (+mahd tasinkoon tarvittava rahamäärä) ja paljonko lisävakuuksia tarvitaan.

Mutta mitä pankki ehdottomasti vaatii, on tietysti ositussopimus.
tasinko?
ositussopimus?
kerrotko noista=/
 
Kun erotaan, niin tehdään ositus. Eli jaetaan avio-oikeuden alainen omaisuus puolisoiden kesken. Sikälimikäli ei ole avioehtoa, niin kaikki omaisuus on avio-oikeuden alaista. Molempien nettovarallisuus (varat-velat) pitää olla yhtä suuret, niimpä "rikkaampi" maksaa "köyhemmälle" tasinkoa niin paljon, että molemmilla on yhtä monta rahaa taskussa.

Ositus pitää laittaa lain mukaan aina paperille. Käytännössä itse puolisot sopivat osituksesta ja tasingosta ja käytännössä kannattaa käyttää sen verta lakimiestä, että tuo yhteinen näkemys saadaan puettua juridisesti järkevään muotoon. Me käytimme aikanaan pankin lakimiestä.

Jos vaikka ositussopimuksessa sovitte, että asunto siirtyy miehelle kokonaisuudessa, niin ositussopimus on täysin riittävä paperi tähän asiaan niin pankille kuin muillekkin viranomaistahoille.

Itse tasinkosumman saatte itse päättää. Virallisen periaatteen tuossa yllä kerroin, mutta ei ole tavatonta että puolisot sopivat pienemmästä tasingosta, esim mahdollistaen näin sen että lähivanhemmaksi jäävä voi pitää nykyisen talon. Voi tasingosta luopua kokonaan, edes verottaja ei ole tästä asiasta kiinnostunut. Sitten se kyllä kiinnostuu, jos sen jonka pitäisi saada tasinkoa maksaakin sitä -> menee lahjavero maksuun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
toimiiko sama periaate avoliitosta eroavalle?
kiitos että jaksat vastailla
Ei toimi.
Noin homma toimii ainoastaan ja vain avioliitossa. Avoliitossa ei jaella omaisuuksia eikä maksella tasinkoja, kukin omistaa sen minkä omistaa ja sillä selvä.

Tai voihan avoliiton erossakin siirtää omaisuutta toiselle ja maksella tasinkoja. Sen kun vaan, verottajalle vaan pitää muistaa antaa omansa (varainsiirtoverot, lahjaverot yms).

MUOKS:
Pankkia ei sinänsä kiinnosta onko avo- vai avioero. Heitä kiinnostaa että lainanottajalla on kyky&halu maksaa lainansa ja vakuuksia on riittävästi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
toimiiko sama periaate avoliitosta eroavalle?
kiitos että jaksat vastailla
Ei toimi.
Noin homma toimii ainoastaan ja vain avioliitossa. Avoliitossa ei jaella omaisuuksia eikä maksella tasinkoja, kukin omistaa sen minkä omistaa ja sillä selvä.

Tai voihan avoliiton erossakin siirtää omaisuutta toiselle ja maksella tasinkoja. Sen kun vaan, verottajalle vaan pitää muistaa antaa omansa (varainsiirtoverot, lahjaverot yms).
eli ollaan avoliitossa ja jos/kun erotaan mies voi yrittää jollain keinoin saada velan itselleen ja thats it?
ei sen kummempaa?
 
hohhoijaa
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
toimiiko sama periaate avoliitosta eroavalle?
kiitos että jaksat vastailla
No ei toimi! Ei millään pahalla mutta on se nyt kumma että ihmiset ei tiedä näistä asioista. Avosuhteissa elävillä ei ole mitään oikeuksia toistensa omaisuuksiin erotilanteessa. Eipä ihme että toisen kuollessa ollaan ihmeissään kun avokumppanin talonpuolikkaan omistaakin joku isä tai äiti.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
toimiiko sama periaate avoliitosta eroavalle?
kiitos että jaksat vastailla
No ei toimi! Ei millään pahalla mutta on se nyt kumma että ihmiset ei tiedä näistä asioista. Avosuhteissa elävillä ei ole mitään oikeuksia toistensa omaisuuksiin erotilanteessa. Eipä ihme että toisen kuollessa ollaan ihmeissään kun avokumppanin talonpuolikkaan omistaakin joku isä tai äiti.
mix mun pitäis tietää erotilanteista kun en oo ennen eronnut?
En mä täällä huvikseni tietoja kysele...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
toimiiko sama periaate avoliitosta eroavalle?
kiitos että jaksat vastailla
Ei toimi.
Noin homma toimii ainoastaan ja vain avioliitossa. Avoliitossa ei jaella omaisuuksia eikä maksella tasinkoja, kukin omistaa sen minkä omistaa ja sillä selvä.

Tai voihan avoliiton erossakin siirtää omaisuutta toiselle ja maksella tasinkoja. Sen kun vaan, verottajalle vaan pitää muistaa antaa omansa (varainsiirtoverot, lahjaverot yms).
eli ollaan avoliitossa ja jos/kun erotaan mies voi yrittää jollain keinoin saada velan itselleen ja thats it?
ei sen kummempaa?
Kyllä juuri näin. Jos asunnosta on puolet sinun, niin sinun pitää silloin myydä se puolikas miehellesi (ja ostajan maksaa varainsiirtoverot). Ja kun laina on yhteinen, niin sinun osuutesi lainasta sitten kaiketi kuittautuu tuolla, eli saat käytännössä handuun puolet asunnon nettoarvosta. Jos olet asunut ao. asunnossa alle 2vuotta, niin joudut maksamaan veroa myyntivoitosta (sikälimikäli sitä voittoa on tullut).

Miehesi siis joutuu maksamaan sinut "ulos" asunnosta maksamalla rahaa sinulle. Yleensä tuo "ulosmaksuraha" joudutaan ottamaan lisälainana.

 
Turbojurpo
Yksi mies eli avoliitossa naisen kanssa vuositolkulla. Talo oli miehen nimissä ja nainen maksoi lainaa pois miehen huolehtiessa muista menoista. Kun talo oli maksettu, niin mies laittoi naisen menemään ja otti nuoremman tilalle.

Aika halju temppu, mutta käsittääkseni mies ei välttämättä pääse pissityksestään kuin koira veräjästä. Naisella on mahdollisuus vaatia hyvitystä. Miksi, oi te paremmin lakikiemuroista tietävät?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
toimiiko sama periaate avoliitosta eroavalle?
kiitos että jaksat vastailla
No ei toimi! Ei millään pahalla mutta on se nyt kumma että ihmiset ei tiedä näistä asioista. Avosuhteissa elävillä ei ole mitään oikeuksia toistensa omaisuuksiin erotilanteessa. Eipä ihme että toisen kuollessa ollaan ihmeissään kun avokumppanin talonpuolikkaan omistaakin joku isä tai äiti.
mix mun pitäis tietää erotilanteista kun en oo ennen eronnut?
En mä täällä huvikseni tietoja kysele...
Samasta syystä miksi sinun pitää tietää kuinka toimitaan tulipalon sattuessa kodissasi, ei toina odottaa että on kerran tulipalossa jotta sitten tietää mitenkä toimitaan :D
 
ap
Eli pitäisi aina varautua pahimpaan,ottaa selville jos erotaan
ottaa selville miten toimitaan jos puoliso/lapsi kuolee.
miksi pitäisi varautua ja tietää etukäteen asioista jotka eivät ole aikaisemmin koskettaneet?
ei minun mielestä perussivistykseen kuulu tietää erotoimenpiteistä sun muista.
ei ole millään lailla liitoksissa hätätilanteisiin
 
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Yksi mies eli avoliitossa naisen kanssa vuositolkulla. Talo oli miehen nimissä ja nainen maksoi lainaa pois miehen huolehtiessa muista menoista. Kun talo oli maksettu, niin mies laittoi naisen menemään ja otti nuoremman tilalle.

Aika halju temppu, mutta käsittääkseni mies ei välttämättä pääse pissityksestään kuin koira veräjästä. Naisella on mahdollisuus vaatia hyvitystä. Miksi, oi te paremmin lakikiemuroista tietävät?
Enpä tiedä miten halju temppu tuo nyt sitten on, varsinkin jos menot on menny puolisoiden kanssa fifty-fifty ja se on vaan käytännössä hoidettu tuolla järjestelyllä. Mutta kyllähän se nainen tuossa on tietty omaa kotiansa maksanut ja erossa ei sitten saa muuta kuin kylmää kättä ja sitäkin vähän. Ei ole minusta oikein.

Käsittääkseni jos ja kun nainen voi todistaa maksaneensa miehen asuntoa, niin hänellä on sen kautta mahdollisuus hyvitykseen. Tämä siis pätee nyt vain avoeroon, avioerossahan asiat on ihan toisinpäin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli pitäisi aina varautua pahimpaan,ottaa selville jos erotaan
ottaa selville miten toimitaan jos puoliso/lapsi kuolee.
miksi pitäisi varautua ja tietää etukäteen asioista jotka eivät ole aikaisemmin koskettaneet?
ei minun mielestä perussivistykseen kuulu tietää erotoimenpiteistä sun muista.
ei ole millään lailla liitoksissa hätätilanteisiin
Kyllä minusta ehdottomasti kuuluu yleissivistykseen tietää, miten erossa käy!

Toivo parasta - varaudu pahimpaan.
 
t ä t i
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli pitäisi aina varautua pahimpaan,ottaa selville jos erotaan
ottaa selville miten toimitaan jos puoliso/lapsi kuolee.
miksi pitäisi varautua ja tietää etukäteen asioista jotka eivät ole aikaisemmin koskettaneet?
ei minun mielestä perussivistykseen kuulu tietää erotoimenpiteistä sun muista.
ei ole millään lailla liitoksissa hätätilanteisiin
"Aina pitäisi varautua pahimpaan".. no kärjistetysti sanottuna kyllä. Aikuisen pitäisi osata järjestää elämänsä niin, että selviää yllättävissäkin tilanteissa. Tai korjaan, jos on perhettä, lapsia huollettavana, niin silloin ainakin.

 
ire
Alkuperäinen kirjoittaja Uteleva:
että esimerkiksi mies saisi koko lainasumman omiin nimiinsä?kyse noin80 000?
Vaatiikohan montaa takaajaa?
Vai voisiko vain vaihtaa kun hän tähänkin asti hoitanut lyhennykset moitteettomasti.
jos sula omaa siinä siis teillä pesämunaa niin onnistuu tai siis jos sun osuus on 30%asunnon arvosta mikä on sun omistama ja 705voi olla maksimissaan lainaa...ja sun tulot riittävät/säännölliset...ja riippuu pankista ihan kauheesti jos kielteinen vastaus kysy toisesta pankista:)
 
vieras realistina
Alkuperäinen kirjoittaja t ä t i:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli pitäisi aina varautua pahimpaan,ottaa selville jos erotaan
ottaa selville miten toimitaan jos puoliso/lapsi kuolee.
miksi pitäisi varautua ja tietää etukäteen asioista jotka eivät ole aikaisemmin koskettaneet?
ei minun mielestä perussivistykseen kuulu tietää erotoimenpiteistä sun muista.
ei ole millään lailla liitoksissa hätätilanteisiin
"Aina pitäisi varautua pahimpaan".. no kärjistetysti sanottuna kyllä. Aikuisen pitäisi osata järjestää elämänsä niin, että selviää yllättävissäkin tilanteissa. Tai korjaan, jos on perhettä, lapsia huollettavana, niin silloin ainakin.
Peesi tähän. Eikä ole pessimismiä vaan realismia. Ainakin näissä lakijutuissa kun on omaisuutta mukana niin kyllä. Ethän sä ensin osta uutta autoakaan ja sitten vasta sitten poliisin pysäyttämän kysele että hei mikä ajokortti... :eek: vai?

Meillä taloa silloin avoparina ostettaessa pankintäti halusi jutella mun kanssa erikseen kun halusi varmistaa mun tietävän myös erotilanteen varalta näitä hommia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
Mun mielestä pitää tietää miten voi varautua siihen tilanteeseen että kumppani joskus kuolee. Kas kun me kukaan ei eletä täällä ikuisesti.
Mutta kuolema on siitä puolesta eri kuin ero, että monella on vakuutukset kuoleman varalta...

Tuo lainasumma ei ole mikään suuri. Jos mies on töissä ja ei ihan pienituloinen ole niin varmastikin saa sen lainan yksin omiin nimiinsä. Kyllä ne sen verran on lähipiirissä yhdelle ihmiselle lainaa antaneet. Mutta pari takaajaa saattaa vaatia/omaisuutta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
Mun mielestä pitää tietää miten voi varautua siihen tilanteeseen että kumppani joskus kuolee. Kas kun me kukaan ei eletä täällä ikuisesti.
Mutta kuolema on siitä puolesta eri kuin ero, että monella on vakuutukset kuoleman varalta...

.
Avopareilla nekin voi olla vähän sinnepäin, eli ei välttämättä yksiselitteisiä ja sitovia. Ei aina mutta usein :saint:
 
haloo
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
Mun mielestä pitää tietää miten voi varautua siihen tilanteeseen että kumppani joskus kuolee. Kas kun me kukaan ei eletä täällä ikuisesti.
Mutta kuolema on siitä puolesta eri kuin ero, että monella on vakuutukset kuoleman varalta...

Tuo lainasumma ei ole mikään suuri. Jos mies on töissä ja ei ihan pienituloinen ole niin varmastikin saa sen lainan yksin omiin nimiinsä. Kyllä ne sen verran on lähipiirissä yhdelle ihmiselle lainaa antaneet. Mutta pari takaajaa saattaa vaatia/omaisuutta.
Totta, kuolema ja ero on asiat erikseen mutta jotenkin mä vaan oon sitä mieltä että jokaisen aikuisen parisuhteessa elävän pitäisi tietää mitä tarkoittaa ja mitä siitä seuraa kun menee naimisiin tai toisaalta jos ei mene naimisiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
Mun mielestä pitää tietää miten voi varautua siihen tilanteeseen että kumppani joskus kuolee. Kas kun me kukaan ei eletä täällä ikuisesti.
Mutta kuolema on siitä puolesta eri kuin ero, että monella on vakuutukset kuoleman varalta...

.
Avopareilla nekin voi olla vähän sinnepäin, eli ei välttämättä yksiselitteisiä ja sitovia. Ei aina mutta usein :saint:
Voi olla...Mun lähipiirissä moni on ottanut niitä valmiita paketteja lainaturvista. Suppeampia ja laajempia. Kummatkin taitaa kuitenkin kuoleman varalta korvata, mutta kyllä kai niistäkin säästetään.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
Mun mielestä pitää tietää miten voi varautua siihen tilanteeseen että kumppani joskus kuolee. Kas kun me kukaan ei eletä täällä ikuisesti.
Mutta kuolema on siitä puolesta eri kuin ero, että monella on vakuutukset kuoleman varalta...

Tuo lainasumma ei ole mikään suuri. Jos mies on töissä ja ei ihan pienituloinen ole niin varmastikin saa sen lainan yksin omiin nimiinsä. Kyllä ne sen verran on lähipiirissä yhdelle ihmiselle lainaa antaneet. Mutta pari takaajaa saattaa vaatia/omaisuutta.
Totta, kuolema ja ero on asiat erikseen mutta jotenkin mä vaan oon sitä mieltä että jokaisen aikuisen parisuhteessa elävän pitäisi tietää mitä tarkoittaa ja mitä siitä seuraa kun menee naimisiin tai toisaalta jos ei mene naimisiin.
Juuri näin :heart: rahan ja omaisuudenkin ollessa mukana kuvioissa
 
haloo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
Mun mielestä pitää tietää miten voi varautua siihen tilanteeseen että kumppani joskus kuolee. Kas kun me kukaan ei eletä täällä ikuisesti.
Mutta kuolema on siitä puolesta eri kuin ero, että monella on vakuutukset kuoleman varalta...

.
Avopareilla nekin voi olla vähän sinnepäin, eli ei välttämättä yksiselitteisiä ja sitovia. Ei aina mutta usein :saint:
Jos avopareilla on edunsaajana esim "omaiset" niin se ei tarkoita omaa avopuolisoa. Silloin pitää ko. hlö olla nimettynä jos haluaa avokumppaninsa edunsaajaksi.

 

Yhteistyössä