Yhteiskunta sallii miesten huonon käytöksen

  • Viestiketjun aloittaja Ihmetellen
  • Ensimmäinen viesti
Ihmetellen
Näinhän se on. Mies, perheellinen esim. saa aivan vapaasti riehua ja mellestää. Mies haluaa juoda viinaa, jonka seurauksena vaimo saattaa saada turpaan, joutuu kuuntelemaan haukkumista ja pahimmassa tapauksessa mies heittää vaimon ulos vähissä vaatteissa. (Niinkuin epuissa lauletaan kutakuinkin näin kun mies on juonut ...kirves ja perhe, lumihanki, poliisi ja viimeinen erhe.) Lapsetkin joutuvat ajan mittaan kuulemaan riitoja ja näkemään/kuulemaan kun äitiä lyödään ja solvataan.

Toinen, mitä miehet saavat vapaasti tehdä, näyttä olevan henkinen väkivalta. Selvinpäinkin. Nainen on alistettu hu*ra/pa*ka/lu*tka yms mukavat hellittelynimet.
Tämä nyt oli vain pintaraapaisu siitä, mitä monessa perheessä koetaan.

No, sitten kun.. tai jos nainen ei hae apua tulos on seuraava:

Sosiaalityöntekijät eivät puutu isän käytökseen millään lailla, vaan äiti tarvitsee apua. Perheelle voidaan tarjota esim. perhetyötä, mielenterveysapua, ehdotetaan eroa. Kun huomataan, että perhetyö ei auta, äiti leimataan hulluksi ja käsketään hakemaan apua, vaikka todellisuudessa mies on se perheen hullu. Ja äidin pitäisi vain erota ja pahimmassa tapauksessa joutua yhteiskunnan elätiksi lapsineen.
 
vierailija
Kun huomataan, että perhetyö ei auta, äiti leimataan hulluksi ja käsketään hakemaan apua, vaikka todellisuudessa mies on se perheen hullu. Ja äidin pitäisi vain erota ja pahimmassa tapauksessa joutua yhteiskunnan elätiksi lapsineen.
Hullu kääntää asian ain niin, että toinen on se hullu. Niinpä! Tämän voit nyt miettiä, että kumpaa tarkoitan... tämän voi tulkita koskemaan molempia.
 
Näinhän se on. Mies, perheellinen esim. saa aivan vapaasti riehua ja mellestää. Mies haluaa juoda viinaa, jonka seurauksena vaimo saattaa saada turpaan, joutuu kuuntelemaan haukkumista ja pahimmassa tapauksessa mies heittää vaimon ulos vähissä vaatteissa. (Niinkuin epuissa lauletaan kutakuinkin näin kun mies on juonut ...kirves ja perhe, lumihanki, poliisi ja viimeinen erhe.) Lapsetkin joutuvat ajan mittaan kuulemaan riitoja ja näkemään/kuulemaan kun äitiä lyödään ja solvataan.

Toinen, mitä miehet saavat vapaasti tehdä, näyttä olevan henkinen väkivalta. Selvinpäinkin. Nainen on alistettu hu*ra/pa*ka/lu*tka yms mukavat hellittelynimet.
Tämä nyt oli vain pintaraapaisu siitä, mitä monessa perheessä koetaan.

No, sitten kun.. tai jos nainen ei hae apua tulos on seuraava:

Sosiaalityöntekijät eivät puutu isän käytökseen millään lailla, vaan äiti tarvitsee apua. Perheelle voidaan tarjota esim. perhetyötä, mielenterveysapua, ehdotetaan eroa. Kun huomataan, että perhetyö ei auta, äiti leimataan hulluksi ja käsketään hakemaan apua, vaikka todellisuudessa mies on se perheen hullu. Ja äidin pitäisi vain erota ja pahimmassa tapauksessa joutua yhteiskunnan elätiksi lapsineen.
Jos puoliso on väkivaltainen ja nimittelee, miksi eron ehdottaminen on muka jotenkin huono asia? Varsin hyvä ideahan se on.
 
  • Tykkää
Reactions: Peyote
Tiedä sitten onko tuollaista monenkin naisen elämässä... Ei nyky-yhteiskunta tuollaisille miehille ainakaan mitään virallista tuulensuojaa anna. Eihän tuommoiseen kannattaisi kenenkään suostua omassa elämässään.
 
vierailija
Minkä takia et vaan tapa tai tapata sitä äijää????!! Mä en ymmärrä että mitä varten joku ulisee kun ratkaisu on ihan helppo kurkku auki tai alas partsilta ja kivellä pää murskaksi. Siihen se loppuu.
 
ihmetellen
Moni nainen on mieluummin sitten asioista hiljaa. Ne ongelmat näkyvät sitten lasten käytöksessä, ehkä nainen itsekin muuttuu, vetäytyy, sulkeutuu.. toiset sinnittelevät ja näyttelevät ulospäin muuta. Mutta lapset, he eivät näyttele! Ainakaan pieni lapsi ei siihen pysty.

Varmasti monella naisella on käynytkin mielessä pistää se mesoava äijä kylmäksi.. mutta, eihän sekään oikein ole
 
vierailija
En mä kässää miten se noin yleisesti voisi olla yhteiskunnan vika, mutta siltä osin on, ettei isät kuulu neuvolalaitoksen piiriin. Isiä ei valvota ja juuri esim. alkoholinkäyttöä ei valvota, vaikka heidän on raskausaikana oltava vaimon tukena ja heti synnytyksen jälkeen skarppina ja pätevänä osattava hoitaa vauvaa. Näitä taitoja vaan ei mitenkään kontrolloida. Mun synnäriaikana yksi tuore äiti sanoi, ettei tiedä pääseekö sinä päivänä kotiin, kun mies on varpajaisten jälkeen vieläkin kännissä. Siis mitä helvettiä? Tollaset ukot pitäis pistää vierotukseen, jotka ei osaa pysyä selvin päin. - Muut akat on sitä mieltä, että isä on turhaan lapsen kanssa neuvolassa. Ikinä en ole kuullut, että jonkun mielestä äiti on siellä ihan turhaan. - Ja se ukkojen paapominen on aivan järjetöntä: akat ostaa ruuat, tekee ruuat, siivoo yms yms, ihan vaan siksi kun se meidän pertti käy töissä.
 
  • Tykkää
Reactions: Peyote
Ei tuollainen ole millään muotoa yleisesti hyväksyttävää, ainakaan minun elinpiirissäni.
Enkä tietääkseni tunne tuollaisia pariskuntia/perheitä.

Kuulostaa oikeastaan aika absurdilta tekstiltä, en ole elänyt maailmassa jossa tuollainen olisi "normaalia" saati hyväksyttävää.
Mikä ei tietenkään tarkoita, etteikö tuollaista olisi...kyllä mä tiedän, että tuollaistakin täällä on, mutta ei kovin yleistä - tai sitten mä elän ja olen elänyt todella pumpulissa.
Yhteiskunnallisesti miesten harjoittamaan väkivaltaan ja päihdeongelmiin kyllä puututaan, eli yleisesti hyväksyttyä tollanen ei tosiaan ole.
 
Mua joskus vähän huvittaa, kun mä olen kasvanut sellaisessa uskonnollisessa yhteisössä mistä on julkisuudessa puhuttu, että naiset ovat tuon yhteisön sisällä todella alistettuja, miehet jotain tunteettomia elukoita suunnilleen jne.
Ja silti, en tunne väkivaltaisia isejä tai perheitä, joissa nainen olisi jokin kotityöjuhta miehen maatessa illat sohvalla.
En ole oikeastaan koskaan nähnyt sellaista meininkiä, vierasta minulle.
 
  • Tykkää
Reactions: Peyote
vierailija
Yksi hupaisa juttu, mikä ei tähän ihan just kuulu, on se, että tällasessa rivarissa, jossa mä asun, on parikin ukkoa kajauttanut kuuluvasti "isä laittaa nyt ruokaa", ollessaan pihalla. Nainen ei ikinä kajauta laittaneensa ruokaa, koska sen on vaan vittu pakko laittaa sitä ruokaa, mutta näille pelleille se on oikein saavutus.
 
En mä kässää miten se noin yleisesti voisi olla yhteiskunnan vika, mutta siltä osin on, ettei isät kuulu neuvolalaitoksen piiriin. Isiä ei valvota ja juuri esim. alkoholinkäyttöä ei valvota, vaikka heidän on raskausaikana oltava vaimon tukena ja heti synnytyksen jälkeen skarppina ja pätevänä osattava hoitaa vauvaa. Näitä taitoja vaan ei mitenkään kontrolloida. Mun synnäriaikana yksi tuore äiti sanoi, ettei tiedä pääseekö sinä päivänä kotiin, kun mies on varpajaisten jälkeen vieläkin kännissä. Siis mitä helvettiä? Tollaset ukot pitäis pistää vierotukseen, jotka ei osaa pysyä selvin päin. - Muut akat on sitä mieltä, että isä on turhaan lapsen kanssa neuvolassa. Ikinä en ole kuullut, että jonkun mielestä äiti on siellä ihan turhaan. - Ja se ukkojen paapominen on aivan järjetöntä: akat ostaa ruuat, tekee ruuat, siivoo yms yms, ihan vaan siksi kun se meidän pertti käy töissä.
Niin mutta eikö se olisi itsestäänselvyys että molemmat vanhemmat hoitavat vauvaa? Pitäisikö sitä jotenkin lailla kontrolloida? Ekö olisi vaan parempi, ettei välinpitämättömät ja juopot miehet koskaan tulisi kenenkään isäksi? Eihän semmoisen luuserin kanssa tarvii ainakaan ehdoin tahdoin elää....
 
Yksi hupaisa juttu, mikä ei tähän ihan just kuulu, on se, että tällasessa rivarissa, jossa mä asun, on parikin ukkoa kajauttanut kuuluvasti "isä laittaa nyt ruokaa", ollessaan pihalla. Nainen ei ikinä kajauta laittaneensa ruokaa, koska sen on vaan vittu pakko laittaa sitä ruokaa, mutta näille pelleille se on oikein saavutus.
Meillä mies laittaa useammin ruokaa kuin minä... Minä leivon sitten enemmän kuin hän. Moni pitää miestään lapsena, niin ei ole ihmekään jos mies ei tee aikuisten juttuja.
 
vierailija
Niin mutta eikö se olisi itsestäänselvyys että molemmat vanhemmat hoitavat vauvaa? Pitäisikö sitä jotenkin lailla kontrolloida? Ekö olisi vaan parempi, ettei välinpitämättömät ja juopot miehet koskaan tulisi kenenkään isäksi? Eihän semmoisen luuserin kanssa tarvii ainakaan ehdoin tahdoin elää....
Ei ole itsestäänselvyys, minkä kaikki tietävätkin. Vauva on äidin vauva, oman pikkuäidin, joka pullantuoksuisena häärii kotona. Niin se vaan on. Onhan se oikein hieno myönnytys sinulta, että sitä vauvaa hoidetaan yhdessä, mutta miksei se vauva voi olla isän vauva, isän koti, isän pullat. USA:ssa äitiysloma on kuukauden ja silti naiset elävät elämäänsä. Se on oma valinta miten elämänsä elää ja mitä jättää isältä vaatimatta ja 99,99 % todella jättää vaatimatta. Suurin osa kotitöistä ja ruuanlaitosta sujahtaa automaattisesti naiselle jossakin vaiheessa liittoa. Ja kun ne ovat naiset, jotka tätä kaikuvammin puoltavat. "Kun se mies käy töissä" on yleisin laulu, jota naiset veivaavat unissaankin. Aina pitää jaksaa "kun se mies käy töissä". Surkeastikin kohdellut naiset ylistävät puolisoaan "kun se käy töissä". Ja kyllä, todellakin pitäisi muokata asenneilmastoa, alkaen siitä, että neuvolan toiminta kartoittaisi isän käytöstä ja asennetta.
 
Ei ole itsestäänselvyys, minkä kaikki tietävätkin. Vauva on äidin vauva, oman pikkuäidin, joka pullantuoksuisena häärii kotona. Niin se vaan on. Onhan se oikein hieno myönnytys sinulta, että sitä vauvaa hoidetaan yhdessä, mutta miksei se vauva voi olla isän vauva, isän koti, isän pullat. USA:ssa äitiysloma on kuukauden ja silti naiset elävät elämäänsä. Se on oma valinta miten elämänsä elää ja mitä jättää isältä vaatimatta ja 99,99 % todella jättää vaatimatta. Suurin osa kotitöistä ja ruuanlaitosta sujahtaa automaattisesti naiselle jossakin vaiheessa liittoa. Ja kun ne ovat naiset, jotka tätä kaikuvammin puoltavat. "Kun se mies käy töissä" on yleisin laulu, jota naiset veivaavat unissaankin. Aina pitää jaksaa "kun se mies käy töissä". Surkeastikin kohdellut naiset ylistävät puolisoaan "kun se käy töissä". Ja kyllä, todellakin pitäisi muokata asenneilmastoa, alkaen siitä, että neuvolan toiminta kartoittaisi isän käytöstä ja asennetta.
Ei se oo multa kyllä ikinä oo ollut myönnytys että vauva on yhteinen tai että keittiökin on enemmän miehen keittiö, enhän mä ees ymety kaapeille.

Multa ois ollut suuri myönnytys ottaa mies, joka ei hoida lapsiansa tai jokle mun pitäs olla jonain palvelijana. Monella nuoremmalla parilla miehet tuntuu ottavan vastuuta tosi hienosti. Mun ikäisissä on vielä vähän semmosta että miehet kyllä tekee mut se on ikäänkuin tosi hienoa sitten.

Meillä lapset ei ymmärtäis sellasta "nyt isi kokkaa, ohoo"-meininkiä. Ne ei tajuais mitä erityistä siinä edes on.
 
Meiltä kyllä kysyttiin muuten neuvolassa, auttaako mies. Nyt kun muistelen, niin onhan se aika erikoista, että sitten mun kumminkin annettiin ikäänkuin ymmärtää, että minun pitäisi olla huolissaan jaksaako isukki, kun kerrottiin kuinka paljon hän "auttaa". Ehkä aloituksessa on jotain perääkin.
 
vierailija
Ja vaikka sä muuta väität, niin kuitenkin kirjoitat "Monella nuoremmalla parilla miehet tuntuu ottavan vastuuta tosi hienosti." Eli sä et kirjoita "monella parilla naiset ottavat vastuuta", koska se on itsestäänselvänä pidetty asia, että nainen sen vastuun ottaa. Sitä eti tarvitse edes mainita, että hän tekee sen hienosti, koska useimmiten hän todellakin tekee sen hienosti. Ja kirjoitapas jollakin mammapalstalla viesti, jossa mainitset omasta elämästäsi jotakin epätavallista, mitä äiti ei yleensä tee, niin johan kaikki haaskat ovat sen naisen kimpussa ja naisen kuvaama ongelma, johon hän on vastausta kaivannut, unohtuu tai on kenties ihan vaan naisen oma ongelma.
 
Mikä estää naisia odottamasta miehensä hoitavan kaiken? Tai suurimman osan.
No sehän on rumasti tehty. Sen takia mä en yleensä kerro että se on meillä sillai. Kyllä se vaan ikäänkuin on ns. normaalimpaa toisin päin.

Ja asenteet on kyllä semmoiset, että jos kerron miehestäni rehellisesti, niin mulle saatetaan vaikka sanoa, että "miehesi on sulle ihan liian hyvä".
En tiedä sanooko kukaan mies kaverilleen näin että sulla on sulle liika hyvä vaimo. Ei varmaan sano.
 
vierailija
Enkä mä tarkoita, että hyökkäisin kenenkään kimppuun henkilökohtaisesti, vaan olen epätoivoinen, kun näitä faktoja ei vaan voi sanoa ääneen kenellekään. Sisareni aikanaan neuvoi, että minun pitää sitten ostaa miehelleni kalsarit. En ole koskaan ostanut, mutta naimisissa on pysytty. Sisko otti juopon miehen ja jätti sen sitten, että paljonpa ne kalsarit auttoivat. - Naisille ei vaan mene jakeluun. Voi sitäkin päivää, kun makasin synnärillä ja vauva oli vauvalassa, viereisen pedin nainen loihe lausumaan, että "tämän rouvan en ole paljon nähnyt vauvaansa hoitavan". Sama nainen näki sairaalassa myytävinä olleita ristiäisasuja, jotka olivat jotenkin poikkevia, ja ihmetteli moneen kertaan "uskaltaako hän miehelle tällaista ehdottaa, nätti olis kyllä, mutta kun ei se mika taida hyväksyä".
 
Toisaalta se kumpi ottaa enemmän vastuuta, sillä on myös valtaa enemmän. Miehet kun kuvittelee että heillä on valtaa, niin ihmettelen, että ovat antamassa vallan pois niin että heille jää vain näennäinen vallan merkki, se, että ovat muka jotain perheen päitä.
 

Yhteistyössä