Ystävä laittoi välit poikki, miten tästä eteenpäin?

  • Viestiketjun aloittaja N21
  • Ensimmäinen viesti
N21
Taustaa; Olen opiskelija, jonka alalla on työttömyyttä. Aluksi mainitsen, että alaa en sitten kerro vaan nyt kaipaan teiltä neuvoja miten menetellä eteenpäin. Kesätöissä olen ollut, mutten oman alan töissä, vielä. Valmistumiseen pari vuotta. Viimeksi kun tapasin ystäväni, kerroin miten harkitsen alan vaihtamista eräälle varmemmalle alalle ja että minua välillä tekee pahaa kantaa tätä epävarmuutta opiskeluissa. Olin kertonut hänelle, että opiskelut stressaavat jatkuvasti minua, kun tässä taloustilanteessa ei tiedä minne sitä lopulta joutuu. Nyt kesätöiden aikaan päätin että teen tämän nykyisen koulutuksen kunnialla loppuun, ja katson mihin paukut riittävät, sillä keskeytys näyttäisi huonolta CV:ssä ja opintotukikuukausiakin jäisi valmistumisenkin jälkeen. Syteen tai saveen!

Ystäväni kutsui minut eilen bileisiinsä, pitkästä aikaa, olimme juoneet kumpikin. Seurueessamme oli henkilö joka opiskeli alaa, jota olin miettinyt viimeksi ystäväni kanssa, kun näimme. Juttelin tämän henkilön kanssa koulujutuista vain ja tutustuimme. Sitten ystäväni rupesi kailottamaan koko seurueen kuullen minun suurimmasta huolenaiheestani; "Tämä minun ystäväni ei oikeasti tahtoisi opiskella opiskelupaikassa X, vaan tuossa samassa koulussa kuin henkilö Y seurueestamme..." tuossa vaiheessa sanoin "lopeta, en tahdo nyt puhua tästä aiheesta". Ystäväni kuitenkin jatkoi kovaan ääneen asiastani puhumista ja kehotin häntä uudelleen. Hän ei lopettanut, joten laitoin käteni hänen suunsa eteen ja sanoin "LOPETA JO". Ja hän lopetti. Hän kuitenkin suuttui tästä niin, että käski minun pyytää anteeksi ja lähteä. Pyysin anteeksi ja lähdin kotiin.

Tänään laitoin hänelle viestiä. Pyysin vielä kerran anteeksi käytöstäni, että koskin hänen kasvoihinsa. Kerroin kuitenkin loukkaantuneen kun hän otti aran aiheen esiin vieraiden uusien ihmisten kanssa. Yksityisasiani eivät mielestäni muille kuulu, ja uskoin kaverini olevan luotettava kuuntelija joka ei vuoda asioitani ulkopuolelle. Hän vastasi tähän, että hän ei pitänyt tätä asiaa mitenkään yksityisasiana ja häntä ei enää kuulumiseni kiinnosta. Lopuksi toivotti onnea henkisten ongelmieni selvittämiseen, ja olin kuulemma hukassa itseni kanssa. Sitten hän vain poisti minut kaikista sovelluksista ja jäljelle jäi tyhjä olo ja huono mieli. Olen ystävääni tukenut aiemmin, kun hänellä on ollut hyvinkin vaikeita aikoja elämässään. Tämä ymmärtämättömyys on sitten palkka siitä.

Miten jatkaisit eteenpäin?
 
vierailijahJJsj
Luultavasti ystävääsi ärsytti kun rupesit tutustumaan hänen ystävään jo liian hyvin. Halusi ärsyttää sua tahallaan ja kyllä varmasti ties että sulle arka paikka. Anna asian olla. Lopulta tämä epävarma mustamaalata itse ottaa suuhun yhteyttä ja sovittelu. Muut älä nyt mitää enempää henkilö kohtausta sille kerro.
 
vierailija
Onneksi olkoon kun pääsit huonosta ystävästä eroon!
Tällä hetkellä saattaa tuntua pahalta, mutta kyllä se menee ohi ja tulet huomaamaan vuosien päästä ja olemaan iloinen siitä ettet tuhlannut enempää aikaa häneen.
Ei oikea ystävä ole tuollainen.
 
vierailija
No en kyllä ymmärrä sitäkään että miksi sulle oli niin iso juttu että ystäväsi kertoi muille sun ajatuksista. Eri asia jos ois ollut kyse jostain ihmissuhdeasioista tai muista henkilökohtaisemmista asioista, mutta tuollaisen jutun nyt vois ohittaa ihan vaan olan kohautuksella tai kertomalla että kunhan pohdit tämän hetken huonoa työllisyystilannetta.

Mutta asiaan. Miten niin miten tästä eteenpäin? Jos välit on lopullisesti poikki niin jatkat elämääsi ihan normaaliin malliin, vain ilman ystävääsi. Se nyt on ihan normaalia että tollasesta tulee tyhjä olo, etenkin jos on enemmänkin ollut tekemisissä, mutta jos tiet erkanee niin eipä siinä muu auta kuin jatkaa elämäänsä normaaliin tapaan.
 
narskututka
Onnittelut välien katkeamisesti, ihan vilpittömästi.

VAIN NARSISTI käyttäytyy noin tökerösti. Lue narsismista lisää, veikkaan että löydät paljon yhtymäkohtia. Ne on aika samasta, todella ikävästä muotista.

"Kaverini", jonka kaikki tietää narsistiksi, katkaisi kuulema minuun välit lopullisesti. Syy oli se kun oltiin sovittu alustavasti jo kuukausi aiemmin, että vien hänet paikkaan, minne hän ei omin avuin pääse. Mutta sitten minulle tuli ylipääsemätön este, jonka KAIKKI muut olisivat ymmärtäneet.

Tämä tollo vastasi happamasti "yritän ymmärtää". Ja sitten ilmoitti yhteiselle kaverillellemme, ja sen kautta kuulin tästä. Olin OIKEASTI helpottunut. Hankalista hankalin ei toivottavasti ota mitään yhteyttä. Sillä on välit poikki vähän joka suuntaan.

On ennenkin pitänyt mykkäkoulua kuukausia, kun en ole tanssinut pillinsä mukaan. Meillä on yhteinen harrastus, sen yhteydessä on paljon kivaakin ollut, kun ei edes puhuta elämän muista asioista. On kaikessa NIIN EHDOTON, ja ainoana aina oikeassa omasta mielestään. Mutta apuani tarvitessaan on pollea narsisti joutunut nöyrtymään, hah

Minusta on ollut hänelle hyötyä, kun vapaaehtoisesti, kun sopinut, olen kuskaillut ja auttanut muutenkin hänen elämänsä tärkeimmässä ja ainoassa harrastuksessa. On korvannut aina kaikki kustannukseni. Mutta vaikka ryömisi edessäni ensi vuonna, se on loppu nyt. Iso kivi harteilla se kuitenkin on ollut, kun olen aistinut nöyristelystä huolimatta, saaneeni epärehelliseltä tyypiltä "selkäänpuukotusta"

Ilmoittethan aloittaja, jos jos löydät suurisuisesta exfrendistäsi narskua......
 
vierailija
Voi kuinka tutulta kuulostaa. Minulla vastaavanlaine kokemus

kun välit vuosien piinan jälkeen katksesi niin helpotus oli suuri. Jälkikäteen ymmärsin tyypin olevan nimenomaan narsisti, se on parantumaton persoonallisuushäiriö
 
vierailija
Narsistisia piirteitä on monella,mutta harva on oikeasti narsisti.
Onhan se helpompaa ajatella että joku joka on katkaissut välinsä sinuun on täysi narsisti, kuin myöntää että myös omalla käytöksellä saattoi olla vaikutusta asiaan.
Todennäköisesti välit katkaissut on jo pidemmän aikaa pitänyt sinua huonona ystävänä ja on kyllästynyt käytökseesi.
 
vierailija
Narsistisia piirteitä on monella,mutta harva on oikeasti narsisti.
Onhan se helpompaa ajatella että joku joka on katkaissut välinsä sinuun on täysi narsisti, kuin myöntää että myös omalla käytöksellä saattoi olla vaikutusta asiaan.
Todennäköisesti välit katkaissut on jo pidemmän aikaa pitänyt sinua huonona ystävänä ja on kyllästynyt käytökseesi.
Pieni narsismi kuuluu jokaiselle ihmiselle, sellainen terve meinaan, pienessä mittakaavassa.

Minä kohtelen kaikkia periaatteella: niinkuin minä toivoisin minua kohdeltavan. Reilu peli siis.

Tässäkin välirikossa oli kyseessä henkilö, jota yleisesti pidetään narsistina. Itsekeskeinen, ylimielinen, lyttää jos et kuulu hoviinsa, tai jos et myötäile kokoajan, etkä koskaan ole eri mieltä.
 
vierailija
No onko sulla niitä henkisiä ongelmia sitten? Jospa kaveri olisikin oikeassa...
Hehe #9 ja #11 paljasti itsensä psykopaattiseksi narsistiksi, tai ei pitäisi kai nauraa, vaan ottaa osaa, kun on syntynyt häiriöisenä.

Huomatkaa nyt tämä, narsisti alkoi heti pätemään, mollaamaan, lyttäämään. Kostaa nyt minulle, kun häntä on niin usein mainittu aiheesta narsistiksi. Kiukuttelee ja huitoo ilmaan, kun joku ei tanssi pillinsä mukaan.

Helppoa kuin heinänteko oli tuon reppanan tunnistaminen. Ne on NIIN samasta muotista kaikki nämä "täydelliset" ihmiset. Hehe

Mutta varokaa tuollaisia. Pilaavat niin monen elämän häiriöisinä, eivät reppanat sitä tajua millään. Kas kun empaattisuus, myötäeläminen ei kuulu heidän elämäänsä. Omaatuntoakaan ei juuri löydy. Siksi pahimmat rikolliset ovat usein narsisteja, tunnekuolleita...
 
vierailija
Hehe #9 ja #11 paljasti itsensä psykopaattiseksi narsistiksi, tai ei pitäisi kai nauraa, vaan ottaa osaa, kun on syntynyt häiriöisenä.

Huomatkaa nyt tämä, narsisti alkoi heti pätemään, mollaamaan, lyttäämään. Kostaa nyt minulle, kun häntä on niin usein mainittu aiheesta narsistiksi. Kiukuttelee ja huitoo ilmaan, kun joku ei tanssi pillinsä mukaan.

Helppoa kuin heinänteko oli tuon reppanan tunnistaminen. Ne on NIIN samasta muotista kaikki nämä "täydelliset" ihmiset. Hehe

Mutta varokaa tuollaisia. Pilaavat niin monen elämän häiriöisinä, eivät reppanat sitä tajua millään. Kas kun empaattisuus, myötäeläminen ei kuulu heidän elämäänsä. Omaatuntoakaan ei juuri löydy. Siksi pahimmat rikolliset ovat usein narsisteja, tunnekuolleita...
Narsku sai sopivasti nenilleen. Meni komeroon parkumaan ja haavojaan nuolemaan, haha

Ja yksin, koska kukaan ei kestä tuollaista peeläjää. Ei puoliso, ei ystävät, naapurit ei kukaan.

Ja silti ne ei muuta käytöstään normaaliksi. Ei, koska ne ei näe mitään vikaa itsessään, kaikki MUUT on väärässä...... Ja koska vakava persoonallisuushäiriönsä estää ymmärtämään asiakokonaisuuden. Vian täytynee syntyä jo sikiövaiheessa, kun aivojen kehitysvaiheessa tapahtuu joku hormonaalinen, tms vika-annostus.

Kas kun ne muistuttavat niin paljon toisiaan vakavine vikoineen, että ihan hämmästyttää. Eli valumuottivika, otan osaa palstan narskun tilanteeseen. Eihän valuvika ole hänen syynsä, hän on vaan epäonnistunut tuotos elämään normaalia inhimillistä elämää!
 
vierailija
Narsku sai sopivasti nenilleen. Meni komeroon parkumaan ja haavojaan nuolemaan, haha

Ja yksin, koska kukaan ei kestä tuollaista peeläjää. Ei puoliso, ei ystävät, naapurit ei kukaan.

Ja silti ne ei muuta käytöstään normaaliksi. Ei, koska ne ei näe mitään vikaa itsessään, kaikki MUUT on väärässä...... Ja koska vakava persoonallisuushäiriönsä estää ymmärtämään asiakokonaisuuden. Vian täytynee syntyä jo sikiövaiheessa, kun aivojen kehitysvaiheessa tapahtuu joku hormonaalinen, tms vika-annostus.

Kas kun ne muistuttavat niin paljon toisiaan vakavine vikoineen, että ihan hämmästyttää. Eli valumuottivika, otan osaa palstan narskun tilanteeseen. Eihän valuvika ole hänen syynsä, hän on vaan epäonnistunut tuotos elämään normaalia inhimillistä elämää!
Kyllä sulla tulee nyt sen verran omituista tekstiä, ettei taida olla psyyke ihan kunnossa.
Sinähän syyllistynyt juuri siihen mistä toista syytät, mustavalkoisuuteen ja siihen että toiset ovat väärässä eikä itsessä mitään vikaa.
Jos joku kritisoi palstalla,hän on sairas narsisti.
Jos joku ei halua olla ystäväsi, hän on sairas narsisti.

Ei ole olemassa hyvää ja pahaa,mustaa ja valkoista.
Ihminen voi omata narsistisia piirteitä, käyttäytyä narsistisesti tai kusipäisesti muuten vaan olematta parantumaton luonnehäiriöinen.
Luonnehäiriöisten kanssa muuten parhaiten viihtyvät toiset luonnehäiriöiset.
Jos huomaa haalivansa lähipiiriinsä narsistisia ihmisiä, tulisi katsoa peiliin ja miettiä missä vika.
 
vierailija
Kyllä sulla tulee nyt sen verran omituista tekstiä, ettei taida olla psyyke ihan kunnossa.
Sinähän syyllistynyt juuri siihen mistä toista syytät, mustavalkoisuuteen ja siihen että toiset ovat väärässä eikä itsessä mitään vikaa.
Jos joku kritisoi palstalla,hän on sairas narsisti.
Jos joku ei halua olla ystäväsi, hän on sairas narsisti.

Ei ole olemassa hyvää ja pahaa,mustaa ja valkoista.
Ihminen voi omata narsistisia piirteitä, käyttäytyä narsistisesti tai kusipäisesti muuten vaan olematta parantumaton luonnehäiriöinen.
Luonnehäiriöisten kanssa muuten parhaiten viihtyvät toiset luonnehäiriöiset.
Jos huomaa haalivansa lähipiiriinsä narsistisia ihmisiä, tulisi katsoa peiliin ja miettiä missä vika.
Kyllä sinun, eli myös #9 ja #11 tekstit tulee niin puhdasverisen narskun kynästä, että ihan oksettaa.

Viimeinen lauseesi on täysin päälaellaan. Kukaan ei sellaisia äklötyksiä itselleen haali. Narsistit nimenomaan välttää ihmisiä, joilla on itsetunto kohdillaan. Te tunnetusti olette epävarmoja, mutta ulospäin näyttelette vahvoja.

Te hakeudutte epävarmimpien ihmisten seuraan, sellaisten joita ette koe uhkana. Haette myötäilijöitä, jotka katsovat ylöspäin teitä, nauravat vitseillenne, vaikkei naurattaisi. Heikompina he pelkäävät joutua epäsuosioonne, koska silloin teidän hovinarrinne kääntyvät laumasieluina peukuttamaan alas "kuninkaansa" esimerkkiä seuraten.

Juuri niinkuin aloittajan esimerkissä kävi. Narsisti nolasi julkisesti entisen ystävänsä niinkuin vain narsistinpaska tekee.

Narsisti ---> Naamiona terve mieli. As you know :LOL:
 
vierailija
Et sinä tee mitään noin tökeröllä ja typerällä 'ystävällä'. Löydät varmasti ihan fiksua ja tervejärkistä seuraakin. Hyvä vain, että pääsit eroon kyseisestä idiootista. Eipähän pääse enää nolaamaan sinua. Sitäpaitsi tuo 'ystävänhän' olisi pitänyt sinulta pyytää anteeksi.

Tuon anteekipyynnön vaatiminen särähtää pahasti korvaan sekä se, että olet madellut hänen edessään jo kahdesti pyytäen anteeksi, vaikket sinä mitään väärää tehnytkään. Sen sijaan ystävä nöyryytti sinua muiden edessä. Narsistilta kuulostaa minunkin korvaani. Ja ihan sama, onko narsisti vai ei, mutta kammottava tapaus joka tapauksessa. Minun ystäväni eivät ikimaailmassa kohtelisi minua noin, enkä minäkään tekisi vastaavaa heille.
 
vierailija
Kyllä sinun, eli myös #9 ja #11 tekstit tulee niin puhdasverisen narskun kynästä, että ihan oksettaa.

Viimeinen lauseesi on täysin päälaellaan. Kukaan ei sellaisia äklötyksiä itselleen haali. Narsistit nimenomaan välttää ihmisiä, joilla on itsetunto kohdillaan. Te tunnetusti olette epävarmoja, mutta ulospäin näyttelette vahvoja.

Te hakeudutte epävarmimpien ihmisten seuraan, sellaisten joita ette koe uhkana. Haette myötäilijöitä, jotka katsovat ylöspäin teitä, nauravat vitseillenne, vaikkei naurattaisi. Heikompina he pelkäävät joutua epäsuosioonne, koska silloin teidän hovinarrinne kääntyvät laumasieluina peukuttamaan alas "kuninkaansa" esimerkkiä seuraten.

Juuri niinkuin aloittajan esimerkissä kävi. Narsisti nolasi julkisesti entisen ystävänsä niinkuin vain narsistinpaska tekee.

Narsisti ---> Naamiona terve mieli. As you know :LOL:
Olet diagnosoimassa kahta eri ihmistä yksittäisen viestin perusteella narsistiksi?
Narsisteja on toki olemassa, mutta jos heitä näkee kaikkialla, törmää heihin mielestään jatkuvasti ja kokee voivansa diagnosoida jonkun narsistiksi yhden viestin perusteella niin kyllä vika on siellä omassa itsessä.

Sulla ei selvästi ole arvostelukyky kunnossa etkä kykene kyseenalaistamaan omia ajatuksiasi, mikä on itseasiassa narsistista.
Uskot niin vahvasti tietäväsi parhaiten ja olevasi oikeassa, että arvostelukyky sumentuu etkä edes harkitse miettiväsi voisiko sittenkin olla ettei kaikki muut ole narsisteja,vaan oman traumasi takia olet näkevinäsi heitä kaikkialla.

Oletko koskaan kuullut ohutnahkaisesta ja paksunahkaisesta narsistista?
Usein he päätyvät parisuhteeseen keskenään.
On myös tutkittu, että useasti narsistin läheiseksi ystäväksi/kaveriksi/kumppaniksi päätyy luonnehäiriöisiä, tarkemmin sanottuna epävarmoja, läheisriippuvaisia ihmisiä.
Jos toistuvasti törmää narsisteihin läheisissä ihmissuhteissaan, niin pitäisi katsoa peiliin ja miettiä miksi ajautuu sellaisiin suhteisiin.
Miksi narsistiset ihmiset viehättävät ja miten saisi omaa itsetuntoa ja psyykea korjattua siihen malliin, että terveet ihmissuhteet onnistuvat.
 
vierailija
Taustaa; Olen opiskelija, jonka alalla on työttömyyttä. Aluksi mainitsen, että alaa en sitten kerro vaan nyt kaipaan teiltä neuvoja miten menetellä eteenpäin. Kesätöissä olen ollut, mutten oman alan töissä, vielä. Valmistumiseen pari vuotta. Viimeksi kun tapasin ystäväni, kerroin miten harkitsen alan vaihtamista eräälle varmemmalle alalle ja että minua välillä tekee pahaa kantaa tätä epävarmuutta opiskeluissa. Olin kertonut hänelle, että opiskelut stressaavat jatkuvasti minua, kun tässä taloustilanteessa ei tiedä minne sitä lopulta joutuu. Nyt kesätöiden aikaan päätin että teen tämän nykyisen koulutuksen kunnialla loppuun, ja katson mihin paukut riittävät, sillä keskeytys näyttäisi huonolta CV:ssä ja opintotukikuukausiakin jäisi valmistumisenkin jälkeen. Syteen tai saveen!

Ystäväni kutsui minut eilen bileisiinsä, pitkästä aikaa, olimme juoneet kumpikin. Seurueessamme oli henkilö joka opiskeli alaa, jota olin miettinyt viimeksi ystäväni kanssa, kun näimme. Juttelin tämän henkilön kanssa koulujutuista vain ja tutustuimme. Sitten ystäväni rupesi kailottamaan koko seurueen kuullen minun suurimmasta huolenaiheestani; "Tämä minun ystäväni ei oikeasti tahtoisi opiskella opiskelupaikassa X, vaan tuossa samassa koulussa kuin henkilö Y seurueestamme..." tuossa vaiheessa sanoin "lopeta, en tahdo nyt puhua tästä aiheesta". Ystäväni kuitenkin jatkoi kovaan ääneen asiastani puhumista ja kehotin häntä uudelleen. Hän ei lopettanut, joten laitoin käteni hänen suunsa eteen ja sanoin "LOPETA JO". Ja hän lopetti. Hän kuitenkin suuttui tästä niin, että käski minun pyytää anteeksi ja lähteä. Pyysin anteeksi ja lähdin kotiin.

Tänään laitoin hänelle viestiä. Pyysin vielä kerran anteeksi käytöstäni, että koskin hänen kasvoihinsa. Kerroin kuitenkin loukkaantuneen kun hän otti aran aiheen esiin vieraiden uusien ihmisten kanssa. Yksityisasiani eivät mielestäni muille kuulu, ja uskoin kaverini olevan luotettava kuuntelija joka ei vuoda asioitani ulkopuolelle. Hän vastasi tähän, että hän ei pitänyt tätä asiaa mitenkään yksityisasiana ja häntä ei enää kuulumiseni kiinnosta. Lopuksi toivotti onnea henkisten ongelmieni selvittämiseen, ja olin kuulemma hukassa itseni kanssa. Sitten hän vain poisti minut kaikista sovelluksista ja jäljelle jäi tyhjä olo ja huono mieli. Olen ystävääni tukenut aiemmin, kun hänellä on ollut hyvinkin vaikeita aikoja elämässään. Tämä ymmärtämättömyys on sitten palkka siitä.

Miten jatkaisit eteenpäin?
 

Yhteistyössä