Ministeriö ei lakkauttaisi enempää synnytyssairaaloita

Kaksplus-nettiadressin luovutus ministeri Risikolle.Kaksplus.fi-saitin adressi pienten synnytyssairaaloiden puolesta keräsi kaikkiaan 10 246 allekirjoitusta. Kiitos kaikille allekirjoittajille Adressin kylkeen kehittyi myös vilkas keskustelu, jossa satojen viestien joukosta löytyi kaksi kantavaa teemaa: ensinnäkin huoli suurimpien sairaaloiden kovasta ruuhkaisuudesta ja toiseksi huoli satojen kilometrien synnytysmatkoista Pohjois- ja Itä-Suomessa. Kertomuksia tuli myös auto- ja ambulanssisynnytyksistä.
Kaksplus-lehden toimitus luovutti adressin peruspalveluministeri Paula Risikolle Minna Canthin ja tasa-arvon päivänä, 19.3. eduskunnassa (kuvassa Saga Wiklund luovuttaa adressin Paula Risikolle, taustalla Matilda Katajamäki ja Jaana Sarkki, kuva Arto Wiikari).
- Tällä hetkellä Suomessa ei ole enää sellaisia synnytyssairaaloita, joissa olisi vähemmän kuin 500 synnytystä vuodessa. Ministeriön näkemys on se, että tuo määrä synnytyksiä tarvitaan vuositasolla, jotta osaaminen säilyy, Risikko totesi.

Päivystysten oltava kunnossa
Ministeriön toinen edellytys synnytyssairaaloille on se, että sairaala pystyy tarjoamaan anestesiologian ja gynekologian päivystyksen sekä lastenlääkäripäivystyksen.
- Sosiaali- ja terveysministeriöllä ei ole tarvetta muutoksiin, jos synnytysmäärät säilyvät sairaaloissa nykyisellään, Risikko linjasi.
Hän kuitenkin totesi, että pallo on nyt kuntayhtymillä ja yliopistosairaaloiden piireillä (ns. Erva-alueet), joita on Suomessa viisi.
- Jokainen alue päättää itse, miten järjestää lainsäädännön vaatimat palvelut. Meillä on annettu vuonna 2006 asetus työnjaosta, joka koskee kaikkia hoidon tarpeita ja sairauksia. Olemme juuri teettäneet selvitystä sairaanhoitopiireistä, siitä, miten työnjako on toteutunut, ja meillä on se tuntuma, että työnjako on sujunut valtakunnallisella tasolla hyvin, mutta ei alueellisesti. Meiltä puuttuu vielä muutama selvitys, ja sitten voimme vastata siihen kysymykseen, onko palvelut hoidettu hyvin, Risikko sanoi.
Hänen mukaansa Erva-alueet ovat hoitaneet asioita hyvin eri tavoilla ja painottaneet eri asioita. Niin synnytysten kuin esimerkiksi sydänsairauksienkin hoidossa on siis Suomessa suuria alueellisia eroja, ja synnyttäjät ja heidän läheisensä voivat itsekin kääntyä sairaanhoitopiirien valtuutettujen puoleen kysymyksineen; päätökset tehdään suureksi osaksi sillä tasolla. Pienten sairaaloiden lakkautukset ovat edelleen mahdollisia, koska ministeriö ei estä niitä lainsäädännöllä.

Lainsäädäntö apuun?
Kysymykseen, pitäisikö pisimmästä mahdollisesta synnytysmatkasta säätää lailla (Lapissa matka voi nykyisin olla jopa 500 kilometriä), ministeri totesi, että kysymys on hyvä.
- Terveydenhuoltolaki on tekeillä. Olen muistuttanut kuntia siitä, että jos matka on pitkä, niin ensihoidon on oltava kunnossa. Helikopteritkaan eivät aina lennä. Ja jos ensihoitoa ei pystytä järjestämään, niin on huolehdittava, että palvelut ovat mahdollisimman lähellä.
Paula Risikko kiitti Kaksplus-adressin allekirjoittajia aktiivisuudesta.
- Lupaan tehdä voitavani sen eteen, että synnyttäjiä koskevat asiat huomioidaan tulevassa terveydenhuoltolaissa.
Saga Wiklund

Bookmark and Share

Kommentit (39)

1.

Itse olen kyllä noiden keskittämisten kannalla.Perustelen asiaa sillä,että noissa pienissä,lakkautusuhan alla olevissa sairaaloissa useimmissa on niin vähän synnytyksiä/vuosi,että henkilökunnan ammattitaito ei millään pysy ajantasalla kaikissa asioissa.Riskisynnytykset kyllä PYRITÄÄN keskittämään isoihin yksiköihin,mutta väistämättä yllätyshuonoja lapsia syntyy myös näissä pienissä yksiköissä ja silloin voidaan sanoa,että joskus lapsen (ja ehkä äidinkin) henki on uhattuna tai ainakaan hoito ei ole samaa tasoa kuin suuremmassa paikassa,jossa on kokemusta ja rutiinia hoitaa vaikeatkin tilanteet.Sitten lähdetään kiireellä siirtämään huonokuntoista vauvaa isoon sairaalaan ja ehkä sieltä vielä yliopistolliseen sairaalaan - ei hyvä!

27.1.2009 klo 22.33, hoitaja (vierailija)

2.

Juu, no ei ole hyvä sekään, että synnyttävä nainen joutuu matkustamaan SATOJA kilometrejä, siis useamman tunnin päästäkseen sairaalaan. En todellakaan haluaisi joutua lähtemään kohti synnytyssairaalaa heti kun supistukset alkavat ja todeta puolivälissä matkaa että jaah, ei se synnytys alkanutkaan, ne supistukset loppuivat. Saatikka sitten jos synnytys olisikin todella nopea ja joutuisi synnyttämään autoon. Ei kiitos!!

27.1.2009 klo 22.44, pippamama

3.

Todella lyhytkatseista ajattelua sulkea synnytyssairaaloita! Mitäs sitten siinä kun synnytys alkanut ja kaikki synnytyssalit täynnä? Synnytetäänkö lapsi käytävällä sermin takana? Sekös se vasta hygienistä saatikka mukavaa olisikin?!!! Ikävä kulla päättäjien edes harkitsevan tuollaista, eduskunnan palkoista voisi sen sijaan ottaa helposti puolet pois jolloin saataisiin tuntuva säästö ja ne palkansaajat eivät edes huomaisi muutaman tuhannen vähentyneen palkastaan.. ;)

27.1.2009 klo 23.21, Haloo (vierailija)

4.

samaa mieltä kuin edellä! ei taitais tuntuu missään vaik otettain yli puolet pois palkasta, luulisin että nälkärajan yläpuolelle vielä jäisivät ;) toinen suuri säästö olisi se että lopetettas nuiden uusien ja isompien teiden tekeminen tuonne pk-seudulle ja ”ns” ruuhkasuomeen. siellä on niin hyvät julkisen liikenteen yhteydet, että jos joutuuvat omaa hölmöyttään kykkimään yksin omissa autoissaan ruuhkassa monia tunteja niin olkoot. tai sitten pitäis karsia metroja busseja ratikoita, jotain!!! mistäs eduskunnan palkat maksetaan sitten kun kukaan ei enää uskalla tehdä lapsia? nyt jo kaksi vuotta sitten oli meillä kauhea tilanne isossa keskussairaalassa, oli hurjat kolme synnytystä yhtä aikaa meidän kanssa, ja ponnistusvaiheessa minut ensisynnyttäjä jätettiin yksin, ilman kätilöä. tuloksena pahat repeämät joita parsittiin leikkuusalissa monta tuntia, kolmen kuukauden vuodelepo ja mahtavan mittava synnytyksen jälkeinen masennus. jotka muuten on tullut maksamaan nyt jo yhteiskunnalle kymmeniä tuhansia euroja!!! ja meitä on yllättävän paljon… ja lisää tuntuisi tulevan. en näe järkeä supistaa tältä puolelta. suurimmat pomot tuottaa vähiten, ja pienipalkkaisimmat eniten. siinä olis vihje mistä pitää alkaa säästämään!!!

28.1.2009 klo 12.09, aivan! (vierailija)

5.

aivan samaa mieltä kuin kaksi edellistä kommentoijaa…..miksi pitää lakkauttaa niin paljon….ottakaa todellakin eduskunnan palkoista vähintään puolet pois niin kuinka paljon silläkin summalla saisi aikaan…ja maksaisivat omat matkansa taksilla/julkisella kulkuneuvolla…paljonko menee poliitikkojen,ym matkoihin veronmaksajien pussista/valtion kassasta….joku järkevä kun sen laskis niin taatusti siitäkin sais mukavan summan kuukaudes/vuodes jolla ylläpidettäis synnytyssairaaloita varsinki sielä missä niitä tarvitaan…

28.1.2009 klo 12.18, just niin (vierailija)

6.

unohtui vielä tuossa yksi asia. kesälomareissulla juttelin ivalossa yhden odottavan äidin kanssa, toivoi kovin että raskaus menisi hieman yli aikaiseksi, ettei hänen tarviisi lähteä TAMPEREELLE!!! asti synnyttämään. kuulema ovat jonkun aikaa siellä joutuneet vähän etemmä lähtemään… minusta tuo on jo kyllä SIKAMAISTA! että en paljon kehtaisi itkeä jos helsingistä pari osastoo meniskin kiinni, jos paikkoja lisätään muualle. voishan kokeilla miten innokkaasti helsingistä lähdettäis synnyttämään vaikka ouluun? en kyllä tiedä onko oulussa edes synnäriä, mutta matkaa ajatellen. joku tähän varmasti vastaa jotain mitäs asuvat siellä- tyyliin, mutta ajatella jos kaikki asuttais kehäkolmosen kupeeaas, sehän se vasta katastrofi olisi ;) itsellä hyvä kun synnärille n.40km ja toinen isompi löytyy 150km, että todennäköisesti jompikumpi jää mahdollisten lakkautuksienkin jälkeen, seuraava paikka taitaa olla jo 200km päässä. mutta ajattelenkin nyt muita, joilla on vielä pidemmät matkat. rovaniemeä pohjosempana ei taida synnäreitä olla, paitsi norjan puolella…

28.1.2009 klo 12.20, aivan! (vierailija)

7.

Ivalosta Tampereelle synnyttämään?! Nyt olet tainnut kuulla väärin. Rovaniemellä on synnytysosasto ja Oulussa on yliopistollinen sairaala, missä ON synnytysosasto. :)

28.1.2009 klo 13.13, tämä näin (vierailija)

8.

Mielestäni ei pitäisi sulkea pieniä synnytys osastoja. Itse syöksysynnyttäjänä tiedän että tuo 15 minuutin matkaki voi olla liikaa. Mitenköhän jos keskitettäisiin, niin otettaisiinko syöksysynnyttäjät jo kuukautta ennen laskettua aikaa sisälle? Nopeimman synnytyksen aikana olin onneksi viereisellä osastolla, eikä meinattu päästää synnytyssaliin, mutta kerkesin kuitenkin olemaan salissa 7 minuuttia. Synnytyksen kesto 30 minuuttia.

Järkeä peliin! Kelallehan tulee sitten lisää korvattavaa kun mammat ajelee taksilla satoja kilometrejä synnyttämään!

28.1.2009 klo 13.33, äippä (vierailija)

9.

Mielestäni ei pitäisi sulkea pieniä synnytys osastoja. Itse syöksysynnyttäjänä tiedän että tuo 15 minuutin matkaki voi olla liikaa. Mitenköhän jos keskitettäisiin, niin otettaisiinko syöksysynnyttäjät jo kuukautta ennen laskettua aikaa sisälle? Nopeimman synnytyksen aikana olin onneksi viereisellä osastolla, eikä meinattu päästää synnytyssaliin, mutta kerkesin kuitenkin olemaan salissa 7 minuuttia. Synnytyksen kesto 30 minuuttia.

Järkeä peliin! Kelallehan tulee sitten lisää korvattavaa kun mammat ajelee taksilla satoja kilometrejä synnyttämään!

28.1.2009 klo 14.01, äippä (vierailija)

10.

Minusta synnytys osastoja ei todellakaan tulisi sulkea. Jos jostain pitää vähentää niin lomautetaan kansanedustajat tai oikeastaan vähennetään pysyvästi puoleen nykyisestä määrästä. Oikea käsi ei tiedä mitä vasen tekee. Jos tähän maahan ei tulevaisuudessa synny lapsia niin silloin on turhaa odottaa, että joku huolehtii nyt vallan kahvassa olevista politikoista ja yritysjohtajista.

28.1.2009 klo 18.23, TUTUS

11.

todella säästetään väärästä paikasta.Ehdottomasti ei enempää suljeta synnytys osastoja.
Kansanedustajista voidaan aloittaa säästötoimenpiteet.Eihän ne edes siellä ole istunnoissa ja saavat silti täyttä palkkaa.Kuinka moni muu saa täyden palkan olemati paikalla???

29.1.2009 klo 18.10, Äiti-Kengu

12.

TYKSin tilanteesta oli oma adressi vuodenvaihteessa, joka toimitettiin TYKSiin 8.1. (http://www.adressit.com/tyks_synnytysosasto). Sen allekirjoitti yli tuhat ihmistä. Suurempaa vaikutusta sillä ei kai ole ollut… toivottavasti tämä adressi saa jotain aikaan, jotain rajaa pitää olla säästöilläkin ja siinä, mihin niitä kohdistetaan!

30.1.2009 klo 13.16, ventti (vierailija)

13.

Mielestäni yhtäkään synnytyssairaalaa ei pitäisi lakkauttaa! Minä itse en ainakaan haluaisi lähteä satojen kilometrien päähän synnyttämään! Eiköhän tässä säästetä ihan väärästä paikasta! Miettisivät äidin ja lapsen parasta, en minä ainakaan haluaisi synnyttää ambulanssiin ja onko ambulanssien hoitohenkilökunta saanut koulutuksen olemaan tarvittaessa kätilönä? EI!!!

31.1.2009 klo 13.19, pian 2-lapsen äiti (vierailija)

14.

Ei missään nimessä saa enää sulkea yhtään synnytyssairaalaa olen yhden lapsen äiti. Kuka haluaa lähteä synnytymään satojen kilometrien päähän ei kukaan!!!

31.1.2009 klo 15.00, Milli (vierailija)

15.

No,olen kyllä eri mieltä! Ne pienet synnytyssairaalat pitäisi nimenomaan sulkea ja keskittää synnytykset suuriin turvallisiin yksiköihin ja lisätä potilaspaikkoja ja hoitajia niihin.Helppohan se on fiilistellä siellä omassa rauhallisessa pikkusairaalassa jos kaikki on sujunut hyvin ja vailla komplikaatioita,mutta jos on kokenut jotain muuta niin ajattelee kyllä tasan toisin.Jos kaiken piti mennä hyvin,mutta synnytys yllättäen muuttuikin painajaiseksi,syntyi erittäin huonokuntoinen lapsi,jonka hoidossa meni kaikki mahdollinen pieleen - niin ei olisi muuta voinut toivoa kuin että se lapsi olisi alunperinkin syntynyt siellä isossa sairaalassa,jossa olisi ollut paremmat valmiudet hoitaa ja elvyttää…Ikuisesti jossitellen…

31.1.2009 klo 23.47, äiti minäkin (vierailija)

16.

No,olen kyllä eri mieltä! Ne pienet synnytyssairaalat pitäisi nimenomaan sulkea ja keskittää synnytykset suuriin turvallisiin yksiköihin ja lisätä potilaspaikkoja ja hoitajia niihin.Helppohan se on fiilistellä siellä omassa rauhallisessa pikkusairaalassa jos kaikki on sujunut hyvin ja vailla komplikaatioita,mutta jos on kokenut jotain muuta niin ajattelee kyllä tasan toisin.Jos kaiken piti mennä hyvin,mutta synnytys yllättäen muuttuikin painajaiseksi,syntyi erittäin huonokuntoinen lapsi,jonka hoidossa meni kaikki mahdollinen pieleen - niin ei olisi muuta voinut toivoa kuin että se lapsi olisi alunperinkin syntynyt siellä isossa sairaalassa,jossa olisi ollut paremmat valmiudet hoitaa ja elvyttää…Ikuisesti jossitellen…

31.1.2009 klo 23.49, äiti minäkin (vierailija)

17.

Miksi lakkautusuhan alla ovat Tammisaari ja Vammala? Jyväskylän lisäksi Suomen ainoat kansainvälisen Baby friendly hospital-sertifrikaatin saaneet sairaalat. On totta että riskisynnytykset pyritään keskittämään suuriin yksiköihin, joissa on ympärivuorokautinen pediatrian päivystäjä. Normaalin synnytyksen hoitamiseen riittää kuitenkin ”pelkät” kätilö ja lastenhoitaja, ei siihen tarvita lääkäreitä lainakaan. Pienemmissäkin yksiköissä on kuitenkin gynekologian ja anestesian päivystäjät ympäri vuorokauden ja aluesairaaloissa he ovat nimenomaan erikoislääkäreitä, yliopistollisissa sairaaloissa erikoistuvia lääkäreitä, se pieni ero siinäkin. Lisäksi pienimuotoinen tuttavapiirissä tehty gallup kertoo sekä Tyksissä että Salon aluesairaalassa synnyttäneiden äitien menevän mieluiten kolmattaan saamaan Saloon. Salo on nimenomaan pieni yksikkö, jossa on asiantunteva ja imetysmyönteinen henkilökunta, joka on sitoutunut työhönsä ja itsensä kehittämiseen. Pienissä yksikköissä henkilökunta kiertää sekä osastolta saliin ja takaisin, ja hoitosuhde jatkuu luontevasti salista kotiutuskeskusteluun saakka. Ja mikäli raskaudenaikana on tarvettä käydä äitipolilla, tapaa sielläkin samoja kätilöitä jotka hoitavat myös synnytyksiä. Joku kirjoittaja oli huolissaan henkilökunnan ammattitaidon säilymisestä pienissä yksiköissä, väittäisin että siellä se ammattitaito nimenomaan säilyy monipuolisena, koska tehtäväkenttä on laajempi kuin yliopistosairaaloiden kätilöillä, jotka ovat vain polilla, salissa tai osastolla.

1.2.2009 klo 22.50, vauvamyönteinen aikuistenhoitaja (vierailija)

18.

Edelliseen kommenttiin viitaten - kun siitä ”ns.normaalista synnytyksestä” voikin ihan hetkessä tulla ”epänormaali”! Ja onhan siinä nyt suunnaton ero onko jossain sairaalassa 300 vai 3000 synnytystä vuodessa! Vaikka sen pienen sairaalan henkilökunta kuinka kiertäisi yksiköstä toiseen niin rutiinia on vähän,koska tapahtumia on vähän.Idyllistä ja lempeää kyllä silloin kun kaikki menee hyvin,mutta entäs jos ei mene?? Ei sille aluesairaalan anestesialääkärille paljon vastasyntyneen intuboinnista rutiinia synny vuoden tai muutamankaan aikana kun sen sijaan isossa yksikössä se on rutiinia.Kannattaisi lukea esim.perinatologiaseuran kannanotot synnytyksien keskittämiseen ja ottaa tosiasiat huomioon,Olen vastasyntyneiden teholla työskentelevä sairaanhoitaja.

1.2.2009 klo 23.45, äiti minäkin (vierailija)

19.

Pienet sairaalat mahdollistavat synnytyksen jossa äitejä ja heidän puolisoitaan kuunneellan ja heidän toiveitaan kuunnellaan. Synnytykset eivät tapahdu liukuhihnalla ja synnytysosastolla on parhaimmillaan turvallinen ja jopa kodinomainen tunnelma joka on eduksi synnyttäjille ja vastasyntyneille. Synnyttänyttä äitiä tulee kunnioitaa omalla rauhalla jota pienet sairaalat perhehuoneineen monasti pystyvät tarjoamaan. Itse olen synnyttänyt esikoiseni Tammisaaressa (asun Helsingissä). Halusin sinne koska en voisi kuvitella synnyttäväni Kätilöopiston tai Naistenklinikan kaltaisissa suurissa laitoksissa, joissa äidit hädin tuskin mahtuvat sisään, perhehuoneita riittää vain harvoille ja äidin toiveita luonnonmukaisesta synnytyksestä ei välttämättä kuunnella tai kunnioitetta. Oma synnytyskokemukseni oli erittäin ihana ja kätilöt asiantuntevia. Ja vaikka synnytysosasto oli pieni ja synnytys sattui hoitajien yövuoron aikaan, oli kaikki asiantunteva apu ylilääkäristä anestesialääkäriin tarvattaessa saatavilla. Ihanaa oli myös se, että saimme olla sairaalassa koko perhe perhehuonessa viisi päivää synnytyksen jälkeen ja meidät auttoi lapsenhoidon alkuun samat kätilöt jotka olivat mukana synnytyksessä. Pieniä sairaaloita ei saa missään tapauksessa lakkauttaa, synnytysosastojen tulee mielestäni olla lähipalveluita ja luonnonmukaista ja äitejä kunnioittavaa synnytyskulttuuria tulee edistää!

2.2.2009 klo 21.19, luonnollisten synnytysten puolustaja (vierailija)

20.

Pienet synnytyssairaalat ok, kunhan kätilöiden ja muun henkilökunnan erityisosaamista pidettäisiin yllä laajemmalti kuin pelkästään pienen yksikön sisällä. Hoitohenkilökuntaa voisi esim. vuorotella suurempien sairaaloiden ja pienten kodinomaisten yksiköiden välillä. Eri asia sitten on, miten se kunkin hoitohenkilökunnan jäsenen omaan henkilökohtaiseen elämäntilanteeseen sopisi.

Itse olen syntynyt täysiaikaisena ja synnyttänyt kaksi lasta (eri vuosina) ilman erityisiä toimenpiteitä KYS:ssä. Mieheni on syntynyt toisaalla keskosena. Vielä 1950-luvun lopulla synnytyksiä on hoidettu Suomessa maaseudulla kotioloissa. Itse en sellaiseen toimintaan uskaltaisi lähteä mukaan omalla kohdalla, vaikka kaikki onkin sujunut kahden lapsen osalta jälkeenpäin ajateltuna hyvin. Synnytykset sujui hyvin, mutta itse en ollut synnytysten jälkeen täysin kunnossa ja toinen lapsistani tarvitsi seurantaa.

Rahoitukseen liittyen. Luulisi Suomessa asuvilla naisilla olevan oikeus saada sellainen synnytysmuoto ja synnytyssairaala, mikä itsestä tuntuu luonnollisimmalta. Erilaisuus kunniaan synnytyksiäkin ajatellen. Onkohan miehet taas olleet päättämässä asioista, jos naisten ääntä ei tässä asiassa kuunnella?

Itse varsinaiseen aiheen ohi: kansanedustajien määrä on varmaan ok, kunhan sinne valitaan asiansa osaavia henkilöitä ja siihenhän jokainen täysi-ikäinen, 18-vuotta täyttänyt Suomen kansalainen voi itse vaikuttaa omalla aktiivisella osallistumisella.

4.2.2009 klo 13.40, Kotiäiti/Opiskelija (vierailija)

21.

Mietin tuossa, että jotka haluavat varmuuden vuoksi synnyttää isossa sairaalassa niin onahan sen nykään mahdollista. Mutta jos pieniä sairaaloita suljetaan ei ole enää mahdollista valita pienen ja ison välillä vaan synnyttämään on pakko mennä isoon.

Itse olen todella hyvillä mielin, että tuleva synnytys tulee tapahtumaan Keski-Pohjanmaan keskussairaalassa. Ja sinnekin on onneksi ”vain” 60km matka. (Vain jos verrataan Pohjois-Suomeen.)

5.2.2009 klo 15.07, Pian äiti (vierailija)

22.

Itse olen melkoisen katkera Loimaan synnytysosaston lopettamisesta. Olen kuullut siitä niin paljon hyvää, että olisin halunnut synnyttää joskus vielä siellä. Esikoisemme syntyi TYKS:ssä Loimaan synnytysosaston ollessa kesäsulussa ja samaan aikaan kanssani samalla osastolla oli ainakin 5 äitiä, jotka olisivat synnyttäneet Loimaalla, jos se olisi ollut mahdollista. Mutta kun kesäsulku tuli, niin mahdollisuutta ei tullut.

TYKS:in hoidosta en voi sanoa mitään negatiivista, paitsi että synnytyssalissa olo aikanani (pääsin 21.00, poika syntyi 03.59) salissa kävi kutsuessani kolme eri kätilöä sen kätilön lisäksi, joka minulle kävi esittäytymässä vuoron aluksi. Kuvittelin että tämä kätilö olisi ollut läsnä synnytyksessäni, kun olisin kokenut sen tarpeelliseksi. Sen sijaan luonani ramppasi useampi eri kätilö, jotka eivät edes esitelleet itseään. Jokainen sanoi oman kätilöni tulevan pian. Onneksi hän sentään tuli sitten kun viimein ponnistuvaiheeni alkoi.

Lisäksi TYKS:ssä oli jo tuolloin lapsivuodeosasto aivan tupaten täynnä ja kätilöt melko kiireisiä. Mikähän tilanne mahtaa nyt olla, kun Loimaan synnytyksen siirrettiin myös sinne? Virkoja ei ainakaan kokonaan siirretty, sillä suurin osa Loimaalla toimineista kätilöistä ohjattiin aluesairaalassa muihin tehtäviin ja jonkun tiedämme jopa lähteneen ahvenanmaalle harjoittamaan ammattiaan. En voi käsittää miksi mukava, pieni ja kodikas osasto oli pakko lopettaa ja siirtää kaikki tapahtumaan suuressa ”laitosympäristössä”. Mutta koska edes useita tuhansia nimiä kerännyt adressi Loimaan osaston sulkemista vastaan ei herättänyt päättäjiä, ei kai siihen pysty mikään.

5.2.2009 klo 23.42, äiti 22v (vierailija)

23.

Ei mitään järkeä. Pahempaan suuntaan menee koko ajan. Sääliksi käy lapin naisia ja syntyviä vauvoja, etelässäkin meno kohta samassa pisteessä. Mitä järkeä kohdella jokaista naista potentiaalisena riskisynnyttäjänä? Menee paikat ja resurssit pois tarvitsevilta. Kyllä noita lapsia on maailmaan tullut kautta aikojen vähän vähemmälläkin lääkityksellä ja höösäämisellä.

Synnytyshän oli muistaakseni ihan luonnollinen tapahtuma…?

Miksei kätilöitä voida kouluttaa hoitamaan riskittömämpiä synnytyksiä pikkusairaaloissa tai kotona? Käsittääkseni alalle olisi menijöitä enemmän kuin tarpeeksi. Otetaan mallia vaikka Hollannista.

Samalla saataisiin lisää työpaikkojakin :)

Neuvolan menosta tullut vähän sellainen olo, että ketään ei loppujen lopuksi kiinnosta muu, kuin että synnytän tänne veronmaksukykyisen kansalaisen.

12.2.2009 klo 09.14, Rahanahne maa? (vierailija)

24.

Takana kokemus synnytys ilman kätilöä.

Tälle naiselle pitää hattua nostaa, sillä näin jo 30 v sitten HYKS:ssä tämän saman erittäin aktiivisesti toimivan!
http://kaksplus.fi/tilaa-ja-asioi/kaksplus-adressi-pienten-synnytyssairaaloiden-sulkemista-vastaan#kommenttilomake

T:Noksun Nais-insinööri
….joka halusi lääkäriksi, jolloin valmistuneet lääkärit näyttivät 1/2 pienempää palkkaa kuin Nokian Nais-inssit saavat (vaikkeivät korkealle koulutetut naiset pahemmin pääse Manager astetta korkeammalle vasta kun joku ulkomainen nainen pääsee hallituksen boardiin).

15.2.2009 klo 02.33, Ex HYKS lekuri ammatti (vierailija)

25.

Ei Ivalolaisen äidin tarinaa kuunnellut kuullut väärin. Pohjoisesta suomesta kesällä riskisynnyttäjät sekä osa muistakin synnyttäjistä jouduttiin ohjaamaan Ouluun, Tampereelle sekä Kuopioon. Rovaniemellä lastenlääkäri tilanne oli niin huono ettei turhia riskejä haluttu ottaa.
Nyt tilanne on Rovaniemellä parempi ja vauvoja syntyy välillä ruuhkaksi asti.

18.2.2009 klo 22.36, Anni (vierailija)

26.

Tuttavani synnytti Loimaan aluesairaalassa hiukan ennen sen lakkauttamista. Hiukan niillä oli kiire. Lapsen pää melkein jo näkyi kun kyseinen nainen pääsi sairaalaan.. Eikä matkaa kuitenkaan ollut kuin 20 kilometriä.. Mites sit tehään jos tälläinen tilanne tulee ja tarviiki sit lähtee turkuun asit..? Ei juma mitä touhuu. Se joka (/ne jotka) näistä asioista päättää on kyllä todellakin päästään sekaisin!

24.2.2009 klo 20.06, huolestunut (vierailija)

27.

Olen sitä mieltä että jos panostettaisiin enemmän mahdollisimman luonnolliseen synnytykseen olisi turvallisempaa synnyttää myös pienissä yksiköissä. Valmennus luonnolliseen synnytykseen pitäisi alkaa neuvolasta. Itse olen synnyttänyt 6 lasta luomusti.

26.2.2009 klo 21.08, Ode-09 (vierailija)

28.

Muuttovirta takaisin pienille paikkakunnille, niin palvelutkin kohenisi kaikkien eduksi. Asuminenkin olisi edullisempaa ja luonto puhtaampaa.

Pienet synnytyssairaalat toimisi kunnolla, eikä lastenlasten tarvitsisi asua kaukana mummoista ja ukeista.

Muutto tutuille kotiseuduille (tai uusiin maisemiin)ensin asunnon perässä vai varman työpaikan perässä. Töitä varmasti riittäisi, kun ajattelee tarpeeksi kauaskantoisesti.

Ei kai kaikkien hometalojen tilalle tarvitse alkaa pilvenpiirtäjiä rakennuttamaan. Mistähän ihmismieleen on iskostunut ajatus, että vain suuremmilla paikkakunnilla on töitä ja riittävästi harrastus mahdollisuuksia?

3.3.2009 klo 19.42, # 20 (vierailija)

29.

Minulla ei olisi suurperhettä jos ei ihana Vammalan Aluesairaala olisi ollut olemassa. Henkilökunta aivan ihanaa, osaavat paljon kultaakin kalliimpia taitoja ihan kätilöimisen lisäksikin. Toivon todella että maailma ei mene suurin keskittymiin, että jotain pienempää mutta hyvää säilytettäisiin vielä, toivonkipinänä seuraavillekin synnyttäjille; tuleville perheille, vanhemmille, lapsille… ja niin se jatkumo taas menee.

4.3.2009 klo 12.43, Äiti (vierailija)

30.

Kuinkahan monta vauvaa tulee tuollaisten synnäreiden lopettamisten jälkeen syntymään muualla kuin sairaalassa?
Ja, tätä en toivo kenenkään kohdalle, montako vauvaa ja äitiä vielä on henkitoreissaan pitkien matkojen ja kouluttamattoman apurin takia? Onko sellaiselle tilanteelle mikään pakko pedata näillä lakkautuksilla tilaisuutta?
Ovatkohan poliitikot aatelleet ollenkaan moista omalle tai perheenjäsenen kohdalle, kun tällaisia suunnittelevat?
Vai ovatko suunnittelijat miehiä, vanhempia naisia vai asuvatko ihan sairaalan kyljessä ja viis veisaavat niistä, jotka joutuvat todellakin lähtemään taipaleen takaa synnyttämään!

4.3.2009 klo 16.17, Justiinsa (vierailija)

31.

En ymmärrä, miten pieniä synnytyssairaaloita voitaisiin sulkea ilman, että synnytysosastoja ja kätilöiden määrää lisättäisiin tuntuvasti suurissa synnytyssairaaloissa. Tällaisesta ei kuitenkaan ole ollut suuremmin suunnitelmia esillä? Ei ole mikään satunnainen tilanne, kun läheisen yliopistollisen sairaalan lapsivuodeosastot ovat niin täynnä, ettei päiväsaliinkaan voi useampaa sänkyä enää sijoittaa.

Jos pelätään turvallisuuden puutetta, pitäisi äitiysneuvolatoimintaa kehittää ja parantaa siten, että pienimmätkin riskisynnytyksen merkit havaittaisiin ajoissa ja voitaisiin tällainen synnyttäjä ohjata keskussairaaloihin ja yliopistosairaaloihin. Kuten aikaisemminkin joku totesi, ei normaali synnytys kaipaa aina lääkäriä paikalle.

4.3.2009 klo 22.03, äityli (vierailija)

32.

Kotikaupunkini Synnytysosasto on lakkautettu. Synnytys sairaalaan täältä on noin 45min matka. Minulla on 1 vuotias tyttö, joka syntyi omaan autoon.
Ei matkan tarvitse siis olla edes monen tunnin mittainen, että tälläista tapahtuu, kun henkilökunnalla on kiire eikä äitejä haluta tai ehditä kuunnella.
Tyttöni on kolmas lapseni ja alla oli todella nopea synnytys. Synnytys osastolta lähetettiin minut vielä kotiin, kun kohdunsuu oli avautunut kolme senttiä. Sanoin jokaiselle minua hoitaneelle kätilölle ja minut kotiin lähettäneelle lääkärille, etten ehdi takaisin jos lähettävät kotiin.
Olin oikeassa. Ei ehtinyt edes kotikaupunkini ambulanssi paikalle. Tyttöni syntyi pakkaseen ja tuiskeeseen. Paikalliset VPK:laiset saivat uuden kokemuksen napattuaan tytöstä kopin ennen auton lattialle tipahtamista.

4.3.2009 klo 22.08, halipuli

33.

Itse olen tamperelainen ja synnyttänyt kaksi lasta Taysissa ja ollut riskisynnyttäjä. Suuri kiitos kuuluu Taysin synnytyspuolen pätevälle henkilökunnalle. Teillä tunsi olevansa turvassa vaikka synnytykset olivatkin vaikeita. Aina löytyy tietenkin epäkohtiakin joista kurjin itselleni sattunut oli kun joutui kesken synnytyksen tappelemaan ja pitämään omia puoliaan. Isoin ongelma mielestäni synnytyssairaalassa on henkilökunnan riittämättömyys ja kiire. Henkilökunnalla pitäisi olla aikaa äitien neuvontaan ja äitien kuuntelemiseen. Mielestäni synnytysvalmennusten poistaminen on todella huono juttu ja takapakkia aiempaan. Synnytys pitäisi olla iloinen perhetapahtuma, josta henkilökunnankin pitäisi ehtiä nauttia. Ja mikä sen tärkeämpää kuin antaa ammattitaitoisia eväitä uudelle perheelle. Ei suostuta tehdasmaisiin synnytyksiin vaan taistellaan niin synnyttäjät kuin henkilökuntakin oikeuksiemme puolesta. Lapset ovat tulevaisuutemme eli mikä sen tärkeämpää kuin hyvä elämän alku. Mitä pitkiin synnytysmatkoihin tulee niin mielestäni on edesvastuutonta antaa äitien kokea pelkoa itsensä ja lapsensa puolesta, että ehtiikö saamaan ammattitaitoista apua synnytykseen. Ja mielestäni on heitteillejättö jos synnyttävä äiti laitetaan kesken synnytyksen takaisin kotiin siinä ei ole enää ammattitaidosta tietoakaan.

5.3.2009 klo 00.09, 2001&2007 (vierailija)

34.

Ihan kaikkia kommentteja en jaksanut lukea kokonaan, mutta tärkeästä asiasta puhutaan. Satuitteko lukemaan kaksplus-lehdestä aihetta koskevan artikkelin?

Se pisti kyllä miettimään, kun siinä puhuttiin, että pohjoisin synnytyssairaala on Rovaniemellä. No mikäs siinä lappi on lappia kaikki tyynni. Mutta jos esimerkiksi äiti Ivalosta lähtee synnyttämään Rovaniemelle, niin se on sama matka kuin tamperelainen äiti lähtisi Rovaniemelle! Kun matkan vaihtaa lantalaisten kielelle, niin yhtäkkiä puhutaankin matkasta halki Suomen. Eikä kukaan kehä3 sisäpuolelta suostuisi tällaiseen kohteluun!

Voisihan sitä joitain yksiköitä sulkeakin, mutta ei niin, että kilometrejä kertyy useita satoja. Niinhän ei Etelä-Suomessa käy missään. Etelä-Suomen säästöillä ehkä pohjoisen äiditkin saisi hoitoa lähempänä kotiaan. Että mielestäni tässä pitäisi hakea myös alueellista tasa-arvoa!

(Itse asun Tampereella, en siis lapissa.)

11.3.2009 klo 15.14, kieku (vierailija)

35.

Hei!
Kaikki synnyttämään Helsinkiin. Sinne kaikki keskittyy. Eihän Suomessa ole enää tämän jälkeen mitään kenellekään tavalliselle ihmiselle, muuta kuin verot. Nekin jaetaan valtion omistamille johtajille osinkoina.
Mitä me valitetaan? Pehvat penkkiin naiset. Kyllä miehet alkaa toimimaan kun pistetään niin seksilakko, työlakko, lastenhoitolakko, siivouslakko ja mitä kaikkea tähän vielä voikaan laittaa. Milloin me alamme käyttää yhteistä voimaa mikä meillä naisilla on? Jos ei nyt kun meidän nuoret voi huonosti ja me vain siunaillaan, että mitä tehdään? Synnytykset tehdään mettässä, tienvieressä, taksimiehen kyydissä.
Valittakaa edelleen, mutta jos nyt ette mitään tee, niin sitten akat suut kiinni ja kärsikää. Me vanhemmat naiset olemme oma osuutemme tehneet. Olemme saaneet neuvolat. Missä ne nyt on? Missä on nuorten hoito? Missä lastenhoito kun huostaanottoja on enemmän kuin koskaan?
Kyllä me vanhemmat tulemme teidän avuksi, jos te edes vaivaudutte kerrankin todella tekemään omien lastenne eteen edes jotain. Pyytäkää vain ja me tulemme apuun.
Terveisin ex irkkummi. Kesästä suomimummi, onneksi.

11.3.2009 klo 17.51, Irkkumummi (vierailija)

36.

En tajua tätä ratkaisua!!
Runsas vuosisitten itse makasin ampulanssissa pillien huutoa kuunnellen, kun TÄYSIN YLLÄTTÄEN tuli lapsivesi. Siinä sitten matkattiin raumalta, poriin.. matkaa ei ole kuin vaivaset 45km. Mutta kiireeksi veti, samantien synnytyssalissa jo pikkuinen putkahti maailmaan.
Kamala se on jos jollain muulla näin käy ja matkaa on SATOJA kilometrejä, no voihan sitä ambulanssiin synnyttää.. mutta tuskin monelle mieluinen vaihtoehto!

JOTAIN RAJAA TÄHÄN ASIAAN!!

12.3.2009 klo 12.15, itselle tuli kiire.. (vierailija)

37.

Itse kolme ekaa pienellä KODIKKAALLA synnnytyosastolla ja neljännen keskussairaalassa synnyttäneenä olen sitä mieltä että todella harmillista, että näin on käynyt ja tulee käymään vastaisuudessakin.
Toki esim. näiden kahden noin 60 kilometrin säteellä toisistaan olevien sairaaloiden yhdistämisen syyt tiedän ja ymmärrän.
Jos pieneen yksikköön ei saada edes rahalla lastenlääkäreitä niin riskillä ei synnytyksiä voida lähteä hoitamaan.
Monien satojen kilometrien synnytysmatkat ovat turhan pitkiä, tosin allekirjoittaneelle se vajaa 40 kilometriäkin mikä viimeisen ollessa kyseessä meinasi olla liikaa…

12.3.2009 klo 19.43, 4 poikaa vauhdilla (vierailija)

38.

Isoissa sairaaloissa huolettaa vain henkilökunnan ja tilan puute. Jos synnytyksiä tuleekin yhtäkkiä parisataa lisää vuodessa, mutta tilaa ja henkilökuntaa ei lisätä niin mitä sitten? Saa lukea ensisynnyttäjistä jotka on jätetty yksin synnyttämään kun henkilökunta ei ole ehtinyt paikalle.

2.4.2009 klo 14.03, ensisynnyttäjä (vierailija)

39.

Minä itse en ymmärrä kohua synnytyssairaaloiden lakkauttamisesta. Täällä oli aiemminkin mainittu jo lappilaisten pitkät matkat synnyttämään. Lapissa neuvolassa kehotetaan hakeutumaan synnytysairaalan lähelle vaikka tuttavien luo asumaan loppuraskauden ajaksi. Itse olen nopea synnyttäjä ja matkaa kertyy minullakin yli 100km ja ”riski” synnyttää välille on todella suuri. Mutta näillä mennään, ei voi mitään. Saman arvoisia synnyttäjiä me kaikki olemme, asuimme sitten Helsingissä tai Nuorgamissa.

13.4.2009 klo 10.43, Peikko (vierailija)

Oma kommentti

Asiakaspalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
Verkkopalvelu
Ilmoitushinnat ja mainosmuodot
Tekniset tiedot

Toimitus

Yhteystiedot ja palaute
Yhtyneet Kuvalehdet Oy Maistraatinportti 1 00015 KUVALEHDET

Tilaajapalvelu

puh: (09) 156 665, fax: (09) 156 6511

Aukioloajat: ma–pe 08:00–17:00

Verkkopalvelut
Alibi
Anna
Deko
Erä
Hymy
Kaksplus
KG-lehti
Kippari
Kotilääkäri
Käytännön Maamies
Kotiliesi
Koululainen
Moda
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
Suosikki
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Vene
Kieku
Kuvakulma
Media-Matkat
Nettiauto
Plaza