Mitä aion tehdä toisin tässä raskaudessa

Otin paljosta opikseni esikoisen raskausajasta ja synnytyksestä ja olen paljon pohtinut asioita mitä mun kannattaa nyt tehdä eri tavalla, jotta asiat sujuisivat itselleni paremmin. Esikoista odottaessa olin tarkka monesta asiasta, mutta kaksi tärkeää asiaa tuntui unohtuvan: fyysisestä kunnosta huolehtiminen ja synnytykseen valmistautuminen.

Miksi on tärkeää huolehtia kehosta raskausaikana?

Esikoista odottaessa mut kaatoi sairauslomalle kovat iskiaskivut ja alaselän ongelmat. Kävin kyseisestä vaivasta useasti lääkärissä, mutta mulle kohauteltiin vain olkia. ”Nivelten löystyminen kuuluu raskauteen” oli ainainen tuomio lääkärin suusta. Tyydyin makaamaan sohvalla lämpötyynyn kanssa ja odottamaan synnytyksen tuomaa helpotusta vaivaan.

Mitä mun olisi pitänyt tehdä?

Olisi pitänyt heti hakea ammattiapua selän ongelmiin. Vasta lähes vuosi synnytyksen jälkeen sain kuulla, että mun koko lantio on vinossa ja jaloissa oli 1,5cm pituusero tämän vuoksi. Jäsenkorjaaja onnistui suoristamaan mun lantion ja palauttamaan alaselän nivelet paikalleen. Kätilön kanssa keskustellessani sain kuulla, että tämä lantion vinous on voinut aiheuttaa kipujen lisäksi sen, että esikoisen synnytys kesti niin kauan. Vauva ei ole päässyt laskeutumaan synnytyskanavaan kunnolla ja optimaalisessa asennossa.

Tässä raskaudessa ajattelin käydä samalla jäsenkorjaajalla puolivälin tienoilla tarkistuttamassa tilanteen ja suunnitella käyntejä niiden tarpeellisuuden mukaan aina synnytykseen asti. Olen nyt raskausviikolla 18 ja vaikka kipuja ei vielä ole, tunnen selän ja lantion rusahtelevan päivittäin. Selkeä merkki siitä, että nivelten löystyminen on jo alkanut ja se voi altistaa virheasennoille.

Liikunta jäi kokonaan

Selkäkipujen ja kasvavan vatsan takia myös liikunta jäi todella vähäiseksi, vaikka kevät oli kauneimmillaan. Saatoin satunnaisesti pyöräillä lähikauppaan kun selkäkivut sallivat, mutta muuten vietin sairauslomaa ja äitiyslomaa lähinnä kotona Netflixin (ja herkkujen) parissa. Raskauskilot mua ei häirinnyt, mutta oma fyysinen kunto oli aivan kamala. Mulla on jokainen raskaus myös pahentanut allergiaoireita ja varsinkin keväällä hengittäminen tuntui todella tuskalliselta.

Toisen lapsen syntymä ajoittuu helmikuulle, joten toivon ettei riesana olisi allergiat ja helteen turvottamat jalat. Nyt kun ymmärrän pitää selästäni parempaa huolta, uskon että pääsen liikkumaan paljon paremmin ja se auttaa myös tulevassa synnytyksessä. Taaperon äitinä en voi lannistua sohvan pohjalle, vaan ulos on lähdettävä raskausvaivoista huolimatta. Esikoisen synnytys käynnistyi pyöräilemällä, ehkä tämä käynnistyy hiihtämällä?

Synnytykseen valmistautuminen

Menin synnyttämään esikoista juurikaan miettimättä asiaa sen kummemmin. Mun asenne oli, että ”kyllä ne kätilöt siellä neuvoo”. Jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt perehtyä asiaan paremmin ja puhua miehen kanssa enemmän synnytyksestä. Kätilöt kyllä ehdottelee erilaisia kivunlievityksiä ja helpotuksia, mutta synnyttäjän täytyy etukäteen tietää miten ne toimii ja mitä haluaisi kokeilla. Kesken supistusten aivoissa ei tunnu liikkuvan mitään ja sanat ”tens-laite” ja ”aqua rakkulat” saattaa kuulostaa ihan heprealta.

Esikoista synnyttäessä kivut tuli niin shokkina, että se sai mut oksentamaan melkein koko 26 tuntia mitä synnytys kesti. Oksentamisen vuoksi olin niin huonossa kunnossa, että pysyin vaan sängyssä sikiöasennossa. Sängyssä makaaminen ei taas edistä synnytystä ja kohdunkaulan avautumista yhtään.

Jossain vaiheessa yöllä istuin kätilön opastamana kuumassa suihkussa ja se todella auttoi supistuksiin! Olisi pitänyt vaan tajuta pyytää päästä uudelleen suihkuun, pyytää jumppapalloa ja pyytää miestä hieromaan mua alaselästä. En tehnyt mitään näistä, koska olin shokissa ja aivan puulla päähän lyöty. Nyt tiedän paremmin ja niin tietää miehenikin, kun opastan häntä jo ennakkoon.

Odotan innolla uutta synnytystä, saan uuden mahdollisuuden kokeilla kaikkea ja kokea kaiken taas!

SYNNYTYS

En pysty kantamaan vauvaani – iskiaskipu iski jälleen

Kaikki seksistä synnytyksen jälkeen, voiko klitoris kadota?

 

Löydät meidät myös instagramista nimimerkillä @niina.mantere

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä