Vaihtelua puurolle – 10 vauvalle sopivaa aamupala ja iltapala ideaa

Jossain vaiheessa tulee tilanne, kun vauva kaipaa vaihtelua perinteiselle puurolle. Keräsin tähän postaukseen ideoita kahden lapsen kokemuksella. Nämä tuotteet ja ideat sopivat 6kk iästä eteenpäin vauvan ruokavalioon. Näitä vinkkejä voi toki käyttää myös esimerkiksi välipalan tilalla ja moni näistä maistuu silloinkin kun ruoka ei. 

Kaurajugurtti

Yosa Greek Style natural kaurajugurtti ei sisällä lisättyä suolaa tai sokeria. Jugurttivalmiste on helposti syötävä ja se löytyy kaupan kylmähyllystä. Parasta on, että se sopii vauvan ruokavalioon jo ennen maitotuotteiden käyttöönottoa. Jugurttia on helppo maustaa itse esimerkiksi hedelmäsoseella, marjoilla, banaanilla tai mitä ikinä vauvalle sopivaa jääkaapista löytyykään.

 

Kookosjugurtti

Happy Coco natural on toinen vaihtoehto jugurteista mitä voi antaa alle 10kk ikäiselle. Tähän pätee samat maustamiskeinot kun kaurajugurttiin, mutta huomioitavaa on ettei kookosta kannata ihan joka päivä syödä sen sisältämän kovan rasvan vuoksi.

Smootiet

Myös vauvat rakastavat smootieita! Käytä aineksena joko edellämainittuja jugurtteja vedellä ohentaen ja lisää vain marjat ja hedelmät tai osta kaupasta sokeroimatonta ja ei lisättyä suolaa sisältävää kaurajuomaa. Kaurajuomissa lukee ”ei sovellu alle 1-vuotiaille” siitä syystä, ettei se sisällä tarpeeksi vauvan tarvitsemia ravintoaineita korvatakseen äidinmaidon tai korvikkeen. Kaurajuomaa voi siis hyvällä omatunnolla käyttää kertaluontoisesti kuhan vauva saa päivän aikana myös tarvitsemaansa maitoa.

Miten tunnistaa suolaton tuote kaupassa?

Kaupassa ei kannata tuijottaa pelkästään ravintosisältöluetteloa, sillä moni tuote sisältää natriumia eli suolaa luonnostaan ja vauvankin elimistö tarvitsee tätä luontaista ainetta. Lisätty suola on se mitä vauvan ruoissa kannattaa välttää ja sen tunnistat ainesosaluettelosta. Jos luettelossa lukee suola tai merisuola sisältää se silloin lisättyä suolaa eikä sovellu alle vuoden ikäisen ruokavalioon.

Tahmapuuro

Tahmapuuro on perinteistä puuroa, mutta niin tönkköä että vauva saa itse kahmia sitä nyrkein suuhun. Puuro valmistuu 1:1 ohjeella eli desi nestettä ja desi kaurahiutaleita lautaselle ja mikroon. Puuron jäähdyttyä siitä voi pyöritellä palleroita vauvan lautaselle.

Puurorieskat

Puurorieskat toimivat erityisesti silloin kun vauva jättää puuron syömättä, mutta rieskoihin sopiva puuromäärä valmistuu myös mikrossa nopeasti. Käyttämäni resepti rieskoihin on Marjut Ollilan Simppeli sormiruokakeittiön valikoimasta ja pääset kurkkaamaan reseptin tästä linkistä. 

Murot

Vauvalle löytyy myös sopivia muroja kaupan valikoimista. Meillä on ollut maistelussa TALKmuru murot mitä vauva syö mielellään kuivana sormin. Näissä muroissa on pieni määrä lisättyä suolaa, mutta ottaen huomioon murojen painon saisi näitä syöttää vauvalle paketti tolkulla, jotta suolasta olisi mitään vaikutusta.

Riisikakku

Friggs natural riisikakut eivät sisällä lisättyä suolaa ja soveltuu vauvalle naposteltavaksi joko kuivana tai 100% maapähkinää sisältävän pähkinävoin kanssa. Tarkista maapähkinälevitteen ainesosaluettelosta, että se sisältää vain maapähkinää ja vauvalle soveltuvia ainesosia. Riisikakun päälle voi myös voidella banaanista tai avocadosta muusattua tahnaa.

Vauvalle sopivat leivät

Mun oma mielipide on, että jos vauvalle antaa joskus ja jouluna lepää ei sen sisältämä suola vaikuta mihinkään jos ruokavalio ei muuten sisällä lisättyä suolaa. Kaupasta löytyy kuitenkin myös vähäsuolaisia eli alle 0,7g / 100g suolaa sisältäviä leipiä. Näistä esimerkkinä on REAL ruisleipä – se on myös sopivan pehmoista vauvan ikenille.

Banaaniletut

Banaanilettuihin löytyy useita reseptejä netistä. Mun oma tyyli on odottaa banaanien kypsymistä pehmeiksi, muussaan 2-3 banaania, lisään desin jauhoja, kaksi kananmunaa ja 1tl leivinjauhetta. Turvotan taikinaa hetken jääkaapissa ja paistan öljyssä.

Maissisose

Maissisosetta löytyy vauvanruokahyllystä valmiina ja se on sopivan täyttävä varsinkin iltapalaksi. Makean makuinen maissi maistuu yleensä silloin kun puuroon ollaan jo kyllästytty.

Kaipaatko lisää vastaavia vinkkejä? Piditkö näistä? Jaa tämä postaus myös ystäville ja kommentoi alle niin kasaan teille myös jatkossa resepti-ja vinkkipostauksia! Nähdään myös Instagramissa @niina.mantere

 

Kommentit

2 kommenttia
Niina Mantere

Ihanaa et oli hyödyllinen postaus ❤️❤️

Avatar

Hei tämä oli ihan loistava postaus, KIITOS! Meillä 8 kk poika, innokas sormiruokailija, ja saadaan tästä tosi paljon variaatiota aamuihin ja iltoihin ikuisten puurorieskojen tilalle. Heti lähti ostoslistalle riisikakut (miten en ole noita ”levitteitäkään” itse tajunnut!), kaurajogurtti ja Talk-murot 😊

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä