Kuinka alkaa vegaaniksi? 5 vinkkiäni aloittelevalle vegaaniperheelle

Olemme olleet lasteni kanssa nyt vegaaneita kuusi vuotta. Rehellisesti sanottuna se on ollut joskus haastavaakin, mutta vaikeudet ovat liittyneet enimmäkseen ympäristön ennakkoluuloihin ja lihanormatiivisuuteen, eivätkä vegaaniuteen sinänsä. Ongelmat on nousseet esiin siis lähinnä sosiaalisissa tilanteissa, joissa vegaaniutta ei oikein vielä ymmärretä ja usein sitä jopa vastustetaan.

Ainoa mikä tässä touhussa joskus kaduttaa on se, etten alkanut vegaaniksi jo paljon aikaisemmin. Vegaaninen elämäntapa on tuonut elämäämme ainoastaan niin paljon hyvää: olemme terveitä, elinvoimaisia ja elämme arvojemme mukaista,  eettistä elämää.

Elias syö kauramaitoon tehtyä kaurapuuroa Nuuksiossa.

Tutuista tavoista, traditioista ja normeista poikkeaminen ei tunnu  kauhean mukavalta. Usein valtavirrasta poikkeavista elämäntavoista ei paljoa kuule valtamediassa, tietoa on vähän, koulut ja muut insituutiot eivät tunnista tai tue elämäntapaa –  ja pahimmillaan jokaisesta päivästä tulee omien arvojensa puolustelua ja iänikuista valtataistelua. Onkin ehkä sitten helpompi elää kuten muutkin ja jatkaa entiseen malliin.

Varsinkin lapsiperheissä on välillä tosi rankkoja aikakausia, eikä vanhempana meinaa jaksaa enää yhtään ylimääräistä metatyötä tai projektia hartioillensa kannettavaksi.

Vegeily on kuitenkin päivä päivältä helpompaa ja kasvisvaihtoehtojen saatavuus yleistyy. Minulta kysytään edelleen päivittäin vinkkejä vegaanisen elämäntavan tai ruokavalion aloittamiseen. Erityisesti lapsiperheissä koetaan joskus  haasteita siirryttäessä sekaruokavaliosta kohti vegaanista elämäntapaa. En ole ravistemusalan ammattilainen, mutta voin lähes seitsemän vuoden kokemuksellani jakaa teille omat vinkkini, joista on ollut valtavasti hyötyä jo tuhansille muille suomalaisille perheille.

Miksi vegaanius on tärkeää ja mitä se oikeasti merkitsee?

Huomaan somessa liikehdintää ja vaikuttajien ottavan vahvasti kantaa ympäristökriisiin, mutta usein se yksi tärkein ilmastokriisin aiheuttaja tuntuu unohtuvan. Teollinen eläintuotanto on nimetty yhdeksi merkittävimmäksi ilmastokriisin aiheuttajaksi ja siihen liittyy myös resurssien, kuten veden ja maapinta-alan, ylikäyttöä. Vegaanius on taas yksilön tasolla ehkä yksi vaikutusvaltaisin ympäristöteko.

Eläintuotteiden kulutus on kasvanut  räjähdysmäisesti,  ja sen seurauksena kärsii myös ihmisten terveys. Vegaaniselle ruokavaliolle on siis monia tosiasioihin perustuvia syitä – eläinten oikeuksia ja hyvinvointia unohtamatta.

1. Tee  arkiruuistanne vegaanisia versioita

Ensimmäinen neuvoni useimmiten on se, että tehkää ihan samaa ruokaa kuin ennenkin, mutta vegaanisina versioina. Ei kannata lähteä tekemään muutoksesta valtavan suurta, kun ihan samoja arkiruokia voitte syödä jatkossakin. Miltei kaikista eläinperäisistä tuotteista löytyy nykyään vegaaniset versiot, joten eläintuotteiden korvaaminen on todella helppoa. Korvaa maito kasvismaidoilla, kermat vegekermalla, jauheliha vegaanisella rouheella, härkiksellä tai vaikka linsseillä, juustot vuustolla jne. Alussa voi joutua lukemaan enemmänkin tuotelistoja kaupassa, mutta vegaaniset tuotteet oppii nopeasti, ihan parissa viikossa.

2. Uusiin makuihin tottuminen vie kymmeniä maistelukertoja – älä siis lannistu!

Uusiin makuihin tottuminen vaatii kymmenen, ellei kymmeniä, maistelukertoja. Älä siis lannistu, kun lehmänmaitoa koko elämänsä juonut taapero sylkee ensimmäisellä kokeilukerralla kauramaidot kaaressa keittiön lattialle. On täysin luonnollista, ettei kasviksista tehdyt juomat voi maistua samalta, kuin lehmänmaito. Hyvä tapa aloittaa uusien makujen totutteleminen lasten kanssa, on piilottaa vegaanisia korvikkeita ruoan sekaan – lapsille siitä tietenkään kertomatta. Näin se homma meillä lähti hienosti käyntiin: huijaamalla. Tee lasten lemppari lasagne vaikka soijarouheeseen – mutta älä kerro kenellekään! Vegaaniset jogurtit voi iskeä lasten kouraan tekemättä asiasta sen suurempaa numeroa, jätski, smoothiet, murot ja karkit menee samalla strategialla –  ja pizzan vegevuustosta ei hiiskuta sitten sanallakaan!

3. Mausta kasvisruokaa löysin rantein –  ja käytä sitä öljyä!

Kasvisruoan huono maine mauttomana ja tylsänä johtuu siitä, ettei sitä oikein osata vielä valmistaa ja maustaa ravintoloissakaan. Öljyä ei kannata kuitenkaan pelätä, sillä kasvikset ja lihankorvikkeet on usein lähes rasvattomia. Keho kuitenkin tarvitsee rasvoja – ja se on maukkaan ruoan edellytys. Runsas maustehylly on herkullisen kasvisruoan perusta, eikä sitä tule säästellä.

4. Kukaan ei voi olla täydellinen vegaani – älä soimaa itseäsi mokailuista

Kävelin viimeksi kesän alussa kotiin makrellitölkki ruokakassissa. Tajusin mokani vasta kun kotona avasin tölkin, eikä haju ihan vastannut tomaattia. Olen varmasti myös edelleen joskus syönyt ruokia, jotka ei  ole 100% vegaanisia. Monesti ravintoloissakin mokaillaan, ja ruoassani onkin käytetty kananmunaa. Tai joskus itse olen vahingossa käyttänyt lasagnelevyjä, jotka eivät olekaan olleet vegaanisia. Täydellisyyteen ei edes kannata pyrkiä, sillä kukaan ei voi olla 100% vegaani. Sen suhteen kannattaa heti rentoutua ja olla pelkäämättä virheitä. Älä siis soimaa itseäsi virheistä tai lipsumisista, tärkeintä on yrittää. Ja nauttia uudesta elämänmuutoksesta!

5. Ota selvää vegeilystä ja heittäydy mukaan sosiaalisen median vegaaniyhteisöihin

Facebookin sipsikaljavegaanit, Vegaaninen Helsinki, (lisää paikkakunta jossa asut) Vegaanista kasvisruokaa, Ulkomaiden vegaanivinkit, Vegaaninen Fodmap, VeganFitness, Hedelmälihasta, Vegaanihuoltajat –  ja useat upeat vegaaniset tilit Instagramissa odottavat juuri sinua! Ryhmät on todella aktiivisia, sillä vegaanisestä ruoasta ja elämäntavasta kiinnostuneita ihmisiä on paljon. Et ole siis yksin! Myös Vegaanihaaste on hieno tapa aloittaa vegeily – juuri sitä kautta meidän perheestämme tuli vegaani. Vegaanihaaste ei sitouta sinua mihinkään, mutta tukee ja auttaa vegaaniudesta kiinnostuneita.

Vinkkejäni vegaaniruokiin:

Vegaaninen curry kookoskeitto – 15 minuutissa!

Tanskalainen klassikko: pyöryköitä curryssa (Boller i karry)

Vegaaninen lasagne – ilman lihankorvikkeita

Sunnuntaiaamun helpot vegaaniset proteiinilätyt

Vauvan vegaaninen ruokavalio – vinkkejä kiinteiden ruokien aloittamiseen

Kun lapsi haluaa ryhtyä vegaaniksi – 6 vinkkiä vanhemmille

Hyppää myös seuraamaan Instagramiani, jossa pääset seuraamaan meidän vegaaniperheemme arkea:

 

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä