Viharakastan asiakaspalvelua

Mä olen usein aika kärkäs kertomaan mielipiteeni joka asiasta, mutta koska en tahdo blogin olevan kokonaan pelkkää arvostelua, yritän aina vähän hillitä intoani. Nyt kuitenkin halusin änkeä tässä taas muutamat kuluneen vuoden aikana mietityttämään jääneet ilot ja surut yhteen postaukseen! Asiakaspalvelun laatu on tunnetusti mulle tärkeä asia ja yksi inhottavimpia arkiasioita on ehdottomasti huono palvelu. Joten moni kohdista liittyy juurikin tähän aiheeseen.

Sain maaliskuussa synttärilahjaksi lahjakortin Bik Bokkiin, jonka päätin käyttää toukokuussa kun kilot olivat jo jotenkuten kaikonneet, vähän niinkuin palkintona. Marssin Skanssin Bik Bokkiin, jossa haahuilin eksyneenä, kun mukava myyjä tuli kysymään voiko hän auttaa jossain. Selitin, etten oikein osaa enää shoppailla ja tämä ihana nuori nainen kyseli, minkä tyylisiä vaatteita kaipaan ja kaivoi minulle kattavan valikoiman juuri minun näköisiäni vaatteita, etsi sopivat koot, auttoi sovituskopin kanssa (Nomppu oli mukanani) ja toi vielä koppiin eri mallisia ja eri hintaluokkien vaihtoehtoja. Näin loistavaa palvelua en ole ikinä saanut! Skanssin Bik Bokissa olen muutenkin saanut aina aivan ensiluokkaista palvelua ja sieltä voi lähteä poikkeuksetta hyvin mielin. Myös Hansan Bik Bokissa oli loistavaa palvelua sen kerran kun olen siellä käynyt ja Helsingissä Kampin Bik bokissa on myös aina ollut todella hyvä palvelu.

Liedon uusi Valintatalo on ennenkin päässyt kehujeni listalle ja pääsee edelleen. Supermukava henkilökunta, jotka muistavat aina tervehtiä ja hymyillä! Helpolla saa muille hyvän mielen.

Enää ei tule käytyä kauheasti Liedon K-Supermarketissa, mutta aina sillon tällöin vanhempien luona käydessä poiketaan hakemaan jotain. Mielipiteeni pysyy edelleen samana kuin aina: Osa henkilökunnasta on ihanan aurinkoista ja mukavaa, mutta osa kohtelee minua kuin olisin henkilökohtaisesti jotenkin pilannut heidän elämänsä. Ne tietyt pari myyjää. Jos luet tätä niin pikku vinkki; meille nuorillekin voi sanoa hei ja hymyillä sen sijaan, että mulkoilee sanomatta sanaakaan.

Tykkään hirveästi Subwayn leivistä, mutta niiden laatu vaihtelee ihan hirveästi. Siskoni oli ennen töissä Skanssin Subwayssa ja hän teki maailman parhaat subit. Länsikeskuksen Subwayssa on aina ihanan mukavat myyjät ja loistava asiakaspalvelu, myös subit ovat juuri sopivia. Tiedättekö kun jotkut tekevät subeja joissa on juuri sopivasti kastiketta ja täytteet oikein aseteltu, ettei kaikki valu alas? Ja sitten taas toiset ovat ihan kuivia sisältä ja märkiä ulkoa kun kaikki kastike valuu heti pois. Liedon subissa söin taannoin juuri tällaisen aivan surkean subin, ei maistunut miltään ja syöminen oli todella hankalaa. Salon jonkun kauppakeskuksen subissa oli myös tosi herkulliset subit. Kupittaan juna-aseman vieressä olevassa Subwayssa sen sijaan sain surkeinta palvelua ikinä, leipä oli ihan ok, mutta ois varmaan maistunut paremmalta, jos myyjä tietäisi mitä sana asiakaspalvelu tarkoittaa.

Me tehdään ruokaostokset aina joko Lidlissä tai sitten laiskuuden yllättäessä Prismassa/Citymarketissa. Näiden kahden jälkimmäisen vertailu on mulle sydämen asia. Citymarketissa on aina nopeammat kassat, koska Prismassa kassoja on paaaaljon vähemmän auki. Ja tämä koskee myös vertailua K-Supermarket/S-Market. Prismassa/S-Marketissa on myös halvemmat hinnat. Mutta Citymarkettiin on vaan niin paljon mukavampi mennä, koska sen sujuvamman asiakaspalvelun lisäksi Citymarket on niin ihanan värikäs ja pirteä paikka, kun taas Prisma harmaa-vihreine ulkoasuineen saa mut melkein masentuneeksi, voiko rumempia värejä olla, kuka hullu sen puljun on suunnitellut. Myyjät kummassakin ketjussa menee fifty-fifty, osa on älyttömän ihania ja osa hirveän töykeitä. Pitäisi käydä Prismassa, koska se on halvempi, mutta kun Citymarket on niin paljon kivempi ja siellä on parempi valikoima, Prismassa on huonommat vaihtoehdot ja kaikki aina loppu. Hintaesimerkkinä: joskus muutama vuosi sitten K-kaupassa Oltermanni maksoi 9 euroa ja S-marketissa 5 euroa. Aikamoinen ero!

Tämä ei liity asiakaspalveluun, mutta kaikki varmaan tietää Netflixin ja Viaplayn? Tilasin Netflixin kauan sitten ja voitin Viaplayn vuodeksi viime keväänä, eli se päättyy ensi keväänä. Molemmista en ehkä aikoisi maksaa, joten toisesta luovutaan ensi vuonna, mutta en osaa päättää kummasta. Viaplayssa on ehkä vähän osuvampi tarjonta ja sitä on tullut viime aikoina katsottua enemmän, tosin ehkä siksi, että olen katsonut jo Netflixistä kaikki kiinnostavat sarjat läpi. Mutta Netflix sen sijaan toimii aina moitteettomasti, kun taas Viaplayssa laatu on välillä aivan täyttä kuraa ja tekstitykset ovat niin huonot, että olisin itse kirjoittanut paremmin. Joistain ohjelmista ei saa edes kasvoista selvää, välillä tekstitykset tulevat puoli minuuttia myöhässä ja silloinkin kun ne ovat ajallaan, ne ovat kuin 3 -luokkalaisen kirjoittamat. Netflixin elokuvien esittelyt sen sijaan kuulostavat siltä, että ne on kirjoitettu kännissä. Silti olen koukussa kumpaankin palveluun ja ovathan ne kokonaisuutena loistavia.

Skanssin Jesper&Junior on ollut yksi meidän vakkaripaikoista lasten ulkovaatteita ostaessa, mutta jatkossa en enää taida uskaltaa ostaa sieltä ainakaan mitään kalliimpaa. Tuttuni nimittäin osti sieltä Ticketin haalarin, jossa olikin valmistusvirhe ja hän palautti haalarin, mutta sai takaisin vain puolet rahoista. Siis mitä ihmettä? Esim H&M:aan olen saanut palauttaa valmistusvirheellisen tuotteen yli kuukautta ostamisen jälkeen, koska luonnollisesti virhe kuuluu korvata. Todella kurjaa toimintaa.

Lindex on tsempannut henkilökunnan suhteen paljon. En ole varmaan ikinä saanut missään Lindexissä huonoa palvelua, mutta Lindexin More at Lindex -kortin kanssa oli alkuun aina ongelmia, koska henkilökunta ei osannut käyttää sitä, mutta enää tätä ongelmaa ei ole ollut.

Lidleissä on yleensä ollut aina tosi hyvää asiakaspalvelua. Muutama negatiivisen kokemuksen antanut tyyppi on osunut kohdalle, mutta pääsääntöisesti Lidlin henkilökunta on todella mukavaa ja kohteliasta.

Raision Gigantti tuotti suuuuuuuren pettymyksen kun ostettiin meidän ensimmäinen asunto ja lähdettiin sinne hankkimaan pesukonetta ja kuivausrumpua. Kaikki myyjät vain kävelivät ohi ja katsoivat että kaksi nuorta vaan,  joilla ei ole varaa kuitenkaan ostaa mitään. Ostettiin kuitenkin koneet sieltä sitten, kun vihdoin saatiin palvelua sitä ikuisuuden metsästettyämme, mutta ei jäänyt hyvä mieli.

Sohvaa tähän nykyiseen asuntoon etsiessämme lähdimme ensimmäisenä Finnlandia Kalustemaailmaan, jossa pyörimme tunnin etsimässä palvelua. Kukaan ei tervehtinyt tai katsonut päinkään. Henkilökunta kiirehti palvelemaan kaikkia muita, mutta meille ei kiinnostanut myydä sohvaa, vaikka jäimme viereen odottamaan myyjien vapautumista. Eihän taas tällaisella nuorella lapsiperheellä voi olla varaa heidän sohviinsa, joten ei kannata palvella. Arvata saattaa, että jätettiin sohva sinne ja häivyttiin, eikä tosiaan tarvitse mennä siihen puljuun enää ikinä. Maskun kalustetalossa sensijaan saatiin loistavaa palvelua.

Greenzeissä on aina hyvää palvelua! Kuten on myös Myllyn Ginatricotissa. Hansan Pizzariumin henkilökunta on myös todella mukavaa. Forumissa sijaitsevassa Rossossa saatiin myös loistavaa palvelua. Pizzaline toi meille pizzat reilusti myöhässä ja unohti osan aineksista, never again. Dennis toimittaa pizzat aina hyvissä ajoin ja palvelu on mukavaa.

Kenelle te jakaisitte risuja ja ruusuja?

Kommentit

48 kommenttia
Emilia Huttunen

Hyvin sanottu 🙂

Avatar

Ainakin Netflixistä saa paljon enemmän irti, jos asentaa selaimeensa lisäosan (Firefoxilla esim. Hola!), jolla voi huijata maan, josta sivuja selaa. USA:n puolelta löytyy paljon enemmän katsottavaa, ja myös leffat ovat tuoreempia. En tiedä sit miksi rajoittavat tuota katselua noin paljon, koska suomalaiset taatusti katsoisivat ohjelmia vaikka suomeksi ei saisikaan. Mulle englanninkieliset tekstitykset ovat riittävä apu eri ohjelmia katsoessa. 🙂 Sääntöjä tuossa toki rikkoo, mutta tuskinpa niistä kiinni jää.

Emilia Huttunen

Mä en myöskään kaipaa tekstityksiä ja jos Topias ei oo kotona niin katson yleensä leffani ilman, ihan vaan että saa pidettyä kielipäätä hereillä 🙂 Kiitti vinkistä! Vaikka näin julkisesti ainakin olen erittäin vastaan kaikkea luvatonta 😀

Avatar

Niin kauan kun kuukausimaksu on suunnilleen sama, en kärsi omantunnon tuskia (maksetaan muuten enemmän kuin jenkit). 😀

Emilia Huttunen

Haha! 😀

Avatar

Varmaan muistat itse sitten aina olla fiksu ja aurinkoinen asiakas? Et se, joka kassan kolmannen tervehdyksenkään jälkeen ei saa sitä moita murahdettua, tai se joka pikaruokapaikassa jättää paikkansa sen näköiseksi kun siitä olisi porsaslauma syönyt, tai se, joka vaatekaupassa jättää vuorellisen vaatteita sovituskoppiin?

Bussikuskin kiittäminenhän ainakin sulta näkyy sujuvan 🙂

Emilia Huttunen

Ainakin yritän aina parhaani mukaan 🙂 Valitettavasti vaan fakta on niin, että kaikille ihmisillä on huonoja päiviä, mutta asiakaspalvelijan työhön kuuluu jättää henkilökohtaiset ongelmat odottamaan työpäivän ajaksi, koska omalla huonolla asenteellaan hän antaa huonon kuvan yrityksestä.

Avatar

Eli siis mielestäsi, vaikka itse käyttäytyisit kuinka törkeästi, asiakaspalvelijan pitää sinua aina aurinkoinen hymy naamallaan palvella?

Ei kai nyt sentään. Kyllä metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan. Jos itse et saa edes sitä moita kakistettua, puhumattakaan myyjää silmiinkatsomisesta saati siitä että puhut törkeästi, niin miksi myyjä haluaisi olla sinulle kuin naantalin aurinko? Ihminen hänkin vain on…

Itse et ole tainnut ikinä asiakaspalvelualaa kokeilla (sitä parin kuukauden mansikanmyyntiä lukuunottammatta)?

Avatar

Kyllä, aspan kuuluu olla asiallinen. Mutta ääliöaasiakkaat tekevät työn välillä toodella raskaaksi 🙁 Asiakkaat voisivat myös muistaa jättää ne ongelmat kotiin tullessaan ostoksille, eikä purkaa sitä pahaa mieltä myyjiin. Jos jokaisesta ikävästä asiakkaasta saisi jonkinlaisen bonuksen, niin palkallahan eläisi jo varsin mukavasti 🙂 Onneksi suurin osa asiakkaista on kuitenkin kivoja.

Emilia Huttunen

Vaikka asiakas ei hymyilisi niin asiakaspalvelijan kuuluu hymyillä 🙂 kukaan ei ole sanonut että täysin törkeästi käyttäytyvälle asiakkaalle pitäisi olla mielinkielin. Vaikka asiakaspalvelija ei tahtoisi olla iloinen niin sori, siinä hommassa se kuuluu työnkuvaan 😀 Asiakkaiden pitäisi tietenkin muistaa myös aina käyttäytyä hyvin, mutta valitettavasti maailma on täynnä ääliöitä. Ratkaisu ääliömäisyyteen ei kuitenkaan ole olla myös itse ääliö.

Avatar

Ehkä sunkin pitäisi joskus kokeilla asiakaspalvelua, varsinkin jotain vähänarvostettua liukuhihnatyötä pikkasen pidempään, niin ymmärtäisit vähän asiakaspalvelijankin näkökulmaa, ja sitä, että hänkin on vain ihminen…Vai olisitko itse siinä asemassa aina joku naantalin auringon voittaja. En ihan oikeasti usko.

Totta, että lähtökohtaisesti asiakaspalvelijan työrooliin kuuluu hymy, mutta kyllä ikävä (ei edes tarvitse olla törkeä, ikävä riittää) käytös saa sen hyytymään. Esimerkiksi jos kaupan kassalle tullessasi et saa kassan iloiseen tervehdykseen vastattua, alat vain paiskoa ostoksiasi hihnalle, myyjän asialliseen ”laitetaanko pakasteet pussiin” -kysymykseen murahdat jotain josta ei saa tolkkua oliko vastaus myöntävä vai kieltävä, kassan ystävällisesti huomauttaessa lommosta tuotteesta puhiset ärtyneenä (tilanteeseen, et suoranaisesti kassaan) ja vaihtorahoja vastaanottaessasi et saa edes sitä K:lla alkavaa sanaa kakistettua, niin sori vaan, sä et oo se asiakas, joka saa multa pirteät hyvän viikonlopun toivotukset peräänsä.
Ja sitten kun niitä vielä tästä pahempia, kassatyöntekijään kuin alimman luokan saastaan suhtautuvia sankareita siunaantuu jonoon useampi peräkkäin, niin sori vaan, sille inhimilliselle kassatyöntekijällekin tulee paha mieli (se ei ole mikään kaiken kestävä sylkykuppi), joten valitettavasti sille yhdelle asialliselle asiakkaalle ei sitä hymyä enää irtoa 🙁
Itse asiallisuuteen pyrkivänä asiakaspalvelijana toivoisin sinunkin tämän kyseisten henkilöiden inhimillisyyden ymmärtävän. Tokikaan ilkeiden asiakkaiden jälkeenkään ei saa ILKEILLÄ seuraaville asiakkaille, mutta ymmärtäisitkö, miksei se seuraava asiakas saa enää välttämättä sitä hymyäkään, vaan masentuneen myyjän?

Ja vielä asiakaspalvelijoiden ihmisyydestä, vaikka ne murheet kuinka kuuluisi jättää kotiin työpäivän ajaksi, unohtaisitko sinä kuinka helposti vaikkapa lapsesi kuolemansairauden, äitisi saattohoidon tai puolisosi auto-onnettomuuden? Toki nämä nyt ovat marginaalitapauksia, mutta ihan oikeasti, ymmärrä pliis, että ihmisiä ne aspatkin vaan on. (Ja edelleen, tämäkään ei oikeuta ”ääliömäisyyteen”, mutta selittää mielestäni varsin pätevästi hymyttömyyden)

Avatar

Jee entinen ihana työpaikkani sai maininnan. Hienoa että olet meidän ginassa viihtynyt! Ne on huipputyyppejä siellä! Täytyy viedä terveiset eteenpäin, kun positiivista palautetta tulee kuitenkin niin harvoin negatiiviseen verrattuna. 🙂

Emilia Huttunen

Se on kyllä harmi, ettei sitä positiivista tuu yleensä niinkään annettua, tiedän myös kokemuksesta että se piristää aina mieltä! Myllyn Ginaan terkkuja että jatkakaa samalla mallilla 🙂

Avatar

Allekirjoitan monet noista sun arvioista. Olinkin jo unohtanut miten huonoa palvelua sain kupittaan subista, siitä pitääkin reklamoida suoraan sinne. Pizzarium on erittäin hyvä ja myös jesper juniorissa olen aina saanut hyvää palvelua.

Emilia Huttunen

Pitäis laittaa itekin sinne suoraan… Jesper&Juniorista ollaan aina saatu myös tosi hyvää palvelua 🙂 Harmi että nyt tuli tollainen ylläri noista palautuksista..

Avatar

Seinäjoella on Prismassa aina tosi lyhyet jonot ja tosi monta kassaa auki kun taas k-Citymarketissa pitkät jonot ja vähän kassoja auki. Että taitaa olla paikkakohtasta aikalailla. Ja mä en tiiä miks mua ahdistaa se, jos hirveesti tullaan esimerkiksi vaatekaupoissa tarjoamaan apua.. Mutta on kyllä hyvää asiakaspalvelua edes tervehtiä 🙂

Avatar

Minusta hyvää asiakaspalvelua on myös se, että ymmärretään jos asiakas ei tarvitse apua. Kyllä se alkaa ärsyttämään jos sitä tuputetaan väkisin vaikka asiakas on jo sanonut että katselee vain/ei tarvitse apua 🙂

Emilia Huttunen

Mä tykkään että kysytään tarviinko apua, koska joskus oikeasti tarvitsen, mutta se on tosiaan ärsyttävää, jos jäädään siihen tuijottamaan vaikka sanoo ettei tarvitse 😀

Avatar

Itse katselen leffoja ja sarjoja sellaiselta sivulta kuin Popcorn Time. Leffoihin on tekstitykset,sarjoihin ainakaan osaan ei.

Emilia Huttunen

Pitääkin kurkata 🙂

Avatar

Tampereella sama juttu. Oon alkanu poikotoimaan Citymarketteja, koska sielä on aina liian vähän kassoja ja niin kallista. Sen sijaan oon alkanut suosimaan Prismoja! s-marketteihin ja k-marketteihin harvoin enään astun jalallanikaan, sillä suurimmat kaupat löytyvät läheltä:)

Emilia Huttunen

cittari on kyllä aika kallis :/ joitain hyviä tarjouksia lukuunottamatta

Avatar

Voin allekirjoittaa kaikki!! Erityisesti gigantin, se on kyllä niin kuraa 😀

Emilia Huttunen

Jep! 😀 en oo kertaakaan saanut mistään gigantista hyvää palvelua, ehkä näytän niin köyhältä etten heidän mielestään ansaitse kunnon palvelua kun eihän mulla kuitenkaan oo varaa ostaa mitään 😀 tekis mieli mennä joskus nostamaan koko palkka käteiselle ja mennä giganttiin pyörimään ja etsimään palvelua ja sit alkaa heilutella niitä seteleitä ilmassa ja huutaa et ei sit jos ei kelpaa raha 😀

Avatar

Mä olen itse tehnyt asiakaspalveluduunia kaupan kassana kesätöinä ja etenkin sen jälkeen oon kiinnittänyt huomiota omaankin käyttäytymiseen kaupoilla, vaikka mielestäni aina olen aika aurikoinen tapaus (… jos aikuisesta ihmisestä näin voi sanoa?! :D) aina ollut. Tervehtiminen, kiittäminen ja moikkaaminen lähtiessä kuuluu mun vakioon, joidenkin mielestä ehkä liioittelen, kun oikein selkeästi vielä sanon ”kiitoksia heippaa!” lähtiessäni, mutta mulle ainakin itselle tuli myyjänä hyvä mieli semmosesta. Monesti tykkään myös vaihtaa muutaman ”turhanpäiväisen” sanasen kassan kanssa, jos takana ei ole jonoa tai itsellä kiire ja kyllähän tuossa itsekin piristyy, kun on mukava kanssaihmisille. Harvoin olen törmännyt murahtelevaan ja kyräilevään myyjään, mutta jos oikeasti törkeää palvelua on sattunut kohdalle, olen jättänyt samantien liikkeeseen palautetta – niin se menee varmimmiten perille. Ja vaikkei myyjä saisikaan omia huonoja päivieen asiakkaalle näyttää, yritän itse olla ymmärtäväisin mielin liikenteessä, sillä ihmisiähän kuitenkin kaikki ollaan loppupeleissä ja joskus niillä lujimmillakin ammattilaisilla meinaa asiakaspalvelijan rooli rakoilla.

(

Emilia Huttunen

Mä aloin myös kiinnittää sen jälkeen vasta erityisesti huomiota kun oli itse asiakaspalvelijana 🙂 Ja joitain asioita ei vaan voi ymmärtää ilman myyjän apua, esim en tajunnut kuin vasta edellisvuonna, että helpotan paljon myyjän hommaa jos avaan itse sen muovipussin valmiiksi! Mä tykkään myös jutella asiakaspalvelijoiden kanssa enemmänkin jos ei ole jonoa, etenkin lapset on aina simmonen keskustelunherättäjä 🙂

Avatar

Indeed! Se on kyllä kurjaa, kun nykypäivänä on niin vaikeeta saada hyvää asiakaspalvelua. Välillä miettii mitkä asiakaspalvelijoiden prioriteetit on tehdä sitä duunia, jos ei osaa kohdella asiakkaita.
Itse ainakin kohta 3 vuotta sitä työtä tehneenä kohtelen jokaista asiakasta niin hyvin kuin ikinä pystyn, ja yleensä siitä myös saa positiivisen palautteen. Harmi vaan, että niin moni tuo ne omat henkilökohtaiset ongelmat mukana töihin ja purkaa ne asiakkaisiin, mikä on todella käsittämätöntä. Onneksi kuitenkin niitä hyviäkin palvelijoita löytyy! 🙂
Itse myös kritisoin aika kärkkäästi, ja varsinkin jos saan huonoa palvelua alkaa sappi heti kiehumaan ja annan siitä myös palautteen saman tien. 😀

Emilia Huttunen

Kuulostaa tutulta! 😀 Sulla tuntuu olevan täydellinen asenne 🙂

Avatar

Kupittaan subin palvelu on kyllä kauheeta! Kerran kävin, enkä mee enää toiste

Emilia Huttunen

No jep!

Avatar

Raision gigantin palvelu on kyllä aika surkeaa. Pari vuotta sitten oltiin kiinnostuneita 275€ maksavasta tiskikoneesta. Myyjä kuitenkin jatkuvasti kauppasi kalliimpaa versiota, mutta meillä ei ollut varaa. Samalla hän kertoi, mitä vikoja ja puutteita tässä halvassa oli. Todettiin lopuksi, että ei me haluta konetta missä on noin paljon vikoja, mutta ei ole varaa kalliimpaankaan. Niimpä toinen liike sai rahamme.

Emilia Huttunen

No huh! Pakko sanoa etten oo yhtään yllättynyt…

Avatar

Olen myyjänä länsikeskuksen cittarissa. On ihanaa, että olet aina iloinen ja tervehdit kun tulet kassalle 🙂 Itse pyrin aina olemaan hyvä aspa , mutta se on vielä helpompaa kun tiskin toiseltakin puolelta irtoaa hymy jos toinenkin :)!

Emilia Huttunen

Ihanaa kuulla positiivista palautetta tännekin päin, kiitos! 😀 Pyrin aina muistamaan juurikin sen, että hymy irtoaa helpommin toisella hymyllä 🙂 Onneksi oon luonnostani iloinen! 😀

Avatar

Pakko mainita hauska huomio, Tampereella lähekkäisissä Prismassa ja Citymarketissa on asiat aivan päälaelleen verrattuna siihen, mitä sanoit 😀 cittarissa on aina ihan jäätävät jonot, koska kassoja on aina auki vaan muutama ja myyjät muutenkin työhönsä kyllästyneitä. Sen sijaan prismassa kassajonot menee nopeasti ja itse saan sieltä aina hyvää palvelua 😀

Emilia Huttunen

En tiennytkään että näissä on näin paljon paikkakuntakohtasia eroja! Mutta nyt tajusin että citymarketeissahan on ainakin aina ne eri kauppiaat niin ehkä johtuu siitä 🙂 Täälläkin on esim Ravattulan cittarissa paljon nopeammat kassat kuin länsikeskuksen cittarissa 😀

Avatar

Oon ollu vuoden kassalla töissä ja musta on tullu tosi vaativa asiakas, tai siis vaadin hyvää asiakaspalvelua. Oon kuitenkin ite aina mahd. ihana ja hymyilevä asiakas, ja kohtelen itekin kassalla sellasia asiakkaita samalla tavalla kun ne mua. Joten oletan että muutkin aspat kohtelee mua ihanasti kun oon niille ihana. Simple! Ja tiedä myös nyt paremmin omat oikeudet esim. reklamaatiotilanteissa, ja vien asiat ihan periaatteen takia niin pitkälle että oikeus tapahtuu.

Emilia Huttunen

True that! 🙂

Avatar

Olen itse töissä pikaruokaravintolassa ja on kyllä tullut todistettua jos minkämoisia tilanteita. Pitkää pinnaa ja näyttelijän taitoja työ vaatii liiankin usein mutta onneksi on myös niitä ihania asiakkaita jotka osaa tervehtiä, kiittää ja viedä ihan itse roskat roskikseen. Ei sillä, että olisin itse sen roskien viemisen yläpuolella mutta se kun korjaan muiden roskia pöydistä pois se taas pidentää muiden asiakkaiden palvelua. Valitettavan usein huomaa, että asiakkaat eivät omaa napaa pidemmälle katso, toisaalta ymmärrettävää, nälkäisenä kukaan ei ole se kärsivällisin, mutta kyllä myyjää voisi silti kuunnella ja vastata selkeästi hänen kysymyksiin ku ei me niitä huvin vuoksi kysellä.
Huvittavinta on ollut huomata, että suurin osa ihmisistä jotka eivät tervehdi ovat keski-ikäiset! Tullaan siihen kassalle kun myyjä on moikannut, ei katota päin ja pahimmassa tapauksessa ei sanota yhtään mitään vaan lykätään vaan se alennuskuponki kouraan. Kun myyjä kysyy tarkentavan kysymyksen vastataan sellaisella äänensävyllä, että myyjän tekis mieli pyytää anteeksi tunkeiluaan.
On myös harmi, että kyllä huonosta palvelusta muistetaan aina jättää palaute mutta hyvästä palvelusta valitettavasti ei. Hyvästä palvelusta kiitetään yleensä henkilökohtaisesti palvelun yhteydessä mutta sitä ei laiteta kirjallisena eteenpäin niin kuin negatiiviset palautteet. Tällöin johtoporraskaan ei saa tietää kuin kaiken negatiivisen mikä taas vaikuttaa tietenkin työilmapiiriin.
Mutta eihän mikään ole koskaan mustavalkoista.

Emilia Huttunen

Mä olen huomannut ton keski-ikäisten pointin niin asiakkaissa kuin asiakaspalvelijoissa! Tuntuu että nuoret osaavat kyllä nykyään käytöstavat paljon paremmin kuin keski-ikäiset. Pitäisi muistaa itsekin kirjoittaa suoraan hyvää palautetta aina 🙂

Avatar

Tampereella tuo prisma-Cittari juttu on aivan päinvastoin! Prismassa on kassoille aina lyhyet jonot, monesti myös löytää sellaisen kassan jossa on vain yksi asiakas ennen minua, ja hänkin juuri maksamassa. 20(?) Kassasta yleensä vähintään kuusi on auki, ihan sama mihin aikaan päivästä kaupassa käyt. Myyjät ovat mukavia muutamaa hapannaamaa lukuunottamatta, mutta nykyään osaan välttää heidän kassansa, vaikka jono olisikin lyhin 😀 myös palkattomat työntekijät jaksavat hymyillä päivästä toiseen! Tuotteita on mielestäni enemmän, useampaa laatua useammassa hintaluokassa, eikä koskaan ole mikään loppu, ellei nyt myydä tarjouksessa tyyliin norjanlohta euron kilohinnalla. Tarjouksestahan suomalainen hamstraa, varsinkin kahvia 😀
Cittarissa taas tuotteet ovat kalliita, eikä muita halpoja vaihtoehtoja tunnu olevan kuin pirkka/k-menu. Tuotteet on myös järjestetty omaan makuuni kummallisesti, kun vaateosaston vieressä ovat mm. vessapaperit, kakkupaperit, foliot, astianpesuaineet, vaipat, siivousvälineet yms arjen pienet käyttötavarat, kun taas ruokaosaston vieressä on grillejä, lasten turvaistuimia, lyhtyjä, lamppuja, paristoja jne. En vain ymmärrä tätä logiikkaa. 😀 , Cittarissa kassoja on aina liian vähän auki, ihan kuin siellä ei tiedettäisi, että monella työpäivä loppuu klo16, kotimatkalla mennään kauppaan, ja siellä kassoilla tarvittaisiin tuplamäärä työntekijöitä noin klo 16-18. Huvittaa myös, miten cittarissa ei osata varautua juhlapyhiin; kun kaupat ovat päivän-kaksi kiinni, ja jokainen suomalainen uskoo kuolevansa nälkään mikäli ei hamstraa kaappejaan täyteen ruokaa. Uutena vuotena, kun kauppa oli auki 18 asti ja seuraavan päivän kiinni, kävin 17 aikoihin ostamassa maitopurkin. Kassoja oli auki muistaakseni kolme, ja jokaiselle jonotti 5-10 asiakasta kärryt täynnä ruokaa. Jonotin varmasti lähemmäs puoli tuntia sen hiton maitopurkin takia, ja ehdin jo miettiä että siinä ajassa olisin suunnilleen ehtinyt itse käydä lypsyllä 😀
(Toivottavasti tästä viestistä nyt saa jotain selvää, puhelimella on vaikea selata ylös alas ja ajatus kulkee miten sattuu ja tulee kokoajan jotain uutta lisättävää mieleen eikä tule tarkistettua että kirjoittiko sen muuhun lauseeseen nähden ymmärrettävästi :D)

Avatar

Tämä sattui mulle toissakesänä S-marketissa (kaupunkia en halua sanoa kun se on niin pieni, että myyjäkin olis ehkä tunnistettavissa). Mun edellä jonossa oli perheenisä kahden lapsen kanssa. Myyjä oli hänelle erittäin ystävällinen, nauravainen, hymyili ja puhui muistakin asioista + huomio lapset erillisillä tervehdyksillä. Kuulostaa erittäin hyvältä asiakaspalvelulta, eikö? Tämä muuttui täysin kun tuli minun vuoroni. Myyjä ei tervehtinyt minua kertaakaan, ei jutellut, ei hymyillyt ja ostokseni hän viskoi menemään kassahihnaa pitkin. Odotin vain sitä hetkeä, että jogurttipurkki rikkoutuu. Lopuksi hän ilmoitti töykeästi summan ja kun olin maksanut, niin hän heitti kuittini ostoksieni sekaan. Minun takanani oli puolestaan vanhempi rouva hän sai taas osakseen juttelua ja hymyilyä. Mietin, että voiko kyseessä olla se, että olen paljon nuorempi noihin kahteen muuhun asiakkaaseen verrattuna? Mitään muuta en ole syyksi keksinyt. Olen itse asiakaspalvelualalla,tosin ravintolan puolella, ja tiedän miten kurjalta se tuntuu saada negatiivista palautetta ja osittain sen vuoksi en ole kyseiseen kauppaan laittanut mitään palautetta tuosta tapahtumasta. Olisi ehkä pitänyt.

Emilia Huttunen

Mulla on ollut ihan sama kokemus Liedon s-marketissa! Kirjoitinkin joskus siitä ikärasismia sivuten…. Sen jälkeenkin oon joutunut keski-ikäisten tai vanhempien asiakaspalvelijoiden kohdalla huomaamaan, että he palvelevat omaa ikäluokkaansa paljon paremmin

Avatar

Mielestäni JYSK-myymälöissä on surkeaa asiakaspalvelua!! Erityisesti mainittakoon Tampereen Kalevassa sijaitseva JYSK. Kävimme mieheni kanssa etsimässä meille terassille ulkokalusteita. Heti kun kävelimme sisälle, siellä oli huimat kaksi myyjää ja koko pieni ahdas myymälä niin täynnä ihmisiä, että teki heti mieli lähteä pois. Päätimme kuitenkin jäädä ja odottaa, jos saisimme edes puolentunnin sisään jonkinlaista kontaktia myyjiltä. Kiertelimme myymälässä ja ilmeisesti siellä oli kaksi kesätyöntekijää vain palvelemassa. Vihdoin 45 min odottelun jälkeen kesätyöntekijä otti meihin kontaktia ja kysyi mitä etsimme. Olin odottelusta huolimatta ystävällinen ja kysyin, että voisiko hän näyttää meille paria tarjouksessa olevaa ulkokaluste settiä… Nooh myyjä palveli meitä sen verran että vei meidät kalusteiden luo ja lähti samantien kiitämään muualle. Seisoimme suu auki että mitä helvettiä, jos asiakas tarvitsee apua, ei voi vaan lähteä pois! 😀 odottelimme vielä vartin ja lähdimme kassallepäin katsomaan, jos myyjiä olisi siellä. Siellä se sama myyjä sitten seisoi muina miehinä kassalla ja hieman vanhempi naistyöntekijä tiuski kesätyöntekijöille niin törkeään äänensävyyn, että asiakkaat turhautuivat jonossa ja lähtivät pois. Kesätyöntekijä kysyi naiselta, mitä hänen täytyy tehdä jos klikkasi väärin jonkin numeron. Nainen vastasi todella kiukkuisesti kaikkien ihmisten edessä ” Mä oon näyttänyt sulle ton nyt niin monta kertaa että sen täytyy vittu mennä sun pääkoppaan jo” sen jälkeen toinen kesätyöntekijä tuli runkopatjojen kanssa kassalle asiakkaat perässään. Hän alkoi ottaa hintaa patjoista ja kysyi taas samalta naiselta ”eikös se ollut niin että tämä alennus piti laittaa tästä napista” nainen sanoi ” sä et voi antaa mitään alennuksia koska oot alempiarvoinen kun vakituiset työntekijät” Sen jälkeen ei jaksanut enää kuunnella, vaan lähdettiin liikkeestä todella vittuuntuneina pois. Myös monilla mun kavereilla on samanlaisia kokemuksia kyseisestä JYSKistä. Oho, tulipa tekstiä 😀 Mut mahtavaa kun teit tän postauksen! 🙂

Avatar

Ite oon töissä just BikBokissa ja kiva kuulla, että oot sieltä saanu hyvää asiakaspalvelua! Pakko sanoakin, että meillä panostetaan siihen varmaan kaikista eniten verrattuna mihinkään muihin vaateliikkeisiin (oon kolunnut monia työpaikkoina). Eli oon superilonen, että se sit tosiaan näkyy, kun välillä tuntuu ettei asiakkaat kiinnitä yhtään huomiota vaikka kuinka halutaan olla asiakaspalveluhenkisiä ja auttavaisia 🙂 Kun sehän menee myös toisinpäin, että kun asiakas osoittaa ”kiitollisuutta”, niin meille tulee ihan samanlailla hyvä mieli ja fiilis, että työt on hoidettu oikein.

Avatar

Oltiin tossa keväällä/kesällä Myllyssä shoppailemassa ja käytiin sitten K-kengässä. Ja ai että, olin kyllä pettynyt. Kaupassa taisi olla 3 myyjää, joista vain yksi palveli innokkaasti asiakkaita. Kaksi muuta vaan jutteli ja naureskeli kassan takana, mikä on mun mielestä niin väärin siinä kohtaa, kun kaupassa on asiakkaita. Ja niitä oli vielä suht paljon. Ei kun itse pyytämään apua, jota sai odottaa tiskin takana hetken kun toiset vaan jatkoi juttelua. Kyllä ne sit lopetti, kun ite tokas siihen ”tarvitsisin apua yhden kenkäparin kanssa”. Ja kun apua sain, oli myyjä hiljainen ja vastasi kysymyksiin tyyliin ”mm, joo, mä katon, joo”.. No, tuli kengät kuitenkin ostettuu vaikka ton jälkeen olis tehny mieli jättää ne kauppaan. Onneks siinä samalla kun ulos lähdettiin, oli joku K-kengän kysely, niin negatiivinenpalaute lähti eteenpäin. Niin ja se vielä, että meitä ei edes tervehditty tullessa kauppaan.
Itse kun on kumminkin ollut aspal hommissa, yrittää kiinnittää huomiota siihen että oikeesti tervehtii. Ja on iloinen, eikä asiakkaiden edessä naureskella ja juoruta. Okei, ei sitä ite aina täydellinen ole, mutta en mä samalla kerralla kaikkea tommosta virhettä tee. Meitä on vähän turhankin moneen junaan…

Avatar

Toi Salon Subway josta puhuit on kauppakeskus Linjurissa 🙂

Mä oon huomannut nimenomaan päinvastoin että ainakin Raumalla Cittarin jonot on pitkät ja Prismassa paljon lyhyemmät.

Rauman Lidlissä jonot taas vetää, mutta Salossa ei. Kummassakin on kyllä ystävällistä henkilökuntaa 🙂

nimim. salolaistuva raumalainen

Avatar

Itse asiakaspalvelijana (tarjoilija) yritän aina olla iloinen ja miellyttävä asiakkaille. Toki sillon kun tulee vastaan niitä ”mikään ei kelpaa ja valittaminen on kivaa” asiakkaita en välttämättä hymyile hymy korvissa, mutta asiallisuus pitää kuitenkin muistaa loppuun asti. Sitten kun ei enää jaksa olla miellyttävä asiakkaille, kannattaa harkita alanvaihtoa 🙂

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä