10 askelta onnistuneeseen dieettiin

Näin vuodenvaihteessa kun monet päättävät aloittaa elämänmuutoksen, ajattelin listata omia vinkkejäni etenkin laihdutuksen onnistumiseen. Kannattaa muistaa, että jokainen ihminen on erilainen ja kaikille toimii ihan eri jutut! Kukaan ei voi sanoa, että kyllä tää toimii sullekin kun se toimii mulla. Mutta näitä kannattaa ainakin kokeilla! Huom, en todellakaan kehota kokeilemaan kaikkia kerralla, vaan ehkä tästä löytyy joku hyvä vinkki. Muistakaa aina huolehtia, että saatte tarpeeksi energiaa, hyviä rasvoja ja hiilareita, sekä ravintoaineita 🙂

1. Aloita laihdutus testiviikolla. Sovi itsesi kanssa, että testiviikko on vain juuri sitä testiä, eikä vielä oikeaa laihdutusta. Testiviikon aikana voit kokeilla, mikä sinulle sopii. Tee joka päivä vähän eri tyylillä ja kun löydät parhaan tavan, voit aloittaa laihdutuksen sillä tyylillä. Testiviikon ansiosta valmistaudut laihdutukseen paremmin henkisesti, etkä lannistu heti epäonnistumisen tunteeseen, koska saat pehmeämmän laskun uuteen elämäntyyliin. Näin uudet elämäntavat lähtevät varmemmin ja helpommin käyntiin! Seuraavissa kohdissa tulee olemaan juurikin sellaisia vinkkejä, joita testiviikon aikana kannattaa kokeilla omalle kohdalle ja sitten ottaa parhaat käyttöön, kun aloittaa oikeasti.

2. Juo ennen syömistä iso lasillinen vettä. Itse olen ainakin taipuvainen syömään aina paljon enemmän kuin pitäisi ja sitten tulee tosi huono olo, mutta vesilasillinen auttaa edes vähän täyttämään vatsaa ja se täysi tunne tulee aiemmin, etkä syö niin helpolla ihan liikaa. Vettä pitäisi muutenkin juoda paljon, joten tämä on senkin kannalta hyvä tapa!

3. Päätä missä järjestyksessä syöt ruoan. Laita terveellisimmät ensin ja jätä raskaimmat ruoat viimeiseksi. Jos tuuri käy niin täytyt ennen viimeistä kohtaa ja vältät taas vahingossa liikaa syömisen. (Ks. seuraava kohta)

4. Tämä liittyy oikeastaan edelliseen kohtaa; syö hitaasti! Usein sanotaan, että pitäisi keskittyä siihen ruokailuun, mutta mulle toimii paremmin se, että touhuan siinä samalla jotain. Näin syömisessä kestää kauemmin ja se täyttymisen tunne ehtii tulla ennen ruokailun loppumista. Taas kerran vältät ähkyn. Tänään söin välipalaksi kauraleipää, banaanin ja otin makeanhimoissani mukaan jälkkäriksi kolme keksiä. Tein samalla töitä ja söin siinä sivussa ja koko hommassa kesti niin kauan, että keksit unohtuivat. Hitaasti syödessä siitä myös nauttii enemmän.

5. Hahmota oma aikataulusi ja suunnittele ruokailuvälit etukäteen. Aina sanotaan, että pitäisi syödä pieniä aterioita ja usein, mutta todellisuudessa sillä ei ole väliä. Kaikkien aikataulut eivät mitenkään veny muutaman tunnin välein syömiseen, mutta onneksi isompien aterioiden syöminen harvemmin on aivan yhtä terveellistä. Kaikki riippuu taas kerran siitä, mikä sopii kenellekin. Itse syön isompia aterioita harvemmin. Sillä ei tosiaan ole väliä, syötkö vähän ja usein, vai enemmän harvemmin, mutta sillä on väliä, että ruokailuvälit ovat säännölliset. Kannattaa vaikka kirjoittaa vähän ylös omia rytmejä, jotta näet syöväsi varmasti tarpeeksi. Liian vähän syöminen ei laihduta ketään!

6. Unohda kaikki perinteiset opit, kuten ”aamiainen on päivän tärkein ateria”. Taas kerran löydät sopivan vaihtoehdon vain kokeilemalla. Jotkut ihmiset eivät pysty syömään lainkaan aamiaista, koska se aiheuttaa pahoinvointia, eikä ruoka vain millään uppoa. Toiset taas eivät saa päivää käyntiin ilman aamiaista. Etsi sinulle paras vaihtoehto ja pysy siinä! Jos et syö aamiaista, panosta enemmän muihin aterioihin, jotta varmasti saat tarpeeksi energiaa. Etenkin lounas on tärkeä, jos et syö aamiaista.

7. Älä ole itsellesi liian tiukka, se johtaa vain ja ainoastaan epäonnistumiseen, koska kukaan ei voi pystyä täysin epärealistisiin tavoitteisiin. Jos ja kun epäonnistut, lopetat luultavasti siihen. Älä ole myöskään liian iisi! Jos et odota itseltäsi mitään, et myöskään saavuta mitään. Kannattaa käyttää aikaa realististen, mutta kuitenkin merkittävien tavoitteiden suunniteluun. Aseta tavoitteille myös välitavoitteita ja pidä säännölliset punnitus- ja mittauspäivät.

8. Muista, että tulos näkyy parhaiten peilissä ja vaatteiden istuvuudessa. Vaaka ei välttämättä liiku lähes ollenkaan, mutta siitä ei saa masentua, koska lihasmassa painaa ja paljon. Jos salillasi/kotikaupungissasi on mahdollisuus mennä kehonkoostumusmittaukseen niin mene. Se antaa kivasti vähän osviittaa. Jos ravaat jatkuvasti vaa’alla, eikä mitään tapahdu, saatat ärsyyntyessäsi lopettaa, vaikka todellisuudessa rasva palaa koko ajan.

9. Tee tavoitteestasi julkinen. Julista vaikka Facebookissa aikovasi laihduttaa tämän ja tämän verran, tai kerro perheellesi ja ystävillesi proggiksestasi. Se luo vähän sitä positiivista painetta, kun tekee entistä enemmän mieli näyttää itsesi lisäksi myös muille, että pystyt kyllä tähän. Jos tuntuu, että epäonnistuminen pelottaa liikaa niin ei se mitään. Yrität vaan sitten rauhassa omassa tahdissasi, taas pitää muistaa, että jokainen on yksilö.

10. Palkitse itseäsi! Älä palkitse itseäsi pienillä herkuilla, kuten monet tekevät, vaan palkitse itsesi onnistumisista uuteen elämäntapaasi liittyvillä kivoilla jutuilla. Viidestä kilosta uusi treenivaatekerta. Kymmenestä kilosta sarjakortti hierontaan ja niin edelleen.

Lue myös näin alkuun postaukseni treenaamisen perusteista.

Kommentit

25 kommenttia
Avatar

Minustakin nämä olivat hyviä vinkkejä eikä näissä kyllä ole mitään mikä terveyttä vaarantaisi.

Itsellä toimii myös tuo, että isoja annoksia harvemmin, koska ei ole aikaa syödä muutaman tunnin välein. Ja aamupalaa ei tule syötyä, kun nukun lapsen kanssa niin pitkään, että menee aamupalan syönti useimmiten ohitse. Välillä tulee syötyä, mutta harvemmin.

Avatar

Ja toivon, ettei kukaan ota opikseen kohdista 1-6. Aika hurjaa tekstiä. Tuostahan on terveellisyys kaukana. Eikö kukaan Fit-lehdestä tarkista näitä julkasuja? Enkä tarkoita tätä henkilökohtasena loukkauksena, tuosta vain on ammattimaisuus kaukana ja nyt jotkut saattaa oikeesti vältellä syömistä laihtumisen toivossa..

Avatar

Kaikille ihmisille toimii eri jutut, enkä kyllä mielestäni ole kirjoittanut mitään, mistä olisi terveydelle haittaa? Kaikki ihmiset eivät oikeasti pysty syömään aamupalaa, vettä pitäisi juoda tarpeeksi, ateriarytmin pitäisi olla säännöllinen ja ähky on oikeasti monelle laihduttajalle todella hankala asia, kun syödän vahingossa tottumuksesta ihan liikaa. Ehkä et ole sitä kokenut ja voi tietää? Missään kohtaa en ole missään nimessä kehottanut ketään paastoamaan, se on terveellisestä kaukana. Kerro toki, mikä kohta on mielestäsi haitallinen?

Avatar

Ja mitäköhän epäterveellistä on esimerkiksi hitaasti syömisessä (kohta 4)? 😀 Höpö höpö nyt taas..

Avatar

Täytyy myöntää et mäkin luin näitä ohjeita aika kauhulla.. :/

Avatar

Kannattaa muistaa näitä lukiessa tuo alku, eli en todellakaan kehota ketään tekemään näin vaan, että tästä saattaa löytyä joku keino, joka toimii omalla kohdalla, ei KAIKKI keinot 🙂 toki osa oli ihan vain yleisiä faktoja, kuten ateriarytmin tärkeys ja veden juominen. Lisäksi kannattaa muistaa, että oikeasti ylipainoisille ihmisille laihduttaminen voi olla todella hankalaa, eikä se tapahdu välttämättä ihan vain normaalisti syömällä ja liikkumalla. Itse ainakin tarvitsin alkuun kaiken mahdollisen avun, vielä ollessani ylipainoinen. Lisäsin tuon huomautuksen nyt vielä selkeämmin mukaan 🙂

Avatar

Ensinnäkin vaikka kaikkeen voi tottua, laihduttaminen ei koskaan ole helppoa. Se ei ole ydinfysiikkaa mutta vaatii 100%:sta sitoutumista, siksi testiviikon voi heittää romukoppaan. Jos oikeasti haluaa jotain, jokainen pystyy oppimaan elämään uusia tapoja ja rutiineja. Totta, vettä kannattaa juoda se n. 3 l päivässä. Se oli hyvä neuvo. Mutta samalla kun kasvattaa veden määrää tulisi pitää huolta suolojen saannista. Laihduttajan tulisi syödä tasaisesti pitkin päivää, jotta aineenvaihdunta pysyisi vilkkaana ja insuliinitasoihin tulis mahollisimman loivia heittoja. Liian pitkät ruokailuvälit kasvattaa nälän kovaks ja silloin juuri on vaara sortua syömään yli tarpeen. Missään vaiheessa ei olisi hyvä olla ähky eikä nälkä ja tämä onnistuu helposti 3-4 tunnin ruokaväleillä. Jos ruokavälit on liian pitkiä, kroppa menee säästöliekille ja alkaa ottamaan energiaa lihaksista. Kun aineenvaihdunta pelaa tehokkaasti, rasva palaa tauotta. Siksi aamupalan skippaaminen tai minkä tahansa muun aterian poisjättäminen on ensimmäinen iso virhe. Jokaisella aterialla tulisi syödä oikeassa suhteessa hyviä rasvoja, hiilihydraatteja ja proteiineja. Kukaan ei pärjää pelkällä salaatilla eikä varsinkaan laihdu pysyvästi ja tehokkaasti. Laihduttamisessa ruoka on ystävä, ei vihollinen. Väärät laihdutusmetodit johtaa painon jojoiluun ja pahimmassa tapauksessa syömishäiriöihin. mutta kuten sanoin, tarkoitus ei ollu loukata. toivon sulle kaikkea hyvää ja onnea Project Bootyyn!

Avatar

En kyllä tiedä, mitä Niina ja Percy tässä kirjoituksessa oikein kauhistelee.
Ihan asiallista tekstiä ja hyviä vinkkejä. Eikä tähän minkään Fit-lehden tarvitse puuttua, eikä sielläkään kaikki neuvot sovi kaikille, joten blogikirjoituksessa on mielestäni varsin hyviä neuvoja, joita itsekin olen käyttänyt varsin kauan pitkin ikääni (27).

Avatar

Kiitos! 🙂 Ehkä se riippuu siitä, millä näkökulmalla tekstiä lukee? Itse en myöskään löydä kyllä siitä mitään huonoa.

Avatar

Hyviä vinkkejä! Itelläki tapana syyä aina ähkyyn asti itseni, joten tuo vesilasi keino tulee todellakin käyttöön! Kiitoksia näistä!

Avatar

Kiitos! Mulla ainakin tulee niin hitaasti se tunne, että maha on täynnä niin tuo vesilasi kyllä kivasti auttaa edes vähän siihen 🙂

Avatar

Itselläni tuo harvoin mutta paljon syöminen ei toimi ollenkaan. Jos olen lounaan jälkeen jättänyt välipalan syömättä, päivällisen aikaan onkin jo niin kiljuva nälkä, että voisin suoraan kurvata vaikka mäkkiin. Tasaisesti syöminen pitkin päivää pitää insuliinipiikin nousun ja laskun kurissa. Näin vältän turhat mieliteot eikä nälkä ehdi mennä mahdottomaksi. Aamiaiseen totuttelu oli itselleni aikoinaan haastavaa. Tulin siitä huonovointiseksi, mutta silti jatkoin sen syömistä sinnikkäästi. Nykyään en voisi ajatellakkaan ohittaa aamiaista. Ilman sitä, keho ei lähde käyntiin. Kroppa tottuu kaikkeen enkä minäkään suosittelisi laihduttajalle jättämään aamiaista väliin koska se todella on se tärkein ateria! Lihasta kasvattaja tarvitsee muutakin kuin vettä ja vihanneksia. Itse syön lautaselta vihannekset ensin siksi, että säästän parhaat lopuksi enkä siksi, että jättäisin sen oleellisen (protsu, hiilari) syömättä. Muuten vinkit oli mielestäni hyviä! Tavotteita täytyy olla ja itseään täytyy palkita saavutuksistaan.

Avatar

Se riippuu taas kerran ihmisestä, joillekin ei sovi yhtään ja toisille sopii loistavasti 🙂 jokainen etsii sen itselle parhaan vaihtoehdon! Mä en syö ruokalautaselta vihanneksi ensin, vaan laitan haarukkaan kaikkea, koska mulle on tärkeää saada tarpeeksi protskua ja hyviä hiilareita, vaan tarkoitin siis tuolla ensin syömisellä tuollaisia esimerkkini mukaisia välipaloja, joissa on monta erilaista osaa ja tällä kertaa viimeisenä pois jäivät juurikin ne aivan turhat keksit 🙂

Avatar

Mielestäni myös osa vinkeistä on myös hieman kyseenalaisia, eikä tosiaan ammattilaisen, asiaan perehtyneen ihmisen kirjoittamaa. Mutta tämä onkin sinun blogisi, joten sinun kuuluukin kirjoittaa omasta kokemuksesta! Oletko päässyt tavoitteissasi eteenpäin? Olisi kiva nähdä vaikka treeni&ruokapäiväkirjaa. Itselläni säännöllinen ateriarytmi pienillä annoksilla toimii! Kyllä sitä vaikka missä kiireessä suuhunsa napsii banaanin tai rahkaa, jolloin seuraavalla aterialla ei ole huutava nälkä. Kaikki tosin edelleen toimii kaikilla eri tavalla! Juurikin vaan tällä perinteisellä ruokarytmillä laihduin 20kg pysyvästi vuodessa. Vaikka oon herkutellut niin eipä tuu kun 1-2 kg takasin! Laihdutustapa vaikuttaa siihen kilojen poissa pysymiseen myös laihduttamisen lopetettua 🙂 kaikki rääkkidieetit jne ei pidä kiloja kauan poissa, kun siirrytään takaisin normaaliin ruokavalioon! Ja täytyy sanoa, ettei itsellekään aamiainen maistu, korkeintaan joku hedelmä herättyä. Syön sen aamupalan aina kumminkin, vaikka sitten 2 h päästä heräämisestä. 🙂

Avatar

Mielestäni vinkit eivät ole kyseenalaisia, vaan se tapa millä ne lukee 🙂 mikä tahansa on epäterveellistä, jos se vie liian suuriin mittasuhteisiin. Kaikki on kiinni siitä, kuinka pitkälle viet tavan. Jos ajattelet asiaa tarkemmin, niin laihduttajat ja syömishäiriöiset oikeastaan osittain noudattavat samaa ruokavaliota ja ajatusmaailmaa, mutta syömishäiriöiset vievät sen sairaan puolelle, kun taas laihduttajat noudattavat neuvoja terveellä ajatusmaailmalla. 🙂 Mä olen nimenomaan käyttänyt näitä vinkkejä apuna pysyvien tulosten saavuttamiseen, niitä kun saa vain määrätietoisella ja kauaskantoisella ruokavaliolla, eikä millään ihmedieeteillä 🙂

Avatar

Mun mielestä ainakin tuo aamiaisjuttu ja ateriavälit nimenomaan oli hyviä pointteja! Kaikille ei todellakaan sovi ns. perinteiset neuvot (kuten allekirjoittaneelle) vaan pahimmassa tapauksessa voivat jopa romuttaa koko painonpudotuksen. Oman kropan kuuntelu on ensiarvoisen tärkeää ja siihen se onnistuminen perustuu. Väkisin ei pidä mitään neuvoja noudattaa jos kroppa ja mieli hannaavat vastaan yrityksistä huolimatta.

Avatar

Hyvin sanottu 🙂

Avatar

Mun mielestä nää vinkit kuulosti järkeviltä, totta kai vaan niin että jokainen muokkaa ne itselleen sopiviksi. Veden juonnista sen verran, että jutan superdietistä jätin itselleni tavaksi heti herätessä juoda vettä n. puoli litraa. Se pistää elimistössä kaiken ihan mahtavasti liikkeelle, ja aamupala maistuu paremmalta, kun keho ei ole niin ”tukkoinen” yön jäljiltä.
Ja aamupala, vaikka sitä ei kaikki pysty syömään, mä uskon silti että se vaan on päivän tärkein ateria ja se kannattaa opetella syömään, vaikka sitten smoothie, jos ei muu uppoa. Juuri muutama päivä sitten katsoin Juttaa, ja se siinä sanoi, että syy siihen että aamupala ei uppoa on usein edellisessä päivässä. Iltapala esim on saattanut olla liian runsas. Aamupala laittaa aineenvaihdunnan liikkeelle, ja kun opettelee syömään kunnon aamupalan, ruokarytmistä on helpompi pitää kiinni, eikä nälkä iske ennen lounasta

Avatar

Hei tuo kuulostaakin hyvältä tavalta, pitäisi yrittää itsekin 🙂 Aamupala toki ON päivän tärkein ateria joillekin, mutta jos vuorokausi- ja ruokarytmi on iltapainotteinen niin aamupala ei ole pakollinen 🙂 silloin vaan pitää panostaa enemmän iltapalaan, jotta kroppa jaksaa sen aamupalan ohi.

Avatar

Paitsi että illalla ei pitäisi syödä isoja annoksia tai mitään raskasta…

Avatar

Ei nää nyt niin pelottavia ohjeita ole! Esimerkiksi se että syö isoja annoksia harvoin toimii minulla. Jos syön isoja annoksia kunnon ruokaa, vältän napostelun ja pysyn kauemmin täynnä. Ei tule silloin syötyä karkkia ja muuta roskaa. On kuitenkin kyse siitä paljonko syöt päivän aikana ja paljonko kulutat,jotta laihtuminen tapahtuu.
Syö hitaasti auttaa varmasti! Sillä näinhän omaa kehoa huijataan että olisi aikaisemmin täynnä.

Avatar

Mulle toimii myös isot annokset 🙂 pienet toimii kyllä myös, mutta mulla ei ole aikaa syödä niin usein 😀 ja yleensä ei ehdi edes tulla nälkä vielä niin nopeasti. Ja nimenomaan, se on se kokonaismäärä mikä merkitsee 🙂

Avatar

Itse joka en ole fit ihminen ja luin tekstiä sain ihan mukavia vinkkejää. Ymmärsin että testiviikolla haetaan sitä omaa juttua mistä voisi tykätä ja kun löytää sen niin perustaa sen ympärille liikunnan. Ku eihän kaikille sovi sali elämä tai toiset eivät vaikka pidä ryhmäliikunnasta. Ja en missän nimessä pysty syömään aamupalaa. Ajatus tekee pahaa jopa sen näkeminen tekee pahaa. Se on asia jonka olen yrittäny oppia mutta ei vaan luonnistu. Omasta mielestäni oikein fiksuja vinkkejä. 🙂

Avatar

Hyviä vinkkejä! 🙂
Itse teen alussa sen virhee että yritän liian tarkasti noudattaa tiettyä linjaa jolloin dieetistä tulee pakkopullaa. Nyt ongelmana on ollut motivaation pitäminen. Yleensä pääsen hyvään vauhtiin ja tasapainoon treenin sekä ruokailujen suhteen, mutta tätä kestää vain 1-2vk. Sitten se vain lopahtaa. Onko vinkkejä, miten saisi itseään kannustettua sekä motivaation pysymään korkealla?

Avatar

Pahoittelen suuresti, jos kysymykseni on liian arka-aiheinen tai epäsopiva, mutta minua kiinnostaisi tietää kuinka saat pidettyä laihdutuksen menemään kultaista keskitietä pitkin kun taustalta löytyy syömishäiriö? Tämä on nimittäin itselleni anoreksian sairastaneena ja vasta synnyttäneenä hyvin vaikeaa! On menty laihuudesta lievästi ylipainoiseen ja raskauden jälkeen normaalipainoon niin kuinka löytää se tasapaino, kuinka olet onnistunut tässä? 🙂 Ymmärrän täysin, jos kysymykseeni vastaaminen ei ole mielestäsi ok.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä